جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۸
کد خبر: ۴۶۳۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
گالري‌هاي تهران در آخرين روزهاي آبان ميزبان نمايشگاه‌ةاي تازه‌اي خواهند بود که سم عمده‌اي از آن به پيشکسوتان هنرهاي تجسمي اختصاص يافته است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي شيرين، فروهر، شماره 6 ، گلستان،‌ اعتماد، کمال‌الدين بهزاد ، کافه گالري تلخ، آن و شکوه در کنار آرت‌فر استانبول و گالري جم در کويت آثاري از هنرمندان ايراني را به نمايش مي‌گذارند که بخش عمده‌اي از آن‌ها متعلق به پيشکسوتاني چون احصايي، آغداشلو، اويسي، کيارستمي، نامي، تاتاري، وزيري‌مقدم و زنده‌رودي است.



همچنين گالري‌هايي چون طراحان آزاد، آران، اثر، سين، ساربان، دي، آب، نار و موزه هنرهاي معاصر تهران از هفته‌هاي گذشته نمايشگاه‌هايي را ميزباني مي‌‌کنند که در روزهاي پاياني آبان نيز ادامه خواهند داشت.




«رويکردها و گرايش‌ها»‌ در گالري شيرين

گالري شيرين از روز جمعه 27 آبان‌‌ماه ميزبان نمايشگاهي با عنوان «مروري بر هنر ايران، رويکردها و گرايش‌ها» خواهد بود.

در اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثار بزرگان نقاشي ايران چون محمد احصايي، پروانه اعتمادي، نصرالله افجه‌اي، بعقوب امداديان، ناصر اويسي، آيدين آغداشلو، تاها بهبهاني، صادق تبريزي، محمد علي ترقي جاه، صداقت جباري، جليلي رسولي، حسين روحبخش، حسين زنده رودي، جلال شباهنگي، کوروش شيشه‌گران، علي اکبر صادقي، بهجت صدر، مسعود عربشاهي، حسين کاظمي، پرويز کلانتري، عباس کيارستمي، پريوش گنجي، رضا مافي، حسين محجوبي، نصرت الله مسلميان، غلامحسين نامي، منوچهر نيازي، محسن وزيري مقدم و هادي هزاوه‌اي به نمايش گذاشته مي‌شود.

مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز 27 آبان از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود و گالري شيرين واقع در ولنجک، کوچه هجدهم، پلاک 9، تا روز يکشنبه 13 آذر، همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 ميزبان علاقمندان و بازديدکنندگان خواهد بود.
همچنين نشست نقد و بررسي نمايشگاه «مروري بر هنر ايران» روز جمعه چهارم آذر ماه 90 از ساعت 18 تا 20 در گالري شيرين برگزار مي‌شود.






مجسمه‌سازي معاصر در گالري فروهر

نمايشگاه «گزيده‌اي از فرآيند مجسمه‌سازي ايران» به گردآوري پندار نبي‌پور، از روز جمعه 27 آبان‌ماه در گالري فروهر افتتاح مي‌شود.

در اين نمايشگاه آثاري از محسن وزيري‌مقدم، بهروز دارش،‌ ملک‌داديار گروسيان، رضا لواساني، کورش گلناري، هومن مرتضوي، مهسا کريم‌زاده،‌ کامبيز صبري، مجتبي اميني، نگار مبارک‌زاده، اميل لازار، نسترن صفايي، شهرزاد ملکيان، هومن مهدي‌زاده، پندار نبي‌پور، يوشا بشير، ندا مرادي، ‌مهتا ثقفي، سپنتا قاسمخاني و الميرا سلامت به نمايش گذاشته خواهد شد.
اين نمايشگاه روز جمعه ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 12 آذرماه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنج‌شنبه‌ها 12 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود.

گالري فروهر واقع در بلوار آفريقا(جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2، روزهاي سه‌شنبه تعطيل است.






زرتشتيان ايران در گالري شماره 6

نمايشگاه عکسي با عنوان «زرتشتيان ايران» روز جمعه 27 آبان‌ماه در گالري شماره 6 افتتاح مي‌شود.

در اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آداب و سنن زرتشتيان ايران به واسطه عکس‌هايي از کاوه کاظمي به نمايش گذاشته مي‌شود. نمايشگاه «زرتشتيان ايران» تا هفتم آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به جز پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت 16 تا 19 براي بازديد از اين آثار به گالري شماره 6 واقع در خيابان خردمند شمالي، کوچه هجدهم، پلاک 6، طبقه همکف مراجعه کنند.






جواهرات باغ ايراني در گالري گلستان

گالري گلستان از روز جمعه 27 آبان ميزبان جواهرات هنري تكتم فاضل و بهرام دشتي‌نژاد خواهد بود. عنوان اين نمايشگاه «باغ ايراني» است و در آن بيش از يكصد قطعه جواهرات هنري براساس اشعارکهن پارسي از مولانا و عطار، المان‌هاي معماري و همچنين قصص و باورهاي كهن ايراني به نمايش گذاشته مي‌شود.
فاضل و دشتي‌نژاد همه اين آثار را پس از طراحي، با دست هنر خويش اجرا كرده‌اند. اين زوج هنري در عين حال در طراحي آثار به خوشنويسي ايراني و فرم‌هاي ناب خطوط و حروف فارسي نظر داشته‌اند.
تکتم فاضل فارغ‌التحصيل طراحي صحنه است و ازهشت سال پيش کار طراحي جواهرات را آغاز کرده است. بهرام دشتي‌نژاد نيز در رشته مهندسي برق ادامه تحصيل داده و علاقه به مينياتور ايراني او را به اين سمت هدايت کرده است. اين زوج هنرمند تاکنون در هفت نمايشگاه انفرادي و دو نمايشگاه گروهي شرکت کرده‌اند .

نمايشگاه جواهرات «باغ ايراني» تا دوم آبان در گالري گلستان داير خواهد بود و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.




اگزوتيسم خاورميانه در گالري جم کويت

گالري جم زير نظربنياد فرهنگي جم فعاليت خود را با نمايش «چگونه ياد گرفتم که نترسم و عاشق هنر اگزوتيک باشم» آغاز مي کند. اين نهاد يکي از کوشش‌هاي شاهزاده «لولو الصباح» در معرفي فرهنگ خاورميانه است. الصباح پيش از اين نيز چندين نمايش جمعي و مزايده هنري را با موفقيت برگزار کرده است.
در اين نمايش تجسمي که با محوريت به کارگيري الفباي عربي-فارسي گردآوري شده، نمونه‌هايي از آثار اميرا بهبهاني و فريد ابدل از کويت، سوسن هفونا از مصر، احمد ماطر از سعودي، حسن حجاج از مراکش، کاتيا طرابولسي از لبنان و شزاد داوود از انگليس و آثار متعددي از هنرمندان ايراني همچون ويدئونقاشي فريده لاشايي، مجسمه‌هاي پرويز تناولي و شيرين فخيم و قطعات ديگري از ايمان راد، فريدون آو، فرهاد مشيري، نرگس هاشمي و شهرزاد چنگلوايي به نمايش در مي‌آيد.
علي بختياري کيوريتور اين مجموعه مي‌گويد: طي اين سال‌ها جريان روشنفکري عجيبي به راه افتاده و اگزوتيسم را به شدت نقد مي‌کند، در حالي که امر اگزوتيک کاملا نسبي و بسته به تجربه شخصي است. با اين نمايش سعي دارم به مخاطب بگويم که نبايد تازگي اين آثار را با صفت اگزوتيک نکوهش کرد!

اين رخداد فرهنگي روز 29 آبان (20 نوامبر) در کويت آغاز به کار مي‌کند و تا 16 آذر (7 دسامبر) ادامه خواهد داشت.





آنه محمد تاتاري در گالري اعتماد

نمايشگاهي از آثار نقاشي آنه محمد تاتاري روز جمعه 27 آبان‌ماه از ساعت 15 تا 20 در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه که به آثار يکي از نقاشان مجري ايراني اختصاص دارد، تا روز هشتم آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 15 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.

گالري اعتماد در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان(دو راهي سمت راست)، پلاک 4 واقع است.






