جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۶۲۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶
گزارش از مراسم پاياني جشنواره‌ي سينما حقيقت
پنجمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم مستند (سينما حقيقت) با معرفي برگزيدگان بخش ملي و تقدير از حسين ترابي و فرهاد ورهرام به پايان رسيد.

به گزارش «شهر» در ابتداي مراسمي كه شامگاه گذشته ـ 21 آبان ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، شفيع آقامحمديان ـ دبير جشنواره حقيقت ـ خبر داد: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تصميم گرفته است، تمام فيلم‌هايي كه برگزيده مي‌شوند را خريداري كند.

 

آقامحمديان:بايد از فيلم‌سازان تشكر كنم كه نقشه بي بي سي را نقش برآب كردند

 

وي در ادامه با اشاره به حاشيه‌هاي بوجود آمده براي بخش بين‌الملل جشنواره‌ي سينما حقيقت،گفت: براي برگزاري اين جشنواره، ماه‌ها وقت لازم است كه با كمترين نقصي آن را اجرا كنيم.در اين راستا پس از پايان جشنواره چهارم كار را آغاز كرديم و فيلم‌هاي بسياري از كشورهاي مختلف دريافت شدند كه در نهايت 23 فيلم به بخش بين الملل راه يافتند.

 

آقامحمديان يادآور شد:پس از اعلام اسامي فيلم‌هاي راه يافته به بخش بين الملل جشنواره، چند نفر از فيلم‌سازان خارجي اعلام كردند كه تمايلي به نمايش فيلمشان در جشنواره ندارند. اما ماجرا زماني جدي شد كه شبكه بي بي سي برنامه‌هايي را در اين باره پخش كرد و اين گونه مطرح كرد كه ممكن است با نمايش ندادن فيلم توسط فيلمسازان غربي جشنواره تعطيل شود بنابراين بايد از فيلمسازان تشكر كنم تا نقشه بي بي سي را نقش برآب كردند،زيرا آنها احساس مي‌كردند با چنين رفتاري جشنواره به تعطيلي كشانده مي‌شود.

 

دبير جشنواره‌ي سينما حقيقت گفت: پس از آنكه چند تن از فيلم‌سازان خواستند، فيلم‌هايشان در جشنواره شركت داده نشود به آنها اعلام كرديم، حدود 9 ماه زمان براي ترجمه و زيرنويس فيلم صرف شده است و حتي پول رايت برخي از فيلم‌هايي كه به مسابقه راه يافته بودند، پرداخت شده است.

 

وي ادامه داد: ما به آنها اعلام كرديم كه اين كار غير قانوني است و در ادامه تعدادي از اين فيلم‌سازان در نامه‌اي اظهار كردند كه يك حركت صنفي انجام داده‌اند و از آنها خواسته شده است كه چنين كاري انجام بدهند. همچنين با پيگيري‌هايي كه انجام داديم متوجه شديم از ميان 9 فيلم يكي از پخش‌كننده‌ها كه خواستار خروج فيلم‌هايش بود، فقط دو فيلم قصد خارج كردن فيلم خود از بخش مسابقه جشنواره را دارند.

 

آقامحمديان با تشكر ويژه از فيلمسازان كه سبب شدند جشنواره با كمترين نقص برگزار شود،گفت: در بخش مسابقه فيلم‌هايي كه به خيزش اسلامي پرداخته بودند جدا شدند و به آنها جداگانه پرداخته شد.

 

معاون سينمايي:

 

با ديدن مستند « براي آزادي» جادوي سينما مرا گرفت

 

به گزارش ايسنا،‌ در ادامه مراسم، جواد شمقدري ابتدا با تسليت به مناسبت اتفاقي كه در زاغه مهمات اطراف تهران رخ داده و تبريك براي شهادت چند تن از جوانان اين مرز و بوم گفت:‌ اين حادثه به ياد ما مي‌آورد كه مديون چه مجاهدت‌ها و خون‌هايي هستيم.

 

وي ادامه داد:ايران عزيز در طول چند دهه اخير به يمن تلاش و مجاهدت فرزندان خود در همه عرصه‌ها به ويژه دفاع مقدس كشوري مستقل، عزيز و مترقي است.

 

معاون سينمايي با بيان اينكه يكي از دلايل ورود او به حوزه سينما تماشاي يك فيلم مستند بود، گفت: با ديدن مستند «براي آزادي» به كارگرداني حسين ترابي جادوي سينما مرا گرفت و تصور مي‌كنم فيلم مستند و سينماي مستند جايگاه مهمي دارد.

 

او با اشاره به حضور ابراهيم حاتمي كيا در مراسم اختتاميه گفت: حضور او در هيات داوران افتخاري براي ما است و نيز مايه افتخار است كه يكي از مهمترين فيلمسازان كشور اكنون در اينجا حضور دارد.

