جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۸
کد خبر: ۴۷۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
نرخ آجيل و ميوه در بلندترين شب سال
فردا شب، يلدا است. خانواده‌هاي ايراني دور هم جمع مي‌شوند، حافظ مي‌خوانند و هندوانه و انار و آجيل مي‌خورند. براي اطلاع از نرخ آجيل و ميوه‌هاي شب يلدا، سياست‌هاي تنظيم بازار در اين مناسبت و تاريخچه‌اي كوتاه از شب يلدا اين گزارش را بخوانيد.

شهر: مادر خانواده غبار نشسته بر ديوان حافظ را پاك مي‌كند، پدر ميوه‌هاي شب يلدا را با وسواس دستچين مي‌كند و بچه‌ها با شور و شوق انتظار بلندترين شب سال را مي‌كشند. آخرين روز پاييز «يلدا» به معناي زادروز و تولد است. ايرانيان باستان با اين باور كه فرداي شب يلدا با دميدن خورشيد، روز‌ها بلندتر مي‌شوند و تابش نور ايزدي افزوني مي‌يابد، آخر پاييز و اول زمستان را شب زايش خورشيد مي‌خوانند و براي آن جشن بزرگي برپا مي‌كنند.

در گذر سال‌ها شب يلدا با رسم و آيين‌هاي متفاوت در مناطق مختلف ايران همچنان پابرجاست است.

يكي از آيين‌هاي شب يلدا در ايران، تفال با ديوان حافظ است. مردم ديوان اشعار لسان‌الغيب را با نيت بهروزي و شادكامي مي‌گشايند و فال دل خويش را از او طلب مي‌كنند. خانواده‌ها گرد بزرگتر‌ها جمع مي‌شوند و به بازگويي خاطرات مي‌پردازند و گوش به قصه دل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مي‌دهند.

انار و هندوانه ميوه‌هاي شب يلدا است. هندوانه ميوه‌اي است كه هيچگاه و هيچ‌كجا از قلم نمي‌افتد. عده‌اي بر اين باورند كه با خوردن هندوانه در شب چله سرما و سوز زمستان بر آن‌ها تاثيري نخواهد داشت و در تابستان هم احساس تشنگي نخواهند داشت. اما همه اين‌ها ترفندهايي است تا خانواده‌ها گرد يکديگر آيند و بلندترين شب سال را با شادي و خرسندي به سپيده برسانند.

 

شهري براي سوداگران پول

با گذشت سال‌ها شرايط دستخوش تغييراتي شده، ميوه‌هاي شب يلدا بيشتر شده است و بازار آن داغ تر. آنچنان داغ كه طي چند سال گذشته در بعضي استان‌ها طرح كنترل قيمت و تنظيم بازار شب يلدا براي آن به اجرا در مي‌آيد.  گويا اين‌روزها سوداگران و دلالان نبض جامعه را به دست گرفته‌اند و مردم را هم با خود به اين سو و آن سو مي‌كشند.

هفته گذشته خبرگزاري‌ها از سود هنگفت سالانه مافياي ميوه خبر دادند. سودي كه شش برابر اختلاس بزرگ اخير است يعني معادل 17 ميليارد دلار.

بعد از مخابره اين خبر، يلدا و مافياي ميوه باعث شدند تا مسئولان مختلف به نكوهش واردات ميوه بپردازند.

 

مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران گفت: براساس ابلاغيه وزارت جهادکشاورزي، حق فروش انواع ميوه وارداتي حتي در بازار شب يلدا داده نمي‌شود.

  

بازار شب يلدا

به گفته حسين مهاجران مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران، قيمت هندوانه مينابي هفته گذشته کيلويي 500 تومان بود اما در حال حاضر قيمت آن به 400 تومان رسيده است، ضمن اينکه قيمت هندوانه دزفولي نيز از کيلويي 200 تومان به 180 تومان رسيده است.
همچنين قيمت انار در حال حاضر در بازار ميوه و تره بار 2 هزار و 500 تومان است و درب مغازه با قيمت 3 هزار و200 تومان به فروش مي‌رسد. قيمت خرمالو با توجه به اينکه فصل آن رو به پايان است، از يک‌هزار و800 تومان به 2 هزار تومان رسيده است.  

در حال حاضر هر كيلوگرم آجيل شب يلدا قيمتي بين 13 تا 17 هزار تومان  دارد. هر كيلوگرم آجيل چهار مغز 17 هزار تومان و هر كيلوگرم آجيل تبريز 19 هزار تومان ارزش دارد.

روزمرگي‌هاي اين‌روز‌ها 

با همه اين اوضاع احوال در روزهاي پاياني پاييز ، شهر ما به جاي داشتن نشاط شب يلدا، گويا سوداي ايستادن در صف‌هاي سكه را دارد، عده‌اي هم به جاي دغدغه شب يلدا دغدغه نان شب دارند. نقل مجلس خانواده‌ها نرخ دلار و قيمت مسكن است. آلودگي هوا هم مي‌گويد خواهشمند است در شب يلدا از خانه خارج نشويد.

 

كاميار ميرشاهي

نظر شما