به گزارش «شهر»، خداوند عزوجل اطاعت ما اهل بيت را براي تنظيم امور دنيوي و اخروي مردم واجب کرد تا مردم از طريق قبول رهبري پيشوايان معصوم به نظام اجتماعي سالمي دست يافته و در امنيت کامل به زندگي خود ادامه دهند.
اشاره
سوم جمادي الثاني، سال روز شهادت يادگار پيامبر، همسر فداکار اميرمؤمنان عليهالسلام و مادر مهربان يازده ستاره فروزان آسمان ولايت و امامت، کوثر قرآن کريم، حضرت زهراي مرضيه عليهاالسلام است. همو که در دوران کوتاه حيات خود منشأ برکات فراواني براي اسلام و مسلمانان شد. فاطمه عليهاالسلام عمر کوتاه خود را در دفاع از حريم پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله، ترويج و نشر افکار محمدي، دفاع از ولايت و تربيت فرزندان معصوم صرف کرد.
زيارت
زيارت حضرت زهراي مرضيه عليهاالسلام همانند ساير معصومان از فضيلت فراواني برخوردار است. زيارتهاي گوناگوني نيز براي اين بانوي مجلله اسلام وارد شده است. در قسمتي از زيارت حضرت، ايشان را مخاطب قرار داده و ميگوييم: «سلام بر تو اي دختر رسول خدا! سلام بر تو اي بانوي زنان جهانيان! سلام بر تو اي همسر ولي خدا! من شهادت ميدهم که کسي که تو را خوشحال کند، رسول اکرم صلياللهعليهوآله را خوشحال کرده و هر کس بر تو ستم کنند، به رسول خدا صلياللهعليهوآله ستم کرده است.
اي بانوي من! من به تو و پدرت و همسرت و امامان از فرزندانت اعتقاد داشته، به ولايت آنها ايمان دارم. به فرمانبرداري از آنان ملتزم هستم. خدايا رحمت خود را بر فاطمه عليهاالسلام فرو فرست؛ رحمتي که مقام او را در نزد تو بالا ببرد»1.
فرياد يک انقلاب
حضرت زهرا عليهاالسلام پس از وفات پدربزرگوار خود نود و پنج روز زنده بود. او بيشتر اين مدت را از دوري پدر و غربت و مظلوميت اميرمؤمنان عليهالسلام در رنج بود.تا آن جا که دوبار کاسه صبرش لبريز شد و به ايراد خطبهاي آتشين پرداخت. يکي از اين خطبهها، در مسجد پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله و در برابر جمع فراواني از مردم مدينه ايراد شد که بهت و حيرت حاضران را برانگيخت2.
امروزه نيز دانشمندان و اديبان به فصاحت و بلاغت و شيوايي گفتار حضرت اعتراف کرده، به عجز و ناتواني انسان عادي از چنين سخنراني اقرار ميکنند. خطبه دوم حضرت زهرا عليهاالسلام در منزل خود حضرت و در جمع زنان انصار و مهاجر بود. اين خطبه چنان تحولي را در حاضران ايجاد کرد که در بازگشت، مقابل شوهرانشان ايستاده، آنان را براي عذرخواهي به منزل حضرت علي عليهالسلام فرستادند3.
سخنراني زهرا عليهاالسلام
رويدادهايي که پس از رحلت پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله به وقوع پيوست، سبب شد تا فاطمه زهرا عليهاالسلام مردم را جمع کرده، در مسجد پيغمبر به ايراد سخنراني بپردازد. جمع زيادي از مردم مدينه، خليفه وقت و مأموران حکومتي، نظارهگر در افشاني بانوي ارزشمند اسلام بودند.
