پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۸
کد خبر: ۴۸۷۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹
گزارش 438مين جلسه شوراي شهر تهران
فوريت لايحه پيشنهادي بودجه 40 هزار ريالي مورد نياز حوزه حمل و نقل در سال 91 به دولت و مجلس و گزارش عملکرد ساليان شوراياري محلات شهر تهران در چهارصد و سي و هشتمين جلسه شوراي شهر که سه شنبه-11 بهمن- برگزار شد بررسي و تصويب شد.

به گزارش «شهر» به نقل از اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهرتهران ، مهندس مهدي چمران در ابتداي جلسه با اشاره به سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: بهمن ، ماه تحول ، دگرگوني و پيروزي انقلاب در سي و سه سال پيش است که امروز شاهد اثرگذاري اين انقلاب بزرگ که با رهبري توانمند امام (ره) رخ داد در کشورهاي اسلامي و ساير امت ها وملت هاي ديگر هستيم.

وي با اشاره به ديدار جوانان شرکت کننده در اجلاس بيداري اسلامي که با رهبر انقلاب داشتند اشاره کرد و گفت: حضورو اشتياق جوانان اين کشورها در مقابل مقام معظم رهبري ياداور شور و هيجان جوانان و انقلابيون سال 57 ايران در مقابل معمار انقلاب امام خميني (ره ) است.

 شوراياران زبان گوياي محلات

 احمد مسجدجامعي رئيس ستاد شوراياري هاي محلات تهران در جريان ارائه گزارش عملکرد ساليانه شوراياري ها گفت: در آستانه دهه فجر ،گزارش عملکرد نهادي ارائه مي شود که ماحصل تفکر وخواستگاه ديدگاه امام بود که دولت تمرکز گراي پهلوي را ساقط و دولتي برخواسته از آحاد جامعه را ايجاد کرد. به اعتقاد وي شوراياران زبان گوياي محله هستند که در قانون اساسي به وجود شوراهاي محل اشاره شده است ولي در عمل و ساختار اجرايي جاي اين شوراها خالي است.

وي افزود: اينکه گفته مي شود شوراياران زبان گوياي محلات هستند به اين دليل است که از دل محلات برخواسته اند و در تمام ساعات شبانه روز همراه مردم هستند. اين عضو شورا ادامه داد: يکي از اقداماتي که در حوزه نظارتي براي شوراياري ها پيش بيني شده و جايگاه درستي را براي آنان ترسيم کرد تدوين برنامه سالانه و تصويب و تخصيص اعتبار براي آنان بود که طي 2 سال گذشته بودجه براساس همکاري مشترک شهرداري مناطق با شوراياران و امضاي مشترک آنان را افزايش دهيم.

احمد مسجد جامعي به تشکيل سه دوره فعاليت شوراياري ها اشاره کرد و گفت: طي اين سه دوره که فراز و فرودهايي هم براي شوراياران داشته است اين نهاد اجتماعي توانسته است جداي از جايگاه قانوني شان ضرورت خودشان را اثبات کنند.

 براساس اين گزارش شوراياري ها در 374 محله تهران با 3740 عضو ايجاد شده اند که تجربه 3 دوره فعاليتشان حکايت از رشد و بلوغ اين تشکيل مردمي دارد. شوراياري ها، برگزاري جلسات متعدد همايش ها نشست هاي علمي ، تشکيل کميته انضباطي ، بازديد هاي ميداني ، همکاري با سازمان ها و مديريت شهري ، فعاليت هاي پژوهشي وآموزشي و نيز ارائه گزارش محلات در جلسات شوراي شهر و انتشار نشريه را در کارنامه کاري خود دارند.

در ادامه جلسه دکتر عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شوراي شهر با تاکيد بر حمايت همه جانبه شوراي شهر تهران و شوراي عالي استانها از ادامه فعاليت شوراياري ها و ديده شدن اين تشکل مردمي در چارچوب هاي قانوني که در آينده تدوين خواهد شد گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادي ، اجتماعي کشور بر واگذاري امور تصدي گرايانه دولت و ايجاد مديريت يکپارچه شهري تاکيد شده است.

