جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۷۹۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كرد
چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر و طرح تاسيس دانشگاه هنرهاي ايراني، اسلامي و سنتي در كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي شد.

به گزارش «شهر»، كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه شنبه 10 دي ماه به بحث و بررسي درباره جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر پرداخت.



محمد علي رجبي، دبير چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر، گفت: هنرهاي تجسمي به دليل رشته‌هاي متعدد گسترده‌ترين هنر است و جاي هنرهاي تجسمي در جشنواره‌هاي فجر خالي بود كه خوشبختانه از چهارسال قبل اين جشنواره آغاز شد و گرچه عده‌اي موافق اين جشنواره نبودند اما در همين سه دوره جشنواره به رشد كمي و كيفي قابل توجهي رسيده است.




رجبي در ادامه گفت: چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر گسترده‌تر و فراگيرتر از دوره‌هاي قبل در 10 رشته نقاشي، خوشنويسي، پوستر، كاريكاتور، نگارگري، سفال و سراميك، مجسمه‌سازي، عكاسي، تصويرسازي، فيلم‌هاي تجسمي و بخش همايش برگزار مي‌شود و آثار جشنواره امسال در تمام استان‌هاي كشور به نمايش در مي‌‌آيد.




وي افزود: در جشنواره امسال بخش ويژه با عنوان بيداري اسلامي و عدالت خواهي جهاني قرار گرفته است و رشته‌هاي عكس، پوستر، كاريكاتور و همايش به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود.




رجبي همچنين گفت: آثار جشنواره علاوه بر 32 استان كشور در 10 کشور خارجي نيز به نمايش گذاشته مي‌شود.



دبير چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر ادامه داد: براي چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر محورها و تم‌هايي در نظر گرفته شده است تا هنرمندان در موضوع خاصي محدود نشوند و با توجه به آن محورها كه گسترده است، آثارشان را ارائه كنند و جشنواره بتواند زمينه‌اي را براي جريان‌سازي در دوره‌هاي بعد فراهم كند.




محمود شالويي، مدير كل هنرهاي تجسمي، نيز در ادامه گفت: زماني كه جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي طرح شد نظرات موافق و مخالفي درباره آن وجود داشت و عده‌اي جشنواره را تهديدي براي دوسالانه‌ها مي دانستند اما جشنواره فجر در اين سه دوره هر سال به لحاظ كمي و كيفي رشد كرده و دركنار آن دو سالانه‌ها نيز با قوت و جديت بيشتر برگزار شده است.



شالويي ادامه داد: جشنوار تجسمي فجر به لحاظ تعداد هنرمندان شركت كننده؛ رشته‌هاي جشنواره و فراگيري آن در استان‌هاي كشور و ديگر كشورها هر سال نسبت به دوره قبل رشد يافته است.




محمد حسين ايماني خوشخو، رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نيز در اين جلسه گفت: جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از مهمترين رويدادهاي هنري كشور است كه با سابقه كم اما به جايگاه مهمي در عرصه هنري كشور رسيده است.




همچنين در اين جلسه طرح تاسيس دانشكده هنرهاي ايراني اسلامي و هنرهاي سنتي مورد بررسي قرار گرفت.




محمود فرشچيان در اين جلسه با طرح تاسيس دانشكده هنرهاي سنتي گفت: اين ضرورت و نياز وجود دارد كه دانشكده‌اي براي هنرهاي اصيل و سنتي تاسيس شود و اين نياز فرهنگي امروزدر كشور احساس مي شود.




فرشچيان ادامه داد: هنرهاي سنتي ايران كه معرف فرهنگ و هنر ايراني اسلامي است و در جهان سرآمد بود امروز جايگاه قبل را ندارد به عنوان مثال فرش ايران از رتبه اول به رتبه 27 رسيده است ، بنابراين ضرورت دارد دانشكده‌اي براي رشته‌هاي مختلف هنرهاي سنتي راه اندازي شود.




محمد حسين ايماني خوشخو، رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نيز در اين جلسه با تاكيد بر پيگيري تاسيس دانشگاه هنرهاي ايراني اسلامي و هنرهاي سنتي گفت: طرح تاسيس دانشگاه هنرهاي ايراني اسلامي و ستني همواره از دغدغه‌هاي استاد فرشچيان وديگر پيشكسوتان هنرهاي سنتي




بوده است و ضرورت دارد دانشگاهي براي هنرهاي ايراني و سنتي كه خاستگاه آن ايران اسلامي است ايجاد شود تا پايداري اين رشته‌ها را براي آينده تضمين كند.




ايماني خوشخو ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دبير شورا به طور جدي طرح تاسيس اين دانشگاه را پيگيري مي كند و ضرورت دارد كار گروهي تخصصي براي اين امر تشكيل شود.




در ادامه جلسه اعضاي كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي نظرات و پيشنهادات خود را درباره جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر و دانشگاه هنرهاي ايراني اسلامي و سنتي بيان كردند.


نظر شما