اين خطبه کم نظير داراي بخشهاي متفاوتي است که هر يک هدف روشني را تعقيب ميکند. حضرت زهرا عليهاالسلام در بخش نخست اين خطبه، تحليل فشردهاي درباره توحيد و هدف آفرينش ارائه کرده و در بخش ديگري از سخنان خود، به مقام والاي پيامبر صلياللهعليهوآله و مسئوليتهاي ايشان اشاره کرده است. در بخش سوم نيز،، به اهميت قرآن و فلسفه و اسرار احکام اسلامي پرداخته و پس از معرفي خود، خدمات رسول گرامي اسلام صلياللهعليهوآله را گوشزد کرده است. حوادث پس از پيامبر نيز بخشي از اين خطبه را در بر ميگيرد.4
ايمان
انسان داراي ظاهر و باطني است. ظاهر آدمي، همان بدن و باطنش، روح و روان اوست. همان گونه که بدن داراي احکامي مانند طهارت و نجاست است و در صورت نجاست، با آب پاک ميشود، روح و روان نيز، نجاست و طهارت دارد. نجاست روح، شرک به خداوند است که جز با ايمان پاک نميشود. شرک از گناهان آمرزشناپذير است5 و براساس کلام نوراني اميرمؤمنان، شرک گناهي است که همه اعمال انسان را باطل ميکند6.
تنها چيزي که ميتواند اين نجاست و پليدي روح را از بين برده، صفا و جلوه دوبارهاي به قلب و روح آدمي دهد، ايمان به خداست. حضرت زهرا عليهاالسلام در اين باره ميفرمايد: «خداوند ايمان را وسيله پاک کردن نجاست شرک، از روح شما قرار داد»7 تا در سايه آن همه مظاهر شرک از بين برود و قلب که حرم الاهي است جايگاه صاحب خانه شود.
معراج مؤمن
نخستين وظيفه انسان مسلمان در برابر پروردگار خويش، نماز است. نماز دستور بزرگ تربيتي اسلام و عامل مهمي براي جلوگيري از فحشا و رذايل اخلاقي و تجاوز به حقوق ديگران است8. نماز ستون خيمه دين است و آيههاي فراواني از قرآن کريم اين امر مهم اختصاص يافته است که حکايت از اهميت اين فريضه الهي دارد.
حضرت زهرا عليهاالسلام درباره علت وجوب نماز و اهتمام اسلام به اين واجب فرموده است: «خداوند نماز را براي دوري از تکبر و خودبيني بر انسانها واجب ساخت؛9 زيرا ريشه اغلب صفات زشت و ناهنجاريهاي جامعه، تکبر است. هنگامي که انسان به نمازميايستد و پيشاني خود را بر زمين ميزند، خويش را در مقابل خداوند ذليل و کوچک شمرده، در برابر حضرت حق سر تسليم فرود ميآورد و خواسته او را بر خواهشهاي شيطاني خود مقدم ميدارد.
زکات
زکات يکي از واجبات الهي و از منابع اقتصادي حکومت اسلامي است که نقش فراواني در گسترش عدالت اجتماعي و اقتصادي داشته، ميتواند حکومت را براي برطرف سازي شکاف طبقاتي ياري دهد. زکات هزينهاي است که افراد واجد شرايط بايد براي برخي از کالاهاي زندگي خود پرداخت کنند.
زهرا عليهاالسلام در مورد فلسفه وجوب زکات ميفرمايد: «خداوند زکات را براي پاکيزگي جان انسانها از زشتيها و بخل و براي رشد و زياد شدن اموال شما قرار داد»10. خداوند در قرآن کريم به پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله ميفرمايد: «از اموال واجد شرايط آنان، زکات بگير تا آنان را از خودسري و بخل برهاني و اموالشان را پاک و خودشان را پاکيزه سازي»11. خداوند در جاي ديگري ميفرمايد: «هر چه در دنيا بدهيد، خداوند جاي آن را در دنيا پر ميکند»12.
