شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۸
کد خبر: ۴۷۷۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷
آلودگي هوا فقط بر روي تنفس، قلب و ريه اثر سوء ندارد بلکه اثرات مخرب غيرمحسوس ديگري هم دارد که يکي از آنها به دنيا آمدن نوزاداني با وزن کمتر و يا نارس است.

به گزارش «شهر» سهيلا‌ عارفي در مورد تاثير آلودگي هوا بر مادران باردار اظهار داشت: اگر گازهاي CO2 ، مونوکسيد کربن و يا آلاينده‌هاي مثل سرب در هوا زياد باشد بر تکامل جنين تاثير مي‌گذارد و اکسيژن‌رساني به جنين مختل مي‌شود.

 

وي افزود: از طرفي آلودگي اثر سوئي روي رشد جنين مي‌گذارد و جنين نارس و ريز‌تر مي‌شود. از طرفي هر چه هفته بارداري مادر بالا مي‌رود و حجم ريه کوچک‌تر و کارکرد آن بيشتر مي‌شود، مادر به تغييرات آلودگي هوا حساس‌تر مي‌شود.

 

عارفي اضافه کرد: در نتيجه تغييرات آب و هوا در ظرفيت تنفسي مادر بيشتر ديده مي‌شود و امکان بروز مشکلات تنفسي بيشتر است و امکان اکسيژن‌رساني به مادر و جنين کم مي‌شود.

 

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به اينکه اگر مادر بيماري قلبي تنفسي داشته باشد آلودگي هوا اثر مضاعف بر او مي گذارد افزود: بنابراين توصيه مي‌کنيم مادران باردار در روزهايي که هوا آلوده است حتي‌المقدور از خانه خارج نشوند و در صورت امکان از دستگاه‌هاي تصفيه هوا در منزل استفاده کنند تا از ميزان آلودگي هوا بکاهد.

 

وي در پايان گفت: از نظر علمي اگر ميزان آلاينده‌ها بيش از حد مجاز باشد بر سقط جنين به خصوص در ماه‌هاي ابتدايي موثر خواهد بود.

 

 

منبع: فارس

نظر شما