شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۴
کد خبر: ۴۹۳۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
درپي تخريب آثار تاريخي در تهران صورت گرفت؛
در پي شدت گرفتن تخريب آثار تاريخي تهران و احتمال ويراني قريب الوقوع خانه- باغ بزرگ اتحاديه (دايي جان ناپلئون) در خيابان لاله زار، 100 تن از روزنامه نگاران کشور در نامه‌اي به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران از اين موضوع ابراز نگراني کردند و نسبت به نقش شهرداري در اين تخريب‌ها هشدار دادند.

به گزارش«شهر»، در اين نامه امضاء کنندگان مدعي شده‌اند که شهرداري تهران در روند تخريب آثار تاريخي و خانه‌هاي قديمي در نقش «تشويق‌گر» ظاهر مي‌شود و با اعطاي مجوزهاي پرشمار تجاري و اداري در بافت تاريخي تهران، محله‌هاي اصيل و کهن را خالي از سکنه مي‌کند.


روزنامه نگاران ضمن طرح پرسش‌هايي در خصوص رفتار شهرداري با آثار تاريخي، از قاليباف خواسته‌اند تا نظارت بيشتري بر عملکرد شهرداري‌هاي مناطق 11 و 12 داشته باشد. متن کامل نامه بدين شرح است:


جناب آقاي محمد باقر قاليباف


شهردار محترم تهران


با سلام و احترام،


خبرهاي رسيده حاکي از آن است که خانه - باغ اتحاديه (امين‌السلطان) به عنوان تنها باغ‌ بازمانده از خيابان لاله زار قديم و يکي از نفايس معماري عصر قاجار، در آستانه تخريب قرار دارد. اين خانه که پيش‌تر در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده بود، با مساعي مالکان و شکايت به ديوان عدالت اداري از اين فهرست خارج شد تا موانع قانوني براي تخريب آن برطرف شود. نگراني از اين موضوع وقتي دوچندان مي‌شود که بدانيم تخريب اثري اين‌چنين بي‌همتا، آن هم به شيوه‌اي کاملا غيرمسبوق، سدي را خواهد شکست که از پي آن سيل تخريب بناهاي تاريخي پايتخت مهارناپذير خواهد شد.


بافت تاريخي شهر تهران که هسته اصلي آن منطبق با روستاي تهران در 1100 سال پيش است، بيش‌ترين آثار تاريخي شهر را در خود جاي داده و بازتابنده تحولات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و کالبدي شهر طي قرون متمادي است. آيا از نظر شهرداري، اين محدوده يک تجارتگاه بزرگ است که بايد همه اماکن و فضاهاي آن را به فروشگاه، پاساژ يا ساختمان‌هاي تجاري تبديل کرد؟ اگر پاسخ، منفي است، آيا عملکرد شهرداران مناطق 11 و 12 جز اين را گواهي مي‌دهد؟

اگرچه در ظاهر امر شهرداري تهران نقشي در اين خصوص ندارد اما بر اصحاب رسانه و کارشناسان ميراث فرهنگي و حوزه شهري پوشيده نيست که شهرداري در اين مورد و موارد مشابه، در نقش تشويق‌گر ظاهر شده است. در واقع مالکان خانه‌هاي تاريخي موجود در بافت تاريخي تهران که به سرعت رو به تجاري شدن مي‌رود و خالي از سکنه مي‌شود، با آگاهي از اين واقعيت که ‌در صورت تخريب بناهاي تاريخي، شهرداري تهران مجوز تبديل ملک به واحدهاي تجاري و اداري يا حداقل واحدهاي مسکوني متعدد را صادر مي‌کند و سود هنگفتي در انتظارشان خواهد بود، در جهت تخريب اين بناهاي کمياب و ارزشمند گام برمي‌دارند و متأسفانه اخيرا نيز ابواب قانوني براي چنين عملي پيش رويشان گشوده شده است.


شهردار محترم!


کوشش‎‌هاي شما و همکارانتان در اداره پايتخت و ارتقاي سطح زندگي شهروندان بر ناظران منصف پوشيده نيست. همچنين کوشش‌هاي شهرداري تهران براي توسعه فضاهاي فرهنگي درخور اعتنا و تحسين است اما متأسفانه در سال‌هاي گذشته شاهد شتاب گرفتن تخريب آثار تاريخي بوده‌ايم که برخي از آن‌ها با کارگرداني مستقيم شهرداري صورت پذيرفته است و اين مي‌تواند خاطره ناخوشايندي از دوره مديريت شما را در ذهن شهروندان، به ويژه اصحاب فرهنگ و هنر برجاي گذارد.


