شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۷۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳
باراک اوباما در کنفرانس مشترک خبري با نوري المالکي گفت: ما از ايراني‌ها خواسته‌ايم که هواپيماي بدون سرنشين را به ما بازگردانند.

تابناك: «باراک اوباما»، رئيس جمهور آمريکا، در کنفرانس خبري مشترک با «نوري المالکي» گفت: ما از ايراني‌ها خواسته‌ايم که هواپيماي بدون سرنشين ما را به آمريکا بازگردانند.

 

اوباما همچنين در ادامه افزوده است که ما منتظر پاسخ ايران مي‌مانيم.

 

باراک اوباما ديروز دوشنبه گفت که دولت آمريکا، خواستار اين شده که هواپيماي جاسوسي که در ايران فرود آمده را به آمريکا بازگرداند، ولي از اظهار نظر درباره تأثير اين حادثه بر امنيت ملي آمريکا خودداري کرد.

 

بنا بر اين گزارش، هواپيماي جاسوسي آمريکا روز چهارم اکتبر، بر فراز آسمان ايران توسط نيروهاي مسلح ايران در نبردي الکترونيک، شکار شد و در اختيار ايران قرار گرفت. مقامات آمريکايي در روز‌هاي ابتدايي شکار اين هواپيما، از موضع انکار با اين موضوع پرداختند و در روز‌هاي پس از گم شدن اين هواپيما در مرز ايران و افغانستان خبر دادند.

 

به دنبال اين انکارها، نيروهاي مسلح ايران، هواپيماي شکار شده آمريکايي را در يک برنامه تلويزيوني به نمايش گذاشتند. پس از اين واقعه بود که مقامات آمريکايي خبر شکار هواپيماي خود توسط ايران را تاييد کردند.

 

در روز‌هاي اخير هم تلاش‌هايي از سوي دولتمردان آمريکا براي بازپس‌گيري اين هواپيما در قالب طرح‌هاي گوناگون مطرح شد که نمونه بارز و رسمي آن، درخواست اوباما از ايران براي پس دادن اين هواپيماست؛ هواپيمايي که براي جاسوسي وارد خاک ايران شده بود و به رغم اعتراض ايران در سازمان ملل، دولت اين کشور هنوز از ايران عذرخواهي نکرده است.

 

لازم به يادآوري است که در موردي مشابه، در آوريل سال 2001 جت‌هاي نظامي چين، يک هواپيماي جاسوسي آمريکا را که برفراز آب‌هاي چين در پرواز بود، در جزيره‌ هاينان فرود آوردند و خدمه آن را به مدت يازده روز بازداشت کردند. چيني‌ها هواپيما را اوراق کردند و قطعات آن را به آمريکا پس دادند و اعلام داشتند: هواپيمايي که به قلمرو چين تجاوز کند، نبايد با نيروي خودش از اينجا بيرون شود.

 

البته در اين ماجرا، چيني‌ها يک کار جالب ديگر نيز انجام دادند و آن اين بود که يک خلبان چيني به جاي تيراندازي به هواپيماي آمريکايي که مسائل سياسي متعدد پيامد داشت، هواپيماي خود از نوع «جي ـ 8» را به هواپيماي آمريکايي زد تا آسيب ببيند و نتواند فرار کند. در اين حادثه خلبان چيني کشته شد، ولي وطن خود را گرفتار مسائل سياسي نکرد.

 

در آن رخداد، آمريکا مجبور شد از چين عذرخواهي کند و در نامه‌اي که آمريکايي‌ها به مقامات چيني نوشتند، «عذرخواهي مضاعف» به چشم مي‌خورد؛ يک عذر خواهي براي کشته شدن خلبان چيني و عذرخواهي ديگر براي ورود بدون اجازه به آسمان چين.

و اين مسأله، نخستين بحران سياست خارجي دوران جورج دبليو بوش بود که تازه ده هفته بود، به رياست جمهوري آمريکا رسيده بود.

نظر شما