جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۴۹۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
نماد مدرن تهران، 3 ساله شد (2)
ظرف چندسالي كه از راه‌اندازي برج ميلاد مي‌گذرد، اين مجموعه پاسداشت سنت‌هاي ايراني را در دستور كار خود قرار داده تا شهروندان با حضور در نماد مدرن شهر تهران با بخشي از فرهنگ و آداب و رسوم ايرانيان نيز آشنا شوند.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، در آستانه سومين سال تولد «برج ميلاد»، اين برج و بخش‌هاي جنبي آن به‌عنوان يكي از مراكز فرهنگي و هنري شهر تهران شناخته مي‌شود كه در آن انجام برنامه‌هاي مختلفي نيز مدنظر قرار گرفته است.

 

يكي از رويكردهاي جديد مديران اين برج در كنار برنامه‌هاي اسلامي و انقلابي، پاسداشت سنت‌هاي ايراني است تا در شهروندان با حضور در نماد مدرن شهر تهران با بخشي از فرهنگ و آداب و رسوم خود نيز آشنا شوند.

 

بزرگ‌ترين سفره نوروز پاي بزرگ‌ترين سازه كشور

هم‌زمان با آغاز سال نو، بزرگ‌ترين «سفره هفت‌سين» كشور با مساحت 500 متر مربع در پاي برج ميلاد تهران پهن شد. بيشتر اجزاء اين هفت سين به دليل بزرگ بودن اندازه شان، به صورت ماکت طراحي شده، اما سبزه هفت سين به صورت طبيعي و با گل‌آرايي ويژه اي همراه بود. هم‌چنين ماهي به عنوان يک موجود زنده، به صورت طبيعي در اين سفره قرار گرفت.

 

اين در‌حالي است كه در 13روز اول سال 90، 46 هزار نفر از برج ميلاد تهران بازديد كردند. رحيم مطهرنژاد، مديرعامل شركت برج ميلاد آسمان در اين‌باره به «شهر» مي‌گويد: اين در حالي است كه كل بازديدكنندگان سال 89 به رقم 100هزار نفر بالغ شد، در واقع تنها در نوروز امسال 46 درصد بازديدهاي سال گذشته صورت گرفت كه نشان دهنده افزايش اقبال بيش‌تر مردم به‌ بازديد از اين برج است.

 

گلاب‌گيري پاي برج ميلاد

هم‌چنين، از 25 اردي‌بهشت تا 20 خردادماه جشنواره «آيين گلاب‌گيري و نيايش گل محمدي» در برج ميلاد برگزار شد تا مردم تهران بتوانند از نزديك با اين سنت آشنا شوند. فروش گياه خشك، گلبرگ‌هاي تازه گل محمدي، گلاب و ديگر عرقيجات هم در اين جشنواره انجام گرفت.

 

هم‌چنين غرفه‌هاي ويژه سوغات كاشان و ديگر شهرهاي كشور، صنايع دستي و مشاغل قديمي ايرانيان مانند عطاري و مسگري در اين جشنواره ميزبان شهروندان تهراني بود. علاوه بر اين، در اين جشنواره يادمان ويژه‌اي براي سهراب سپهري در نظر گرفته شد.

 

از ديگر برنامه‌هاي برج ميلاد تهران كه به‌ سنت‌هاي ايراني مي‌پرداخت، «چاووش‌خواني» در پاي اين برج به شمار مي‌آيد. از همين‌رو به‌مناسب ميلاد حضرت ولي‌عصر (عج) برنامه «چاووش‌خواني» عصر روزهاي شنبه و يك‌شنبه ـ 25 و 26 تيرماه ـ در چند نوبت برگزار شد.

 

اين چاووشي‌خواني توسط گروه سنتي از شهر تربت خراسان جنوبي به‌اجرا درآمد كه در آن ضمن نواختن موسيقي فولكور آيين چاووش خواني، اشعاري در مدح حضرت صاحب الزمان (عج) خوانده شد.