 وي افزود: هيچ تشکلي مانند شوراياري ها نمي تواند در ايجاد و اجراي مديريت يکپارچه شهري ، دستگاه هاي اجرايي را کمک کند وي از شوراي عالي استانها به عنوان پرچم دارد شوراهاي سراسر کشور خواست تا پا پيش گذاشته و لايحه يکپارچه مديريت شهري را ارائه دهد که اگر قرار است در تهران ظرفيتي ايجاد شود آن تحقق مدريت يکپارچه شهري است.

حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز گفت: اگر مي خواهيد قوانين مديريت شهري در مجلس به تصويب برسد نمايندگاني انتخاب شوند که از بحث مديريت يکپارچه شهري حمايت مي کنند و به آن معتقدند. وي تاکيد کرد در مديريت يکپارچه شهري به گونه اي عمل شود که شوراياري ها هم ديده شوند .

دکتر معصومه ابتکار نيز خاطر نشان کرد: نقش فعلي شوراياران در سطح محلات تعيين کننده است که بايد قدر و ارزش آن را خوب بدانيم. وي گفت: شوراياري شهر تهران قابل الگو برداري براي ساير شهرهاي کشور و حداقل کلان شهرهاست که ظرفيت قانون شوراها ايجاب مي کند اين موضوع پيگيري شود. ابتکار با اشاره به رشد و بلوغ تخصصي شوراياري ها گفت: نگاه تخصصي شوراياري ها به خصوص در حوزه محيط زيست افزايش يافته است با توجه به افت رتبه محيط زيست ايران در دنيا افزايش آگاهي مردم جامعه در زمينه محيط زيست مورد مديريت شهري در اين بحث مي تواند راه گشا باشد.

 دکتر خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر نيز با اشاره به تاکيد برنامه چهارم و پنجم توسعه در واگذاري بخش از فعاليت ها به شهرداري از نگاه مديريت واحد شهري گفت: در آن مقاطع اجراي اين قوانين هم به دليل مشکلات ساختاري با مشکال مواجه شد. وي افزود: اخيرا در برنامه پنجم توسعه اين موضوع مورد بازنگري مجدد کارشناسي قرار گرفت و تصميم بر آن شده است که واگذاري امور به يک مديريت مطرح نيست هر دستگاه ي در حوزه اختياراتش وظايفش را انجام مي دهد ولي برنامه هاي آنها در يک مجموعه هماهنگ مي شود که ظرفيت شوراها و شوراياري ها مي تواند به اين موضوع کمک کند.

 وي با اشاره به نيازهاي شوراياري ها يادآور شد: شوراياري ها که به عنوان بازوان شوراها هستند نيازهايي دارند که مي بايست از جايگاه شوراهاي شهر به آنها کمک شوند شهرداري ، که اگر اين موضوع جدي گرفته نشود اين تشکل مردمي به شوراياري شهرداري تبديل مي شود البته همکاري با شهرداري بد نيست ولي وابستگي مالي و ارتباط مالي با شهرداري ها آفت شوراياري ها خواهد بود. دانشجو تاکيد کرد: انتظار اين است که در تنظيم بودجه سال 91 شوراياري ها که توسط شوراي شهر بررسي مي شود نسبت به بودجه آنها تجديد نظر شود و بودجه ساليانه اين نهادهاي مردمي افزايش يابد.

 مهندس مهدي چمران نيز تاکيد کرد: در حال حاضر تنها شوراياري تهران فعال است که به انها توصيه مي کنم تحت تاثير هيچ نيرو و فشار سياسي و اجرايي قرار نگيرند که رمز بقايشان است که اگر غير از اين باشد حمايت شوراي شهر را نخواهند داشت.

