شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۴۹۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
هر روز دستكم يكبار در تهران زلزله مي‌آيد. زلزله‌هايي به بزرگي يك تا 3 و نيم ريشتر كه شهروندان از آن حبردار نمي‌شوند./بر اساس آماري كه ژاپن ارائه كرده است 60 درصد افرادي که در زلزله زير آوار مي‌مانند در دو ساعت اول مي‌ميرند./ نيروهايي كه سازمان مديريت بحران در محلات تربيت مي‌كند حرفه‌اي نيستند و تنها در حد آموزش‌هاي اوليه تعليم مي‌بينند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، هر روز دستكم يكبار در تهران زلزله مي‌آيد. زلزله‌هايي به بزرگي يك تا 3 و نيم ريشتر كه شهروندان از آن حبردار نمي‌شوند. اينها را رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در نشستي با خبرنگاران گفت. از همين روست كه اين سازمان تصميم گرفته هر چه سريع‌تر شهروندان تهراني را براي مقابله با تخريب‌هاي پس از زلزله آموزش دهد و از طريق مديريت محلي تخريب‌هاي پس از حادثه را كاهش دهد.

 

بحران را محلي مديريت مي‌كنيم

 

رجب‌زاده، رييس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران در آستانه روز جهاني كاهش اثرات بلاياي طبيعي كه در ايران به اين مناسبت هفته‌‌اي از تاريخ 18 تا 24 مهر برنامه‌هاي ويژه برگزار مي‌شود. امسال هم به همين مناسبت در بوستان ولايت نمايشگاه و همايشي برگزار و همچنين از 20 مهر مانورهايي در مناطق 22 گانه شهر برگزار مي‌شود.

 

در همين زمينه اين سازمان نقشه‌هاي تخليه امن اضطراري را در مناسبت‌هاي مختلف و در گردهمايي‌هايي كه مردم حضور دارند، توزيع مي‌كند.

 

به گفته‌ي رجب زاده ظرف سه ماهه نخست سال 90 300 گروه مردمي كه هر گروه شامل 55 نفر مي‌شود براي زمان بحران آموزش داده شده‌اند. در اين مدت 374 كانكس هم در محلات مستقر شده است.

 

60 درصد زيرآوارماندگان در دوساعت اول مي‌ميرند

 

رجب‌زاد با با تاکيد بر اين موضوع که نقش اصلي را بحران خود مردم برعهده دارند، گفت: بر اساس آماري كه ژاپن ارائه كرده است 60 درصد افرادي که در زلزله زير آوار مي‌مانند در دو ساعت اول مي‌ميرند.

 

بدين ترتيب در شرايط زلزله مردم در صورتي که آموزش ديده باشند مي‌توانند بهترين ياري‌رسان باشند. همانطور كه بر اساس آمار ژاپن 70 درصد افرادي كه از زير آوار بيرون كشيده مي‌شوند توسط نيروهاي مخلي نجات يافته‌اند.

مناطق 1، 3 و4 بيشترين تخريب را دارند

 

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران مي‌گويد: رفتار زمين قابل پيش بيني نيست. زمين هم موجودي زنده است كه امكان دارد هر لحظه واكنش‌هايشان را تغيير دهد. به همين ترتيب نمي‌توان مطمئن بود كه حتما اين ساختمان‌هاي روي گسل‌هاي شهر تهران‌اند كه بيشترين تخريب را خواهند داشت. با اين حال سازمان مديريت بحران شهرداري تهران براي كاهش تخريب‌هاي پس از زلزله به حداقل ممكن آيين‌نامه‌اي را با عنوان «آيين نامه ضوابط ساخت‌وساز در پهنه‌هاي گسل شهر تهران» تنظيم و به شوراي شهر تهران ارائه كرده است.

 

برج‌سازي در پهنه‌هاي زلزله‌خيز ممنوع!

 

اين آيين‌نامه بايدها و نبايدهاي ساخت و ساز در مناطق پرخطر شهر تهران ذكر شده. به گفته‌ي رجب زاده در اين مناطق برج‌سازي ممنوع خواهد شد. البته اين آيين‌نامه هنوز در كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر است و به صحن نيامده است.

 

 

تشکيل گروه مديريت بحران اماکن

 

رئيس مديريت بحران شهر تهران به تشکيل گروه مديريت بحران اماکن اشاره کرد و گفت: تاکنون 367 مديريت بحران اماکن ساماندهي و آموزش داده شده است. حدود 300 مدير بحران محلي نيز ساماندهي شده و اين عدد به 374 ظرف 6 ماه آينده خواهد رسيد.

 

به گفته رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران، در هر جايي که معاونت اجتماعي شهرداري تهران برنامه‌اي داشت در آنجا کارگاههاي آموزشي داير و به مردم آموزشهاي لازم بحران را داده‌ايم. همچنين 50 درصد مساجد تهران را آموزش و الباقي را در ماه محرم آموزش خواهيم داد.

 

رجب زاده ‌به آموزش 110 هزار تاکسيران اشاره کرد و گفت: خانواده اين افراد را هم تحت آموزش قرار مي‌دهيم و همچنين در تلاشيم مسافراني که با ايشان در ارتباط هستند آموزش دهيم که اين اقدام شروع شده است.

 

 

گروه‌هايي كه تربيت مي‌شوند، حرفه‌اي نيستند

 

رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر» مبني بر اينکه اين 12 هزار نفر گروه‌هاي دوام نيروهاي حرفه‌اي هستند و ايا اين ميزان نسبت به جمعيت شهر تهران كفايت مي‌كند، گفت: خير. گروه‌هاي دوام، گروه‌هاي داوطلب محل‌اند و نيمه‌حرفه‌اي.

نظر شما