سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۴
کد خبر: ۵۰۸۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
گزارش«شهر» از پرونده سرقت مجسمه هاي شهري
با توجه به اينكه دو سال است كه پرونده سرقت مجسمه‌هاي شهر تهران زير دست نيروي انتظامي است اما نتايجي كه اين نهاد به دادستاني تهران ارائه كرده هنوز دادستان را قانع نكرده و دادستان هم پرونده را مفتوح گذاشته، در اين ميان شهرداري هم بلاتكليف مانده است.

به گزارش خبرنگار«شهر»،  پرونده دزدي مجسمه‌هاي ميادين و پارك‌هاي شهر تهران در سال 89 يکي از پرونده هاي مفتوحي ست که دادستان تهران هم از مشخص نبودن قضيه ناراضي ست و در آخرين نشستي که با خبرنگاران داشته اعلام کرده که از اعلام نتايج بررسي‌ها و تحقيقات پليس قانع نشده است و به همين دليل پرونده سرقت مجسمه‌ها هنوز باز است.

 
در رابطه با پيگيري سرقت مجسمه‌هاي ميادين و پارك‌هاي شهر تهران در سال 89 هنوز هيچ خبر جديدي وجود ندارد و طرف‌هاي  دزد هم پيدا نشده‌اند البته بخش حقوقي سازمان زيباسازي شهرداري تهران در حال پيگيري اين ماجرا و همچنان منتظر نظر كارشناسي مربوطه است.
 
اين در حالي ست که محمد جواد شوشتري مدير عامل سازمان زيباسازي شهرداري از پيگيري هاي اداره حقوقي اين سازمان از  طريق وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي خبر مي دهد.

 
با اين حال ابهاماتي كه در خصوص نتيجه پيگيري‌هاي قانوني و حقوقي سرقت‌ مجسمه‌هاي تهران وجود دارد باعث مي‌شود در مواردي هم كه سرقت اتفاق نيفتاده، خبرهاي اشتباهي در خبرگزاري‌ها و مطبوعات درج شود. شوشتري در پاسخ به پيگيري‌هاي خبرنگار «شهر» براي روشن شدن اين ابهامات، گفت: من نمي‌توانم بگويم چه كساني اين سرقت را انجام دادند، چون اين مساله براي ما هم مشخص نشده‌ است.
 
بر اساس اظهارات شوشتري، به علت اينكه دزديده شدن اين مجسمه‌ها يك امر غيرعادي بوده است و زمان دزديده شدن اين مجسمه‌ها حتي خود مردم هم متوجه موضوع نبودند، فكر مي‌كردند كه اين آثار براي تعمير جابه‌جا مي‌شوند. بنابراين يك امر عادي نبوده است تا بتوان به راحتي به اصل مسئله پي برد البته براي روشن شدن اين قضيه، سازمان زيباسازي شهرداري در حال پيگيري حقوقي است اما تاكنون به نتيجه مشخصي از طريق مراجع قضايي نرسيده است.
 

  


قانع نشديم!


در اين رابطه عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران شنبه-26 فروردين91- با بيان اينكه هنوز پرونده مجسمه هاي تهران مفتوح است،‌ گفت: نتايج تحقيقات پليس براي دادستان تهران قانع كننده نيست. همچنين وي در رابطه با ربوده شدن مجسمه برنزي در شميرانات(بز آهني ميدان تجريش)گفت، طبق تحقيقات دادستاني، مشخص شد كه مجسمه بزآهني قبل از عيد سرقت نشده بود و جابه‌جايي داخلي بوده است.


  

شبه سرقت مجدد 

موضوع سرقت سريالي مجسمه‌ها در اواخر اسفند ماه 90 براي دومين بار مطرح شد اين درحالي‌ست كه هنوز نتيجه سرقت‌هاي قبلي اين مجسمه‌ها در سال 89 مشخص نشده بود. سري دوم اين سرقت در را رابطه با دو مجسمه بز آهني و گرده افشاني در تهران بود.


در اين بازه زماني كه سايت‌ها و خبرگزاري‌ها از آغاز سريال سرقت مجسمه‌ها خبر مي‌دادند، در اصل موضوع چيز ديگري بوده است . پس از انتشار اين خبرها، روابط عمومي سازمان زيباسازي تهران شهرداري در يك نشست خبري عنوان كرد: «مجسمه‌ «چيدمان گرده ‌افشاني» اثر كوروش گلناري واقع در ابتداي حقاني، ابتداي 90 موقتا نصب شده بود. اين اثر بعد از مدت معين خود و همچنين به دليل مرمت نشدن توسط خالق خود و ايجاد چهره زشت در شهر، جمع‌آوري شد. »


همچنين اين سازمان در رابطه با موضوع «بز آهني» ميدان تجريش عنوان كرد كه اين اثر بدون هماهنگي با سازمان زيباسازي نصب شده و كاري بدون شناسنامه و از هنرمند ناشناسي بوده است. علت برداشتن اين مجسمه آسيب زدن به منظر شهر بود. 