تصويب يک فوريت بودجه 40 هزار ميليارد ريالي حمل و نقل

در ادامه جلسه لايحه دو فوريتي پيشنهاد بودجه 40 هزار ميليارد ريالي مورد نياز حوزه حمل و نقل و ترافيک شهر تهران در سال 91 به دولت و مجلس به يک فوريت تبديل شد. در ماده واحده اين لايحه آمده است به منظور تحقق مفاد قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت و ماده دهم قانون اخير راجع به تامين اعتبارات مورد نياز موضوع اين قانون به ميزان 40 هزارميليارد ريال در بخش درون شهري و نيز در اجراي مصوبه طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران اعتبارات يارانه بليت مترو و اتوبوس ، کمک به شرکتها و سازمانهاي مسوول در امر حمل و نقل و ترافيک به منظور تامين هزينه هاي جاري و سرمايه اي به دولت ومجلس شوراي اسلامي پيشنهاد مي شود تا اين رقم را د ربودجه سال 91 کل کشور لحاظ کنند.

 خسرو دانشجو سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي اين لايحه اظهار داشت: وقتي لايحه اي به دقت نظر نياز دارد نبايد آن را به صورت دو فوريتي مطرح کرد لايحه فعلي شامل چندين صفحه است و به صورت مفصل ارائه شده بنابراين نمي توان در يک جلسه به آن پرداخت. وي پيشنهاد داد اين لايحه به صورت يک فوريتي تغيير يابد تا در کميسيون ها مورد بررسي قرار گيرد.

 سيد مناف هاشمي معاون توسعه و برنامه ريزي شهرداري تهران در ادامه اظهارات دانشجو گفت: هر چه در جلسه امروز تصويب شود به معناي اين نيست که فردا وصول خواهد شد، وي افزود: به دليل نبود زمان شايد ضرورت نداشته باشد که در رابطه با لايحه فعلي همه جزئيات را بخوانيم واگر اين لايحه به تصويب برسد مي توانيم با حضور در کميسيون هاي مجلس نظرات اعضاي شوراي شهر را نيز به نمايندگان مجلس انتقال دهيم.

چمران در اين باره اظهار داشت: مبلغي که مورد تصويب شورا قرار مي گيرد به صورت دقيق مورد تصويب مجلس قرار نخواهد گرفت و اين لايحه را بايد به دولت ارائه مي داديم تا آنها بتوانند مبلغ پيشنهادي را در بودجه لحاظ کنند ولي در شرايط فعلي که لايحه بودجه دولت به مجلس ارائه شده است مجلس بايد آن را به گونه اي در بودجه بگنجاند که البته اگر اين امکان محقق نشود پيشنهاد مطرح شده نيز منتفي خواهد شد. در ادامه خسرو دانشجو تاکيد کرد در هنگام بررسي لايحه دوفوريتي حضور شهردار تهران ضروري است بنابراين با پيشنهاد دانشجو لايحه به يک فوريت تبديل شد و در نهايت به مورد تصويب اعضاي شوراي شهر قرار گرفت. 

در ادامه جلسه همچنين دو فوريت طرح اصلاحيه مصوبه مجوز اخذ عوارض حق الارض در شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت. رئيس شوراي شهر تهران در توضيح اين طرح گفت: دو سال قبل اين لايحه در شوراي شهر تصويب شد اما مورد اعتراض فرمانداري قرار گرفت. وي ادامه داد: اعتراض فرمانداري به کليت اخذ عوارض حق الارض نبود بلکه تنها به ميزان رقم در نظر گرفته شده براي حق الارض بود که به اين ترتيب موضوع در نهايت به وزارت کشور ارجاع شد.

 وي به تشکيل جلسه مشترک ميان اعضاي شوراي شهر نمايندگان شهرداري و نمايندگان وزارت کشور براي حل اختلاف نظر درباره اين لايحه اشاره کرد و گفت: اخيرا مقرر شد که وزارت کشور نظر خود درباره ميزان حق الارض را اعلام کند و شوراي شهر نيز با تفاهم آن را بپذيرد بنابراين نيازي به ارائه طرح ديگري با موضوع عوارض حق الارض وجود ندارد چرا که به زودي اين مسئله برطرف مي شود. وي پيشنهاد داد که اعضاي شوراي شهر طرح دوفوريتي اصلاحيه مصوبه گذشته را رد نکنند اما موقتا آن را مسکوت بگذارند تا سرانجام جلسه مشترک با وزارت کشور معلوم شود.

