جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۹
کد خبر: ۴۴۱۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
پنجمين جشن مستقل انيمشين سينماي ايران با حضور سه نسل از انيماتورهاي ايراني و سينماگران سه‌شنبه 15 شهربور ماه در ايوان شمس برگزار شد.

به گزارش شهر، در ابتداي اين مراسم که اجراي آن را احمد عرباني از پيشکسوتان انيمشن برعهده داشت کيومرث پوراحمد دبير جشن سينماي ايران از مازيار ميري دبير اجرايي جشن تشکر کرد و با اشاره به سابقه انيميشن در ايران گفت: قبل از انقلاب و قبل از تاسيس کانون پرورش کودکان و نوجوانان يکي دو انيميشن نازل در سينماي ايران ساخته شد که نمي‌توان آنها را به حساب آورد بعد از انقلاب و با تغيير مديريت کانون اين توليدات به صفر رسيد و بعد فقط عليمراد با يک کارگاه کوچک قبل از بازنشستگي چند انيميشن ساخت و ديگر هيچ.

    

وي افزود: اما در اين سال‌ها انيميشن ايران به لحاظ کميت رشد حيرت انگيزي داشته اما کيفيت به جز در چند انيمشن محدود قابل اعتنا نيست. نسل جوان انيميشن دود چراغ نخورده و انيميشن ساز شده است مضمون، لحن، طعم و رنگ و بوي ايراني به شدت در انيميشن‌هاي ما کمرنگ است بعد از 40 سال هنوز تصاويري از انيميشن‌هاي زرين کلک، علي اکبر صادقي، احمد عرباني و.. در ذهن ما باقي مانده است.


دبير پانزدهمين جشن سينماي ايران ادامه داد: کاش آماري براي مقايسه مسافراني که به دوبي و ترکيه مي روند و مسافراني که به شهرهاي ايران سفر مي کنند وجود داشت بعيد مي دانم جوانان ايراني ديوان غزليات سعدي، عطار و يا رباعيات خيام را در کتابخانه شان داشته باشند و بعيد مي دانم خيلي از جوانان ايراني ترانه هاي بنان، دلکش و.. را شنيده باشند و يا کتاب کوچه را داشته باشند. شايد هم بخشي از اين اوضاع به دليل شکل گيري دهکده جهاني مک لوهان و سيلاب سايت هاي اينترنتي و ماهواره باشد اما در اين وانفسا انگار دولتمردان ما هم کارهاي خيلي مهمتري دارند که بي توجه به ايراني زدايي هستند، ما براي بازيافت رنگ و بوي ايراني بايد ايران را بشناسيم و با خرده فرهنگ‌هاي آن همراه و همدل باشيم.


اسماعيل شرعي مدير هماهنگي جشن در ادامه گزارشي از برگزاري اين دوره جشن سينماي انيميشن ارائه داد و گفت: پس از اعلام فراخوان 108 فيلم از موسسات دولتي، شرکت‌هاي خصوصي و فيلمسازان مستقل ارسال شد هيئت انتخاب هفت نفره 29 فيلم را از اين ميان انتخاب کردند و 17 داور نهايي آ راي خود را به ميدر هماهنگي و مدير اجرايي جشن اعلام کردند تا منتخبين نهايي مشخص شود.


وي مشخصه‌هاي بارز اين دوره از جشن را حضور فيلم‌هايي از پيشکسوتان انيميشن از جمله نورالدين زرين کلک و..، حضور بيش از پيش جونان مستعد و شرکت بيشتر بخش خصوصي اعلام کرد و افزود: از تعداد 108 فيلم شرکت کننده 36 فيلم با سرمايه دولتي و مشارکت بخش خصوصي و 72 فيلم با تهيه کنندگي بخش خصوصي ساختنه شده است.

   

شرعي خواستار تغيير آيين نامه جشن انيميشن شد و توضيح داد: بر اساس آيين نامه موجود فيلم‌هاي بلند، مستند ودانشجويي در يک گروه داوري مي شوند که اين کار داوران را هم دچار مشکل مي کند لازم است براي رفع اين نقيصه در آيين نامه جشن هر بخش به طور مستقل داوري شود. جا دارد از کيومرث پوراحمد، مازيار ميري، محمد مهدي عسگرپور، نوراليدن زرين کلک، روانبخش صادقي و هيئت مديره انجمن انيميشن قدرداني کنم.

