جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۵۰۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
يادداشت دکتر قاليباف به مناسبت هفته‌ي نيروي انتظامي؛
نيروي انتظامي بسان باغباني، درخت «عدالت» را در جامعه‌مان که آرمان پيشرفت توام با عدالت را دارد،شکوفا مي‌نمايد.

به گزارش «شهر» دکتر محمدباقرقاليباف شهردار تهران در يادداشتي به مناسبت هفته نيروي انتظامي اين نهاد را باغبان عدالت توصيف كرد.

در اين يادداشت آمده است:

«امنيت ريشه ي همه ارزشها و نعمتهاست؛چرا که هر گاه امنيت و احساس آن از ميان برود مواهب مادي و معنوي يک زندگي ساده به خطر خواهد افتاد و در يك محيط ناامن نه اطاعت خداوند مقدور است نه زندگي توأم با سربلندي و آسودگي خاطر و نه تلاش و كوشش و جهاد براي پيشبرد اهداف.

 

باور بنده بر اين است که تأمين امنيت، از مهم ترين وظايف نظامها و اولويت دارترين مطالبه شهروندان مي باشد،كه امروزه ابعاد گسترده ، متنوع وپيچيده پيدا کرده است؛تأثير پذيري امنيت از اقتصاد، فرهنگ، صنعت و جمعيت و تأثير گذاري آن بر همه شاخه هاي توسعه و حيات انساني،به آن نقش بنيادي داده و همه كساني كه براي حاكميت ارزشهاي معنوي تلاش دارند، آن را مقدمه اين مهم مي دانند؛به طور اصولي، انسان براي رسيدن به اهداف والاي اسلامي- انساني پس از برآوردن نياز‎هاي فيزيولوژيكي نياز به وجود امنيت دارد.

 

آنچه مسلم است،تغيير در حوزه احساس امنيت جامعه بسيار کند و زمان بر بوده و در اين خصوص در حوزه نهادهاي تأمين کننده امنيت و به ويژه نيروي انتظامي، عواملي مثل کنترل نظارت هاي نيروي انتظامي بر مأموران، آموزش هاي تخصصي، تجهيزات و امکانات و فناوريهاي نوين، کسب مهارتهاي ارتباطي، بالا بودن توانمندي و هوشمندي ، حضور فعال اجتماعي، استفاده از مطالعات و تحقيقات علمي و افکار سنجي براي سياست گذاريها و فعاليت ها ذيل گفتمان معنويت،عقلانيت و عدالت مي توانند از عوامل مؤثر بر افزايش احساس امنيت در جامعه باشند.

 

از اين منظر،حفظ امنيت و ايجاد احساس امنيت را نبايد صرفا از يک نهاد نظير نيروي انتظامي توقع داشت؛بلکه بايد آن را يک کارکرد فرابخشي و چند وجهي «دولت و ملت» دانست؛چرا که برقراري نظم و امنيت و پايداري آن، وابسته به کارکرد نهادهاي اجتماعي از جمله خانواده، آموزش و پرورش، رسانه‌ها، نهادهاي حقوقي، قضايي، انتظامي و... است و در اين راستا نظم محوري و قانون گرايي اگرچه گاه نيازمندِ اعمال قدرت و در حيطه وظايف نيروي انتظامي است، ولي پيش از اين، نيازمند بالابردن بينش مردم و فرهنگ عمومي جامعه نيز مي باشد.

  

در يک نظام حکومتي ارزش‌مدار و مردمي که نظم امور در گرو حضور و مشارکت هوشيارانه مردم و تثبيت ارزش‌هاست، قطعا مي‌توان انتظار داشت سطح بالايي از نظم و امنيت مستقر و پابرجا باشد و همچنين برعکس آن،در جوامعي که نظم و امنيت را يک «وضعيت» و نه يک «فرايند» مي‌دانند و به نقش و کارکرد نهادهاي مختلف اجتماعي در ايجاد و حفظ امنيت توجهي ندارند و آن را فقط در سازوکارهاي سازماني و بيروني جست و جو مي‌کنند، نظم و امنيت خصلتي «شکننده و ناپايدار» داشته باشد.

