شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۴
کد خبر: ۴۵۹۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
با قدرداني از مرحوم علي دورانديش؛
دومين نمايشگاه سالانه آثار اعضاي انجمن صنفي طراحان گرافيک ايران با عنوان «سرو نقره‌اي» 13 آبان با تقدير از گرافيست تازه درگذشته، مرحوم علي دورانديش، در خانه هنرمندان ايران افتتاح شد.

به گزارش «شهر»، در ابتداي مراسم افتتاحيه دومين نمايشگاه سرو نقره‌اي که در خانه هنرمندان ايران برگزار شد مجيد سرسنگي مديرعامل خانه هنرمندان ايران روي سن آمد و گفت: براي من و همکارانم باعث افتخار است که مجموعه‌اي از آثار نفيس هنر گرافيک ايران را براي علاقه مندان به نمايش بگذاريم.



يادبود علي دورانديش

وي در ادامه ضمن تشکر از برگزار کنندگان سرو نقره‌اي 90 گفت: در اين مراسم لازم مي‌دانم يادي کنم از هنرمند برجسته جوان و خوش ذوق علي دورانديش، که خيلي زود همه ما را ترک کرد و فقدان او حتما مدت‌ها ذهن ما را به خود اختصاص خواهد داد. سرسنگي گفت: گرافيک ايران به اندازه پتانسيل و اساتيدي که در اين زمينه وجود دارد پرداخت نمي شود، اين هنر نسبت به هنرهاي ديگر اي مملکت در سال هاي اخير کم رنگ تر بوده است، به همين خاطر خانه هنرمندان ايران از همين جا اعلام آمادگي مي کند تا در سال نود بتواند فضايي را در اختيار گرافيست ها و اساتيد اين هنر بگذارد تا به اين واسطه جوانان اين عرصه رشد کنند و ما شاهد اساتيد بيش تري در عرصه گرافيک ايران باشيم.

مدير عامل خانه هنرمندان ايران گفت: انجمن گرافيک ايران با سابقه طولاني و اعضاي برجسته از فضاي خوبي برخوردار نيست و ما بايد يک نمايشگاه دائمي در اين زمينه داشته باشيم. سرسنگي در مراسم افتتاحيه دومين نمايشگاه سرو نقره اي نود ضمن خبر افتتاح موزه گرافيک ايران در سال 91 گفت: خانه هنرمندان ايران اعلام آمادگي مي‌کند که در سال جديد برنامه‌هاي پژوهشي وآموزشي در اين عرصه مهيا کند تا با همکاري بزرگان گرافيک ايران گرافيک را بيش از پيش جدي بگيريم و از پايان نامه هاي ارشد و دکترا حمايت کنيم.



قدرداني از شهردار سابق منطقه 6

در ادامه سرسنگي مدير عامل خانه هنرمندان ايران ضمن تشکر از مهندس سليمي شهردار سابق منطقه 6 گفت: مهندس سليمي به عنوان شخصي که دغدغه فرهنگي داشته است همواره سعي کرده در دوران خدمتش فضا را براي ما و بيشبرد فرهنگ اين کشور در خانه هنرمندان مهيا کند. در اين مراسم که با نيم ساعت تاخير آغاز شد، مجيد سرسنگي از مهندس سليمي خواست روي سن برود و از او تقدير به عمل آمد.



توجه به طراحي گرافيک در نشريات و مطبوعات

فرشيد مثقالي، رئيس هيئت مديريه انجمن طراحان گرافيک،‌ نيز در اين مراسم گفت: امسال هم نمايشگاه سرو نقره‌اي به مدد اعضاي محترم و بنا به منافع صنفي و کاملا مستقل برگزار مي‌شود. اين افتخار بزرگي است که بتوانيم هر ساله چنين مراسمي را با حضور موثر شما برگزار کنيم. وي ادامه داد: امسال نمايشگاه در بخش هاي متنوع برگزار مي شود، بعلاوه ما سعي داريم هر ساله در کنار نمايشگاه اصلي به عنوان و به بهانه نمايشگاه جنبي، بخش‌هايي که به نظر ما مي‌توانند بيشتر مورد توجه قرار گيرند را مطرح کنيم، سال گذشته تکيه مختصري روي موشن گرافيک داشتيم و امسال کوشش به توجه به طراحي گرافيک در نشريات و مطبوعات شده است. فرشيد مثقالي گفت: نمايشگاه کوچکي از طراحي هاي قابل توجه براي روي جلدها و داخل مجلات و صفحه هاي اول و مهم روزنامه هايي در غرب ترتيب داده شده و مجموع سخنراني ها نيز بر محور اين موضوع هستند. مطبوعات حيطه‌اي وسيع است که مي‌تواند بسياري از همکاران طرح، عکاسان، تايپوگراف ها و تصويرگران را درگير کند. اميدواريم نمايشگاه جنبي مطبوعات و نشريات و سخنراني ها و ميزگردها در توجه همکاران به اي مقوله کمک کنند.



