شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۷
کد خبر: ۵۱۲۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
برپايي فرهنگسراي كتاب 3 در نمايشگاه كتاب 25
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هدف ترويج فرهنگ مطالعه شهري، سومين فرهنگسراي موقت كتاب را در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب راه‌اندازي مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در اين فرهنگسرا دستاوردهاي مديريت شهري تهران – شهرداري تهران و سازمان‌هاي تابعه – در حوزه کتاب و کتابخواني در فضايي با يك هزار مترمربع مساحت، به نمايش گذاشته مي‌شود. برنامه‌هاي اين نمايشگاه در چند بخش نمايشگاهي و نيز اجراي برنامه‌هاي فرهنگي ارايه شده است كه در ذيل به بخش‌هاي مختلف آن اشاره شده است.





قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب

در اين بخش كه به بازخواني و بازآفريني تصويري اثر ماندگار نويسنده فقيد، مهدي آذريزدي، براي نوجوانان اختصاص دارد يكي از قصه‌هاي كتاب «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» از مجموعه آثار استاد مهدي آذريزدي، توسط قصه‌گويان متبحر با زبان ساده، روان و هنرمندانه براي حدود 100 نفر از دانش‌آموزان منتخب مدارس 22 منطقه تهران ارايه مي‌شود. نوجوان پس از فراگيري مفهوم قصه با بهره‌گيري و افزدون فناوري‌هاي روز به بازنويسي و بازآفريني مي‌پردازند و در كارگاه ديگر نوجوانان با استفاده از تكنيك قطعه چسبان (كلاژ)‌ و با افزودن فناوري‌هاي نوين قصه را تصويرسازي و تصويرگري مي‌كنند. در پايان هر برنامه آثار توليد شده داوري و به برترين‌‌ها هدايايي فرهنگي اهدا مي‌شود.



رونمايي کتاب و نشست با نويسنده

کتاب‌هاي «نکته‌هاي ناب» حاوي توصيه‌هاي مقام معظم رهبري در امر ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني، فرهنگ از ديدگاه رهبري و ... در اين نشست‌ها رونمايي مي‌شود. همچنين نويسندگاني چون استاد محمود حکيمي، مصطفي رحماندوست و ... در اين نشست‌ها با مردم به گفت‌و‌گو مي‌پردازند. اين نشستها يک روز در ميان در نمايشگاه برگزار ميشود.



عصرانه شاعري

نشست‌هايي ادبي با حضور اعضاي کانون‌هاي ادبي سازمان فرهنگي هنري و شاعران گرانقدر، نمايشگاهي اختصاصي كتاب شاعران و كتاب شعر انتشارات مختلف در اين فرهنگسرا برگزار ميشود.


بازي قصه‌ها

قصه‌گويي و انجام بازي‌هاي سنتي و معرفي کتاب با حضور «ناهيد مهدوي‌اصل»، نويسنده کتاب کودکان و پژوهشگر بازي‌هاي سنتي ايران در سطح بين‌الملل كه به صورت يک روز در ميان اجرا مي‌شود.


راديو تهران

برنامه‌سازان راديو تهران، هر روز در اين فرهنگسرا به اجراي برنامه‌هاي ويژه با موضوع کتاب و کتابخواني مي‌پردازند، که 4 ساعت از اين برنامه‌ها به صورت زنده از راديو تهران براي شهروندان تهراني پخش مي‌شود.


کتابت را قورت بده

در اين بخش، کارگاه‌هايي براي آموزش مهارت‌هاي پنج‌‌گانه مطالعه در 50 دقيقه (هر مهارت در 10 دقيقه) برپا مي‌شود. اين مهارت‌ها عبارت است از: خلاصه نويسي، کلي‌خواني، دقيق‌خواني، مديريت برنامه‌ريزي زمان، آمادگي براي امتحانات.



قصه درماني

در اين بخش، کارگاه فشرده آموزش قصه‌گويي برپا مي‌شود. اين کارگاه درادامه اجراي نخستين جشنواره مادران قصه‌گو، شکل مي‌گيرد.


برنامه‌هاي قرآني

عرضه محصولات فرهنگسراي قرآن، نظير نمازآموز، قرآن آموز، برگزاري کارگاه‌هاي پاسخ به سوالات قرآني و شرعي و تصحيح قرائت نماز، معرفي سامانه تلفني قرآني 144، که بتازگي تفسير گوياي حجت‌الاسلام قرائتي، به داده‌هاي موجود در آن افزوده شده است، بحث تخصصي قرآني، تلاوت قرآن کريم، پخش اذان ظهر و بلوتوث کتاب‌هاي قرآني از جمله برنامه‌هاي قرآني فرهنگسراي كتاب است.