با اطمينان از اين که حفظ ميراث فرهنگي و هويت تاريخي تهران از دغدغه‌هاي جنابعالي است و با در نظر داشتن مشغلات و دشواري‌هاي اداره پايتخت که امکان اطلاع از همه موضوعات و جوانب مختلف آن‌ها را براي شما فراهم نمي‌سازد، مايليم چند پرسش را با جنابعالي در ميان بگذاريم و بخواهيم که متقابلا اين پرسش‌ها را با مديران شهرداري، به ويژه شهرداران محترم مناطق 11 و 12 مطرح کنيد.


1- بافت تاريخي شهر تهران در محدوده مناطق 11 و 12 که هسته اصلي آن منطبق با روستاي تهران در 1100 سال پيش است، بيش‌ترين آثار تاريخي شهر از سده هفتم هجري تا عصر حاضر را در خود جاي داده و بازتابنده تحولات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و کالبدي شهر طي قرون متمادي است. تعريف شهرداري تهران از اين محدوده چيست و چه برنامه‌اي براي آن تدارک ديده است؟ آيا از نظر شهرداري، اين محدوده يک تجارتگاه بزرگ است که بايد همه اماکن و فضاهاي آن را به فروشگاه، پاساژ يا ساختمان‌هاي تجاري تبديل کرد؟ اگر پاسخ، منفي است، آيا عملکرد شهرداران مناطق 11 و 12 جز اين را گواهي مي‌دهد؟




2- کهن‌ترين و اصيل‌ترين شکل حيات اجتماعي و شهري در تهران بزرگ، مربوط به محدوده مناطق 11 و 12 و محله‌هاي کهني مانند عودلاجان، سنگلج، بازار، چالميدان و دولت است. آيا شهرداري خود را متعهد به حفظ اصالت اجتماعي اين محله‌ها مي‌داند يا خير؟ اگر پاسخ مثبت است، مجوزهاي متعدد شهرداري‌هاي اين مناطق به منظور توسعه واحدهاي تجاري و پيشروي بازار در محله‌هاي مسکوني چه توجيهي دارد. براي نمونه، بايد به خيابان ايران اشاره کنيم که يکي از اصيل‌ترين و مذهبي‌ترين محله‌هاي شهر تهران و از خاستگاهها و تکيه‌گاههاي انقلاب اسلامي است. آيا مجوزهاي بي‌شمار شهرداري تهران براي ساخت مغازه‌ و پاساژهاي چندين طبقه در اين خيابان با حفظ اصالت اين محله در تعارض نيست؟ همين جا بايد يادآور شويم که چندين نوبت مديران شهرداري از انتقال بازار لوازم خانگي از خيابان ري، سه راه امين حضور و خيابان ايران سخن گفته‌اند. مشاهدات ما نه تنها چنين چيزي را تأييد نمي‌دهد بلکه از توسعه بيشتر اين بازار حکايت مي‌کند و جا دارد که شهردار محترم، مراجع اين گونه وعده‌ها را به سبب فريب مديران بالادستي و افکار عمومي مورد بازخواست قرار دهند.




3- يکي از برنامه‌هاي مفيد و ستودني جنابعالي در شهرداري تهران، موکول ساختن همه پروژه‌هاي شهري به تهيه پيوست اجتماعي و ارزيابي تأثيرات فرهنگي و اجتماعي اين پروژه‌هاست. آيا در مورد بافت تاريخي تهران و ساخت و سازهاي بسيار گسترده تجاري در اين محدوده، پيوست اجتماعي تهيه شده است؟ در اين صورت نتيجه ارزيابي‌ها چه بوده و آيا ملاک عمل قرار گرفته است يا نه؟ خصوصا در محدوده منطقه 12 و محله دويست ساله عودلاجان که شهرداري به طرق مختلف، از جمله با ارايه مشوق‌هاي گوناگون و نصب پلاکارد و پخش آگهي، مالکان خانه‌هاي قديمي را به تخريب خانه‌ها و بلندمرتبه سازي تشويق مي‌کند، نتيجه ارزيابي‌هاي اجتماعي چه بوده است؟


4- جدا از تأثيرات فرهنگي و اجتماعي رفتارهاي پيش گفته، از نظر شهرسازي و مديريت شهري، تجاري سازي بافت تاريخي تهران مشکلات فراواني را توليد مي‌کند. براي نمونه، طبيعي است که خانه اتحاديه پس از تخريب، به علت خالي از سکنه شدن مناطق اطراف، تبديل به بناي مسکوني نخواهد شد و ساخت و ساز تجاري در آن صورت مي‌پذيرد. چنين ساخت و سازي در مساحت حدودا يک هکتاري اين خانه، حد فاصل خيابان‌هاي لاله‌زار و فردوسي، چه تأثيري بر ازدحام، آلودگي صوتي و آلودگي هوا در اين محدوده پرمسأله خواهد داشت؟


