جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۷
کد خبر: ۴۵۳۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
نخستين حراج هنرهاي تجسمي خيريه بهنام دهش‌پور، با اجراي سيامک انصاري و علي لک‌پوريان، 29 مهر در هتل پارسيان اوين برپا مي‌شود و طي آن بر 127 اثر هنرهاي تجسمي چکش حراج خواهد خورد.

به گزارش شهر، ‌استقبال شايان توجه از بخش نمايشگاهي اين حراج كه 22 تا 27 مهر در گالري شيرين برپا بود، اميدواري‌ها براي يك فروش چشم‌گير و حمايتي بزرگ از بيماران عزيز مبتلا به سرطان را دو چندان كرده است.
سامان خسرواني، مدير اجرايي اين رويداد با تقدير از جامعه هنري و همگرايي مثال زدني‌شان و نيز همه حاميان اين حراج - گالري شيرين، فرش حيدريان، شركت گلستان و شركت بازنگرهنر معاصر- كه براي حمايت از بيماران مبتلا به سرطان تحت پوشش خيريه بهنام دهش‌پور همکاري کردند، ابراز اميدواري کرد روز جمعه پيش رو مردم نيكوكار و خير ايران با خريد آثار هنري به بالاترين قيمت‌ها حس زيباي انسان دوستي خود را نشان دهند.
افشين پيرهاشمي كه بي‌گمان به لحاظ اقتصاد هنر، مهم‌ترين هنرمند زير 40 سال ايراني است و با اهداي صد در صد مبلغ حاصل از فروش تابلويش به خيريه دهش‌پور، تنها به قيمت 16 ميليون تومان، قدمي بزرگ در اين كار خداپسندانه برداشته است، معتقد است: رويدادهايي از اين دست موجبات تلطيف فضاي جامعه و پررنگ‌تر شدن ارتباط عاطفي ميان انسان‌ها مي‌شود و مي‌تواند روحي تازه در كالبد جامعه بدمد.
وي در عين حال اميدوار است برپايي اين نمايشگاه خيريه تمريني جدي و حرفه‌اي براي شكل‌گيري اين رويداد در استانداردهاي معمول جهاني در كشور ما باشد.

پرويز كلانتري، نقاش پيشکسوت،‌ ارائه‌کننده اثري از مجموعه كاهگل‌هاي هميشگي‌اش با قيمت 29 ميليون تومان که‌ دومين اثر گرانقيمت اين حراج محسوب مي‌شود، درباره اين رويداد گفت: اين نمايشگاه يکي از بي‌نظيرين و بهترين نمايشگاه‌هايي است كه در طول فعاليت هنري‌ام ديده و در آن شرکت داشته‌ام. برگزاري حراج آثار هنري را يکي از اتفاقات مهم هنرهاي تجسمي ايران مي‌دانم و به نظرم اين مي‌تواند زمينه‌ساز تبديل شدن ايران به يک حراجي مهم در سطح منطقه باشد.


گيزلا وارگا سينايي، هنرمند مجاري‌الاصل مقيم ايران كه با اثري به قيمت هشت ميليون تومان در اين حراج شركت كرده است، با بيان اين مطلب كه بحران اقتصادي خواه ناخواه تاثير خود را در بازار فروش آثار هنري در ايران گذاشته است، گفت: جاي خوشبختي است كه هم‌اكنون علاوه بر كلكسيونرها، طبقه متوسط جامعه و همچنين بخش دولتي نيز وارد عرصه خريد و فروش آثار هنري شده‌اند.


وي در ادامه اضافه كرد: برگزاري نمايشگاه‌هايي از اين دست ممكن است براي برگزاركنندگانش نفع مالي زيادي نداشته باشد كه اميدوارم اين امر تحقق يابد، اما صرف‌نظر از مسائل مالي اين امكان را به‌وجود مي‌آورد كه بازار اقتصاد هنرهاي تجسمي در ايران شكوفا شود. اتفاقي كه در اين سال‌ها در كشورهاي حوزه خليج فارس رخ داده و با توجه به پتانسيلي كه هنرهاي تجسمي ايران دارد، مي‌تواند بسيار پررنگ‌تر از آن باشد.

نصرالله کسرائيان، عكاس پيشكسوت ايراني كه با اهداي اثري به قيمت دو ميليون و 800 هزار تومان به خيريه بهنام دهش‌پور، در نخستين نمايشگاه و حراج تجسمي شرکت کرده است نيز گفت: هنرمندان همواره نسبت به کارهاي انسان دوستانه و خيريه احساس مسوليت مي‌کنند. برپايي چنين نمايشگاه و حراجي ناشي از يک فکر بزرگ براي کمک به بيماران سرطاني است و در چنين شرايطي هم شاهد برپايي يک نمايشگاه تجسمي در سطح بالا هستيم و هم در يک حرکت انسان دوستانه شرکت کرده‌ايم.
وي در ادامه اضافه كرد: ما تاکنون چنين تجربه‌اي را در هنرهاي تجسمي در داخل کشور نداشتيم اما اين اتفاق خوبي است که مي‌تواند موجب ايجاد حرکت در هنرهاي تجسمي ما شود و زمينه‌اي را براي درآمدزايي هنرهاي تجسمي به‌وجود بياورد.
آناهيتا نعمتي، بازيگر جوان عرصه سينما و تلويزيون نيز در بازديد از اين نمايشگاه گفت: بر اساس تجربه و فعاليتي كه دراين سال‌ها درخيريه‌ها کسب کرده‌ام، مي‌توانم ادعا کنم که مردم ايران بسيار انسان‌دوست هستند و ما هنرمندان هم بايد به شيوه‌هاي متنوع و تا جايي که در توانمان است در کارهاي خير و انسان‌دوستانه سهيم باشيم.
وي با اشاره به علاقه‌اش به هنرهاي تجسمي گفت: من دغدغه‌هايي در حوزه نقاشي به ويژه سياه قلم دارم و پدرم نيز به صورت حرفه‌اي نقاشي مي‌کشيد و اين روزها دخترم نيز به نقاشي علاقه خاصي نشان مي‌دهد. همه اين عوامل و نيت انسان‌دوستانه دست به دست هم مي‌دهند که در نمايشگاه‌هاي تجسمي به ويژه در حوزه نقاشي شرکت کنم.
نعمتي در ادامه افزود: آثارهنري هنرمندان تجسمي ايران قابل ستايش است و من بسيار احساس شادماني مي‌کنم وقتي مي‌شنوم که آثار هنرمندان ايراني در حراجي‌هاي منطقه با قيمت بالايي به فروش مي‌رسند و حتي رکوردار هستند. اين موضوع بسيار قابل قدرداني است و بايد قدردان هنرمندان ايران بود که هريک به شيوه‌اي نام هنر ايران را بزرگ مي‌کنند.
بخش نمايشگاهي نخستين حراج خيريه در محل جديد گالري شيرين واقع در خيابان ولنجک، کوچه هجدهم، پلاک 9 برپا شده است و مراسم حراج و چکش‌خوري اين آثار جمعه 29 مهرماه در هتل پارسيان اوين واقع در تقاطع بزرگراه يادگار امام و بزرگراه شهيد چمران برپا خواهد شد.

نظر شما