سه نمايشگاه در گالري کمال‌الدين بهزاد

نگارخانه کمال‌الدين بهزاد از روز شنبه 28 آبان‌‌ماه ميزبان نمايشگاه نقاشي داريوش فرد، عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا، در سالن اصلي، نمايشگاه نقاشي فاطمه گلچين در سالن غربي و نمايشگاه نقاشي مجتبي محمدي در سالن شرقي خواهد بود.
اين سه نمايشگاه تا سوم آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت 10 تا 19 از اين آثار در گالري کمال‌الدين بهزاد واقع در بلوار كشاورز، نبش خيابان 16 آذر، پلاك 284 ديدن کنند.




فاصله‌هاي البرز پارسي در کافه گالري تلخ

کافه گالري تلخ روز جمعه 27 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاهي با عنوان «فاصله‌هايم» از مجموعه عکس‌هاي البرز پارسي خواهد بود.


در اين نمايشگاه 15 عکس در ابعاد 50 در 70 سانتيمتر به نمايش گذاشته مي‌شود. علاقمندان مي‌توانند از 28 تا چهارم آذرماه براي بازديد از اين نمايشگاه همه‌روزه از ساعت 10 تا 22 به گافه گالري تلخ واقع در خيابان حافظ، نرسيده به چهار راه کالج، نبش بن‌بست حيات، پلاک 417 مراجعه کنند.


البرز پارسي متولد آبان 1363 در تهران است. وي مدت چهار سال است که به عکاسي تجربي پرداخته و اين نخستين نمايشگاه انفرادي او در داخل کشور است. البرز پارسي درباره عکس‌ها و عنوان نمايشگاهش چنين مي‌گويد: «من با خويشتن وجودم فاصله‌هايي غريب‌وار دارم. اين نا‌آشنـــايي موجب گشت‌وگذار من مي‌شود . گشت‌و‌گذاري ميليون‌ها کيلومتر آن‌سوتر. اما اين سفرها من را دچار گسستگيٍ عميقٍ وجود و خلاء سياه دلتنگي مي‌کند . گرچه هنوز غريبه‌تر مي‌گردم...»






عينيت و عدم عينيت در گالري آن

گالري آن از روز جمعه 27 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي سحر مسلميان با عنوان «عينيت/عدم عينيت» خواهد بود. اين نمايشگاه روز جمعه ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا پنج‌شنبه سوم آذرماه همه‌روزه به‌جز شنبه‌‌ها از ساعت 11 تا 20 ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود.

گالري «آن» در ونک، خيابان سئول، ‌شماره 40 واقع است.






گالري اثر در آرت‌فر استانبول

ششمين آرت‌فر استانبول ميزبان آثار 6 تن از نقاشان ايراني خواهد بود. در اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آخرين آثار عليرضا آدم‌بکان، آزاده رزاق‌دوست، بابک روشني‌نژاد، سميرا عليخان‌زاده،‌ رضا لواساني و احمد مرشدلو به نمايش گذاشته خواهد شد.

آرت‌فر استانبول که بزرگ‌ترين و مهم‌ترين رخداد هنري ترکيه است، در چهار روز از سوم تا ششم آذرماه،‌ ميزبان گالري‌‌ها،‌ مجموعه‌داران، هنرمندان، مديران موزه‌‌ها، منتقدان،‌ خبرنگاران و اهالي هنر از سراسر جهان خواهد بود.

ششمين آرت‌فر استانبول در مرکز همايش و نمايش استانبول، ساختمان روملي، سالن لطفي کردار، طبقه همکف، غرفه 306 برگزار مي‌شود.






