جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۷
کد خبر: ۴۶۵۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
برنامه‌‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري در ماه محرم
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از برگزاري ويژه‌برنامه‌هاي ماه محرم در 5 رويكرد، 85 عنوان برنامه و 4 محور كلي خبر داد. يكي از اين محورها فعاليت‌هاي متمركز، محتوايي و قوي است كه براي اولين بار با محوريت نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا «خيمه خورشيد» از 5 تا 20 محرم برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، امير خوراكيان در نشست خبري صبح امروز-يكم آذر- در فرهنگسراي بهمن با بيان اينكه از پنج رويكرد در نظر گرفته شده، دو رويكرد اجرايي و سه رويكرد به صورت محتوايي برگزار مي‌شود، گفت: در رويكردهاي اجرايي نكته اول حفظ نقش عموم مردم و حضور گسترده آنان در برنامه‌ها و دومين رويكرد، تداوم برنامه‌ها بعد از دهه اول محرم است به طوريكه حجم زياد برنامه‌ها در 10 روز اول نباشد و تا آخر ادامه يابد.


وي با اشاره به رويكردهاي محتوايي افزود: توجه به جنبه درس‌آموزي و عبرت‌گيري از حادثه عاشورا نكته مهمي است كه در همه برنامه‌ها و فعاليت‌ها لحاظ شده همچنين در نظر گرفتن نقش عاشورا و حماسه كربلا در اين دوره از فعاليت‌ها از نكات ديگري است كه در رويكرد محتوايي در نظر گرفته شده است. ارتباط مستقيم با ماموريت‌هاي موضوعي در سال 90 و توجه به الگوگيري از سبك زندگي امام حسين (ع) براي تنظيم سبك زندگي در جامعه اسلامي امروز سومين رويكرد محتوايي برنامه‌هاي محرم را تشكيل مي‌دهد.


خوراكيان برگزاري نهمين دوره نمايشگاه عطر سيب را محور نخست برنامه‌هاي محرم اعلام كرد و ادامه داد: اين نمايشگاه براي تجهيز هيات‌ها و تامين نيازهاي فكري و برقراري ارتباطات لازم براي ورود قوي به ماه محرم برگزار مي‌شود كه هدف اصلي آن تجهيز و تامين نيازهاي اجرايي، سخت‌افزاري، محتوايي و فرهنگي هيات‌ها و حسينيه‌هاي شهر تهران است كه به مدت 8 روز ميزبان 13 هزار و 500 هيات است.


وي تصريح كرد: در اين دوره 70 غرفه پيش‌بيني كرديم كه از اين تعداد 40 غرفه انواع تجهيزات موردنياز و اوليه را تامين مي‌كند و حدود 30 غرفه امكانات و نيازهاي محتوايي و فرهنگي را ارايه مي‌دهد. در اين دوره بيش از 30 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است كه به تفكيك به مساجد و حسينيه‌ها، هيات‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي و غيره تعلق مي‌گيرد. اجراي برنامه‌هاي مختلف فرهنگي هنري مانند تعزيه‌خواني،‌ برپايي خيابان هنر، اجراي برنامه‌هاي ميداني، مراسم سوگواري متناسب با فضاي نمايشگاه نيز در حاشيه اين نمايشگاه برگزار مي‌شود.

برپايي «خيمه خورشيد» در حجاب


خوراكيان گفت: محور دوم برنامه‌ها مربوط به فعاليت‌هاي متمركز، محتوايي و قوي است كه براي اولين بار در فعاليت‌هاي امسال در نظر گرفته شده است. نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا با عنوان «خيمه خورشيد» به صورت گسترده با مجموعه‌اي از برنامه‌هاي محرم از 5 تا 20 محرم در مركز آفرينش‌هاي ادبي سالن حجاب در 12 بخش اصلي طراحي شده است.


