شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۳
کد خبر: ۴۹۵۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
خوراكيان در مراسم تجليل از خانواده شهداي هسته‌اي؛
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم اختتاميه تجليل از خانواده شهداي هسته‌اي که عصر سه‌شنبه دوم اسفند در سالن سينماي فرهنگسراي بهاران برگزار شد، گفت: جبهه فرهنگي انقلاب نيز همچون جبهه علمي که به مرز تجربه کمال و شهادت رسيده است، ‌تشنه تجربه سرخ شهادت است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در اين مراسم که جواد هاشمي اجراي آن‌را بر عهده داشت و امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران،‌عظيم بابايي شهردار منطقه 17 و خانواده شهيدان احمدي روشن و رضايي‌نژاد نيز در آن حضور داشتند، ابتدا نماهنگي درباره اين دو شهيد هسته‌اي و ديدار مقام معظم رهبري با خانواده آنان براي حاضران پخش شد که توسط مديريت فرهنگي هنري منطقه 17 و فرهنگسراي بهاران تهيه شده بود.


پس از پخش اين نماهنگ، هاشمي و گروهش با يک نمايش، ماجراي شهادت يک نوجوان 13 ساله و برادر دو شهيد، حسين عبدالهي را روايت کردند.


در ادامه خوراکيان با خيرمقدم به خانواده دو شهيد هسته‌اي و کودکاني که براي فرزندان اين دو شهيد نقاشي کشيده و در جشنواره «مي‌آييم با مدادرنگي‌هايمان» شرکت کرده‌اند، گفت: حقيقتا اگر شهادت را از مسير حق و حقيقت و مسير اسلام و به‌ويژه فرهنگ تشيع حذف کنيم، ديگر چه چيزي باقي خواهد ماند؟ کدام بخش از خدمت به فرهنگ،‌ انديشه،‌ سعادت و کمال واقعي را سراغ داريم که آميخته با شهادت نباشد؟ کجا قدمي براي پيشرفت و نجات و حق و حقيقت و تحقق کمال و سعادت بشريت برداشته شد ولي ردي از شهادت و ايثار و گذشت در آن ديده نشد؟


وي ادامه داد: ما در دوره‌اي زندگي مي‌کنيم که اين توفيق به‌صورت خاص در اين قرن و در اين شرايط براي ما فراهم شده است. با مطالعه سرگذشت بزرگان و انديشمندان تاريخ مي‌بينيم که بسياري از آنان آرزوي جهاد في سبيل‌الله را داشته‌اند؛ ولي زمينه‌ براي آنان مهيا نبوده است. امروز امکان اين تجربه بزرگ و بافضيلت در جبهه‌اي به گستردگي تمام حق و تمام کفر و الحاد و مادي‌گري کساني که سرگذشت و عملشان چيزي جز انحطاط بشريت در پي نداشته، وجود دارد.


خوراکيان گفت: خدا را شکر مي‌کنم که اين توفيق فراهم شد که در چنين برنامه‌اي به‌صورت نمادين حضور تمام ايرانيان را تا آخرين نقطه خانواده که کودکان هستند، در جبهه تقابل با کفر و الحاد به رخ بکشيم تا ايثار شهدايي اين‌چنين که تقديم انقلاب شدند و خود و خانواده‌شان را فدا کردند، معلوم شود. شهدا تنها خودشان را فدا نکرده‌اند؛ بلکه خانواده‌شان را فدا کرده‌اند و به‌راستي فداکاري خانواده يک شهيد چه‌بسا عميق‌تر و سخت‌تر و طولاني‌تر از فداکاري خود شهيد باشد.


وي ادامه داد: در لحظه شهادت خداوند سرنوشت خانواده شهيد را به او نشان مي‌دهد؛ زيرا شهيد مي‌داند که سرنوشت خودش جز بهترين‌ها چيزي نيست؛ ولي نگران خانواده‌اش است و خداوند با نشان دادن سرنوشت خانواده‌ شهيد، در لحظه شهادتش به او آرامش مي‌دهد.


رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: علي(ع) فرموده است خداوند مي‌فرمايد من جانشين شهيد در خانواده او هستم؛ پس هر کس رضايت آن خانواده را جلب کند رضايت مرا جلب کرده و هر کس آن خانواده را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است.


وي افزود:‌ اين نقش خانواده شهيد و اهميت آن را نشان مي‌دهد. تاکنون همه عرصه‌هاي پيشرفت کشور را به مدد شهادت تجربه کرده‌ايم و ما که در عرصه فرهنگ فعاليت مي‌کنيم غصه‌دار هستيم که نتوانسته‌ايم در اين عرصه به فضيلت مبارزه با کفر نائل آييم و عزيزاني که در عرصه علم و فناوري حضور داشته‌‌اند گوي سبقت را از ما ربوده‌اند و پيشرفت علمي‌شان تا آن‌جا بوده که به مرز کمال و شهادت رسيده‌اند.

