شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۵
کد خبر: ۵۱۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
گالري‌هاي تهران ارديبهشت باشکوهي را در سال 91 آغاز مي‌کنند و ميزبان نمايشگاه‌هاي متنوعي از آثار هنرمندان جوان و همچنين پيشکسوتان نقاشي و عکس هستند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي سيحون، ماه مهر، اعتماد، گلستان، آران، هرندي و راه ابريشم از روز جمعه يکم ارديبهشت ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار عکاسان و نقاشان خواهند بود. گالري‌هاي فروهر، ساربان، سين، شيرين، لاله، خاك و موزه امام علي(ع) نيز از هفته‌هاي گذشته نمايشگاه‌هايي از آثار هنرمندان تجسمي را ميزباني مي‌کنند.

مراسلات شرقي در سيحون

گالري سيحون از روز جمعه يکم ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي حامد بهروزکار با عنوان «مراسلات شرقي» خواهد بود. بهروزکار درباره اين نمايشگاه نوشته است: «سياه نقشهاي من برداشتي است رها از گذشت? ما، شرح حال و خودنگارگري بخشي در فرهنگ جمعي هزاران سال? خاورميانه‏‌اي‏‌مان، با صورت و شمايل "مراسلات مشرقي" در قالب پيامي منوّر و ملوّن از دل تاريکِ تاريخ هزاران ساله، که به جهان امروزين و نوين حک و ارسال مي‏گردد. تکرّر نقش و فرم، اشاره‌‏اي کوچک است به ابديتِ جمود و بزرگي که در بطن جغرافيايي و تقدير محتوم آسيايي آن گرفتار آمده‏‌ايم و در عين بي‌عملي، دچار جاودانگي مفرط و خودخواسته گشته‏‌ايم. با تکرار و تکرار و تکرار... در پي عبور از اين سرنوشتِ سرشته شد? ازلي هستيم. به مانند محکومي که از اعمال شاقّ? خويش در پي ساختن و گرداندن روزهاي سخت و آسان به دور نخ بي انتهاي تسبيحِ کاشي‏ هاي رنگارنگ است. غالبِ ما انسانهاي مشرقي، ابناء دهري هستيم که محو جمال نوراني خود شده‏ايم و مدهوش وصال خود با خويشتن‏‌ايم. از اين درخشندگي جمال وشيفتگي خودي! چشمان جانمان به تيره‏گي گراييده است. آنچنانکه مي‏بينيم اما ديگر نگاه نميکنيم. طلسم شده‏‌ايم از جادويِ آگاهي حقيقت امروزين جهان! در پي واگويه هستيم واگويه‏‌اي آهنگين که چون لالايي ما را به خواب مسموم و زهرآگين خاورميانه‏‌اي‏‌مان‏ ‏‏فرامي‏‌خواند. خواب خوش شرقي، در سايه سار رنگ‏ها و نقش‌‏ها.»

اين نمايشگاه به مدت يک هفته در گالري سيحون واقع در خيابان بخارست، کوچه چهارم، شماره 30 واقع است و بازديدکنندگان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به اين گالري مراجعه کنند.

شهريور در ماه مهر

گالري ماه مهر، از روز جمعه يکم ارديبهشت، ميزبان نمايشگاه نقاشي‌هاي بيتا وکيلي با عنوان «شهريور» خواهد بود. اين نمايشگاه که روز جمعه ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود، تا 18 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز تعطيلات رسمي از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري ماه مهر در خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر، پلاک 7 واقع است.

پشت صحنه گالري اعتماد

نمايشگاه نقاشي‌هاي پويا رضي با عنوان «پشت صحنه»، جمعه يک ارديبهشت از ساعت 15 تا 20 در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا 12 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان باهنر، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 4 مراجعه کنند.

عکس‌هاي اسفندياري در گلستان

نمايشگاه عکس‌هاي شاهين اسفندياري، روز جمعه يک ارديبهشت در گالري گلستان افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا پنجم ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34، پنجشنبه‌ها تعطيل است.