 

شمقدري در توصيف ابراهيم حاتمي كيا گفت: او شخصي است كه در اتاق‌هاي بسته نماند و تلاش كرده است از درون وقايع و اتفاقات جامعه سوژه‌هارا شكار كند. با يك سوژه‌، ساعت‌ها و ماه‌ها زندگي و تحقيق كرده و حتي فكر مي‌كنم يكي از دلايلي كه قبول كرده در هيات داوران حضور داشته باشد اين است كه مي‌تواند به دريچه جديدي ورود پيدا كند.

 

وي در ادامه با بيان اينكه در شان و جايگاه سينماي مستند ترديدي نيست تاكيد كرد: مستند ساز بايد در جريان كارش و از لا به لاي پرداختن به مسائل تلاش كند، حقايق عالم را به ما نشان دهد.

 

معاون سينمايي همچنين با بيان اينكه حضور دوربين مستندسازان در بخش‌هاي بين المللي بايد استمرار پيدا مي‌كرد گفت:‌ تلاش كرده‌ايم سهم اعتبارات مركز گسترش سينماي مستند و تجربي را افزايش دهيم و نوعي از سينما را با نام مستند سينمايي مورد توجه قرار دهيم.علاوه بر اين پيشنهاد شده است در راستاي تشكيل سازمان سينمايي كه به زودي اتفاق مي‌افتد، ماموريت اين مركز در ساخت فيلم مستند و كوتاه متمركز شود.

 

شمقدري تصريح كرد:قطعا ما كوتاهي‌هايي داشته‌ايم كه بايد جبران كنيم. مردم بايد متوجه جايگاه ويژه فيلم مستند باشند و آنها را به سمتي بريم كه فرهنگ‌سازي شود. همچنين مي‌توان فيلم‌هاي مستند را در محيط‌هايي مانند كلوپ‌هاي سينمايي يا دانشگاه‌ها به نمايش گذاشت تا به نقد و بررسي آنها پرداخت.

 

وي ادامه داد:همچنين با پخش فيلم در شبكه نمايش خانگي و فروش آن در كتاب‌ فروشي‌ها علاوه بر اينكه شان فيلم مستند حفظ مي‌شود مخاطب آن نيز پيدا مي‌شود. زيرا در دنيا هم اينگونه رايج است كه فيلم‌هاي مستند در مراكزي كه كتاب‌ها قابل دسترسي هستند، يافت مي‌شود.

 

معاون سينمايي در پايان اظهار اميدواري كرد: جايگاه جشنواره‌ي سينما حقيقت روز به روز ارتقا يابد و شان مستندسازان نيز بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.

 

حاتمي‌كيا:

 

دروازه طلايي ورود به سينماي اجتماعي؛ مستند است

 

در ادامه مراسم پاياني جشنواره‌ي سينما حقيقت، ابراهيم حاتمي‌كيا كه براي اهداي جايزه به برگزيدگان به روي صحنه آمد، گفت:‌ اگر در يك جمله سينماي مستند را خلاصه كنم بايد بگويم دروازه طلايي ورود به سينماي اجتماعي، سينماي مستند است. كسي كه ادب سينماي مستند را پيدا مي‌كند حوصله مي‌كند، تحقيق مي‌كند و وقت مي‌گذارد و در حوزه سينماي داستاني به هر سينمايي تن نمي‌دهد.

 

او با اشاره به برخي از استان‌ها مانند آذربايجان،‌كردستان و مازندران كه در حوزه مستند پرقدرت هستند افزود:‌ نمي‌دانم چه حكمتي است كه بعضي از استان‌ها كمتر وارد اين حوزه مي‌شوند.

 

حاتمي‌كيا از خاطره‌اي هنگام تصويربرداري «روايت فتح» در كردستان ياد كرد و گفت:در آن زمان مردم اطراف «ماهوت» و روستاها مجبور به ترك خانه‌هاي خود بودند. وقتي آنها را با اثاث و وسايلشان مي‌ديدم دوربين را روشن مي‌كردم تا از آنها بپرسم چه حالي دارند. ولي پس از آنكه حس كردم كه ممكن است دروغي را به آنها تلقين كنم با همان اولين سوال دوربين را خاموش مي‌كردم تا دروغ ضبط نكنم. البته اي كاش خاموش نمي‌كردم.

 

اين كارگردان تصريح كرد: موثر بودن فيلمساز بر سوژه‌ها و دخالت هنرمندانه فرد، گاهي در آثار ديده مي‌شود و حتي اگر اثر لنگ بزند، ارزشمند است تا اينكه به نوعي فرضيه‌ي از پيش تعيين شده‌اي را داشته باشد.

 

به گزارش ايسنا،‌ در مراسم پاياني جشنواره‌ي حقيقت، تعدادي از فيلم‌سازان برگزيده‌ي جشنواره‌ي سينما حقيقت پس از دريافت جوايزشان، نكاتي را مطرح كردند.

 

محسن خان‌جهاني كارگردان مستند «شهرپولكي» كه در بخش جهاد اقتصادي شايسته تقدير شد، اظهار اميدواري كرد: شاهد حضور اكثريت مستندسازان همچون سال‌هاي قبل باشيم.