روزه
يکي از واجبات الاهي که نقش به سزايي که پاک سازي روح آدمي دارد، روزه است. اين فريضه بزرگ در اسلام از جايگاهي والا برخوردار است. حضرت زهرا عليهاالسلام در فلسفه واجب سازي روزه ميفرمايد: «خداوند روزه را براي تثبيت و استحکام اخلاص در وجود انسان، واجب کرد»13. روزه بر خلاف ديگر عبادتها، قابل ريا کردن نيست؛ زيرا اين عمل از چشم مردم پوشيده مانده و از توقع تمجيد و تعريف بر کنار است. به همين دليل پيامبر مکرم اسلام صلياللهعليهوآله در بيان نوراني خود ميفرمايد: «خداوند عزوجل فرمود، روزه تنها به خاطر من است و من خودم پاداش آن را خواهم داد»14.
خداوند به مسلماناني که داراي قدرت و توانايي مالي و بدني هستند، دستور ميدهد هر سال در زمان مشخصي گرد خانه خدا اجتماع کرده، اعمال ويژهاي انجام دهند15 اين فريضه بزرگ، داراي ابعاد گوناگون فردي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي است که ساليانه ميليونها نفر از مسلمانان را از همه نقاط جهان، به محل نزول وحي ميکشاند و با تشکيل اجتماع بزرگ مسلمانان از مصالح ايشان پاسداري کرده، با بيزاري از شرک و کفر نمرودها و ابوجهلهاي زمان، قدرت واقعي اسلام را به نمايش ميگذارد و بناي محکم دين اسلام را مستحکمتر ميسازد16.
حضرت زهرا عليهاالسلام درباره علت وجوب حج و اجتماع ساليانه مسلمانان ميفرمايد: «کنگره عظيم اسلامي حج، پايههاي اسلام را محکم و قدرت و توان مسلمانان را در تمام زمينهها افزايش داده، دشمنان را از طمع ورزيدن در دين خدا نااميد ميکند»17.
عدالت
نبود عدالت و شيوع ظلم و ستم باعث عصيان و سرکشي شده، اختلافهاي عميق جامعه انساني را در پي خواهد داشت. خداوند براي حفظ وحدت و رسيدن تمام مردم به حقوق خود رعايت عدالت را واجب و ترک آن را ظلم قلمداد کرده است. عدالت، واژه مقدسي است که خداوند آن را قرين تقوا قرار داده و همگان را به رعايت آن توصيه کرده است18.
حضرت زهرا عليهاالسلام در فرازي از فرمايشهاي خود درباره علت وجوب عدالت ميفرمايد: «خداوند عدالت را بر همگان واجب کرد تا در سايه آن قلبهاي مردم به هم نزديک و با يکديگر مأنوس شود»19. عدالت اجتماعي کينهها را از دلها ميشويد و نابسامانيهاي اجتماعي را سامان ميبخشد و در پرتو آن تمام مردم به حقوق فردي و اجتماعي خود رسيده و جامعه اسلامي از تمام معايب مبرّا شده و همگان در صلح و آرامش به زندگي خود ادامه ميدهند.
پيروي از اهل بيت عليهمالسلام
پيروي از اهل بيت عليهمالسلام همانند پناه بردن به کشتي نجات در درياي توفاني تمدن جديد است. حضرت زهرا عليهاالسلام بانوي ارزشمند اسلام در قسمتي از خطبه فدکيه خود، علت وجوب اطاعت از اهل بيت پيامبر را برشمرده، ميفرمايد: «خداوند عزوجل اطاعت ما اهل بيت را براي تنظيم امور دنيوي و اخروي مردم واجب کرد تا مردم از طريق قبول رهبري پيشوايان معصوم به نظام اجتماعي سالمي دست يافته و در امنيت کامل به زندگي خود ادامه دهند»20.
رهبري مردم
تفرقه، برندهترين سلاحي است که همواره جوامع اسلامي را تهديد ميکند، و آن را تا مرز فروپاشي و نابودي ميکشاند. قدرتهاي بزرگ و زورمندان فرصت طلب، همواره با استفاده از عنصر تفرقه، جوامع اسلامي را عرصه تاخت و تاز قرار داده، به غارت و چپاول منابع و ثروتهاي ملي آنان پرداختهاند. خداوند عز و جل، خطر تفرقه را به مسلمانان گوشزد ساخته، و آنان را به اتحاد ويکپارچگي در مقابل زورمداران دعوت ميکند: «همگي به ريسمان محکم الهي چنگ بزنيد و از تفرقه بپرهيزيد21».