طبيعت بي‌جان حقيقي در آران

ابراهيم حقيقي نمايشگاهي از عکس ةايش با عنوان «طبيعت بي‌جان» را که جمع‎آوري آن‌ها سه سال طول کشيده است، از روز جمعه يکم ارديبهشت در گالري آران به نمايش خواهد گذاشت.

در اين نمايشگاه که تا 14 ارديبهشت در گالري آران برپا خواهد بود، 18 قطعه عکس را دربرمي‎گيرد که موضوع آن طبيعت بي‎جان در آثار نقاشان کلاسيک جهان است.

گالري آران واقع در خيابان کريمخان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12همه‌روزه از ساعت 11 تا 19 پذيراي بازديدکنندگان از اين نمايشگاه خواهد بود.

فلاح‌پيشه در گالري هرندي

هادي فلاح‌پيشه نمايشگاهي از نقاشي‌هايش را روز جمعه يکم ارديبهشت در گالري مريم فصيحي هرندي افتتاح مي‌کند. اين نمايشگاه تا 19 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين نمايشگاه به نشاني دروس، خيابان وارسته، کوچه مشايخي، پلاک 11 مراجعه کنند.

عکس‌هاي ماهور در راه ابريشم

گالري راه ابريشم از روز جمعه يکم ارديبهشت نمايشگاهي از عکس‌هاي ماهور زهرايي را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا 12 ارديبهشت ادامه دارد و علاقمندان مي توانند براي بازديد از آن، شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها ساعت 17 تا 20 به نشاني تهران، خيابان شهيد لواساني (فرمانيه)، شماره 103 مراجعه کنند. گالري راه ابريشم روزهاي جمعه تعطيل است.



نقاشي‌هاي معيري در گالري والي

نمايشگاه نقاشي‌هاي سعيد معيري از 25 فروردين در گالري والي برپاست. اين نمايشگاه تا 5 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و بازديدکنندگان مي‌توانند همه‌روزه به جز جمعه‌‌ها از ساعت 16 تا 20 به نشاني ميدان ونک، خيابان ونک، خيابان تک جنوبي، خيابان شهيد خدامي، پلاک 72 مراجعه کنند.

چشم‌اندازهاي بسته گالري محسن

گالري محسن از 25 فروردين نمايشگاهي گروهي از عکس‌هاي مهرداد افسري، شهريار توکلي، مهدي مقيم‌نژاد، مهران مهاجر و پيمان هوشمندزاده را ميزباني مي‌کند که عنوان آن «چشم‌اندازهاي بسته» است. آثار اين نمايشگاه را مهرداد افسري انتخاب کرده است و نمايش آن‌ها تا 5 ارديبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان به بازديد از اين آثار مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 به گالري محسن واقع در خيابان ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاک 42 مراجعه کنند.



برج مراقبت بر فراز فروهر

گالري فروهر از 23 فروردين، ميزبان يک نمايشگاه گروهي نقاشي به کوشش اميرعلي قاسمي است که از «پروژه‌هاي پارکينگ» اين هنرمند گزينش شده است.

اين نمايشگاه که عنوان آن «برج مراقبت» است، تا پنج ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي توانند از يکشنبه تا چهارشنبه ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌ها از 12 تا 18 و جمعه‌ها از 17 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري فروهر واقع در بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2، شنبه‌ها تعطيل است.

خروش در گالري ساربان

نمايشگاهي از نقاشي‌هاي حسين صدري با عنوان «خروش از خم چرخ چاچي بخاست»، روز جمعه 25 فروردين در گالري ساربان افتتاح شد.

صدري مي‌نويسد: عبور پياده‌اي از خيابان، نقشي بر روي ديوار ترک خورده، صداي جيغ لاستيک اتومبيل و جايي که در اثر عبور چرخ‌هاي آن روي زمين نقش مي‌بندد، صداي خش خش علف‌ها و برگ‌ها در زير پا و صداي ناله درب قديمي هنگام باز و بسته شدن، به ساده‌ترين موضوعاتي مي‌ماند که برانگيزاننده سبک بعضي از آثار اخير من هستند. اين نمايشگاه تا 4 ارديبهشت فروردين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها، از ساعت 16 تا 20 از آثار به نمايش درآمده بازديد کنند. گالري ساربان در خيابان شهيد بهشتي، خيابان صابونچي (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 واقع است.