دو جايزه ويژه

رئيس هيئت مديريه انجمن گرافيک گفت: در نمايشگاه اصلي دو جايزه مهم به جوايز ما اضافه شده است، جايزه براي مدير هنري و جايزه به پوستر منتخب اعضاي انجمن اين دو جايزه قدم مهمي هستند يکي براي مطرح کردن و اهميت دادن به نقش مدير هنري در مجموعه فعاليت هاي گروهي گرافيک است و دومي ارزش گذاري به آراي جمعي اعضا براي انتخاب پوستر محبوب آنها. مثقالي ضمن اشاره به تقسيمات گستره تر و کامل تر سرو نقره اي نود ابراز اميدواري کرد که هر سال نمايشگاه کامل تر برگزار شود. وي در پايان از مديريت خانه هنرمندان ايران، روزنامه همشهري، شوراي سياست‌گذاري سرو نقره‌اي و کانون انفورماتيک سايت گرته تقدير و تشکر کرد.



واقعيت و روياي گرافيک

در ادامه اين مراسم که يک ساعت به طول انجاميد، کيانوش غريب‌پور دبير سرو نقره‌اي 90 گفت: اميدوارم اين نمايشگاه هر سال با مديريت‌هاي چرخشي اعضاي انجمن بتواند بهتر برگزار شود و به حرفه ما کمک کند که واقعي تر شود زيرا که حرفه ما بين رويا و واقعيت سرگردان است و اميدوارم اين نمايشگاه به ما کمک کد تا واقعي تر شويم. کيانوش غريب‌پور ادامه داد: قبل از اينکه وارد جزئيات سرو نقره اي نود شويم خواهش ي کنم به احترام علي دور انديش عزيز يک دقيقه بايستيد و او را تشويق کنيد تا همسر اين مرحوم روي سن بيايد و تنديس را به رسم ادب از انجمن دريافت کند.

غريب‌پور بعد از اهداي تنديس علي دورانديش به همسرش گفت: ما گفته بوديم از همه همکارانمان حداقل يک کار در اين نمايشگاه حتما شرکت خواهد داشت که در بخش طراحي جلد مجله و آلبوم‌هاي موسيقي و مالتي مديا نتوانستيم به حرفمان وفادار باشيم؛ زيرا کارهايي که رسيده بود در زمينه خلاقيت طراحي حرفي براي گفتن نداشت. دبير سرو نقره‌اي 90 ادامه داد: بسياري از طراحان بزرگ کشورمان يا مدتهاست کار نمي‌کنند يا اينکه آثارشان را در نمايشگاه به معرض نمايش نمي‌گذارند و دچار دلزدگي شده‌اند، من شخصا دچار اين دلواپسي نيستم که تعداد آثار رسيده به نمايشگاه کم است البته اگر بيشتر بود حتما ذوق زده مي‌شدم. غريب‌پور در ادامه ضمن اشاره به اهميت جايزه گفت: درست است که جايزه گرفتن براي همه ما خوشايند است و در بسياري از مواقع مي‌تواند تشويقي باشد براي همه ما ولي بايد بگويم کساني که جايزه نگرفتند نبايد کار خود را بي‌ارزش بدانند و توقف کنند؛ بلکه بايد به گونه‌اي ترغيب شوند تا آثار خلاق ديگري را به عرصه ظهور برسانند.



بيانيه هيئت داوران



در ادامه رشيدي رئيس هيئت داوران، بيانيه داوران را خواند که به اين شرح بود:



نمايشگاه سرو نقره اي 90 همه بضاعت طراحي گرافيک ايران نيست، همه نمايشگاه انتخاب قطعي و برتر نيست بلکه احترام سرو نقره‌اي، به کارهاي رسيده هم هست. توجه به آثاري که امکانات تازه‌اي را در طراحي گرافيک معرفي کرده‌اند در نظر و راي داوران موثر بود. به راي‌گيري اکتفا نشد و داوران غير از مجيد عباسي که خارج از ايران است، تلاش کردند يکديگر را قانع کنند.

کارهاي مبتني بر تايپ لاتين تا حد ممکن کنار گذاشته شدند. داوري با توجه به آثار رسيده است و نه با نگاه به وضعيت کلي طراحي گرافيک ايران انجام شده است. رشد طراحي حروف در اين دوره از نمايشگاه ستودني بود. رشد نقش و نقش رشد آگاهي سفارش دهندگان در آثار مشهود بود. جايگاه و کارکرد مدير هنري درست فهميده نشده است و هيئت‌داوران در اين زمينه انتخابي نداشت.