 14 مجسمه به يغما رفت

  

اصل موضوع سرقت و ناپديد شدن مجسمه‌هاي ميادين و پارك‌هاي شهر تهران به نوروز سال 89 برمي‌گردد. با پيگيري‌هاي خبرگزاري‌ها و دلسوزان فرهنگ نتيجه‌اي حاصل نشد كه بالاخره اين مجسمه‌ها چه سرنوشتي پيدا كردند. همچنين عاملان آنها هنوز هم دستگير نشدند.

  

اين آثار حجمي ارزشمند ناپديد شده نوروز 89 بالغ بر 14 مجسمه است. از جمله آنها مجسمه «ستارخان» در خيابان ستارخان،‌ «باقرخان» در خيابان شهرآرا، «صنيع‌ خاتم» در پارک ملت، «استاد شهريار» در مقابل تئاترشهر، دو مجسمه «شريعتي» در پارک شريعتي، «مادر و فرزند» در شهرک غرب، مجسمه «گوساله» دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران، مجسمه برنزي پارک استقلال، مجسمه «ابن سينا» و دو مجسمه در خانه هنرمندان بودند.



دزدهايي از نوع حرفه اي

  

برخي، دزدان اين آثار را افرادي مي‌دانستند كه براي فروش برنز مجسمه‌ها، اقدام به سرقت كرده‌اند اما به دلايلي اين فرضيه قابل قبول برخي‌ها هم نبود چون سرقت اين آثار كه وزن بعضي از اين مجسمه‌ها بالاي 400 و حتي 700 كيلوگرم بود، براي جابجايي و حمل‌‌شان نياز به زمان و هزينه قابل توجهي بود كه از عهده افراد بر‌نمي‌آمد و سودي برايشان نداشت. همچنين با وجود حراست و نگهبان آن محل كه بعضا به مجسمه نزديك بودند، اشخاص عادي چگونه مي‌توانستند آثاري را كه نياز به برش و جابجايي و حمل با جرثقيل داشتند،با خود ببرند. بنابراين دزديده شدن اين آثار توسط افراد عادي رد شد و در اين ميان برخي اين سرقت را به افراد پر نفوذ و مذهبي نسبت دادند كه بنابر نظر افراد مذهبي وجود اين مجسمه‌ها داراي اشكال بود.

  

خبرگزاري فارس هم گفته بود كه سريال سرقت مجسمه‌ها به توطئه انگليسي‌ها برمي‌گردد كه يد تولايي در اين موارد تا به حال داشته‌اند.


 

 
اظهارات ضد و نقيض پليس


در را بطه با پيگيري قانوني اين موضوع توسط پليس آگاهي تهران تناقض‌هايي هم وجود دارد. پليس آگاهي تهران در اين رابطه گفته بود كه هيچ شكايتي در اين مورد نشده است اين در حالي‌ست كه شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از ضبط فيلم سرقت يکي از مجسمه‌هاي ربوده شده شهرداري توسط دوربين‌هاي مرکز کنترل ترافيک خبر داده بود و گفته بود كه شكايت در اين خصوص تنظيم شده و از طريق اداره حقوقي در حال پيگيري هستند.




شهرداري مجسمه‌ها را جايگزين كرد

  

البته برخي از اين مجسمه‌ها با اقدام سازمان زيباسازي شهرداري تهران، توسط خالقان خود ساخته شد و بعضي‌هايشان هم به دليل فقدان قالب اصلي براي ساخت نمونه اوليه و يا فوت خالق آن اثر با مجسمه‌هاي ديگري جايگزين مي‌شوند.

 

از جمله اين مجسمه‌ها مي توان به مجسمه استاد معين اثر جعفر نجيبي، صنيع خاتم اثر حميد شانس، ستارخان و باقرخان از آثار شهريار ضرابي، نيم تنه انتزاعي اثر مرحوم مددي و مجسمه شهيد دادمان دوباره ساخته و در جايگاه قبلي خود نصب شدند، «ابن‌سينا» در پارک بهجت‌آباد، «زندگي» اشاره كرد.

 

در اين رابطه بخوانيد:

 

بازپرسي از مرتضوي

نظر شما