شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۶۸۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حوزه کتاب/6
تدوين طرح «استاندارد عملياتي کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري» يکي از فعاليت‌‌هاي امور کتابخانه‌هاي معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در راستاي ارتقاي سطح خدمات اين سازمان در حوزه کتاب است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با توجه به ضرورت توجه ويژه سازمان به حوزه کتاب، ضرورت انسجام در تدوين برنامه‌ها، ضرورت مديريت متمرکز برنامه‌هاي اجرايي در حوزه كتاب و پرهيز از ارائه برنامه‌هاي تکراري، مقطعي و پراكنده در حوزه کتاب فعاليت‌هاي خود را برنامه‌ريزي مي‌کند.




هدف از اين فعاليت‌ها ارائه برنامه‌هاي هدفمند و زود بازده، تعريف برنامه‌هاي زير بنايي و ماندگار با استفاده از تکنيک‌هاي جديد و تبيين اهميت کتاب به عنوان سياست راهبردي سازمان است.




«استاندارد عملياتي کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري» با رويکرد ارتقاي سطح خدمات ارائه شده در کتابخانه‌ها و يکپارچه‌سازي فعاليت‌هاي كتابخانه‌هاي سازمان تنظيم شده است. در همين راستا كليه آيين‌نامه‌هاي مربوط به كتاب و كتابخانه‌ها توسط اين مديريت تدوين و دراختيار كتابخانه‌ها قرار مي‌گيرد.


لزوم تدوين استاندارد عملياتي کتابخانه‌‌ها



از آن جا که وحدت رويه عملياتي از مشخصه‌هاي هر مجموعه‌اي است،‌ سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز تدوين خط مشي‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي را از ضرورت‌هاي حرکت هدفمند خود مي‌داند.



مديران معاونت فرهنگي و امور کتابخانه‌هاي سازمان، يک‌دست کردن استانداردسازي فرآيند‌هاي عملياتي و تثبيت اعتبارات جاري را از موارد ضروري براي نيل به مديريت صحيح و بهينه دانسته و معتقدند مديران مختلف ستادي ‌بايد با علم به اصول حاکم بر سازمان و آشنايي دقيق با وظايف و عملکرد مجموعه‌هاي تابعه، چارچوب عملياتي و خط مشي کلي آن‌ها را مشخص کنند. بديهي است که روح حاکم بر آئين‌نامه‌هاي مترقي، مانع ايده‌پردازي و خلاقيت مجريان نمي‌شود و هيچ تضادي با تعامل دوسويه‌ صف و ستاد سازمان ندارد.



بنابراين و با توجه به فقدان چارچوب مشخص در دو حوزه کتاب و کتابخانه، مسئولان تدوين آئين‌نامه‌اي جامع در مديريت امور کتابخانه‌‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را الزامي مي‌دانند تا بر اساس آن، فعاليت‌هاي دو حوزه مذکور مورد ارزيابي دقيق قرار گيرد.
بر اين اساس «استاندارد عملياتي کتاب و کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري» با رويکرد ارتقاي سطح خدمات کتابخانه‌ها و يکپارچه‌سازي فعاليت‌هاي كتابخانه‌ها در دو بخش «کتاب» و «كتابخانه‌ها» تنظيم شده است.



در اين زمينه بيشتر بخوانيد:

کتاب‌هاي جديد‌الانتشار در سبد خريد کتابخانه‌‌ها

توليد محتوا براي همه فصول

كتابخواني در مترو و اتوبوس

کتابخانه‌‌ها 4 مرتبه در سال روزآمد مي‌شوند

بررسي کتابداري نوين در همايش‌هاي تخصصي



نظر شما