دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۷۸۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴
پرونده برج ميلاد که قرار بود به عنوان نماد ملي ايران در همايش ثبت آثار تاريخي در فهرست ميراث ملي ثبت شود به دليل تکميل نبودن اين برج پذيرفته نشد.

مهر: در همايش ثبت آثار تاريخي که امروز در جزيره قشم در حال برگزاري است از سوي اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران پرونده هاي آثار ميراث فرهنگي که امکان ثبت ملي دارند ارائه شد که دو محوطه تاريخي صادق آباد و خمام آباد ري و چهار اثر معنوي ديگر نيز از تهران به ثبت رسيد.

 

همچنين اولين پرونده ثبت جهاني استان تهران کاخ گلستان بود که در همايش ثبت آثار تاريخي ارائه شد و قرار است در آينده نزديک پرونده ثبت جهاني اين بناي تاريخي براي ارسال به سازمان يونسکو ارائه شود.

 

پرونده ثبتي ديگر استان تهران مربوط به خيابان وليعصر بود که با ثبت آن در فهرست ميراث ملي به عنوان طولاني ترين خيابان ايران و خاورميانه موافقت شد.

 

ثبت بنياد ايران شناسي جزو پرونده هاي ثبتي ديگر ميراث فرهنگي استان تهران بود که به دليل نداشتن شان ملي و به شرط تکميل پرونده و ارائه دلايل و شاخصه هاي مهم ثبتي در فهرست ميراث ملي به صورت مشروط قرار گرفت.

 

در خصوص ثبت نشدن پرونده برج ميلاد بسياري از منتقدان اعلام مي کردند تا زماني که بسياري از آثار تاريخي تهران هنوز در فهرست ميراث ملي ثبت نشده، ثبت برج ميلاد ضرورتي ندارد.

 

همايش ثبت آثار تاريخي امروز چهارشنبه در جزيره قشم در حال برگزاري است و اداره کل ميراث فرهنگي استانهاي کشور پرونده هاي آثار تاريخي خود را در اين همايش به ثبت مي رساند.

نظر شما