جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۷
کد خبر: ۴۶۴۸۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
مدير موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران:
مدير موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اين که فرهنگسراها و مراکز فرهنگي سازمان فرهنگي هنري سراي هنرمندان است،گفت: برگزاري نشست‌هايي همانند «نقد نغمه» و همچنين برنامه‌هاي نقد موسيقي ديگري که در فرهنگسراي ارسباران و شهرکتاب برگزار مي‌شود نشان‌دهنده نياز جامعه به برگزاري چنين برنامه‌هايي است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، شانزدهمين نشست «نقد نغمه» با نقد و بررسي مجموعه رديف آوازي سيدنورالدين رضوي سروستاني با تار و جواب آواز داريوش طلايي، شب گذشته ـ يکشنبه 29 آبان ـ با اجراي ابوالحسن مختاباد و در غياب منتقدان اين برنامه، رامبد صديف (استاد آواز) و داريوش پيرنياکان (نوازنده تار) برگزار شد.

سيد عباس سجادي مدير موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره دور جديد اين نشست‌ها و برگزاري 15 نشست در دوره‌هاي گذشته، گفت: ما اميدوار هستيم بتوانيم در اين دور جديد که با 2 سال وقفه آغاز شده است تعداد جلسه‌هاي برگزاري اين نشست‌ها را تا پايان سال به 30 برنامه و بيشتر از آن برسانيم.

مدير موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ادامه افزود: زماني که اين برنامه آغاز شده بود به شهادت اهالي موسيقي هيچ برنامه نقدي در کشورمان در حوزه موسيقي وجود نداشت. اما درحال حاضر در اين جوزه، دو برنامه نقد موسيقي ديگر در فرهنگسراي ارسباران و شهرکتاب وجود دارد که اين مساله نشان‌دهنده نياز جامعه به برگزاري چنين برنامه‌هايي است.

سجادي تصريح کرد: فرهنگسراها و مراکز فرهنگي سازمان فرهنگي هنري سراي هنرمندان است و ما در شهرداري تهران خود را خدمتگذار شما هنرمندان مي‌دانيم.اميدوارم با حضور پررنگ‌تر اهالي موسيقي و استادان و فرهيختگان اين حوزه روند خوبي در اين نشست‌ها دنبال شود.

بنابراين گزارش در ادامه اين برنامه مختاباد ضمن گلايه از غيبت کارشناساني که قرار بود به عنوان منتقد در برنامه حاضر شوند گفت: قرار بود ما براي نقد رديف آوازي رضوي سروستاني در خدمت آقايان رامبد صديف و داريوش پيرنياکان باشيم اما متاسفانه با وجود هماهنگي‌هايي که انجام شده بود اين دو آنقدر دير انصراف خود را از آمدن به برنامه اعلام کردند که ما براي اطلاع‌رساني ديگر کاري از دستمان بر‌نمي‌آمد.

اين جلسه در غياب منتقدان اصلي برنامه با حضور هوشنگ کامکار، مهدي آذرسينا، فروهري و محمدعلي چاووشي مدير نشر مشکات و ناشر اثر ادامه يافت.

«نقد نغمه» فرصتي براي معرفي موسيقي است

مدير نشر مشکات با قدراني از برگزاري اين نشست توسط سازمان فرهنگي وهنري،اظهارکرد: اين نشست فرصتي براي گفتن از موسيقي و معرفي آن و همچنين محفلي براي ديدار اهالي موسيقي است که بايد آن را مغتنم بدانيم.

او ادامه داد: ما متاسفانه با فقر اخلاقي و حرفه اي روبرو هستيم؛ خواسته ها و رفتارهايمان با يکديگر تضاد بسيار آشکاري دارد که اجازه نمي‌دهد به يکديگر کمک کنيم. تا وقتي اينگونه مناسبات و هنرمندان را داريم که به دنبال همسويي و هم افزايي نيستند در مقابل اين موسيقي که از هر سويي بر آن سنگ مي‌بارد نمي‌توانيم گامي برداريم.

چاوشي تصريح کرد: براي ضبط چنين کاري ابتدا به استاد شجريان اين پيشنهاد را ارائه کردم؛ اما پس از امتناع شجريان و بنابر پيشنهاد وي و ديگر استادان، رضوي سروستاني براي اين کار انتخاب شد.

رديف‌هاي آوازي ايراني بررسي شود

بنابراين گزارش، آذرسينا از استادان موسيقي با اشاره به سابقه آشنايي‌اش با مرحوم سروستاني با بيان نکاتي در مورد تلفيق شعر و موسيقي گفت: اين تلفيق بيشتر در تصانيف جدي گرفته شده و اين در حالي است که من اعتقاد دارم در تلفيق موسيقي آوازي و شعر توجه کمتري اتفاق افتاده است.

در بخش ديگر برنامه هوشنگ کامکار از استادان موسيقي در رابطه با اثر استاد سروستاني اظهارکرد: در مورد کيفيت مجموعه رديف آوازي به نظر مي‌رسد خواننده و نوازنده به طور جداگانه به اجرا پرداخته‌اند. در واقع صداي تار با صداي خواننده همخواني ندارد. ضمن اينکه کيفيت صدايي اثر نيز به نظرم خشک و نامناسب است.

اين موسيقيدان با بيان اين که بهتر بود در اين جلسه به مقايسه رديف هاي آوازي در ايران پرداخته شود، تصريح کرد: رديف چهارچوب خشک و استاندارد شده‌اي است که نمي توان پا را از آن فراتر گذاشت و کسي نمي‌تواند آن را تغيير بدهد. شايد بتوان بر اساس رديف به بداهه نوازي پرداخت؛ اما نمي‌توان رديف متفاوتي اجرا کرد.

کامکار اظهارکرد: به نظر من ميان رديف‌هاي موجود مطلقا هيچ تفاوتي وجود ندارد و اينکاري که در ميان نوازندگان باب شده که هر کدام يک رديف منتشر مي‌کنند اصلا کار درستي نيست. يک رديف مبنايي کفايت مي‌کند و نياز به اين همه رديف‌هاي گوناگون نيست.

اين آهنگساز افزود: به نظر من حتي همراهي تار در اين مجموعه هيچ لزومي نداشته چرا که اين اثر يک مجموعه آموزشي محسوب مي شود و نيازي به لذت‌بردن مخاطب ندارد.

فروهري نيز از ديگر استادان موسيقي در اين نشست گفت: کسي که به سراغ رديف نوازي مي‌رود بايد تخصص اصلي و کارش رديفداني باشد. در واقع کسي که رديف مي‌نوازد نبايد هيچ گونه دخل و تصرفي در آن انجام بدهد. محمدعلي بهمني شاعر نيز در اين نشست حضور داشت. 

در همين رابطه بخوانيد:

«نقد نغمه» دوباره مي‌نوازد

نظر شما