دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۷۴۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
دو نمايشگاه تازه در هما و سيحون برپا مي‌شود
گالري هما و گالري سيحون از روز جمعه دوم دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از مجسمه‌هاي فرشيد مثقالي و نقاشي‌هاي سهيلا حقيقت خواهند بود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، فرشيد مثقالي يکي از شاخص‌ترين چهره‌هاي فرهنگي قرن بيستم ايران است و بسياري از هنرها از جمله عکس، گرافيک و تصويرگري معاصر و همچنين انيميشن با کوشش‌هاي او به سرانجام امروزين خود رسيده‌اند . گالري هما از روز جمعه دوم دي ماه مجموعه‌اي از مجسمه‌هاي اين هنرمند را براي علاقه‌مندان به نمايش خواهد گذاشت.


مجسمه‌هاي مثقالي به زعم بسياري از هنرشناسان از شخصي‌ترين تجربيات در مجسمه‌سازي معاصر ايران محسوب مي‌شوند و به دليل چالش بزرگي که رودرروي سنت خشک مدرنيستي قرار داده‌آند از جايگاه ويژه‌اي در تاريخ هنر اين مرز و بوم برخوردارند.


شهروز نظري،‌ روزنامه‌نگار و منتقد، در يادداشتي بر اين نمايشگاه مي‌نويسد: «او به شکل رشک‌برانگيزي همه‌ي پيرامونش اعم از نقش، حجم و فحوا را مثقاليزه مي‌کند و انبوه به جا مانده از ماهي سياه تا چشم آبي و شهر خاکستري تا ميراث به‌جامانده‌اش براي گرافيک و عکس ايران همگي نتيجه تسخير بصري فحول او بر هر چيز غير مثقالي‌ست. مثقال او براي هنرش، بازي طويلي‌ست که کودکي شايد يا بايد، از طريق آن بر جهان پيش رويش فائق آيد و راز جاودانگي در همين جدي گرفتن بازي بزرگ است در مقام هنر.»



اين نمايشگاه تا 13 دي ماه در گالري هما ادامه خواهد داشت و همه‌روزه از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، بين ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، پلاک 58، ورودي از درب پارکينگ، مراجعه کنند.




سهيلا حقيقت در سيحون



گالري سيحون از روز جمعه دوم دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي سهيلا حقيقت خواهد بود. اين نمايشگاه روز دوم دي از ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا هفتم دي‌ماه همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 از اين آثار در گالري سيحون واقع در خيابان بخارست، کوچه چهارم، شماره 30 ديدن کنند.


نصرت‌اله مسلميان، نقاش و مدرس در يادداشتي درباره اين آثار مي‌نويسد:‌ نقاشي‌هاي سهيلا حقيقت، از متني پارادوسيکال برخوردار هستند. عناصر موجود در اين متن، نشانه‌ها و نمادهايي هستند که هنرمند از آن‌ها در جهت دستيابي به مفهومي هنري و اجتماعي استفاده مي‌کند. حضور هم‌زمان سطوح رنگ تخت، خط نوشته‌هاي فارسي، نقش‌مايه‌ها و طراحي در شکل دادن به اين متن پارادوسيکال، نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌کنند.


در ادامه يادداشت اين نقاش آمده است: نقاش در استفاده از خط نوشته‌ها، نگرشي نوستالژيک به خط فارسي به عنوان نمادي فرهنگي، را به نمايش نمي‌گذارد. اصلي‌ترين دليل حضور آن‌ها، انتقال مفاهيم و تجربه زيسته هنرمند است. شيو? نوشتاري اين خطوط به گونه‌اي است که در اغلب موارد از نظم هميشگي خود خارج مي‌شوند و خواندن و دريافت معنا را براي مخاطب مشکل مي‌کنند. اين تمهيد هوشمندانه‌اي است که به جاي انتقال سريع معنا، مخاطب اثر را به تلاش بيشتر جهت دريافت معنا ترغيب مي‌کند.


وي همچنين در اين يادداشت نوشته است: در آثار ارائه‌نشده، اهميت فرم والا به گونه‌اي به نفع محوريت تفکر و مفهوم به حاشيه رانده شده و نقاش با استفاده تز رنگ‌هاي استعاري و کم‌رنگ کردن فرم، بيشتر به انتقال دلمشغولي‌هاي خود وفادار مانده است. اين آثار موقعيتي برزخي را به نمايش مي‌گذارند و آينده نشان خواهد داد که نقاش چه گرايشي را عمده کرده و به کار خود ادامه خواهد داد.


به گفته مسلميان سهيلا حقيقت، نقاشي موفق و پر تلاش است که در سال‌هاي اخير همواره با ارائه آثار خود، نشان داده است که بيان هنري، بدون درک موقعييت امکان‌پذير نيست. به اعتقاد وي، نقاش در مسير خلق آثار خود، بيشتر از آن‌که نگران دستيابي به بياني راديکالي باشد، به انتقال تجربه زيسته خود وفادار مانده است.

نظر شما