خط نقاشي در گالري شکوه

گالري شکوه از روز جمعه 27 آبان‌ماه ميزبان شانزدهمين نمايشگاه انفرادي محسن دايي‌نبي خواهد بود. در اين نمايشگاه فعاليت‌هاي سال‌هاي اخير اين هنرمند مرور خواهد شد. محسن دائي‌نبي مهرماه جاري با کسب ركورد قابل توجهي در حراج خيريه بهنام دهش‌پور خبرساز شد.‌ در اين حراج تابلوي چهار ميليون توماني او با 50 بار ارتقاي قيمت روبه‌رو شد و 15 ميليون و 400 هزار تومان به فروش رسيد.
دائي‌نبي در اين نمايشگاه 30 اثر را که برخي با تم بسم‌الله و برخي ديگر با فرم‌هاي آزاد و رها خلق شده‌‌اند، ارايه مي‌کند . اين نمايشگاه تا سوم آذر ماه در گالري شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خيابان سليمي، کوچه امير نوري، پلاک 19 داير است و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند .






ديشب در گالري طراحان آزاد

گالري طراحان آزاد نيز از روز جمعه 20 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاه آثار طه حيدري با عنوان «ديشب» است. اين نمايشگاه به مدت يک هفته ادامه خواهد داشت و همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود.

گالري طراحان آزاد در ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاک 5 واقع است.






از شکوفه و گلوله در گالري آران

بهرنگ صمدزادگان، يکي از نقاشان به نام معاصر، نمايشگاهي از آثار طراحان جوان را با عنوان «از شکوفه و گلوله» گردآورده است که روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري آران افتتاح شد.

اين نمايشگاه تا آخر آبان‌ماه در گالري آران برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز جمعه‌‌ها از ساعت 11 تا 19 از اين آثار ديدن کنند.
گالري آران در خيابان کريم‌خان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است.






رو به رو با سميرا عليخان‌زاده

نمايشگاه عکس‌هاي مفهومي سميرا عليخان‌زاده با عنوان «رو به رو»، روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري اثر افتتاح شده است. عليخان‌زاده از عکاسان صاحب سبک حوزه بين‌الملل است که عکس‌هاي مجموعه «آيينه‌ها» از وي در حراج‌هاي کريستيز، ساتبيز و بونامز رکوردهاي قابل ملاحظه‌اي را کسب کرده است.

نمايشگاه «رو به رو» به مدت سه هفته تا 9 آذر‌ماه همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 در گالري اثر واقع در خيابان ايرانشهر، خيابان برفروشان، پلاک 13 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.






ندا تولايي در گالري سين

گالري سين از روز جمعه 20 آبان‌ماه ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي ندا تولايي است. اين نمايشگاه تا روز شنبه 28 آبان ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري سين واقع در شهرک غرب خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 بازديد کنند.





«پنجره باز» در گالري ساربان

از روز جمعه 20 آبان‌ماه نمايشگاهي از آثار نقاشي علي گلستانه، فرشيد شيوا و الميرا رضاخاني با نگاه‌هاي متفاوتي به طبيعت در گالري ساربان برپاست. «پنجره باز» نگاه سه نسل است به چشم‌اندازهاي فراسوي پنجره‌هاي زندگي شهري. علي گلستانه، فرشيد شيوا و الميرا رضاخاني از زوايايي متفاوت آن‌سوي پنجره را در اين نمايشگاه به تصوير مي‌کشند.
در نگاه گلستانه، طبيعت يادآور دهکده‌ها و نماهايي از معماري در چشم‌اندازهاي طبيعي است که با سادگي و استادي خاص او بر روي بوم مي‌نشيند. در آثار شيوا اما، طبيعت گاه به گستره واقعي يک منظره و گاه با اشاره به گلداني، به نمايش درمي‌آيد و در نهايت آسمان است که دستمايه نقاشي‌هاي الميرا رضاخاني در نمايشگاه «پنجره باز» مي‌شود.
اين نمايشگاه که از 20 آبان گشايش يافته تا 7 آذرماه، همه‌روزه به‌جز سه شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد به خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند.






