جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۷
کد خبر: ۴۴۵۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
مراکز فرهنگي هنري به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار مي‌کنند
در هفته دفاع مقدس 500 برنامه فرهنگي و هنري با عنوان «جنگي که بود، راهي که هست» ازسوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي‌شود.
به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين املل اين سازمان، امير خوراکيان در اين باره گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ايام گراميداشت هشت سال دفاع مقدس، با برنامه‌هايي که يادآور هويت جنگ و چگونگي دفاع مردم ايران در آن دوران و نيز توجه به توطئه هاي کنوني فرهنگي است، در سطح پايتخت، پذيراي شهروندان تهراني است.
خوراکيان در تشريح اين برنامه‌ها که بخشي به شکل فراگير و بخشي به شکل منطقه‌اي و در مراکز فرهنگي هنري برگزار مي‌شود افزود: سعي شده در اکثر قالب‌هاي فرهنگي و هنري به اجراي برنامه بپردازيم و در برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، خانواده‌ها مخاطب اصلي برنامه‌ها قلمداد مي‌شوند.

وي خاطر نشان کرد: در بخش تجسمي، با استفاده از تکنولوژي ارائه مطلب و عکس به شکل سه بعدي، نمايشگاهي از متون مرتبط با جنگ هشت ساله و نيز تصاويري از حال و هواي جنگ و مناطق جنگي در 23 فرهنگسرا و بوستان برپا خواهد شد.

وي افزود: در بخش کتاب، در 23 نقطه اشاره شده نمايشگاهي از کتاب‌ها و نرم افزارهاي مرتبط با وقايع آن دوران برپا مي‌شود که علاوه بر عرضه اين محصولات فرهنگي به شهروندان عزيز، با استفاده از اين فرصت، کتابخانه هاي سازمان به آثار جديد نوشتاري در حوزه دفاع مقدس تجهيز خواهند شد.
به گفته خوراکيان، در حوزه هنرهاي نمايشي نيز يکصد نمايش خياباني نيز با استفاده از متون ويژه دوران دفاع مقدس در اين ايام در مناطق مختلف شهر براي مردم اجرا خواهد شد.
در بخش موسيقي نيز اجراي موسيقي نظامي و حماسي در 24 ميدان اصلي شهر با مشارکت گروه‌هاي موسيقي نظامي برپا مي‌شود.
در بخش نمايشگاهي و ترکيبي برپايي غرفه‌هاي ويژه کودکان و دانش آموزان و برپايي نمايشگاه در ايستگاه‌هاي مترو از شاخص‌ترين برنامه‌هاي اين حوزه است. مجموعه نمايشگاه‌هاي نگاه گذر مترو با عنوان هاي « رنگ و جنگ»، «طهران و جنگ»، « لايه‌هاي پنهان جنگ»، «جنگ نرم»، « خاطرات ماندگار»، «اجراي تئاتر ايستگاهي با موضوع دفاع مقدس»، اجراي تبليغات محيطي داخل قطارهاي مترو، اجراي تبليغات محيطي روي سكوهاي ايستگاه هاي مترو با موضوع دفاع مقدس از ديگر برنامه‌هايي است که خوراکيان به آن ها اشاره کرد.

در حوزه سينما، نمايش هفت فيلم مطرح دفاع مقدس از تلويزيون‌هاي شهري نيز برنامه‌اي بود که خوراکيان به آن اشاره کرد. وي گفت: در 23 بوستان شهر تهران، تلويزيون‌هاي شهري با مديريت سازمان معمولا به پخش برنامه‌هاي پر مخاطب سيماي جمهوري اسلامي مي‌پردازند که در اين ايام و در قالب طرح «فيلم پارک» و در ساعت مشخص، هر شب يک فيلم شاخص سينماي دفاع مقدس براي شهروندان علاقمند به نمايش در خواهد آمد.
برج مينو، دوئل، آژانس شيشه‌اي، ليلي با من است، کانيمانگا، سفر به چزابه و افق اين هفت فيلم را تشکيل مي دهند.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اجراي برنامه در گلزار شهدا را نيز از مهمترين برنامه هاي اين سازمان در هفته دفاع مقدس قلمداد کرد و افزود: برپايي 40 غرفه در جوار قطعه شهداي گمنام بهشت زهرا(س) به منظور معرفي 40 سردار شهيد دفاع مقدس از سوي فرهنگسراي رضوان با عنوان «چلچراغ شهدا» برگزار خواهد شد و علاوه بر اين غبار روبي مزار شهداي والامقام ميهن اسلامي و مجموعه برنامه هاي فرهنگي در اين مرکز برپا خواهد شد.

همچنين سلسله برنامه‌هايي نيز به شکل منطقه اي در مراکز فرهنگي هنري شهرداري تهران برپا مي‌شود که از ميان آنان مي توان‌ به موارد زير اشاره کرد.

انتشار محصول فرهنگي «لبخند خاکي» توسط فرهنگسراي بهاران، برپايي جشنواره همسفران آفتاب در گراميداشت ايثارگران و شهداي دفاع مقدس و خانواده هاي آنان در فرهنگسراي هنگام، نقد و بررسي کتاب «از معراج برگشتگان» با حضور نويسنده کتاب حميد داوود آبادي در کتابخانه فرهنسراي اخلاق، نمايشگاه عکس خانه فرهنگ گرمدره، گراميداشت ياد و خاطره شهداي هشت سال دفاع مقدس در خانه فرهنگ حافظيه، تجليل از خانواده شهدا و ايثارگران در خانه فرهنگ زنجان، اردوي بازديد از شهرک سينمايي دفاع مقدس از سوي فرهنگسراي رازي، مسابقات تيراندازي و کتابخواني در فرهنگسراي فردوس، نمايشگاه عکس جنگ در فرهنگسراي قرآن، برپايي شب شعر مقاومت در خانه فرهنگ زنجان، نمايشگاه عكس هاي كمتر ديده شده خرمشهر و خاطرات جنگ با عنوان «پلاك» در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي، نقد کتاب «رقص بسمل» نوشته محمد مهدي رسولي با موضوع دفاع مقدس در فرهنگسراي ملل، اجراي «نمايش سودايي» در فرهنگسراي قرآن، انتشار تصاوير شهداي گرانقدر هشت سال دفاع مقدس با عنوان « در مسير آفتاب » به همت فرهنگسراي گلستان، افتتاح کانون هوانوردي شهيد عباس دوران با حضور فرزند شهيد در منطقه 21، برپايي مسابقه. خبرهاي تکميلي متعاقبا اعلام خواهد شد.

نظر شما