كتاب و كتابخواني

عرضه نزديک به يك هزار اثر مکتوب سازمان‌هاي تابعه مديريت شهري تهران (براي هر اثر، فلش کارتي حاوي اطلاعات مختصري از اثر، تصوير جلد و نحوه دسترسي به آن تهيه شده که به علاقه‌مندان عرضه مي‌شود)، معرفي مجموعه کتابخانه‌هاي مديريت شهري تهران از طريق بروشور و نقشه، عضوگيري براي کتابخانه‌هاي تابعه مديريت شهري تهران با 50 درصد تخفيف و معرفي پايگاه اينترنتي www.tehranlibrary.org، معرفي اعضاي نمونه کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري در شکل‌هاي کتابخوان‌ترين عضو کتابخانه‌هاي هر منطقه، کوچکترين عضو ثبت‌نام‌شده و بزرگترين عضو فعال کتاب‌خانه‌هاي سازمان، معرفي دستاوردهاي مديريت شهري در حوزه ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني از طريق ارائه آمارهايي مقايسه‌اي از وضعيت کتاب و کتابخواني در تهران در دو مقطع پيش از سال 1385 و همچنين در آستانه سال 1391


بخش کودک

در اين بخش در پنج غرفه، برنامه‌هايي با مشارکت مستقيم کودکان 6 تا 12 سال اجرا مي‌شود. اين برنامه‌ها به شرح ذيل است:

  • «قصه دوست»

با استفاده از 9 تصوير درهم ريخته، از کودکان خواسته مي‌شود تا به صورت گروهي، به همراه يکديگر يا به همراه اعضاي خانواده، فرايند توليد کتاب، از کاغذسازي تا عرضه کتاب در فروشگاه و کتابخانه را پيدا کنند.

  • «يار پنددان»

در اين غرفه، بر روي دو صفحه فلزي، تصاويري از ارتباط کودک با کتاب نصب شده و سپس از کودکان خواسته مي‌شود تا استنباط خود را از تصاوير، با استفاده از پازل کلمات پراکنده موجود در کنار اين صفحات، بيان کنند. از طريق اين دو تصوير، شش پيام تربيتي با موضوع کتاب، انتقال داده مي‌شود.

  • «کتاب من»

کتاب‌ها و محصولات فرهنگي سازمان در حوزه کودک عرضه مي‌شود. همچنين کتاب «يار مهربان» با موضوع کتابخواني در اين غرفه به صورتي توزيع مي‌شود که امکان درج نام کودک متقاضي در داستان کتاب به عنوان شخصيت داستان، وجود دارد.

  • «دوست هنرمند»

ايستگاه نقاشي با موضوعات مرتبط با کتاب و کتابخواني در حضور مربي، که در انتها، برترين تصاوير بر ديوار غرفه نصب مي‌شود.

  • «قصه‌هاي شهروندي»

ايستگاه سنجش هوش کودکان در موضوعات شهروندي، که در طي آن با استفاده از بازي «هوش‌آزماي اخلاق شهروندي»، قوه تخيل و هوش اجتماعي کودکان ارزيابي مي‌شود.


توزيع محصول فرهنگي

توزيع بروشور با موضوع مهارت‌هاي مطالعه، توزيع «اطلس کتاب تهران»، که در آن بر روي نقشه تهران، توزيع جغرافيايي کتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، کتابخانه‌هاي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و کتابخانه‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي در تهران و همچنين راسته‌هاي کتابفروشي در نقاط مختلف تهران، مشخص شده است.

 اهداي بعضي از محصولات مکتوب ارائه‌شده در فرهنگسراي کتاب


مسابقه 10 در 10

برگزاري مسابقه روزانه پيامکي چهارگزينه‌اي، با معرفي 10 سطري يک کتاب و درخواست شناسايي نام اثر موردنظر با ارسال پاسخ صحيح به سامانه 20001837. اين مسابقه با همکاري روزنامه همشهري اجرا مي‌شود و کتاب‌هاي مورد مسابقه نيز از ميان آثاري انتخاب شده است که مقام معظم رهبري، خواندن آنها را توصيه کرده‌اند.


برنامه‌هاي محيطي

برپايي خيابان هنر با مشارکت 30 هنرمند در رشته‌هاي گوناگون، نمايش کتاب تصويري بزرگ از دو اثر از مجموعه کتاب‌هاي مترو، نمايش تابلويي «اطلس کتاب تهران»


نشست‌هاي تخصصي

روزانه در 6 نوبت (10 تا 30/11، 12 تا 13، 12 تا 15، 30/15 تا 30/16، 17 تا 18، 30/18 تا 30/19)، نشست‌هاي تخصصي در فرهنگسراي کتاب برپا خواهد شد.



بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 13 تا 23 ارديبهشت‌ماه در مصلاي تهران برپاست.

در همين زمينه بخوانيد:

برپايي «فرهنگسراي کتاب» با شعار«کتاب سايه بان شهر»

نظر شما