حضرت زهرا عليهاالسلام نيز راه درمان بيماري کشنده تفرقه را تمسک به امامت اهلبيت معرفي کرده، ميفرمايد: «خداوند امامت و رهبري اهل بيت پيامبر صلياللهعليهوآله را براي جلوگيري از هر گونه تک روي و اختلاف و رسيدن به وحدت اسلامي واجب کرد تا در سايه آن مسلمانان به سعادت دنيوي و اخروي برسند»22.
جهاد
يکي از برنامههاي حيات بخش اسلام در دفاع از حاکميت و تماميت ارضي کشورهاي اسلامي و محافظت از جان و مال و ناموس مسلمين از دستبرد بيگانگان و طمع ورزان، فريضه جهاد و پيکار در راه خداست. اين فريضه بزرگ الاهي، دري از درهاي بهشت است که خداوند آن را براي دوستان ويژهاش باز کرده است23. حضرت فاطمه عليهاالسلام در قسمتي از خطبه آتشين خود به فلسفه وجوب جهاد اشاره کرده، ميفرمايد: «خداوند جهاد را به خاطر عزت و سربلندي مسلمانان بر شما واجب کرد تا با عمل کردن به اين فريضه الاهي، دين خدا عزيز و امت اسلامي با عزت و سربلندي زندگي کنند»24.
صبر
صبر، آينه تمام نماي تسليم و ايمان به مبداء و معاد و نويدبخش صبح صادق پس از شب تار است. صبر، سرآغاز پيروزي و شادماني کساني است که طعم تلخ شکست را چشيده و با سلاح بردباري، به جنگ حوادث رفتهاند و ميوه شيرين درخت تنومند بردباري را تناول کردهاند. صبر، ميراث ماندگار بهترين بندگان خدا در مقابل تندباد حوادث است، آنان که همانند کوهي استوار ايستادگي کرده و در سدرة المنتهي جاي گرفتهاند. فاطمه زهرا عليهاالسلامدر بيان شيواي خود در فلسفه وجوب صبر ميفرمايد: «خداوند صبر و شکيبايي را وسيلهاي براي جلب پاداش الهي قرار داد تا در مقابل آن از رحمت بيکران الهي بهرهمند شوند»25.
امر به معروف و نهي از منکر
فريضه امر به معروف و نهي از منکر، در اسلام جايگاه ويژهاي دارد. امر به معروف و نهي از منکر، همان نظارت مردم بر مردم است که بهترين نوع مديريت نظارتي به شمار ميرود. اين فريضه بزرگ الاهي در حقيقت به منزله يک پوشش اجتماعي براي محافظت از جماعت انساني است؛ زيرا اگر امر به معروف و نهي از منکر نباشد، عوامل گوناگوني که دشمن بقاي وحدت اجتماعي هستند، بروز کرده، جامعه را متلاشي ميکنند. در اثر ترک اين دو فريضه مهم، ظلم و فساد فضاي جامعه را گرفته، عقايد و دين آنها به تاراج ميرود و مردم نابود ميشوند26. يادگار پيامبر اسلام صلياللهعليهوآلهدرباره فلسفه وجوب امر به معروف ميفرمايد: «خداوند امر به معروف را به خاطر مصالح و منفعت عمومي و زندگي سراسر صلح و آرامش واجب کرد»27.
