جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۶۷۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حوزه کتاب/5
برگزاري همايش‌ها و نشست‌هاي تخصصي در حوزه کتابداري يکي از طرح‌هاي اجرايي واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با توجه به ضرورت توجه ويژه سازمان به حوزه کتاب، ضرورت انسجام در تدوين برنامه‌ها، ضرورت مديريت متمرکز برنامه‌هاي اجرايي در حوزه كتاب و پرهيز از ارائه برنامه‌هاي تکراري، مقطعي و پراكنده در حوزه کتاب فعاليت‌هاي خود را برنامه‌ريزي مي‌کند.


هدف از اين فعاليت‌ها ارائه برنامه‌هاي هدفمند و زود بازده، تعريف برنامه‌هاي زير بنايي و ماندگار با استفاده از تکنيک‌هاي جديد و تبيين اهميت کتاب به عنوان سياست راهبردي سازمان است. يکي از اين فعاليت‌‌ها، برگزاري سلسله همايش‌ها و نشست‌هاي كتابداري و اطلاع‌رساني پيرامون موضوعات اولويت‌دار و پراهميت درحوزه كتابداري، به‌صورت فصلانه است.


سخنرانان اين همايش‌ها استادان شناخته‌شده در حوزه كتابداري اند و به موضوعاتي چون «كتابخانه‌هاي عمومي در فضاي مجازي»، «مجموعه‌سازي در كتابخانه‌ها»، «نقش فناوري‌هاي نوين در خدمات كتابخانه‌اي»، «شيوه‌هاي جذب مخاطب در كتابخانه‌ها»، «از کتابداري تا اطلاع‌رساني»، «ساختمان و تجهيزات و معماري فضاي داخلي در کتابخانه‌هاي عمومي» و «موانع ارائه خدمات الكترونيك در كتابخانه‌هاي عمومي» مي‌پردازند.


يکي از اهداف برگزاري اين نشست‌ها و همايش‌ها، به تحرک واداشتن کتابداران سازمان براي افزايش فعاليت‌هاي فکري و علمي در يک زمينه خاص است. همچنين اجراي اين طرح سبب تبادل انديشه ميان کتابداران سازمان، رسيدن به فهم مشترک از مفاهيم و پديده‌ها و ارتقاء سطح خرد جمعي است.


واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه همچنين با برگزاري اين همايش‌ها فرصتي مناسب براي انعکاس دستاوردهاي نوظهور و ارائه آخرين يافته‌هاي علمي و پژوهشي را براي کتابداران سازمان فراهم مي‌کند.


تحت تاثير قرار دادن جامعه کتابداري سازمان به منظور پيگيري برخي انديشه‌ها يا پديده ها با رويکرد علمي پژوهشي و مطرح ساختن فعاليت‌هاي مديريت کتاب و کتابخانه‌ها و ارتقاي جايگاه هويتي آن در سطح جوامع علمي و حرفه‌اي کتابداري در سازمان از ديگر اهداف برگزاري اين همايش‌هاست.


تاكنون سه همايش و دو نشست تخصصي با حضور كتابداران سازمان در سالن آمفي‌تئاتر فرهنگسراي گلستان، سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي سرو و كتابخانه ملي برگزار شده است.


گزارش سومين همايش در فرهنگسراي سرو را با عنوان «استانداردهاي کتابداري ديجيتال» مي‌توانيد اينجا بخوانيد.


در اين زمينه بيشتر بخوانيد:


کتاب‌هاي جديد‌الانتشار در سبد خريد کتابخانه‌‌ها 

توليد محتوا براي همه فصول

كتابخواني در مترو و اتوبوس

کتابخانه‌‌ها 4 مرتبه در سال روزآمد مي‌شوند


نظر شما