چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۳
کد خبر: ۴۸۷۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
دومين همايش «جوان ايراني زندگي ايماني» برگزار شد
فيلم‌هايي که در صدا و سيما پخش مي‌شود از فيلم‌هاي خارجي صحنه‌دار بيش‌تر بي‌اخلاقي و بد‌اخلاقي را رواج مي‌دهد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي خانه شهرياران جوان، حجت‌الاسلام نقويان در اين نشست گفت: چندي پيش فيلمي از صدا و سيماي ايران ديدم که بي‌اخلاقي و بداخلاقي را رواج مي‌داد. در ابن فيلم پسري به پدرش توهين و بي‌احترامي کرد و حرف‌هاي بسيار زشتي را بيان کرد. اما تلويزيون سانسور نمي‌کند و من يک سوال پرسيدم چرا صدا و سيما بوسيدن زن و شوهر در فيلم‌هاي خارجي را سانسور مي‌کند ولي اين را سانسور نمي‌کند! مگر هر دو بي‌اخلاقي و زشت نيست؟! به نظر من که اين بي‌اخلاقي بدتر از فيلم‌هاي خارجي است. چون بوسيدن زن و شوهر ثواب است و بي‌احترامي به والدين گناه.

وي افزود: اين بي اخلاقي گسترش پيدا کرده و در همه حوزه‌هاي زندگي وارد شده و در کل امروز مهم‌ترين مشکل دنيا نبود و کمبود اخلاق است. ما در ادبياتمان در اشعار سعدي، حافظ، مولانا، نظامي جاي پاي اخلاق را روشن و بزرگ و نوراني مي‌بينيم و هر جا بد‌اخلاقي هم هست، شكست هم هست. مثل داستان شاهنامه که مي‌دانيد رستم به خاطر بد‌اخلاقي و بي‌مهر و محبتي که نسبت به سهراب داشت شکست خورد. البته مهر و محبتي که ريشه از خرد داشته باشد نه عشق هاي الکي و پفکي و نه مثل اين که با چشم هاي بسته پاي چشمه بردن و با يک چشمک تشنه برگرداندن.


در محفل هاي عروسي در ورزش در محافل سياسي در چهارشنبه سوري و حتي در محافل ديني من و خيلي از شما از بد اخلاقي سياسي مسئولان رنج برده‌ايم. خيلي وقت ها اين غربي‌ها و خارجي ها منتظرند که چهارشنبه سوري برسد و بگويند به ايران سفر نکنيد زيرا ايراني‌ها وحشي‌اند. ما که ادعاي مسلماني ميکنيم بيش از غربي ها نياز به اخلاق داريم. خدا تنها مدالي که به عظمت پيامبر ميدهد مدال اخلاق است. حتي با اينکه عبادت پيامبر نيز عظيم بود. اگر جنگي پيش ميامد،از همه جلوتر بود. در سياست آدم بسيار با تدبيري بود. اما خدا هيچ وقت در قران نفرموده است که پيامبر بسيار شجاع و باهوش است. در قرآن از اخلاق پيامبر بسيار ياد شده است.

نقويان گفت: اگر کسي فهرست گيري کند از مصاديق بد اخلاقي در کشور از بالاترين هرم قدرت کشور تا يک کارگر ساده از دانشگاه تا صدا و سيما مي‌فهميم که چقدر مشکل داريم. بعضي از ايرانيها که به خارج از ايران مي روند به حدي عقده‌اي هستند که در کشورهاي خارجي به سادگي از خارجي‌ها به خاطر آرايش زننده قابل تشخيص‌اند.

ولي غرب ساختاري براي خود درست کرده است از همه لحاظ مانند فکر و فرهنگ اقتصاد و... که وقتي به اين کشور ها مي‌رويد فکر مي کنيد که آنها از خيلي وجوه حتي شايد اخلاق از ما جلوترند و مسئولان ما بايد از اين خواب بيرون بيايند و مبادا يک وقت اخلاق دست مايه سياست شود. مثلا من ميخواهم رئيس جمهور شوم و من با اخلاق بيايم ذهن ها را بشويم تا به من راي دهند. الان در اين اسباب‌کشي‌هاي سياسي مثلا رفتن وزير و آمدن وزير ديگر و يا رئيس تازه گندها معلوم ميشود. مثلا افراد بعد از سي سال رياست نمي خواهند بروند چون ميدانند که گندها معلوم خواهد شد.

وي در ادامه افزود: ما داريم در مسائل اشتباه مي‌کنيم ما صدهزار حاجي به مکه ميفرستيم که 70 الي 80 هزار نفرشان پير هستند و براي اين اکيپ 100 هزار نفري چندين ساعت برنامه ميسازند اما ما حدود سه ميليون معتاد داريم که همراه خانواده هايشان به 12 ميليون نفر ميرسند و گرفتار ديو اعتيادند اما ما چقدر در موردشان برنامه درست ميکنيم. تاکنون حتي يک تهيه کننده ايراني به من پيشنهاد اين را نداده که مشاور مذهبي سريالش باشم و يک فرد از کيلومترها ان طرف تر کمي دور شهر ما گشته واين ايميل را به من فرستاده که معتادان شهرمان هشدار بزرگي براي ماست. ما بايد از پيام هاي بي خودي صرف نظر کرده واز روي صداقت با هم صحبت کنيم. امروز حافظ و باديگارد اين کشور اخلاق است. البته اخلاقي که ريشه در تفکر داشته باشد. اخلاق يعني ايجاد جنبه و ظرفيت و استعداد متناسب با کاري که مي خواهيم انجام بدهيم.


وي گفت: وقتي ما از کوره در مي‌رويم نمي‌توانيم به اهداف خود برسيم. وقتي هدف مقدس است، وسيله ما هم بايد مقدس باشد. هدف اگر مقدس باشد اخلاق را به ما نشان خواهد داد. بهترين وسيله براي مسلمان کردن افراد توسط پيامبر همين اخلاق بود. امروز اگر بتوانيم زشت رويي هاي خود را با خوش خويي‌هاي خود بپوشانيم، همه انسان ها پري رو مي شوند.




روضه‌اي که نتواند کسي را نمازخوان کند روضه نيست

فردي به من گفت من نماز نمي‌خوانم ولي نمي توانم روضه‌ حاج منصور را ترک کنم. به او گفتم روضه اي که نتواند انساني را نمازخوان کند، روضه نيست يک احساس پوچ، يک کار بي معني، يک حقه بازي مذهبي و يا يک شيطنت به نام روضه است. اين دامي از شيطان است.


همايش جوان ايراني زندگي ايماني به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي از سوي موسسه خانه شهرياران جوان وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از دهم تا نوزدهم بهمن با حضور اساتيد و فرهيختگان معروف کشور در تهران برگزار مي‌شود.

در همين زمينه بخوانيد:

تربيت نسل جوان سينما ضروري‌ست 

نظر شما