   

در ادامه مراسم فيلم کوتاهي براي تقدير از وجيهه الله فرد مقدم پخش شد و کيومرث پوراحمد و سعيد توکليان براي اهداي تنديس آسيفا ايران به او روي صحنه آمدند. فرد مقدم از زرين کلک تشکر و جايزه اش را به او تقديم کرد و گفت: به اندازه يک بند انگشت شاگردي ايشان را کردم و زود استاد شدم حالا که سنم بالا رفته مي فهمم که چه موهبتي را از دست دادم. اولين بار استاد کريمي من را با قواعد انيميشن آشنا کرد و و محمد فيجاني فيلمبرداري انيميشن را به من آموزش داد که امروز حال خوبي ندارند و دعا کنيد که حالشان خوب بشود.

                       

در ادامه پوراحمد عنوان کرد: آقاي فرد مقدم از جمله فيلمسازاني بودند که عطر ايراني بودن در آثارشان موج ميزد. توکليان هم از فرد مقدم به عنوان يکي از اولين اساتيد خود نام برد که کارهاي آکادميک را در صدا و سيما توليد کرد. در ادامه مراسم نيما مسيحا به همراه نوازنده پيانو قطعاتي را اجرا کرد.

                  

محمد مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما در ابتداي صحبت هايش صبوري و متانت را از ويژگي هاي خانواده انيميشن سينماي ايران برشمرد و گفت:هر سال عادت کرده ايم دور هم جمع شويم که خود اين اتفاق بزرگ و خوبي است و مي توانيم به هم خسته نباشيد بگوييم و به هم انرژي بدهيم و از مظلوميت خانواده انيميشن صحبت کنيم. واقعيت اين است که دورهاي مختلفي از انيميشن را در کشور خودمان داشته ايم که آقاي پوراحمد هم به آن اشاره کردند.

                             

وي افزود:انيميشن تفاوت هاي زيادي با ديگر بخش و نهادهاي صنفي خانه سينما دارد و آمال و آرزوهاي خانواده آن با ديگر صنوف متفاوت است. در بعضي از صنوف مثل مستندسازان حتي بحث هايي مانند امنيت جاني مطرح است اما در ا انيميشن نگراني هاي ديگري مطرح است و اين نوع گردهمايي ها به اين دليل است که به عنوان نهاد صنفي پيگير اينگونه موضوعات باشيم.

                              

وي در ادامه بيان کرد:اگر بنشينيم وکاري انجام ندهيم وضع روز به روز بدتر خواهد شد و نبايد به اين اميد که روزي همه چيز بهتر مي شود و مديران انيميشن را بهتر مي شناسند کاري انجام ندهيم. چون سابقه اين را نشان نداده است و روز به روز وضع بدتر مي شود. ممکن است يک مدير کل بيايد و مرکزي هم تاسيس شود همانطور که سال هايي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان دوره طلايي را پشت سر گذاشت و گنجينه اي را براي نسل هايي بعدي به جاي نهاد. بايد در اين روزها از انرژي هم بهره ببريد وگرنه ممکن است در سال هاي بعد اين اتفاق نيفتد.

                                                                      

عسگرپور با اشاره به مستقل بودن صنوف خانه سينما گفت: خانه سينما مثل بعضي از نهادهاي دولتي نيست که زيرشاخه داشته باشد. اينجا خانه سينما است که بخش هاي مختلف به صورت مستقل پيگير موضوعات صنفي خود هستند. اميدوارم در حوزه انيميشن از انرژي موجود در اين صنف با حضور افراد خوشنامي که در آن هستند استفاده بهتري براي پيشبرد مسائل صنفي شود . نبايد منتظر بود که بخش‌هاي ديگر کاري براي ما انجام دهند.

                                                 

در ادامه تنديس و ديپلم افتخار بهترين طراحي صدا با حضور مهرداد شيخان و عليرضا فرماني به محمدرضا عليمرداني و هوتن پورزکي براي انيميشن "حيات وحش پالاگوس" اهدا شد. کارن همايونفرو مهدي خرميان تنديس و ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن را به پژمان خليلي براي انيميشن "زني زير يخ ها آواز مي خواند" دادند و خليل هم از مريم خليل زاده کارگردان و مهرشاد ملکوتي صداگذار اين فيلم تشکر کرد.