احترام به پدر و مادر
دين اسلام همانند ساير اديان الهي توجه ويژهاي به پدر و مادر داشته، فرزندان را به احترام و خضوع در برابر آنها موظف ميکند. قرآن کريم، احترام و احسان به پدر و مادر را پس از عبادت خداوند قرار داده، ميفرمايد: «خداوند خواسته است که جز او را نپرستيد و به پدر و مادر خود نيکي کنيد. اگر يکي از آنان يا هر دو به پيري رسيدند (و در اثر پيري کم طاقت و تندخو شدند) به آنان «اُف» نگو و بر سر آنان فرياد نزن و با آنان به خوبي و مهرباني سخن بگو»28. حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام نيز در خطبه فدکيه خود، با اشاره به لزوم احترام به پدر و مادر، ميفرمايد: «خداوند نيکي کردن به پدر و مادر را موجب پيشگيري از خشم خود قرار داد تا با رعايت اين مهم اسلامي و ديني، از خشم و تازيانه عذاب الاهي در امان باشيم».29
صله رحم
صله رحم از احکام نوراني الاهي است که به تصريح روايات و فتاواي فقهاي اسلام واجب بوده، قطع آن، حرام و از گناهان کبيره است. منظور از رحم، هر کسي است که با انسان از سوي پدر و مادر نسبت خويشاوندي دارد.30 صله رحم افزون بر پاداش اخروي، داراي آثار و برکات دنيوي است.
بانوي بزرگ اسلام حضرت زهرا عليهاالسلام نيز به يکي از اين آثار در خطبه فدکيه خود اشاره کرده، ميفرمايد: «خداوند صله رحم را وسيلهاي براي افزايش جمعيت و قدرت انسان قرار داده است».31 خداوند مسلمانان را از قطع رحم بر حذر داشته32 و مولاي متقيان اميرمؤمنان عليهالسلام صله رحم را از روشهاي نيک مردان شمرده، 33درباره آثار و برکات آن فرموده است: «پيوند با خويشاوندان اموال انسان را زياد کرده، مرگ را از آدمي بر ميگرداند و باعث طولاني شدن عمر انسان ميشود».34
مبارزه با کم فروشي
قرآن کريم، کم فروشي را تلاشي براي فساد کردن در زمين عنوان کرده، از قول حضرت شعيب فرموده است: [او به قوم خود گفت] اي قوم! پيمانه و وزن را با عدالت، تمام بدهيد و بر اجناس مردم عيب نگذاريد و از حق آنان نکاهيد و در زمين به فساد کردن نکوشيد»35. با خيانت کردن در معاملهها، اطمينان و اعتماد عمومي که بزرگترين پشتوانه اقتصادي ملتهاست از بين رفته، ضايعات جبران ناپذيري بر جامعه تحميل ميشود.
قرآن کريم به کم فروشان وعده عذاب داده، ميفرمايد: «کم فروشان کساني هستند که وقتي براي خود پيمانه ميکنند، حقشان را به طور کامل ميگيرند، ولي وقتي براي ديگران وزن ميکنند، کم ميگذارند»36. حضرت زهرا عليهاالسلام ميفرمايد: «خداوند براي مبارزه با کمبودها و تحصيل حقوق مردم، کم فروشي را حرام کرد تا هيچ گونه حقي از مردم ضايع نشود»37.
نهي از شراب
خداوند در آياتي از قرآن کريم مردم را از استعمال مشروبهاي الکلي نهي کرده38، نوشيدن آنها را از گناهان کبيره ميشمارد39. در بعضي از سخنان اهل بيت عليهمالسلام نيز شراب کليد تمام بديها و زشتيها معرفي شده است40. حضرت زهرا عليهاالسلام در بخشي از خطبه فدکيه خود به فلسفه تحريم استفاده از مشروبات الکلي اشاره کرده، ميفرمايد: «خداوند شراب را حرام کرد تا شما را از پليديها و آلودگيها پاکسازي کند»؛41 زيرا استفاده از مشروبات الکلي، عقل و درايت انسان رااز بين ميبرد و سبب ميشود تا جنبه حيواني انسان بر او غلبه کرده، دست به کارهاي خطرناک بزند و موجبات فساد، قتل و هتک حرمت را در جامعه به وجود آورد42.
