جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۶۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به هجدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان که فردا 15 آبان افتتاح مي‌شود، پيام داد.

به گزارش «شهر»، در متن پيام سيد محمد حسيني آمده است:



«هوالرب؛ داروي تربيت ز طبيبان طلب مکن اين کيميا به ذوق هنر حاصل است

از شربتي ز شيره شوق هنر بنوش چون داء از دل است دوا نيز از دل است

هر راهي را مقصدي است و هر کاري را مقصودي! هم سعي بدنبال نتيجه است و هم ساعي در پي سوري! هيچ تلاشي عبث نيست حتي به اندازه يک نفس که آهي مي‌شود براي تنبه ديگران!

هر انديشه‌اي بر مرکب عمل بنشيند به سمت هدفي حرکت مي‌کند که بي‌گمان انديشه ، اسب عصاري نيست و با تسلسل باطلش کاري نيست!

هنر خود رسالتي دارد و چون کسوت پوشيد، مسئوليتي دوچندان مي‌يابد. هنر غالبا سخن به صراحت نمي‌گويد. زبان هنر، کلام را جز به ملاحت نمي‌گويد؛ که «الکنايه ابلغ من التصريح» و هنر تئاتر چون نفسي با نفس مخاطب در تنيده دارد و اثري بر دلها مي گذارد که غبار فراموشي کمتر بر آن خواهد نشست.

کودک، لوح کم نوشته‌اي دارد که بسيار طالب خوشنويسان تربيت است و هنرمند، دست خطي خوش دارد! که هر چه مي‌نگارد، ماندگار خواهد بود «العلم في الصغر کالنقش في الحجر» پس بايد گفت: هر آموزشي که در قالب هنر، بر لوح ضمير کودک و نوجوان حک شود، غالبا پاک نشدني است! نوشته‌اي است که جوهر شخصيت فرداي اين فرد خواهد شد.

پس اين هنرمند در فرداي اين سرزمين نقش آفرين است و نيز اثرش بر فرداي او، ضمين!

فردائي که هيچ دستي جز آثار او و اعمالش او را ياري نخواهد کرد که خوب مي‌دانيم «فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره»

باور کنيم که امروز تنها مسئوليت کودک و نوجوان ايراني را بعهده نداريم؛ بيداري اسلامي و حتي آگاهي عمومي جهاني، ماموريت ديگري پيش پاي ما قرار داه است.

بي اغراق ايران اسلامي مي‌بايست به تمامي کودکان و نوجوانان جهان بينديشد.

اين جشنواره که عنوان بين المللي را يدک مي‌کشد لازم است اين ماموريت را بيش از پيش تعريف کند. «هر کسي طاووس خواهد» بي گمان کفش‌هايي از تعهد به پا بايد کرد! باز تعريف اين جشنواره با تعيين اهداف ميان مدت و دراز مدت، بازه‌هاي بازسازي اثر آفرين اين مسئوليت خطير را، اندازه‌گيري خواهد نمود و افق‌هاي روشني را بر پنجره انديشه‌هاي ناب خواهد گشود؛ اگر شايستگي اثر گذاري بر جهان در ما بود، که امير کلام فرمود اينچنين است!

براي دست اندرکاران اين امر سنگين، آرزوي تامين زمينه‌هاي اين رشد ثمين را دارم. توفيق رفيق طريق عزت و افتخارتان باد. »






جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان از فردا در شهر همدان آغاز به كار مي‌كند



از فردا 15 آبان جشنواره، با شعار «بازي ، نمايش ، انديشه، و بچه‌هاي ايران» آغاز خواهد شد. برنامه‌هاي جشنواره از صبح روز يکشنبه پانزدهم آبان با حرکت کارناوال عروسک‌هاي غول پيکر در سطح شهر به کارگرداني عليرضا دهقاني آغاز مي‌شود.



مراسم افتتاحيه در عصر روز يک شنبه و شب عيد خجسته قربان در سالن ورزشي پيام با برنامه‌هاي متنوع و حضور کودکان و خانواده‌ها و مسئولين استان همدان برگزار مي‌شود.



برنامه اجراي نمايش‌هاي جشنواره با نمايش‌هاي «پرندگان براي پرواز نياز به کلاس درس ندارند» به کارگرداني محمد عاقبتي در سالن اصلي بوعلي سينا و در بخش ويژه، همچنين نمايش هاي «خاطرات بارون» به کارگرداني نيلز پيتر آندرلند از کشور نروژ در سالن پلاتو بوعلي سينا، «هي تو» به کارگرداني اميد نياز در سالن شهيد آويني، و «به زير پاهات نگاه کن» به کارگرداني مريم کاظمي در سالن فجر و در بخش بين‌الملل آغاز به كار مي‌كند.



در همين روز نمايش «دختر انار» به کارگرداني محمدرضا وزيري در سالن مهديه و در بخش مسابقه ايران اجرا مي گردد. نمايش هاي جشنواره نيز با سه اجرا و در ساعت‌هاي 10 صبح و 15:30 و 17:30 اجرا خواهند شد.

برنامه روز دوم جشنواره اجراي نمايش «سيب هفتم» به کارگرداني فرزاد لباسي در سالن اصلي بوعلي سينا، «ملاقات شنل قرمزي و گرگ بدجنس در ايستگاه اتوبوس» به کارگرداني حسين ابراهيمي در سالن مهديه و در بخش مسابقه ايران خواهد بود.



نمايش‌هاي «قطرات کوچک » به کارگرداني گليمو پاپا از کشور ايتاليا در سالن پلاتو بوعلي و «اسب و سيب و بهار به کارگرداني آناهيتا غني زاده» در سالن شهيد آويني و «دختران باغ‌هاي قالي» به کارگرداني افسانه زماني در سالن فجر و در بخش بين‌الملل اجرا خواهند رفت. در روز دوم جشنواره نمايش خياباني «بازي عروسک‌ها» به کارگرداني عليرضا دهقاني در محوطه مجتمع بوعلي سينا اجرا مي‌گردد.






يك كتاب ديگر به مناسبت برگزاري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان چاپ مي‌شود



کتاب «پژوهشي در تاثير نمايش خلاق» تاليف بيتا محمودي به مناسبت برگزاري جشنواره توسط انتشارات نمايش منتشر خواهد شد.



بخش انتشارات و پژوهش جشنواره به منظور توجه به حوزه نشر و آموزش در اين دوره جشنواره شش کتاب را از نويسندگان و پژوهشگران کودک و نوجوان چون داوود کيانيان، سيد حسين فدايي حسين ، منوچهر اکبرلو، حميدرضا نعيمي منتشر و در ايام برگزاري جشنواره رونمايي خواهد کرد.








نظر شما