بخش اصلي اين نمايشگاه در حدود چهار هزار متر مربع شامل نمايشگاه چندرسانه‌اي با استفاده از همه امكانات هنري در زمينه‌هاي آثار حجم، عكس‌، نور و صدا، در 47 قطعه و تصويرسازي، سير حركت امام حسين ‌(ع) را از مدينه تا شام را به نمايش گذاشته است. علاوه بر اين در 11 قسمت ديگر فعاليت‌هاي ديگري مانند خيمه عاشورا، انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي، خيمه عاشورا و دفاع مقدس و فرهنگ ايثار و شهادت، عكس و پوستر، قصه‌هاي عاشورايي ويژه كودكان، بخش نوجوانان، شب شعر و ادبيات عاشورايي، 10 شب تعزيه‌خواني، فيلم و انيميشن با موضوع عاشورا، نمايشگاه عرضه محصولات فرهنگي عاشورايي، هنرهاي تجسمي و بخش ويژه‌اي با عنوان آشنايي با تحريفات عاشورا مشاهده مي‌شود.

 رونمايي از سه اثر موسيقيايي با حال و هواي محرم


رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به بخش سوم برنامه‌ها اشاره كرد و ادامه داد: در اين بخش 17 برنامه با 135 اجرا با عنوان «دريا عطش گرفت» اجرا مي‌شود كه شامل برنامه‌هايي مانند مجلس تعزيه‌خواني از يكم تا سيزدهم ماه محرم در فرهنگسراي خاوران، چهارمين دوره مسابقه وبلاگ‌نويسان از سوي فرهنگسراي ولا و سه دوره نمايشگاه در 14 پرده است.


وي ويژه‌برنامه «يلداي كاروان» را از ديگر برنامه‌هاي ماه محرم اعلام كرد و اظهار داشت: رونمايي از سه اثر موسيقايي ارزشمند در اين ايام با عناوين «كيميا» و «ساقي سرمست»، پنجمين آيين تجليل از نوگلان حسيني ويژه گروه سني 6 تا 18 سال در روز 28 صفر، جايزه ادبي محتشم در حوزه شعر رثايي، اجراي ويژه ‌برنامه‌هايي مانند رونمايي از اثر قهوه‌خانه‌اي، نمايشگاه كتيبه‌‌هاي عاشورايي و سلسله نشست‌هاي پژوهشي در موزه امام علي (ع)، مسابقه عكس عاشورايي، نمايش آب و آيينه در فرهنگسراهاي بهمن، خاوران و ارسباران، برگزاري مراسم عزاداري در مجموعه پيش‌دبستاني‌هاي حوزه سازمان و نمايشنامه‌خواني عاشورايي از ديگر برنامه‌هايي است كه در ايام محرم برگزار مي‌شود.

محرم در محلات


خوراكيان با بيان اينكه در بخش چهارم كه مربوط به برنامه‌هاي محله‌اي و منطقه‌اي مي‌شود، 65 عنوان برنامه با 286 اجرا در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه نقش سازمان فرهنگي هنري در موضوعات ديني مرتبط با فرهنگ عمومي و فضاي عمومي جامعه هم در زمينه حضور مردم و هم توجه به كيفي‌سازي و محتواي غني برنامه‌‌ها پررنگ‌تر از پيش شده و ارتقاي كيفي و پيام‌هاي مشخص كمك كرده تا برنامه‌ها تاثيرگزاري بيشتري براي مردم داشته باشد. اميدواريم مانند ماه رمضان همانطور كه برنامه‌ها قوي و كيفي برگزار شد در ماه محرم نيز به صورت متمركز و با حضور گسترده مردم اجرا شود.


در پايان نشست خبري امروز، نهمين نمايشگاه عطر سيب با حضور امير خوراكيان، رييس سازمان فرهنگي هنري و حاج علي آهي رييس مداحان كشور و جمعي از مديران و مسوولان اين سازمان همراه با مراسمي مانند تعزيه‌خواني افتتاح شد.

در همين رابطه بخوانيد و ببينيد:

گزارش«شهر» از هشت دوره برگزاري نمايشگاه «عطر سيب»

نهمين نمايشگاه «عطر سيب»؛ يک روز پيش از افتتاح

نظر شما