سين و نقاشي‌هاي لهراسبي

نمايشگاه نقاشي‌هاي نيلوفر لهراسبي، روز جمعه 25 فروردين در گالري سين افتتاح شد. اين نمايشگاه تا سوم ارديبهشت‌ماه، همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها، از ساعت 15 تا 19 پذيراي بازديدکنندگان و علاقمندان خواهد بود. گالري سين در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 واقع است.

مجسمه و ديجيتال آرت در گالري شيرين

گالري شيرين از روز جمعه 25 فروردين ميزبان نمايشگاهي از آثار مجيد عباسي فراهاني و آتوسا وحداني است. اين نمايشگاه تا 6 ارديبهشت همه روزه از ساعت 11 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري شيرين در ولنجک، حيابان هجدهم،‌ پلاک 9 واقع است.

سه مجموعه در گالري لاله

نمايشگاه نقاشي‌هاي رضا فلاح‌زاده در قالب سه مجموعه، روز شنبه 26 فروردين در نگارخانه لاله گشايش يافت.

رضا فلاح زاده متولد 1330 در تهران است. وي از 15 سالگي آموزش هاي طراحي و نقاشي آبرنگ را با استاد صاحب نام، علي اکبر صنعتي آغاز کرد و تا 4 سال نيز در خدمت استاد بود. فلاح زاده پس از دريافت ديپلم و پايان دوران دبيرستان سه سال زير نظر استاد سمبات کار کرد و در خلال سال هاي تجربه اندوزي علاوه بر گذراندن دوره هاي کامل خوشنويسي در انجمن خوشنويسان ايران از محضر اساتيد صاحب نامي چون استاد جواد حميدي، محسن وزيري مقدم، دکتر پاکباز، استاد فرشچيان، منوچهر معتبر و استاد لعل رياحي در بروکسل بلژيک بهره‌مند شد.



اين هنرمند نقاش تا کنون 35 نمايشگاه انفرادي در داخل و خارج کشور را در کارنامه خود دارد و آثار وي در چهار دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي فجر مورد تقدير قرار گرفت.



اين نمايشگاه تا سوم ارديبهشت ماه ادامه دارد و گالري لاله همه روزه به جز روزهاي تعطيل، صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 15 تا 19 پذيراي علاقه‌مندان است. گالري لاله در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله، روبروي پارکينگ طبقاتي لاله واقع است.



چهار فصل آو در گالري خاك

مجموعه‌اي از هفت سال فعاليت هنري فريدون آو در روز جمعه 18 فروردين‌ماه در گالري خاک به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه با عنوان «چهار فصل» دربرگيرنده آثاري است كه در فاصله سال‌هاي 1379 تا 1385 توسط اين هنرمند و با تكنيك تركيب مواد خلق شده‌اند.

اين نمايشگاه تا ششم ارديبهشت ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري خاک در خيابان شريعتي، قلهك، كوچه ژيلا، شماره يک واقع است.

طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران

موزه امام علي(ع) از روز 6 فروردين ميزبان نمايشگاهي از آثار پيشکسوتان نقاشي و خوشنويسي با عنوان «طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران» است. در اين نمايشگاه آثار هنرمنداني همچون: محمود جوادي‌پور، حسين زنده رودي، زنده‌ياد دکتر جواد حميدي، پرويز کلانتري، علي اکبر صادقي، يعقوب عمامه پيچ، محمد ابراهيم جعفري، فريده لاشايي و... در طبقه فوقاني موزه به نمايش درآمده است و در طبقه مياني موزه نيز آثار خوشنويسي از اساتيد معاصر ايران با موضوع نوروز و طبيعت، در گرايش‌هاي مختلف خوشنويسي و خط نقاشي ارايه شده است. در طبقه همکف اين موزه نيز آثار نقاشي با موضوع آيين‌هاي سرور و شادماني ملي- ديني در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است. اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت تمديد شده است و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 براي بازديد از اين آثار به خيابان ولي‌عصر(عج)، بلوار اسفنديار، موزه هنر امام علي(ع) مراجعه کنند.

نظر شما