شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۹
کد خبر: ۴۷۴۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
سياست‌هاي کلان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حوزه کتاب/9
واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با ويرايش نظام درجه‌بندي کتابداران و ارزيابي و سنجش آنان بر اساس اين نظام، کتابداران را در جايگاه اصلي‌شان قرار مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با توجه به ضرورت توجه ويژه سازمان به حوزه کتاب، ضرورت انسجام در تدوين برنامه‌ها، ضرورت مديريت متمرکز برنامه‌هاي اجرايي در حوزه كتاب و پرهيز از ارائه برنامه‌هاي تکراري، مقطعي و پراكنده در حوزه کتاب فعاليت‌هاي خود را برنامه‌ريزي مي‌کند.


هدف از اين فعاليت‌ها ارائه برنامه‌هاي هدفمند و زود بازده، تعريف برنامه‌هاي زير بنايي و ماندگار با استفاده از تکنيک‌هاي جديد و تبيين اهميت کتاب به عنوان سياست راهبردي سازمان است. ويرايش نظام درجه‌بندي کتابداران سازمان و ارزيابي و سنجش آن‌ها از جمله اين فعاليت‌‌هاست.



از ديگر فعاليت‌‌هاي واحد برنامه‌ريزي امور کتابخانه‌‌ها در حوزه کتاب همچنين مي‌توان به تاسيس كتابخانه حسينيه هدايت و بررسي مديران منتصب در 10 كتابخانه اشاره کرد.




ويرايش نظام درجه‌بندي و ارزيابي كتابداران



با توجه به تدوين و اجراي طرح درجه‌بندي كتابداران كتابخانه‌هاي سازمان در سال 88، مقرر شد اولين ويرايش اين طرح‌ در سال 90 انجام شود. در اين ويرايش نقص‌ها و كاستي طرح مورد بررسي قرار گرفته تا نظام درجه‌بندي جديد كتابداران سازمان در سال 90 توسط رياست محترم سازمان ابلاغ شود.


با اجراي طرح و نظام درجه‌بندي كتابداران، هر يك از كتابداران با توجه به امتياز كسب كرده در جايگاه واقعي خود قرار گرفته و شرح وظايف هر كتابدار مشخص شده است. همچنين كتابداران بر اساس شرح وظايف مشخص شده به فعاليت كتابخانه‌ايي مي‌پردازد.


با اجراي اين طرح، انگيزه و تقويت روحيه خدمت‌رساني در ميان كتابداران افزايش مي‌يابد. پس از ابلاغ طرح درجه‌بندي كتابداران، ارزيابي و سنجش از كتابداران صورت مي‌پذيرد.



اين ارزيابي علاوه بر بررسي كتابداران در جايگاه شغلي فعلي آن‌ها بر اساس امتيازات حاصله و همچنين شناخت وضعيت نيروي انساني مورد مطالعه، امكان اتخاذ تدابير برنامه‌ريزي شده در مقاطع زماني مناسب را در پي خواهد داشت.










تاسيس كتابخانه حسينيه هدايت

واحد برنامه‌ريزي امور كتابخانه‌ها در ماه مبارك رمضان با همكاري مديريت فرهنگي‌هنري منطقه 12 و حسينيه هدايت با بررسي كارشناسانه، كتابخانه حسينيه هدايت را در فضايي با زير بناي 600 متر مربع در منطقه 12 شهرداري تهران تاسيس کرده است.

در اوايل ماه مبارك رمضان فهرست تجهيزات مورد نياز اين کتابخانه توسط كارشناسان اين واحد خريداري شد و در اختيار كتابخانه قرار گرفت و بالغ بر 4000 نسخه کتاب از طرف مديريت امور كتاب و كتابخانه‌ها براي افتتاح در اختيار اين كتابخانه قرار گرفته است.








بررسي مديران منتصب در 10 كتابخانه

واحد برنامه‌ريزي كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با برگزاري آزمون تخصصي مديريت كتابخانه و بررسي حضوري در كتابخانه‌ها در سال جاري، 10 مدير كتابخانه را بررسي و ارزيابي کرده است.





در اين زمينه بيشتر بخوانيد:


کتاب‌هاي جديد‌الانتشار در سبد خريد کتابخانه‌‌ها 

توليد محتوا براي همه فصول

كتابخواني در مترو و اتوبوس

کتابخانه‌‌ها 4 مرتبه در سال روزآمد مي‌شوند

بررسي کتابداري نوين در همايش‌هاي تخصصي

تدوين استانداردهاي عملياتي كتابخانه‌ها

طرحي نو براي درجه‌بندي كتابخانه‌ها

توزيع استاندارد نيروي انساني در كتابخانه‌ها

نظر شما