برگزيدگان سرو نقره‌اي 90

برگزيدگان اين جشنواره در بخش نشانه و نشانه نوشته‌هاي مستقل از هويت سازماني، با معرفي پيمان ‌پورحسين و داوود مرگان جايزه به مهرداد محمدزاده براي طراحي نشانه «موسيقي عارف» به دليل استفاده از امکانات تصويرگري در طراحي نشانه دهخدا شد.

در بخش بسته کامل هويت سازماني نيز با معرفي رضا باباجاني و محمدرضا عبدالعلي جايزه به پولت قهرماني براي طراحي هويت بصري «اسفرجاني و همکاران» تعلق گرفت. همچنين در بخش طراحي جلد کتاب با معرفي علي پزشک و مهران زماي جايزه به مجيد زارع براي طراحي جلد کتاب «سرباز سال‌هاي ابري» داده شد. در بخش طراحي صفحه‌آرايي کتاب نيز با معرفي کوروش پارسانژاد، ايمان راد و محمدرضا عبدالعلي جايزه به فرهاد خزوعي اهدا شد.

 همچنين در بخش طراحي صفحه و صفحه‌آرايي نشريه بدون معرفي نامزدهاي ديگر، هيئت داوران جايزه خود را به روح‌الله گيتي‌نژاد اهدا کرد. در بخش طراحي بروشور و کاتالوگ با معرفي مهرزاد ديرين و آيدا نجف‌زاده جايزه به سعيد شکرنيا براي طراحي کاتالوگ «بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر» تعلق گرفت و در بخش طراحي بسته‌بندي با معرفي ايمان آل‌مظفر و حسين پژمان‌فرد و صدف فدائيان، هيئت‌داوران هيچ اثري را واجد ويژگي‌هاي لازم براي دريافت جايزه ندانست.

 در بخش طراحي گرافيک مستقل از کمپين نيز با معرفي بابک اربابي و نيلپر محمدي جايزه به بابک عدن‌دار براي طراحي آگهي مطبوعاتي «مجله نشان» به دليل ايده‌پردازي موفق و استفاده مناسب از عکاسي در طراحي آگهي تعلق گرفت. در بخش طراحي گرافيک براي کمپين کامل با معرفي روح‌الله گيتي‌نژاد و مهرداد محمدزاده جايزه به تهمتن امينيان تعلق گرفت.

 در بخش طراحي صفحه و صفحه‌آرايي تقويم نيز با معرفي مهرداد محمدزاده، اميد نعم‌الحبيب و بابک معدن‌دار، هيئت‌داوران هيچ اثري را واجد ويژگي‌هاي لازم براي دريافت جايزه ندانست. همچنين در بخش ساير آثار با معرفي کيانوش تنها، مجيد زارع و فرامرز عرب‌نيا، هيئت‌داوران هيچ اثري را واجد ويژگي‌هاي لازم براي دريافت جايزه ندانست. در بخش طراحي وب‌سايت بدون معرفي نامزدهاي ديگر جايزه به امين سلامي پرگو براي طراحي وب سايت «ويترين روز» اهدا شد.

 در بخش طراحي گرافيک متحرک (موشن گرافيک)، بدون معرفي نامزدهاي ديگر جايزه به رضا علوي براي طراحي مجموعه «داروگ بين‌الملل» به دليل برخورداري از ساختاري حرفه‌اي و خلاقانه اهدا شد. در بخش طراحي حروف فارسي با معرفي مهدي عابديني و رضا غفاري جايزه به دامون خانجان‌زاده داده شد و در بخش طراحي پوستر با معرفي سيامک پورجبار و پيمان پورحسين جايزه به ايمان راد براي طراحي پوستر «زيبا، جادار، مطمئن» به دليل استفاده جسورانه از امکانات خط فارسي اهدا شد.

در بخش طراحي گرافيک براي بسته‌بندي کامل يک رويداد نيز با معرفي مهرزاد ديرين و مجيد کاشاني جايزه به بهداد ناديا تعلق گرفت و در بخش سفارش‌دهنده برتر با معرفي شرکت نمايشگاهي بين‌المللي مشهد، دو جايزه به گالري طراحان آزاد به دليل توجه ويژه به نقش طراح گرافيک و استمرار در همکاري با طراحان به رزيتا شرف جهان و مديريت امور هنري شهرداري مشهد به دليل توجه جدي يک نهاد رسمي و عمومي به همکاري مستمر با طراحان گرافيک اهدا شد. در پايان اين مراسم و پس از پذيرايي، کيانوش غريب‌پور دبير نمايشگاه به اتفاق ديگر ميهمانان نمايشگاه را افتتاح کردند.

نظر شما