جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۶
کد خبر: ۴۶۵۶۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷
سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري در حوزه کتاب/3
انتشار و توزيع 50 هزار نسخه کتاب اتوبوس و مترو به صورت هفتگي يکي از اقدامات فراگير و موثر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي تامين بخشي از نيازهاي فرهنگي و اجتماعي شهروندان است.

 به گزارش خبرنگار «شهر»، واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با توجه به ضرورت توجه ويژه سازمان به حوزه کتاب، ضرورت انسجام در تدوين برنامه‌ها، ضرورت مديريت متمرکز برنامه‌هاي اجرايي در حوزه كتاب و پرهيز از ارائه برنامه‌هاي تکراري، مقطعي و پراكنده در حوزه کتاب فعاليت‌هاي خود را برنامه‌ريزي مي‌کند. هدف از اين فعاليت‌ها ارائه برنامه‌هاي هدفمند و زود بازده، تعريف برنامه‌هاي زير بنايي و ماندگار با استفاده از تکنيک‌هاي جديد و تبيين اهميت کتاب به عنوان سياست راهبردي سازمان است. يکي از فعاليت‌هاي فراگير اين واحد توليد هفتگي كتاب مترو و کتاب اتوبوس است.

مديريت زمان فراغت در مترو

كتاب مترو با هدف مديريت زمان فراغت در مسافرت‌هاي بين شهري و تامين بخشي از احتياجات فرهنگي و آموزشي شهروندان با توليد هفتگي و تيراژ 50000 جلد در ايستگاه‌هاي مترو به فروش مي‌رسد و تا كنون 54 عنوان از اين کتاب‌ها توليد شده است. توليد اين کتاب‌‌ها شامل مراحلي چون سفارش و طراحي كار، آماده سازي، جذب آگهي، صدور مجوز نشر و چاپ، توزيع و تبليغات است.



كتاب مترو با بررسي مسائل عمومي كه شامل حال همه شهروندان مي‌شود، نقش اساسي خود را در راه‌گشا بودن امر مطالعه و كتابخواني نشان داده است و از مهم‌ترين ويژگي‌هاي آن مي‌توان به تيراژ بالاي كتاب 50 هزار عنوان، قابليت فروش، قيمت بسيار پايين و ‌مواجهه با استقبال شهروندان را نام برد. از كتاب‌هاي مترو که تاکنون منتشر شده‌‌اند مي‌توان به عناويني چون «با كتاب پرواز را تجربه كنيد»، «تعميركار خود باشيم»، «مدهاي جهشي»، «تو فكر يك سقفيم»، «كشكول»، «با معرفتها»، «راپورتهاي ملوكانه»، «بيب بيب موتور»، «آيين زناشويي ويژه آقايان»، «كمان رايگان زندگي»، «زيبايي به شرط چاقو» و «گلستان جوانمرد قصاب» اشاره کرد. همچنين «علم بهتر است يا ثروت»، «شهروند بين‌المللي»، «شيطان در صحنه» و «معضلات زندگي شهر حيوانات» عناوين تازه اين مجموعه هستند.



تامين نياز فرهنگي شهروندان در اتوبوس

سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با تامين و تهيه 134 عنوان كتاب به صورت هفتگي جهت استفاده در طرح كتاب اتوبوس، امکان مطالعه شهروندان در سفرهاي کوتاه درون‌شهري را ايجاد مي‌کند. اين مجموعه نيز همچون کتاب‌هاي مترو، با هدف مديريت زمان فراغت در اين سفرها و تامين بخشي از احتياجات فرهنگي و آموزشي شهروندان توليد مي‌شود. کتاب‌هاي اتوبوس پس از انتخاب عناوين مناسب و توليد محتوايي، طراحي و چاپ عناوين جديد و بررسي و نظرسنجي مستمر، هر هفته با تيراژ 50 هزار نسخه منتشر و در 2500 اتوبوس شهري توزيع مي‌شوند. اين مجموعه با بيش از 134 عنوان كتاب در موضوعات تاريخ معاصر، ادبيات، داستان، سبك زندگي شهري، مفاهيم ديني و ... به صورت رايگان در اختيار شهروندان قرار گرفته است. «دشمنت را بشناس 2»، «زيبايي به شرط چاقو»، «فرهنگ آپارتمان‌نشيني»، «سرخابي‌ها»، «مهماني خدا»، «سي تدبر، سي تلنگر»، «چه کسي از اينترنت مي‌ترسد»، «صله رحم»، «زندگي مشترک بدون ترک»، «نه خاني آمده نه خاني رفته»، «آدم‌هاي بي باک»، «داماد رفته گل بچينه»، «آيين زناشويي»، «بامعرفت‌ها» و «همه غريبان تو را مي‌شناسند» عناوين کتاب‌هاي چاپ و توزيع‌شده در 6 ماه اول سال جاري هستند.

در همين رابطه بخوانيد:

کتاب‌هاي جديد‌الانتشار در سبد خريد کتابخانه‌‌ها 

توليد محتوا براي همه فصول 

نظر شما