پرهيز از تهمت
دين اسلام، براي آبرو و حيثيت افراد جامعه اهميت زيادي قائل شده است؛ زيرا حيثيت افراد جامعه همانند آب بسته و جامدي است43 که در صورت ذوب شدن ديگر باز نميگردد. قرآن کريم نيز انسانها را از اين کردار ناپسند نهي کرده، ميفرمايد: «کساني که زنان پاکدامن و بيخبر از آلودگي و مؤمن را متهم ميسازند، در دنيا و آخرت از رحمت الهي به دورند و عذاب بزرگي در انتظار آنهاست»44.
افزون بر خشم و غضب الاهي و وعده عذاب دردناک، عذاب دنيوي نيز شامل حال اين افراد شده، در محاکم قضايي به هشتاد ضربه شلاق محکوم ميشوند.45 حضرت زهرا عليهاالسلام يادگار پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله با اشاره به زشتي نسبت ناروا به مؤمن و بر هم زدن عفت عمومي جامعه و نيز خدشه دار ساختن اعتبار اجتماعي مردم، به تشريح علت حرمت اين کار پرداخته، و ميفرمايد: «خداوند، پرهيز از تهمت و نسبتهاي ناروا را، حجاب و مانعي در برابر غضب خود قرار داد تا با دوري کردن از اين اعمال زشت، از غضب و خشم خداوند در امان باشند».46
دزدي
طمع در اموال مردم سبب ميشود انسان براي به دست آوردن آن، دست به کارهاي خلاف شرع از جمله سرقت بزند. اگرچه اين ناهنجاي رفتاري، ممکن است علتهاي گوناگوني داشته باشد، ولي يکي از مهمترين عوامل آن، ناپايبندي به ايمان و به رسميت نشناختن حقوق مردم است که به اين شکل بروز ميکند. سرقت، افزون بر مجازات اخروي داراي مجازت دنيوي بوده، موجب قطع دست ميشود؛ زيرا دست آدمي، تا هنگامي که عفيف و امين باقي بماند، ارزشمند است، ولي ذلت خيانت آن را بيارزش ميکند.47 حضرت زهرا عليهاالسلام علت تحريم دزدي را بيان کرده، ميفرمايد: «خداوند به سبب عفت نفس و نگهداري از طمع به مال مردم، ترک سرقت را واجب و سرقت را حرام کرد».48
پارسايي
حضرت زهرا عليهاالسلام در بخش پاياني فلسفه احکام خطبه فدکيه خود، مسلمانان را به تقواي الاهي دعوت کرده، ميفرمايد: «حال که امر وجود احکام الاهي را در موضوعهاي گوناگون مانند نماز، روزه، حج، حکومت و زمامداري اهل بيت پيامبر صلياللهعليهوآله شنيديد، پس حق تقوا را به جا آورده، همه اوامر او را انجام دهيد و از همه نواهي او خودداري کنيد. مراقب باشيد! اگر روزي اجل الاهي به سراغتان آمد و شما به مرگ و سفر به سراي آخرت محکوم شديد، مسلمان بميريد»49.
غم نامه
اي فاطمه! اي يادگار رسول خدا! اي هستي مرتضي! اي قلب تپنده ولي خدا! ديگر مدينه آواي تو را نميشنود. ديگر کسي از صداي گريههاي شبانهروزي تو به علي شکايت نميکند و امروز اهل مدينه به خواب راحت فرو ميروند. قبرت از ديدگان آنها مخفي شد تا نگاهشان به قبر تو نيفتد و لحظات عيش و نوش و بزم خوشگذراني آنها به هم نخورد. امروز بغض سه ماهه علي ترکيد و براي اولين بار در کنار بستر بيماريات قطرات اشکش را مقابل ديدگان تو جاري ساخت. نميدانم چرا خود گريه ميکرد، ولي فرزندانت را به آرامش دعوت ميکرد. امروز براي لحظاتي قلب علي از تپش ايستاد، ولي اول مظلوم عالم بايد بماند و رنج غربت زهرا و مظلوميت خود را تحمل کند. امروز دستان کوچک بچههاي زهرا پيکر او را در بغل گرفتند و براي هميشه از مادر مهربان خود وداع کردند.