 

بر همين اساس،نيروي انتظامي در کشور ما حتما مي بايست راهبرد «جامعه‌محوري» را مبناي عمل خود قرار دهد؛چرا که در اين راهبرد، اساسي‌ترين عامل در توليد امنيت، خواست و مشارکت مردم بوده و اين کالا،يک فرايند بوده و نه يک وضعيت و لذا پايدار بودنش اهميت دارد و نه فقط برقرار بودن آن.

 

همچنين در اين راهبرد،احساس امنيت، اولويتي بالايي داشته و به آرامش و آسايش عيني و ذهني مردم توجه وافري مي گردد؛بدين‌منظور نقش مردم در ايجاد و پايداري امنيت يک اصل مهم تلقي شده و همکاري پليس و مردم براي تامين امنيت جامعه، ‌يک ارتباط با ارزش و تاثيرگذار ارزيابي مي‌شود و نتيجه اين تعامل، حسن عملکرد پليس، جلب اعتماد و مشارکت مردم و دستيابي به‌سطحي بالاتر از امنيت فراگير در کشور خواهد بود.

 

در کلانشهري مانند تهران هم اين تعامل مي تواند هم در سطح همکاري شهروندان و نهادهاي امنيتي تبلور يابد و هم در همکاري دوجانبه مديريت شهري با نهادهاي کلان تامين امنيت،تجلي يابد؛از طرف ديگر، مديريت شهري، تلاش دارد با تمام بضاعت و اقتضائات خويش،خدمات رساني مطلوب به شهروندان را مبتني بر گفتمان معنويت،عقلانيت و عدالت انجام دهد تا مسائلي همچون احساس تبعيض، محروميت نسبي، فقدان همبستگي و انسجام اجتماعي در مناطق به خصوص حاشيه نشين کاسته شود تا ضمن ايجاد سازوکارها و مکانيزمهايي براي حفظ هويت و بالا بردن سرمايه اجتماعي در شهر بستري براي ارتقاي امنيت مهيا شود.

 

اينجانب ضمن تبريک هفته نيروي انتظامي به حافظان نظم و امنيت،قدرداني خود را از تلاشهاي ارزنده و عملکرد مؤثر کليه عزيزان ناجا که با خدمت بي منت خويش،تلاش مي کنند ويتريني از تعهد ، تعقل و تعبد را به نمايش بگذارند،تقدير وتشکر مي‌نمايم و اين نکته را يادآور مي‌شوم که بر تارک «نشان نيروي انتظامي» آيه هشت سوره مائده مي‌درخشد: «اي کساني که ايمان آورده ايد، همواره براي خداوند قيام کنيد و به عدالت گواهي دهيد». پيام بلند اين آيه آن است که عدالت اجتماعي، تنها يک توصيه اخلاقي نيست، بلکه فرمان حتميِ خداوند است.

کارکنان غيور اين نيرو بايد خود را سربازان حکومت اسلامي بدانند و اين آيه را سرفصل همه فعاليت هاي خويش برشمرند و در تلاش براي استقرار عدالت اسلامي ـ که آن را مهم ترين وظيفه خود مي‌داند ـ بايد با همت و انسجام خود، ريشه پليدي ها را از رخسار جامعه بزدايند و با اجراي قانون که ريشه در احکام اسلام دارد، پرچم دار راستين حکومت اسلامي باشند تا بسان باغباني درخت «عدالت» را در جامعه مان که آرمان پيشرفت توام با عدالت را دارد،شکوفا نمايد تا همگان از ميوه هاي حيات بخش آن چون اعتماد، سلامت، پويايي، نشاط، رشد وخداباوري بهره گيرند و اين قطعا بزرگترين آرزوي شهداي عزيز نيروي انتظامي است که اميدوارم درود بي‌کران خداوند قادر متعال و حضرت سيدالشهدا(ع) نصيب ارواح مطهر و پاکشان شده و سلامتي و موفقيت ارزاني خانواده معظم و عزيزشان شود.

  

وما توفيقي إلا بالله عليه توکلت و إليه انيب.»

نظر شما