نقاشي‌هاي داريوش قره‌زاد در گالري دي

نمايشگاه نقاشي‌هاي داريوش قره‌زاد، روز جمعه 20 آبان‌ماه در گالري دي افتتاح شد. قره‌زاد در مقدمه‌اي بر اين مجموعه نوشته است: «هميشه و همه‌جاي خانه آن‌ها را مي‌بينم. ضربان آن به سکون رسيده، يک خط ممتد مثل اين مي‌ماند که از قبل تعريف شده باشد (مبلمان اينجا باشد، ميز آنجا، عکس را اينجا بگذاريم بهتر است). امروز لباس‌هايم را مثل هميشه داخل حمام جا گذاشته‌ام. اين فانتزي زندگي من است. ديگر تنوع براي مدتي است که معني ندارد. بيرون هم دختران جوان برايم انگيزه ايجاد نمي‌کنند. زمين جذاب‌تراست. دختران شهري مانند عروسکي بي‌جان در مقابل هم ايستاده‌اند. اين موضوع من است.»

نمايش اين مجموعه تا اول آذرماه در گالري دي به نشاني نياوران، ابتداي پاسداران، تنگستان چهارم، ناز يك،‌ بن‌بست ترانه، پلاك 3 ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند از ساعت 15 تا 19 از اين آثار ديدن كنند.






افتتاح گالري «آب» با تازه‌ترين آثار «قان‌بيگي‌ها»

گالري «آب» در روز پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه با تازه‌ترين آثار سراميکي منيره و مهدي قان‌بيگي آغاز به کار کرد. گالري آب به نمايش هنرهاي تجسمي مختلف اختصاص دارد و بخشي از درآمد گالري و فروش آثار آن به حمايت از کودکان نيازمند در همکاري با جامعه ياوري مدرسه‌سازان اختصاص مي‌يابد.
منير قان‌بيگي‌ که به همراه همسرش محمدمهدي قان‌بيگي، سال‌ها پيش گالري تخصصي «قان‌بيگي» را اداره مي‌کردند دراين‌باره توضيح داد: گالري قان‌بيگي به صورت تخصصي به نمايش آثار سفال و سراميک اختصاص داشت اما در گالري «آب» با توجه به اين‌که در ايران هنرمندان مختلفي فعاليت دارند،‌ سعي داريم تمامي آثار هنرهاي تجسمي را به نمايش بگذاريم.
مجموعه‌اي شامل 50 اثر از تازه‌ترين آثار وي و همسرش در افتتاح گالري آب به نمايش درخواهد آمد که بيشتر آثاري هنري و در نوع خود نو هستند.
اين نمايشگاه به مدت 20 روز تا 10 آذرماه ادامه خواهد داشت. گالري آب در خيابان شريعتي، ميدان جوانان، رو به روي حسينيه ارشاد واقع است.





مجموعه آثار خشايار شاهرخي در گالري نار

نمايشگاه نقاشي، طراحي و مجسمه‌هاي خشايار شاهرخي در روز جمعه 20 آبان‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري نار افتتاح شد.
اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه دوم آذر ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري نار واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين محموديه و زعفرانيه، پاساژ رولکس، شماره 5 ديدن کنند.






دوربين‌هاي قديمي عكاسي در موزه هنرهاي معاصر تهران

همزمان با نمايش عكس‌هاي خارجي هنرمندان عكاس گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران، بيش از 200 دوربين عكاسي قديمي در حاشيه اين مجموعه به نمايش درآمده است. اين دوربين‌ها همراه با واسيل و ادوات عكاسي از مجموعه شخصي محمدعلي جديد‌الاسلام در كنار عكس‌هاي هنرمندان عكاس خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درآمده است.


قديمي‌ترين دوربين از اين مجموعه مربوط به سال 1855 (دوربين فانوسي) و جديدترين دوربين مربوط به 5 سال گذشته است. همچنين وسايل و ادوات عكاسي، دستگاه تانك ظهور، دستگاه چاپ جعبه‌اي، جعبه روتوش، چراغ ايمني تاريكخانه و دستگاه برش در اين مجموعه به نمايش گذاشته شده است.


نمايشگاه عكس‌هاي خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران تهران و همچنين ابزار، ادوات و وسايل عكاسي به همراه دوربين‌هاي قديمي از مجموعه محمدعلي جديد الاسلام، تا 10 آذرماه ادامه دارد. علاقمندان مي‌توانند همه روز به جز جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 18 به نشاني خيابان كارگر شمالي، جنب پارک لاله،‌ موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

نظر شما