پي نوشت:
1 . شيخ عباس قمى، مفاتيح الجنان، نبوغ، قم، 1380، ص 556
2. على بن عيسى اربلى، کشف الغمة فى معرفة الائمه، مترجم: على بن حسين زورانى، کتابفروشى اسلاميه، ج2، ص 41.
3- ابومنصور طبرسى، الاحتجاج، نشر المرتضى، مشهد، 1403ق، ج1، ص 109.
4. ناصر مکارم شيرازى، زهرا برترين بانوى جهان، انتشارات سرور، قم، 1383، ص 149.
5. نساء: 116.
6. فيضالاسلام، نهج البلاغه، فيضالاسلام، تهران، 1370، ص 474.
7. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج2، ص 43.
8. عنکبوت: 45.
9. محمدباقر ملبوبى، حقيقت جاويدان، کتابخانه صدر، تهران، 1391 ق، ص 386، با تصرف.
10. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج2، ص 43.
11. توبه: 104.
12. سبأ: 39.
13. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج2، ص 43.
14. محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، بيروت، وفاء، 1403ق، ج 96، ص 255؛ ميزان الحکمه، ج5، ص 465.
15. همان: 97.
16. شيخ حرّ عاملى، وسائل الشيعه، موسسه آل البيت لاحياء التراث، ج11، ص 14، با دخل و تصرف.
17. الاحتجاج، ج2، ص 99؛ کشف الغمه، ج2،ص 43.
18. سيد عزالدين حسينى، شرح خطبه حضرت زهرا عليهاالسلام، قم: دفتر تبليغات اسلامى، 1375، ج2، ص 449.
19. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج 2، ص 43.
20. الاحتجاج، ص 91؛ کشف الغمه، ص 43.
21. آل عمران: 103.
22. الاحتجاج، ج1، ص 99.
23. نهج البلاغه، ص 94.
24. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج 2، ص 43.
25- الاحتجاج، ص 99؛ کشف الغمه، ص 43.
26. قرآن در آيه 116 سوره هود دليل نابودى بعضى از امتهاى پيشين را ترک امر به معروف و نهى از منکر معرفى کرده است.
27. الاحتجاج، ج1، ص 99.
28 اسراء :23.
29. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج2، ص 43.
30. سيد عبدالحسين دستغيب، بندگى، راز آفرينش، کتاب خانه مسجد جامع عتيق، شيراز، ج2، ص 497.
31. الاحتجاج، ج 1، ص 99؛ کشف الغمه، ص 44.
32. نساء: 1.
33. عبدالواحد الآمدى، تصنيف غرر الحکم و درر الکلم، مکتب الاعلام الاسلامى، ص 406، حديث 9297.
34. همان، ص 406، حديث 9308.
35. هود: 85.
36. مطففين: 1 ـ 3.
37. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج2، ص 44.
38. مائده: 90.
39 .بقره: 219.
40. ميزان الحکمه، ج 3، ص 161.
41. الاحتجاج، ج1، ص 99.
42. با الهام از حديث امام صادق عليهالسلام در ميزان الحکمه، ج3، ص 163، ح 5143.
43. نهج البلاغه، قصار 338، ص 1248.
44. نور: 23.
45. امام خمينى، تحرير الوسيله، انتشارات اسلامى، قم، ج4، ص 208.
46. الاحتجاج، ج1، ص 99.
47. برگرفته از پاسخ سيد مرتضى به ابوالعلاء مُعرّى، به نقل از کتاب فاطمه زهرا عليهاالسلام از ولادت تا شهادت، ص 384.
48. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ کشف الغمه، ج 2، ص 44.
49. همان.
منبع:مرکز پژوهش هاي صداوسيما