5- اخيرا شهرداري منطقه 12 تهران، اقدامات تحسين برانگيزي را براي مرمت تعدادي از خانه‌هاي تاريخي و نيز بدنه سازي و ساماندهي فضاي تاريخي بازار انجام داده است. آيا اين اقدامات مفيد و قابل تقدير، مجوزي براي آسيب زدن مستقيم و غيرمستقيم به ساير آثار تاريخي است؟ آيا بهتر نبود شهرداري منطقه 12 به جاي تاق زدن گذر لوطي صالح و ديگر اماکني که از ابتداي دوره قاجار تا کنون هيچ گاه مسقف نبوده‌اند - آن هم به شکلي شبه سنتي و شبه تاريخي- از تخريب فزاينده آثار تاريخي در بازار جلوگيري کند و آن بودجه‌هاي هنگفت را به مصرف خريد خانه‌هاي ارزشمند مانند خانه اتحاديه برساند؟


جناب آقاي قاليباف


بار ديگر با تأکيد بر اين که ديدگاه فرهنگي و اجتماعي جنابعالي که وجه تمايز و امتيازتان در دوره فرماندهي نيروي انتظامي و شهرداري تهران بوده است، نمي‌تواند مسبب چنين وضعيت ناگواري باشد، مصرانه از شما مي‌خواهيم که موضوعات ياد شده را مورد پي‌گيري قرار دهيد. به ويژه در موضوع فوري‌تر و نگران کننده خانه اتحاديه و با توجه به ناچاري مالکان آن براي خروج اين خانه از فهرست آثار ملي و نيز با در نظر داشتن محدوده وسيع و پتانسيل بالاي خانه براي کاربري‌هاي مختلف فرهنگي و تفريحي، خواهشمنديم ضمن بازديد از محل، مذاکراتي را براي خريد اين خانه ارزشمند که اتفاقا حضور پررنگي در خاطره جمعي ايرانيان دارد، به عمل آوريد.


سحر آزاد، حميد ابراهيم زاده، فرزانه ابراهيم زاده، علي احمدي، نسيم اعتمادي، سعيد آقازاده، افروز اسلامي، راحله اسدي نيا، زينب اسماعيلي، ساناز افتخار زاده، مريم اطيابي، عليرضا افشاري، سيد افشين اميرشاهي، سرگه بارسقيان، حميدرضا بازگشا، نگار باقري، ميترا باقري صادقي، سعيد برآبادي، محمد علي بدري، آلهام برمکي، ميلاد بهشتي، مسعود بربر، نيما پاشاک، حسين پارياس، حميده پازوکي، مريم جليلوند، مجيد تعليمي، وحيد حاجيان، حميد رضا حسيني، فرهاد حسيني، مرجان حاجي رحيمي، زهرا حاج محمدي، سعيد حبيب الله، جواد حيدريان، نيره خادمي، امين خرمي، ماندانا خرم، فرناز خطيبي، الهام خمام زاده، مريم خورسند، معصومه ديودار، داوود دشتباني، اعظم راستي، فرورتيش رضوانيه، سودابه رحمدل، طاهره رحيمي، حبيبه رحيميان، آزاده رضايي عادل، طاهره رحيمي، نگار رضايي فرد، حسين زندي، رضا سليمان نوري، شاهين سپنتا، سونيتا سراب پور، ­رحمت اله سليماني فارساني، حامد شفيعي، مريم شاهسوندي، بهنام صابر نعمتي، نيوشا صارمي، سارا طالبي زاده، سارا طاهري، شادي قنبري، مصطفي قوانلو قاجار، رضا عزيزي، فاطمه علي اصغر ، شهرزاد عبديه، سجاد عسگري، محمود عارفي قوچاني، ابراهيم عبداله زاده، احسان غفاري، صالح فتاحي، محسن قاسمي شاد، مجيد قاضي‌پور، آذر بيداري کليبر، مطهره کشاورز، خشايار کاشاني جو، کيوان کثيريان، فاطيما کريمي، شادي کابياني، علي کرمانيان، مجتبي گهستوني، نيما مجدي، صدرا محقق، نرگس محمدي، محمد حسين مهرزاد، حميدرضا ميرزاده، مرتضي مهدي زاده، ليلا مرگن، رضا مرادي، جواد منتظري، محسن محمدي، زهرا محمدي، علي محمدي، عطيه مرواريد، مينو مؤمني، ­­­­­­­زهره نيلي، مريم نظري، امير نراقي، لطيف نکويي، ميترا يزدچي.

منبع: پايگاه خبري شهر الکترونيک

نظر شما