 

«چاووشي‌خواني» يكي از سنت‌هاي قديمي ايران زمين به شمار مي آيد كه مضامين آن شرح و توصيف مراحل سفر، توصيف و مدح امامان معصوم عليهم السلام و ياد از گذشتگان و ذوي الحقوق است. ديدار و زيارت مومنان، مذاکره و گفت و گو با برادران ديني و اصلاح ميان مردم، ديدار با خويشاوندان و صله رحم

و صلح و آشتي از آثار اجتماعي چاووشي‌خواني برشمرده شده است.

 

مجسمه‌هاي چوبي اكراد در برج ميلاد

نمايشگاهي از پيکرک‏هاي چوبي استاد عثمان رحمان‏زاده با محوريت معرفي گوشه‏هايي از فرهنگ، آداب و سنن زندگي مردم کُرد در محل برج ميلاد تهران برگزار شد. در اين نمايشگاه 1400 قطعه مجسمه چوبي که نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرد تبار شهر بوکان است، در معرض ديد عموم گذاشته شد.

 

عثمان رحمان‌زاده درباره نحوه کار خود توضيح داد: از دوران بچگي به صورت ذاتي عادت به تراشيدن نقش‌هاي مختلف روي چوب داشته ام و پس از چند سال کار کردن تصميم گرفتم که آيين و رسوم مردم شهر بوکان از جمله آداب کشاورزي، آيين عروسي و مراسم هاي مذهبي و سنتي خود را با ساخت اين مجسمه ها به مردم معرفي کنم.

 

هم‌چنين اختتاميه هفته فرهنگي سيستان و بلوچستان نيز در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران بيست‌وهفتم فروردين برگزار شد تا مردم اين استان نيز شب خاطره‌انگيزي را در برج ميلاد سپري كنند. سالن همايش‌هاي برج ميلاد مملو از مردم سيستان و بلوچستان بود، به‌گونه‌اي كه عده‌اي هم به‌طور ايستاده برنامه را دنبال كردند. بخش قابل توجهي از اين جمعيت را، سيستاني‌ها و بلوچستاني‌هاي ساكن در تهران تشكيل مي‌دادند.

 

در آيين اختتاميه هفته فرهنگي استان سيستان و بلوچستان، گروه‌هاي مختلف هنري اين استان به اجراي موسيقي پرداختند. اجراي گروه موسيقي «فرخي سيستاني»، رقص شمشير و چوب‌بازي و هم‌چنين «دونلي‌نوازي» استاد اسپندار مورد استقبال شديد حاضران قرار گرفت. هم‌چنين چندين تن از شاعران و اديبان نيز به خواندن شعر با زبان محلي مبادرت كردند تا آداب و رسوم سيستاني‌ها و بلوچستاني‌ها در برج ميلاد به‌نمايش درآيد.

 

 

سفال‌گري در برج ميلاد

سفالگري را يكي از هنرهاي قديمي ايرانيان برمي‌شمرند كه نمايش‌دهنده سنت‌هاي ايرانيان در دوره‌هاي مختلف تاريخي نيز به‌شمار مي‌آيد. از همين‌رو ايستگاه سفال برج ميلاد در زير گذر برج و با هدف آشنايي کودکان و نوجوانان با هنر سفال و سفالگري و کشف استعدادهاي اين قشر برپا شده است.

 

در اين ايستگاه، مربيان سفالگري با استفاده از دو چرخ سفالگري به دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمايي که از برج بازديد كرده و  آموزش ها ابتدايي سفالگري و همچنين نحوه کار کردن با گل آن را آموزش مي‌دهند. 

ايستگاه سفالگري با هدف کشف استعدادها و همچنين به دليل علاقه مندي کودکان و نوجوانان به گل بازي و تخليه انرژي کودکان از اين طريق در برج ميلاد تهران برپا شده است.

 

با اين اوصاف، برج ميلاد پاسداشت سنت‌هاي ايراني را در دستور كار خود قرار داده تا شهروندان با حضور در نماد مدرن شهر تهران با بخشي از فرهنگ و آداب و رسوم ايرانيان نيز آشنا شوند.

در همين زمينه بخوانيد:

نماد مدرن تهران، 3 ساله شد(1)؛ برج ميلاد و باورهاي اسلامي و انقلابي  

نظر شما