شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۵۰۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
شربت ترياك، تركيبي از آب، الكل و ترياك كاملاً پاكيزه است كه در سال گذشته براي درمان اسهال و به عنوان مسكن و ضد سرفه استفاده مي شد.

اين شربت در قرن 18 تا 19 ميلادي استفاده وسيعي در اروپا داشته است، اما به خاطر مسايل خاصي مثل اعتيادآور بودن و يا مشكلاتي كه براي كودكان ايجاد مي‌كرد، خيلي از كشورها استفاده از آن را محدود كرده اند.

توليد شربت ترياك در ايران و جايگزيني آن با متادون براي معتادان در سال هاي اخير براي نخستين ‌بار مطرح شد.

 

متادون دارويي است كه وقتي يك معتاد تزريقي آن را مصرف مي‌كند، ديگر تمايلي به مصرف ساير مواد مخدر ندارد و دنبال آنها نمي‌رود و اين جز آثار مثبت آن است، به همبن دليل در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله كشور ما، متادون به عنوان يك داروي جايگزين براي كاهش آسيب معتادان تزريقي توصيه مي‌شود.

اما شربت ترياك، اثراتش براي ترياك اعتياد بسيار موثرتر از متادون است و فرد را دچار عوارض نيز نمي كند.

آذرخش مكري معاون مركز مطالعات ملي اعتياد در اين زمينه مي گويد: شربت ترياك بصورت محدود در دنيا براي ترك اعتياد نوزاد مادران استفاده مي شود اما كاربرد آن براي درمان اعتياد افراد بالغ براي نخستين بار در ايران تهيه شده است.

وي ادامه مي دهد: مراحل پژوهش شربت ترياك يا دارويي كه به نام اپيوم تينگچر معروف است،‌ با حمايت ستاد مبارزه با مواد مخدر در مركز ملي مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شد و در حال حاضر امكان اجراي آن در جامعه وجود دارد.

 

مجري طرح شربت ترياك با بيان اينكه يك گروه 60 تا 70 نفره از افرادي كه تحت درمان در مراكز درمان گذري اعتياد بودند، تحت درمان با شربت ترياك قرار گرفتند، اظهار مي دارد: يكي از نكات مثبت شربت ترياك اين است كه معتادان به مواد افيوني خيلي راحت به مصرف اين ماده گرايش پيدا كنند همچنين به دليل اينكه آنان شناخت كاملي از اين ماده دارند از مصرف آن احساس رضايت مي‌كنند.

وي توضيح مي دهد تنظيم دوز مصرف اين شربت بسيار آسان است و در عين حال، طول عمر، خواص ماده و عوارض آن خيلي شبيه ماده ترياك بوده و اكثر معتادان با آن آشنا هستند.

 

مكري با بيان اينكه شربت ترياك عوارض جانبي متادون مثل خواب‌آوري را ندارد، مي افزايد: برخي معتادان مي‌گويند مزه شربت ترياك تلخ است و با خوردن آن حالت تهوع پيدا مي‌كنند اما هنوز اين عوارض را به خوبي نمي‌دانيم و در حال تحقيق هستيم و بايد ببينيم چه‌قدر از اين مشكلات قابل حل است.

وي در خصوص شيوه توزيع شربت ترياك مي گويد: كلينيك‌هايي كه تجربه بيش از دو سال فعاليت در زمينه ساير درمان‌هاي نگه‌دارنده دارند، به شرط داشتن مشاوره‌هاي روان‌شناسي و روان‌درماني و ارايه اين خدمات، مي‌توانند درخواست شربت ترياك كنند.

منبع: ايرنا

نظر شما