خوراکيان تاکيد کرد: اين روزها آرزوي جبهه فرهنگي انقلاب اين است که بتواند آن‌قدر خالص شده و خاري در چشم دشمنان باشد که ترس دشمنان را برانگيزد و دشمن در اين جبهه نيز تلاش کند آرامش را بر هم زند. جبهه فرهنگ هم محتاج اين شهادت و اين تجربه سرخ است تا بتواند نقش خود را بهتر از پيش ايفا کند و ناخالصي‌هاي خود را پاک کند.


وي گفت:‌ حرکت فرهنگي به‌ويژه در اين دوره خطير که دشمن با جنگ نرم قصد دارد به فرهنگ رما رخنه کند، از اهميت خاصي برخوردار است.


رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين اظهارداشت: بيش از هر چيز از خانواده اين دو شهيد سپاسگزارم. خاک قدم ايشان را با افتخار به چشم مي‌کشيم که اين برنامه را با حضور خود روح بخشيدند و معنا دادند. همچنين از تمام کودکاني که در اين حرکت نمادين حضور يافتند و خانواده‌هايي که مشوق آن‌ها بودند تا نقاشي‌هاي خودشان را که ثمره احساس غرور و حضور فعالشان در عرصه موفقيت اين کشور بوده عرضه کرده و چهار هزار نقاشي را در مدتي کوتاه تهيه و ارائه کنند، تشکر مي‌کنم.


خوراکيان گفت: من به فرزندان اين دو شهيد عرض مي‌کنم، در يک حرکت کوچک چهار هزار کودک تنها در تهران شما را همراهي کردند و بدانيد که در ديگر عرصه‌ها بسياري از مردم شما را همراهي خواهند کرد. اين مدادرنگي‌ها نبودند که براي شما نقاشي آفريدند، اين وجود و صفا و انگيزه اين بچه‌ها بود که احساس و شور و اخلاص آن‌ها را در اين صفحات نقاشي به شما تقديم کرد.


وي اظهار داشت: ان‌شاءالله بتوانيم با اين قدم‌هاي نوراني، گام‌هاي خطيرتري را در راه رشد و معنويت برداريم و بتوانيم تهران را همچون هميشه و همان‌گونه که امروز در جهان اسلام الگوي بيداري اسلامي است، الگوي فرهنگي جهانيان کنيم.


پس از سخنان خوراکيان، يک کودک به نام مريم قاسمي دو شعر را براي حاضران دکلمه کرد و پس از آن، خوراکيان، بابايي و واثقي رييس فرهنگسراي بهاران براي اهداي لوح تقدير، تنديس «مي‌آييم با مدادرنگي‌هايمان»، هزينه سفر عتبلات عاليات،‌ آلبوم 22 نقاشي برگزيده مسابقه و دو جايزه ويژه کودک به خانواده شهيدان رضايي‌نژاد و احمدي روشن، روي سن دعوت شدند.


همسر شهيد رضايي‌نژاد پس از دريافت اين هدايا خطاب به کودکان شرکت‌کننده در اين جشنواره گفت:‌ لالايي آرميتا هميشه سرود «اي ايران» بوده و به همين دليل او اين سرود را از حفظ است. بچه‌هاي عزيزم، هميشه به ايراني بودن خودتان افتخار کنيد و به هر کاري که دست مي‌زنيد به اين فکر کنيد که بايد به پيشرفت و استقلال ايران کمک کنيد.


در ادامه، گروه سرود «نسيم قدر» متشکل از پسران کودک و نوجوان، دو سرود را به ايران و به روح مفقود‌الاثرهايي که هنوز خانواده‌هايشان چشم به راه آن‌ها هستند، تقديم کردند.


در پايان 22 برگزيده مسابقه «مي‌آييم با مدادرنگي‌هايمان» شامل متين اسکندري از سراي محله اوقاف، کيانا شرف‌الدين از خانه فرهنگ آيه، شيدا رشکنواز از فرهنگسراي شفق، عرشيا بيک‌لو از خانه فرهنگ نيايش، ابوالفضل واعظي و رقيه کرد از فرهنگسراي کار، مهتاب زيادزاده، يوسف مختاري از خانه فرهنگ کوثر،‌ نگين آقايي از خانه فرهنگ شهيد اندرزگو، نازنين زهرا قائمي از خانه فرهنگ شکوفه، ريحانه جورکش از فرهنگسراي خاوران، طاها زماني از خانه فرهنگ قلم، فاطمه بختياري از مهد قرآن خاتم، آيناز عليزاده از فرهنگسراي مهر، عليرضا محمدپور از خانه فرهنگ رازي، علي علي‌مرادي از نور دانش و مديسا صفوي‌راد از خانه فرهنگ اميرکبير هداياي خود را از دستان خوراکيان، بابايي و واثقي دريافت کردند.


در طول برنامه دو نقاش، آقايان جوان‌کار و شهابي، سرگرم خلق دو تابلو از چهره شهيدان رضايي‌نژاد و احمدي‌روشن بودند. اين دو تابلوي نقاشي در پايان به خانواده دو شهيد هسته‌اي تقديم شد.

در همين زمينه ببينيد و بخوانيد:

گزارش تصويري تجليل از خانواده شهداي هسته‌اي در فرهنگسراي بهاران 


اختتاميه «مي‌آييم با مدادرنگي‌هايمان» برگزار مي‌شود

نظر شما