                          

در ادامه مراسم فيلم کوتاهي براي تقدير از ابوالفضل رازاني پخش شد و فرهاد توحيدي و روانبخش صادقي براي اهداي تنديس آسيفا به اين هنرمند روي صحنه آمدند. در بخش ديگر تنديس و ديپلم افتخار بهترين لي اوت و فضا سازي به بهنام دلداده براي انيميشن"بخش زايمان" اهدا شد.

 

مريلا زارعي براي اهداي تنديس بهترين متحرک سازي روي صحنه آمد و گفت: با شعف ويژه اي در اين مراسم شرکت کردم به دليل اينکه از نسلي هستم که دوران کودکي و جواني و الا آخر را با انيميشن زندگي کردم. 

  

در دوران کودکي هميشه سعي مي کردم مشق هايم را زودتر تمام کنم که کارتون ببينيم و الان هم هروقت حالم بد مي شود به جاي اينکه فيلم هاي سينماي ايران را نگاه کنم انيميشن هاي ايراني را ببينم. از استاد رازاني درس گرفتم که بي کار و بي انديشه هيچي درست نمي شه. تنديس بهترين متحرک سازي به امين حق شناس براي انيميشن "ايسم" اهدا شد.

  

در ادامه فيلم کوتاهي براي تقدير از عبدالله عليمراد پخش شد و کامياب درويش و گل محمدي براي اهداي تنديس او روي صحنه آمدند. عليمراد از اينکه در اين جشن دوستان قديمي خود را مي بيند ابراز خوشحالي کرد و از خانه سينما براي برگزاري اين جشن تشکر کرد. گل محمدي از عليمردا به عنوان استاد راهنماي خود در دوران دانشجويي ياد کرد و درويشي با آرزوي سلامتي براي اساتيد انيميشن و انرژي بيشتر براي جوانان انيميشن از مسوولات خواست انيميشن را جدي بگيرند.

                     

مسعود مهرابي و عليرضا گلپايگاني براي اهداي تنديس و ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه انيميشن روي صحنه آمدند و گلپايگاني از مهرابي به عنوان فردي نام برد که در دوران جواني يکي از مشوقان او براي ادامه فعاليت بوده است. تنديس بهترين فيلمنامه به علي درخشي براي انيميشن "حيات وحش پالاگوس" داده شد و او هم از همکاران خود در ساخت اين انيميشن تشکر کرد.

 

بهروز غريب پور و علي اکبر صادقي براي اهداي تنديس بهترين کارگرداني روي صحنه آمدند. غريب پور با اشاره به ساخت انيميشن هاي ايراني در کانون پرورش فکري کودکان ونوجوانان گفت:در آن سال هايي که زمينه اي براي حضور انيميشن در کانون پيدا شد مکتب ايراني در جهان شناخته شده نبود من به همراه عباس کيارستمي، ابراهيم فروزش، سيد حسين نيروند، عليرضا زرين و.... مکتب ايراني را در انيميشن پديد آورديم.

   

وي افزود: زماني که انيميشن "آزادي آمريکايي" در زاگرب درخشيد اين اتفاق افتاد و بسيار متاسفم که در اين سال ها کانون جشنواره انيميشن برگزار مي کند اما انيميشن نمي سازد. انيميشن ايراني در دل مردم جا گرفته و چيزي که در دل مردم جا گيريد را نه قدرت سياسي و نه زمان نمي تواند از بين ببرد. همچنين تنديس و ديپلم افتخار بهترين کارگرداني به نورالدين زرين کلک براي انيميشن "بني آدم" اهدا شد.

                        

زرين کلک در ادامه عنوان کرد: دوران جايزه گرفتن من خيلي وقت است که گذشته و دوران جايزه دادنم هم در شرف اتمام است. اما با همه اينها در اين جشن فيلمم را شرکت دادم و از داشتن اين جايزه بسيار خرسندتر از جايزه هايي هستم که از اکناف دنيا گرفتم براي اينکه اين جايزه را کساني به من دادند که يا فرزند من هستند يا فرزند فرزند من و اين يعني که هنوز رابطه من با نوه‌هاي خودم قطع نشده و فاصله نسلي بين ما وجود ندارد.

                              

در پايان مراسم سيد رضا ميرکريمي و پوراحمد تنديس و ديپلم افتخار بهترين فيلم را به محمد ابوالحسني براي انيميشن "حيات وحش پالاگوس" اهدا کردند.


نظر شما