شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۵
کد خبر: ۴۷۹۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
برجي که با عظمت‌هاي مخابراتي‌اش مشهور و قرار بود يکه‌تاز خاورميانه باشد، امروز سال‌ها پس از افتتاحش تنها با پنج درصد توان مخابراتي که برايش طراحي شده کار مي‌کند. به نظر مي‌رسد بلندي قامت برج بيشتر به چشم مي‌آيد و همه حتي شهردار تهران به جاذبه‌هاي گردشگري‌اش بيشتر افتخار مي‌کنند تا تجهيزات مخابراتي‌اش.

شرق: هر روز ميهمانان عالي‌رتبه بيشتري به دعوت شهرداري تهران براي بازديد به برج ميلاد مي‌آيند. همه خوشحال و مشعوف هستند. آخرين ميهمانان که يک هيات ترکي هستند قدم به برج مي‌گذارند. يکي از همين ميهمانان هم اعلام مي‌کند: «ساخت اين سازه برايمان بسيار تعجب‌برانگيز است. مهندسان ايراني بايد تجربيات‌شان را درباره ساخت اين پروژه به مهندسان ديگر کشورها از جمله مهندسان ترکيه انتقال دهند.»اما هيچ‌کس اطلاعات دقيقي از تکنولوژي‌هاي راکد در برج به ميهمانان ارايه نمي‌کند.

 

کمتر کسي هم از اين موضوع خبر دارد، مانند برخي اعضاي شوراي شهر که درباره اين اطلاعات اظهار بي‌اطلاعي مي‌کنند. کمتر کسي مي‌داند که از صددرصد ظرفيت‌هاي برج ميلاد سال‌هاست که فقط پنج درصد به کار گرفته مي‌شود. اين تهديدي است که متوجه تمام‌شهر است. زلزله در کمين است و اين شهر بدون آمادگي مواقع بحران مساوي است با واژگون شدن دکل‌هاي کوچک و بزرگ مخابراتي و صنعتي و قطع شدن تمامي سيستم‌هاي ارتباطي سازمان‌هاي کمک‌رسان. در حالي‌که سازه ميلاد ايستاده در قلب تهران به تنهايي و بدون اتصال به هر نقطه‌اي مي‌تواند با تمام بي‌سيم‌ها و موبايل‌هاي شهر در ارتباط باشد و چراغ خاموش ارتباطات را روشن کند.

 

اين قابليت مي‌تواند از هراس قطع شدن تماس‌هاي ارتباطي با دنياي خارج براي تقاضاي کمک بکاهد اما با تمام اين اوصاف در حال حاضر فقط پنج درصد از تمام ظرفيت اين سازه قابليت اجرا دارد. چراکه هيات‌مديره تصميم‌گيرنده در اين زمينه ترجيح مي‌دهند پشت درهاي بسته سکوت کنند و نخواهند که قابليت‌هاي مخابراتي اين غول به کار بيفتد.

«هر روز تاخير، خطري که متوجه جان مردم است را بيشتر مي‌کند. مجموعه هيات‌مديره برج ميلاد نسبت به بسته پيشنهادي و طراحي شده ما ماه‌هاست که سکوت کرده‌اند درحالي‌که قابليت‌هاي برجي که بيش از چهار سال است ساخته شده بدون استفاده مانده و مديران شهرداري تا الان تنها با جاذبه‌هاي توريستي‌اش به خود باليده‌اند. مثل بيمارستاني که شما در اختيار داريد با وجود داشتن تمام تجهيزات بخش‌هاي سي‌سي‌يو و آي‌سي‌يو و بخش‌هاي گسترده بستري ولي فقط از پنج درصد از تخت‌هاي آن استفاده مي‌کنيد.»

 

امير باطني از مهندسان و سازندگان و طراحان سازه برج ميلاد بيش از همه دلش خون است. «بلندترين برج مخابراتي خاورميانه فقط با پنج درصد توانش کار مي‌کند در حالي‌که به‌مثابه يک فوران انرژي است. جاي تاسف است که سيستم مديريتي نمي‌خواهند دليلي براي اختلال در کار اين سازه ارايه کنند.»

او درباره وضعيت بلاتکليف سيستم‌هاي مخابراتي برج ميلاد مي‌گويد: «الان نصب براکت و آنتن و تجهيزات انجام شده است حتي يک سلول مخابراتي در اين مجموعه ساخته شده و به صورت سيف آماده بهره‌برداري است. همچنين همه تجهيزات از لحاظ زيرساخت مديريت بحران و ديتاسنتر آماده است. مراکزي چون اورژانس و ستاد مبارزه با بحران که با سيستم‌هاي بي‌سيم کار مي‌کنند به راحتي مي‌توانند از سوي برج حمايت شوند و سرويس بگيرند و سايت مرکز خوبي براي صداوسيما و پخش زنده برنامه‌هاست. امکانات لازم در برج ديده شده و تجهيزاتش خريداري شده و فقط اجاز نصب ندارد.»«برج در مقابل هشت ريشتر زلزله مقاومت کامل دارد.»

باطني معتقد است: «يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي برج ميلاد کارکرد آن در مواقع بحران است. درست زماني که سيستم‌هاي ارتباطي به هر دليل قطع شده و دست کسي به جايي نمي‌رسد، بهترين شرايط و سيستم‌هاي ارتباطي موردنياز در برج تعبيه شده تا اتصال آن با دنياي خارج را ممکن کند. تاکيد مي‌کنم که سازه با قابليت کار آن در شرايط بحراني ساخته شده و مي‌تواند پوشش‌هاي لازم را به سرويس‌هاي موبايل، مايکرويو، بي‌تي‌اس و ارتباط با مرکز اصلي بدهد.»

نظر شما