شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴۴۳۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
توليد روزانه 7500 تن زباله در تهران
صنعتي‌سازي توليد کمپوست از زباله‌هاي شهري موضوعي تازه مطرح از سوي مديريت شهري پايتخت است که تحقق آن، آثار و تبعات مثبتي را در شهر همراه خواهد داشت.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران روزانه قريب به هفت هزار و 500 تن زباله در شهر تهران توليد مي شود که از اين ميزان حدود 65 درصد زباله‌هاي تر است که مهمترين خروجي اين زباله ها، کمپوست است.

کمپوست، کود توليد شده از زباله هاي تر است که مصارف مختلفي را در کشاورزي و باغباني دارد و اکنون شهرداري تهران پا در عرصه اي گذاشته است تا به توليد ثروت از پسماندهاي شهري بپردازد.


کمپوست کردن شايد قديمي ترين روش بازيافت باشد. کمپوست ترکيبي از ضايعات مواد خوراکي و زباله ‌هايي است که از طريق تجزيه هوازي به خاک سياه و سفيد غني دگرگون شده است. فرآيند کمپوست بسيار ساده است و توسط افراد با تجربه در خانه ‌هاي خود، کشاورزان در زمين‌ هاي شان، و به شکل صنعتي نيز انجام مي شود.


اين کود که از پسماندهاي خانگي و غذايي توليد مي‌ شود يکي از عالي‌ ترين کودها براي مصارف کشاورزي به شمار مي ‌رود و توليدکنندگان گل و گياه نيز امکان استفاده از اين کود را دارند. منيزيوم و فسفات موجود در اين کود سبب آبرفتي شدن خاک‌ هاي کشاورزي و جذب سريع تر مواد مغذي درون خاک مي‌ شود. کمپوست، خاک بسيار غني و مورد استفاده است که در مکان هايي همچون در باغ‌ ها، محوطه سازي، باغداري، و کشاورزي به عنوان کود بکار مي روند.


کمپوست به عنوان يک آفت کش طبيعي براي خاک نيز است. در خاک کمپوست اکوسيستم ‌ها براي کنترل فرسايش، زمين و جريان بهسازي خاک، ساخت و ساز تالاب، و به عنوان پوشش دفن زباله بسيار مفيد است.


اين فرآيند طبيعي، مواد آلي را به ماده اي غني دگرگون مي سازد. کمپوست مکملي بسيار سودمند براي بهبودي و بهسازي و تقويت خاک است. ترکيبات توليد شده در اين فرآيند به آساني براي گياهان قابل جذب است و جايگزيني ديگر براي کودهاي شيميايي در کشاورزي است.


سيد محمد فياض، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران در اين باره مي گويد: 5 درصد زباله ‌هاي شهر تهران ارزشمند است؛ 45 درصد زباله‌ ها دور ريختني و 50 درصد تبديل به کمپوست مي ‌شود.


او با بيان اينکه توليد کمپوست يکي از روش هاي سودآور براي استفاده از زباله هاي شهري است تاکيد مي کند: شهرداري تهران در سال 90 افزايش ظرفيت توليد کمپوست در مرکز دفع زباله آرادکوه را در دستور کار خود قرار داده و بر اساس آن، با مشارکت بخش خصوصي، ظرفيت توليد کمپوست در تهران به 870 تن در روز افزايش خواهد يافت.


مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران با اشاره به اينکه تهران ظرفيت توليد روزانه يکهزار و 200 تن کمپوست را دارد خاطرنشان مي کند: در توليد کمپوست از روش هاي مختلفي استفاده مي شود که يکي از آنها ، ورمي کمپوست است که فوايد بسياري را نيز همراه دارد.


او با بيان اينکه ورمي کمپوست يک نوع کرم زباله خوار است که بار ميکروبي نداشته و با خوردن زباله تر کودي کاملا ارگانيک توليد مي کند اظهارمي دارد: ورمي کمپوست نسبت به کمپوست سرعت پايين تري داشته اما در روندي کاملا بيولوژيک و ارگانيک زباله را به کود تبديل مي کند.


فياض با اشاره به اينکه طرح ورمي کمپوست هم اکنون به طورمحدود در مشهد و شيراز اجرايي شده و درتهران نيز درمناطق پنج و 13 در حال اجرا است خاطرنشان مي کند: طرح ورمي کمپوست به صورت يک طرح آزمايشي و پايلوت در شهرک شهيد مهتدي درمنطقه 13 به انجام مي رسد که در پي اجراي آن، روزانه 50 تا 60 کيلو کود ورمي کپوست توليد مي شود.


به گفته مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران، با اجراي اين طرح اهدافي همچون حفظ محيط زيست، عدم اشغال زمين براي دفن زباله هايي که قابليت تبديل به کود و بازيافت دارند، جلوگيري از تردد زياد خودروهاي ويژه جمع آوري و حمل زباله، جلوگيري از آلودگي هوا و کمک به درآمد خانوار تامين مي شود.


زباله هاي تر يا آشپزخانه اي ، سهم مهمي از زباله هاي تهران را تشکيل مي دهند که اگر از کمپوست آن هم صرف نظر کنيم، مي توان از هر تن آن معادل يک سوم موادغذايي دامي تهيه کرد که با يک حساب سرانگشتي از ميزان زباله آلي تهران در سال و ميزان غذايي که هر دام در روز مصرف مي کند (?? کيلوگرم براي گاو گوشتي) . اين عمل هم آب و خاک جنوب تهران از آلودگي نجات مي يابد، هم ده ها و صدها هکتار از مراتع اطراف تهران از تبديل شدن به بيابان رهايي مي يابند و هم دولت کمتر هر سال صرف مبارزه با بيابان زدايي و از آن طرف خريد علوفه براي دام خواهد کرد.

نظر شما