جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۹
کد خبر: ۴۴۸۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
نمايشگاه آثار گروهي از استادان امروزين هنر قطاعي با عنوان «نمايشگاه آثار قطاعي (هنر كاغذ بري)» در گالري‌هاي موسسه صبا به نمايش در مي‌آيد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، اين نمايشگاه دربرگيرنده 60 اثر از هنرمندان معاصر فعال هنر قطاعي است، كه با رويكرد و گرايش‌هاي تلفيقي و خلاقانه تجلياتي از تداوم اين هنر اصيل ايراني را جلوه مي‌بخشد. اين هنرمندان شامل چنگيز سليمان‌زاده، سيدمحمد بني‌طبا، بيژن چوبك، بهروز خاني، مليحه سليمان‌زاده و رويا عمراني بوده و طي اين سال‌ها به فعاليت مستمر در عرصه قطاعي اشتغال داشته‌اند.



قطاعي يا قطعه کردن کاغذ يکي از رشته‌هاي ظريف و دقيق هنري است که در آن هنرمند پس از طراحي روي کاغذ، نقش را با قيچي يا کارد مخصوص از ميان کاغذ در مي‌آورد و با چسباندن آن بر زمينه‌اي به رنگ ديگر، اثر جديدي به وجود مي‌آورد.




هنر قطاعي از جمله هنرهاي در حال فراموشي در كشور ماست كه با سابقه‌اي چهارصد ساله از دوران تيموري يكي از بديع‌ترين ميراث‌هاي ذوق و زيبايي‌شناسي ايراني محسوب مي‌شود. هنري كه شاهكارهايي بي‌مانند از هنرمندان ايراني را در تجليد و كتاب‌آرايي و حاشيه‌بندي و همه رشته‌هاي مرتبط با كاغذ و نقوش تزئيني متنوع به نمايش گذاشته است.




نمايشگاه آثار هنر قطاعي چهارشنبه 13 مهر ماه ساعت 17 در نگارخانه صبا و لرزاده موسسه فرهنگي هنري صبا افتتاح مي‌شود.




در روزهاي برپايي اين نمايشگاه پژوهشي، كارگاه تخصصي و آموزشي هنر قطاعي– كاغذبري با حضور اساتيد اين رشته جهت كليه علاقه‌مندان آشنايي با ظرايف اين هنر برگزار خواهد شد كه جزئيات آن متعاقباً به اطلاع خواهد رسيد.




علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان طالقاني غربي، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند. اين نمايشگاه تا 28 مهر همه روزه به جز ايام تعطيل، از ساعت 10 لغايت 18 ميزبان عموم بازديدکنندگان خواهد بود.




نظر شما