شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۳
کد خبر: ۴۷۱۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حوزه کتاب/8
واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اجراي طرح «توزيع استاندارد نيروي انساني در كتابخانه‌ها» امکان استفاده بهينه از ظرفيت و توان تخصصي کتابداران بر اساس درجه کتابدار و کتابخانه را در اين سازمان ايجاد مي‌کند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با توجه به ضرورت توجه ويژه سازمان به حوزه کتاب، ضرورت انسجام در تدوين برنامه‌ها، ضرورت مديريت متمرکز برنامه‌هاي اجرايي در حوزه كتاب و پرهيز از ارائه برنامه‌هاي تکراري، مقطعي و پراكنده در حوزه کتاب فعاليت‌هاي خود را برنامه‌ريزي مي‌کند.

هدف از اين فعاليت‌ها ارائه برنامه‌هاي هدفمند و زود بازده، تعريف برنامه‌هاي زير بنايي و ماندگار با استفاده از تکنيک‌هاي جديد و تبيين اهميت کتاب به عنوان سياست راهبردي سازمان است.

تدوين طرح توزيع استاندارد نيروي انساني در كتابخانه‌ها يکي از فعاليت‌هاي اين واحد است. اين برنامه براي پياده‌سازي سيستم توزيع كمي و كيفي كتابداران در سازمان طراحي شده است. اين طرح بر اساس يك سيستم فرايندمحور، منطبق با قابليت‌هاي مورد نياز براي ايفاي وظايف شغلي كتابداران تعريف شده است.

الگوي توزيع پيشين در سازمان با رويکرد بخش به بخش و تقسيم‌بندي کتابخانه‌ به بخش‌هاي امانت، خدمات فني، مرجع، كودك و نوجوان و مديريت تعريف شده است و از جمله ايرادات وارد به آن مي‌توان ناديده گرفتن ظرفيت تخصصي کتابداري، يکسان انگاشتن بخش‌هاي مختلف کتابخانه به لحاظ تخصصي(براي مثال معادل بودن بخش امانت و خدمات فني)، عدم ايفاي نقش مدير کتابخانه در امور جاري و اجرايي کتابخانه و احساس کمبود شديد نيروي کتابدار و تبعات منفي آن در سازمان را نام برد.

يکي از اهداف تدوين طرح توزيع استاندارد نيروي انساني در كتابخانه‌ها، استفاده بهينه از ظرفيت و توان تخصصي کتابداران بر اساس درجه کتابدار و کتابخانه است.



اين طرح همچنين نيل به اهدافي چون پياده‌سازي نظام توزيع کتابداران مبتني بر درجه کتابدار و کتابخانه و آزادسازي بخشي از نيروهاي كتابدار در سازمان را نيز ميسر مي‌کند.

از محاسن اجراي طرح توزيع استاندارد نيروي انساني در کتابخانه‌‌ها همچنين مي‌توان به مواردي چون به حداقل رسيدن اعمال سليقه‌هاي شخصي در مديريت منابع انساني کتابخانه‌ها، به حداقل رساندن جذب نيروي کتابدار در سازمان، جلوگيري از تحميل هزينه‌هاي جذب کتابدار به سازمان، درگير‌شدن مديران كتابخانه در امور جاري و تعامل با مردم و همچنين امكان افزايش كتابخانه‌هاي عمومي از 81 باب كتابخانه به 107 باب، اشاره کرد.

در اين زمينه بيشتر بخوانيد:


کتاب‌هاي جديد‌الانتشار در سبد خريد کتابخانه‌‌ها 

توليد محتوا براي همه فصول

كتابخواني در مترو و اتوبوس


کتابخانه‌‌ها 4 مرتبه در سال روزآمد مي‌شوند

بررسي کتابداري نوين در همايش‌هاي تخصصي

تدوين استانداردهاي عملياتي كتابخانه‌ها

طرحي نو براي درجه‌بندي كتابخانه‌ها

نظر شما