جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۶۷۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
برنامه‌هاي هنري سازمان فرهنگي هنري در محرم تشريح شد
معاون هنري سازمان فرهنگي‌ هنري شهرداري تهران با اشاره به برنامه‌هاي هنري ماه محرم اين نهاد با عنوان «خيمه‌ هنر»،گفت: برگزاري دومين کارگاه نگارگري مهرهامون، نمايشنامه خواني و نمايشگاه‌هاي هنر عاشورايي، رونمايي آثار موسيقي عاشورايي، برگزاري جايزه ادبي محتشم و نشست آسيب‌شناسي نغمه‌هاي عاشورايي از جمله اين برنامه‌ها است.

سيدقاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي‌ هنري شهرداري تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» در اين رابطه افزود: در پي اجراي موفق كارگاه نگارگري مهر هامون در سال گذشته و توليد 15 تابلوي نگارگري، امسال نيز در ايام ماه محرم 15 هنرمند نگارگر ايراني براي به تصوير كشيدن فرازهايي از زيارت وارث به باغ موزه هنر ايراني خواهند آمد.

او ادامه داد: همچنين در همين ايام آثار برگزيده دور اول كارگاه نگارگري مهر هامون به همراه آثار ديگري از نگارگري‌هاي گنجينه موزه امام علي (ع) در سالن حجاب به نمايش گذارده مي‌شود.

رونمايي از كيميا و ساقي سرمست در آستانه اربعين

معاون هنري سازمان فرهنگي‌ هنري شهرداري تهران تصريح‌کرد: در ماه محرم و در آستانه اربعين حسيني از 2 آلبوم موسيقي ويژه ايام سوگواري نيز رونمايي خواهد شد. نخستين آلبوم، «كيميا» نام دارد که به آهنگسازي ‌سيدمحمد ميرزماني و با صداي ابراهيم يوسفي‌نژاد توليد شده و در دهه اول محرم به مخاطبان معرفي مي‌شود. دومين آلبوم، «ساقي سرمست» با آهنگ‌سازي آريا عظيمي‌نژاد و صداي محمدعلي كريمخاني نيز در آستانه اربعين حسيني رونمايي مي‌شود.

ناظمي از تدوين وتوليد لوح فشرده آثار «سليم موذن‌زاده» خبرداد و افزود: اين لوح فشرده تصويري، مشتمل بر مراسم عزاداري اين مرثيه خوان سيدالشهداء(ع) در جوار ضريح در حال ساخت حضرت ابوالفضل(ع) است.در سال 1387 که مراحل ساخت ضريح حضرت ابوالفضل(ع) در فرهنگسراي بهمن انجام مي شد، سليم موذن زاده مداح معروف آذري زبان، در کنار ضريح در حال ساخت حضرت اباالفضل(ع) به اجراي برنامه عزاداري براي امام حسين(ع) پرداخت.

او نمايشنامه‌خواني عاشورايي را از ديگر برنامه‌هاي هنري سازمان فرهنگي‌ هنري شهرداري تهران در ايام ماه محرم عنوان کرد و گفت: در اين برنامه، خوانش و اجراي 10 نمايشنامه منتخب مذهبي توسط كارگردانان شناخته شده در دهه دوم محرم در چند فرهنگسرا و موزه سازمان صورت مي‌گيرد.همچنين با مشارکت راديو، از اين نمايشنامه‌خواني‌ها، برنامه راديويي توليد مي‌شود.

 

معاون هنري سازمان فرهنگي‌ هنري شهرداري تهران همچنين از برپايي نمايشگاه‌هاي هنر عاشورايي در سطح مناطق 22گانه تهران خبرداد و افزود: با مشارکت 22 استاد از 22 منطقه تهران، در هر منطقه يک کارگاه با حضور دست کم 15 تا 22 هنرجو شکل خواهد گرفت. دستاورد اين کارگاه‌هاي 22 گانه، تابلوهايي با مضامين عاشورايي خواهد بود. پيش‌بيني‌شده که در هر منطقه 22 تابلو توليد شود.

نمايش كتيبه‌هاي عاشوراي در موزه امام علي

به گفته ناظمي براي بررسي نغمات عاشورايي و آسيب هايي که در سال هاي اخير در متون، آهنگ ها و ريتم ها و ... مرثيه خواني مراسم عزاداري بروز کرده است، نشستي با عنوان «آسيب‌شناسي نغمه‌هاي عاشورايي» با حضور کارشناسان و صاحب نظران اين حوزه از ادبيات آييني، برگزار خواهد شد.

 

معاون هنري سازمان فرهنگي‌ هنري شهرداري تهران تصريح‌کرد: همچنين براي قدراني و تکريم شاعران و داستان نويسان عاشورايي، «جايزه ادبي محتشم» به ياد شاعر بزرگ اسلامي، محتشم كاشاني، به اين افراد اهدا مي شود. بدين منظور، آثاري که از محرم سال گذشته تاکنون در حوزه هاي داستان، شعر در قالب هاي رايج شعري نوحه و ترانه، کتاب داستان، مجموعه عاشورايي، مجموعه گردآوري شده شعر و داستان و مجموعه مستقل شعر و داستان، منتشر شده، بررسي و به صاحبان آنها، اين جايزه اختصاص مي‌يابد.

 

ناظمي افزود: موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) نيز براي ايام محرم و صفر، برنامه‌هاي ويژه‌اي را پيش بيني کرده است که از جمله آن مي‌توان به برپايي نمايشگاه کتيبه‌هاي عاشورايي (آثار خوشنويسي استاد کرمعلي شيرازي) با بيش از يک صد اثر از اين هنرمند و برپايي نمايشگاه پژوهشي بررسي 100 پوستر عاشورايي از 3 نسل طراحان گرافيک ايران توسط هشت استاد اشاره کرد. اين نمايشگاه‌ها هم‌اکنون در حال برپايي است و تا 3 اسفند ادامه دارد.

عاشورا از منظر تصويرگران

او ادامه داد: همچنين نمايشگاه عاشورا از منظر تصويرگران معاصر ايران، رونمايي يک اثر نقاشي قهوه‌خانه‌اي (پرده درويشي) اثر زنده‌ياد حسين همداني با عنوان «واقعه کربلا» و، برگزاري سلسله نشست‌هاي پژوهشي بررسي تحليلي تاثير محرم در شکل گيري بناها و معماري اسلامي با تاکيد بر حسينيه‌ها و همچنين نمادشناسي عاشورايي و ... در اين مجموعه نشست‌ها، برنامه هاي اين موزه را در سوگ عزاي حسيني، تشکيل مي‌دهد.

 

نظر شما