 

وي همچنين گفت:در ساخت «شهر پولكي» كه درباره نظام بانكداري بود از سوي مسوولان اقتصادي با مخالفت‌هاي مواجه شديم كه اميدوارم براي ساخت فيلم بعدي‌ام كه درباره‌ي نظام بيمه است با مخالفت‌ها مواجه نشوم.

 

حسن قهرماني كارگردان فيلم «عروسي عشاير» نيز براي دومين سال پياپي در سينما حقيقت جايزه گرفت.

 

حسن نقاشي كارگردان فيلم «مهرا» پس از دريافت جايزه‌اش با اشاره به اينكه در فيلمش احترام به تمام آئين‌ها وجود دارد، خطاب به جواد شمقدري گفت: در اين مدتي كه در معاونت سينمايي بوده‌ايد اتفاقات خوبي افتاده ولي اين گلايه را دارم كه شما فيلم‌سازان قاره‌هاي ديگري را ديديد ولي هيچ وقت فيلمسازان مستند را نديديد.

 

مصطفي آل‌احمد كارگردان فيلم «نويسنده بودن» نيز پس از دريافت جايزه ويژه هيات داوران در بخش پرتره با تشكر از داوران و كساني كه در طول هفت سال ساخت فيلم به او كمك كردند، ادامه داد:برخي از ‌افرادي كه براي ساخت فيلم به من كمك كردند مانند شمس آل‌احمد، اصغر خبره‌زاده و اميرحسين آريان‌پور امروز ديگر در جمع ما نيستند.

 

وي ادامه داد: سينماي حقيقت، بستري براي نقد است و سينما حقيقت زماني به حقيقت دست مي‌يابد كه جامعه تحمل نقد را داشته باشد.

 

آ‌ل‌احمد اظهار اميدواري كرد:مسائل پيش آمده تجربه‌اي باشد تا مديريت سينمايي به فيلمسازاني كه مانده‌اند و نقد مي‌كنند، اهميت دهند.

 

معين كريم‌الديني نيز پس از دريافت جايزه‌اش در بخش مستند ديني آئيني با اشاره به اينكه بخش بندي امسال جشنواره باعث شد، فيلمسازان بيشتري حضور داشته باشند، در عين حال گفت: ولي متاسفم كه جايزه‌هاي تخصصي براي تدوين‌، نريشن و تصوير موجود نيست. قطعا عدم حضور اين افراد ضربه بدي به سينماي مستند مي‌زند.

 

علي فتح لايق‌زاده كارگردان مستند «گاودانه» هم پس از دريافت جايزه‌اش خاطرنشان كرد: عكس‌هاي فيلمم لو رفت و از آن سوء استفاده سياسي شد. در حالي كه من فقط هدفم خدمت به مردم استان لرستان بود.

 

تقدير از حسين ترابي و فرهاد ورهرام

 

در بخش پاياني جشنواره از دو تن از پيشكسوتان تقدير شد كه در اين بخش، آقامحمديان، سجادپور ، شمقدري،‌علي اصغر پورمحمدي‌ ـ مدير شبكه 3 ـ و محمد علي فارسي حضور داشتند.

 

حسين ترابي پس از تقديرش در سخناني گفت: مستند«براي آزادي» را با پول خودم ساختم اما چند سال قبل به سينماي مستند و تجربي واگذار كردم ولي به قول فردوسي به اندازه پول حمامي‌ هم چيزي به من ندادند، در حالي كه صحنه رفتن شاه و گريه او را آن زمان خبرنگاري به قيمت صد هزار دلار از من مي خريد كه من حاضر به فروش آن نشدم.

 

وي يادآور شد: دوستان فيلم‌ساز در آن زمان از ايران مي‌رفتند ولي من ماندم و اين فيلم 25 سال توقيف بود و اكنون هم تلويزيون هر طور كه بخواهد بخش‌هايي از آن را نمايش مي‌دهد.

 

ترابي در عين حال تاكيد كرد: من براي پول اين كار را انجام نداده‌ام. حال كه آقاي شمقدري با فيلم من به سينما علاقه مند شده و تلويزيون هم فيلم‌هاي فارسي را مي‌خرد فكري هم براي فيلم من كه آبروي ايران است و تنها فيلم رنگي 35 ميلي متري درباره انقلاب است، بكنيد.

 

كارگردان مستند «براي آزادي» در پايان گفت: آقاي ضرغامي به من گفت:‌ ما شما را دعا مي‌كنيم ولي ... به قول حافظ: بي‌مزد بود و منت هرخدمتي كه كردم / يار رب مبادكس را مخدوم بي‌عنايت.

 

فرهاد ورهرام هم از آزادي مستندسازان اظهار خرسندي كرد و گفت: اميدوارم آن يك نفر ديگر نيز به خانه خود و نيز به سينما بازگردد.

 

در بخشي از مراسم پاياني جشنواره‌ي حقيقت، دو قطعه موسيقي توسط گروه «رستاك» اجرا شد.

 

 

منبع:ايسنا

نظر شما