 در ادامه رزمي مديرکل درآمد شهرداري تهران در دفاع از دو فوريت طرح گفت: در صورتي که وزير کشور با تفاهم شوراي شهر درخصوص تعديل عوارض حق الارض در شهر تهران آن را ابلاغ کند، مصوبه قبلي در جاي خودباقي است اما اگر وزارت کشور آن را ابلاغ نکند شهرداري به لحاظ فرمان چون تا 15 بهمن ماه فرصت دارد فرصت خود را از دست مي دهد بنابراين پيشنهاد مي شود به دو فوريت طرح مورد نظر راي داده شود.

 در عين حال عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران پيشنهاد داد که نمايندگان طرحي که امروز مطرح شده و حاوي اصلاحات طرح گذشته است را مجددا تصويب کنند و درعين حال تعامل با وزارت کشور بر سر لايحه اي که در همين رابطه در سال پيش به تصويب رسيده بود ادامه يابد تامشکل آن برطرف شود. دبيرخاطر نشان کرد: در حال حاضر عوارض حق الارض در همه شهرداريهاي کشور دريافت مي شود وتنها شهرداري تهران است که هنوز اين عوارض را دريافت نمي کند. در نهايت دوفوريت طرح اصلاحيه مصوبه مجوز اخذ عوارض حق الارض در شهر تهران به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد.

 براساس تبصره چهارم اين مصوبه شهرداري تهران موظف شد کليه درآمدهاي حاصل از اجراي اين ماده واحده را همراه با ساير اعتبارات موضوع قانون احداث تونل مشترک شهري مطابق برنامه هاي مصوب ساليانه به منظور احداث تونل هاي مشترک شهري هزينه نمايد.

 در پايان جلسه نيز اعتراض فرمانداري به مصوبه پيشنهاد به مجلس شوراي اسلامي و دولت جهت تامين بودجه مورد نياز شرکت فاضلاب شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت و جوابيه آن نيز به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد. در پايان جلسه امروز شوراياران محله ايران از منطقه 12 شهرداري تهران ميهمان شوراي شهر تهران بودند و گزارشي از عملکرد مشکلات و پيشنهادات خود به اعضاي شوراي شهر را مطرح کردند. هرآتي دبير شوراياري محله ايران با اشاره به اهميت و هويت اين محله در آغاز انقلاب اسلامي گفت: نداشتن برنامه براي حفظ هويت اين محله تاريخ ساز و تغيير کاربري اين محله از مسکوني به تجاري و تبديل شدن جنوب محله به محل باراندازها و انبارهاي لوازم خانگي از عمده مشکلات اين محل است. وي در ادامه درخواست تشکيل کميته سه جانبه از طرف شوراي شهر شهرداري و شوراياران محله ايران براي برطرف شدن اين مشکلات را ارائه کرد. عليرضا دبير عضو ستاد شوراياري هاي شهر تهران نسبت به خالي شدن منطقه 6 از سکنه و تبديل شدن اين منطقه نيز به تجاري هشدار داد و درخواست کرد مديريت شهري در توزيع کاربري ها در طرح تفصيلي مواظب باشد. همچنين احمد مسجد جامعي رئيس ستاد شوراياري هاي شهر تهران با اشاره به اينکه براي پهنه ايران در شوراي شهر سند ويژه صادر شده است اظهار داشت: چرا سرمايه گذاري درخصوص پهنه ايران که اتفاقات انقلاب مشروط و انقلاب اسلامي ايران از آن محل شروع شده است را به تعويق مي اندازيم و پهنه ايران را در راستاي پهنه بهارستان مسدود کرده ايد. وي با اشاره به اينکه براساس سند تهيه شده براي پهنه ايران در شوراي شهر تهران اين سند ملي است اظهار داشت: از دولت مي خواهيم به دليل ملي بودن اين پهنه اعتبارات لازم جهت اجراي اين طرح را تقبل کند. اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران

نظر شما