جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۱۳۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
مجيد سرسنگي گفت: در زمينه برنامه‌هاي انتفاعي كه از خانه هنرمندان به عنوان لوكيشن استفاده مي‌‌كنند، اجاره كنندگان بايد هزينه اندكي را به خانه هنرمندان پرداخت كنند.

به گزارش «شهر» مديرعامل خانه هنرمندان ايران در جريان بازديد از ايسنا با اعلام اين مطلب توضيح داد: خانه هنرمندان ايران داراي 12 صنف بوده و بحث پرداخت اجاره مشمول اين 12 صنف نخواهد بود. اما دسته ديگر از برنامه‌ها مانند برگزاري بزرگداشت و ... در اين قانون لحاظ نمي‌شود و بايد هزينه اندكي را در راستاي برنامه‌هاي خود پرداخت كنند.

 

او تصريح كرد: هزينه‌هاي دريافتي از اين برنامه‌ها در قياس با بودجه 400 ميليوني خانه هنرمندان بسيار اندك است، به انضمام درآمد 200 ميليوني از كافه‌ها و رستوران، 600 ميليون تومان به عنوان بودجه سالانه خانه هنرمندان لحاظ مي‌شود، اين در حالي است كه يك ميليارد و 680 ميليون تومان هزينه‌هاي سالانه خانه هنرمندان محسوب مي‌شود. با اين حساب بديهي است كه اين خانه سالانه يك ميليارد تومان كسر بودجه دارد.

 

 

بازديد مجيد سرسنگي از ايسنا

سرسنگي ادامه داد:معمولا در چنين مراكز صنفي اعضا براي پيشبرد كار كمك‌هاي مالي مي‌كنند اما در خانه هنرمندان هيچ گاه چنين رسمي نبوده است و فكر مي‌كنم اظهارات آقاي تنكابني در نشست خبري حسين عليزاده كم لطفي است. نمي‌دانم اين چه تعبيري است، كه بعضي فكر مي‌كنند، اگر خودشان به خانه هنرمندان نيايند، آنجا ديگر جاي هيچ هنرمندي نيست. مي‌خواهم بگويم، پس اين همه هنرمند يا سينما گري كه به اين خانه مي‌آيند، چه كساني هستند؟ آيا اينها هنرمند نيستند؟

 

مدير عامل خانه هنرمندان اظها ر كرد:درباره آن نشست خبري بهتر بود، آقاي عليزاده با بنده تماس بگيرند و خودشان بگويند اوضاع از چه قرار است، نه اينكه مدير برنامه‌هاي ايشان با بدترين لحن همكاران بنده را تهديد كند.

 

وي تاكيد كرد: همه مي‌دانند كه هيچ رديف بودجه‌اي براي خانه هنرمندان در نظر گرفته نشده است و بنده بايد در مورد هزينه‌ها چنين حساسيت‌هايي داشته باشم. در غير اين صورت مواخذه خواهم شد. به هر حال وضعيت خانه هنرمندان با جايي مثل تالار وحدت كه بودجه‌اش از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تامين مي‌شود، متفاوت است.

 

سرسنگي معتقد است: خانه هنرمندان با دست خالي پيشرفت‌هاي زيادي داشته است وبه طور همزمان 10 كارگاه آموزشي برگزار كرده است و حتي زماني كه آقايان نور بخش و پيرنياكان درخواست نشست خبري در خانه هنرمندان را داشتند به خاطر علاقه به اين مجموعه نه تنها مبلغ اجاره را پرداختند، بلكه مبلغي را هم اضافه‌تر كمك كردند.

 

مديرعامل خانه هنرمندان تاكيد كرد: نبايد به خاطر منفعت شخصي خود يك مجموعه را زير سوال ببريم.

 

 

ديدار سرسنگي و مديرعامل ايسنا

سرسنگي در بخش ديگري از سخنانش درباره‌ي برگزار نشدن برنامه‌هاي هفته‌ي تئاتر در خانه هنرمندان ايران گفت: تا زماني كه بنده در خانه هنرمندان ايران خدمت مي‌كنم مدافع خانه تئاتر، هستم.

 

وي در ادامه سخنانش مطرح كرد: آقاي راد، حقايق خانه تئاتر را بايد شخصا مطرح كند، در رابطه با برنامه‌هاي جشن خانه تئاتر، تفاهم‌نامه‌اي بين خانه هنرمندان و خانه تئاتر امضا شد و چند مكالمه هم با ايشان داشته‌ايم و بنده بارها به ايشان گفته‌ام كه خانه هنرمندان در اختيار شما است، حتي گفتم 6 ميليون تومان هم كمك مي‌كنم اما اينكه ايشان تصميم گرفتند، برنامه‌شان را در خانه هنرمندان برگزار نكنند، باعث تعجب بنده شد. چرا كه بنده بسياري از برنامه‌ها را به خاطر ايشان لغو كردم و از صميم قلب تمايل داشتم، اين برنامه در خانه تئاتر برگزار شود و هيچ تمايل و انگيزه‌اي هم براي دروغ گفتن نداريم.

 

وي ادامه داد: هيچگاه سوالي را كه بر عليه اين مجموعه باشد پاسخ نمي‌دهم. بنده وجهه‌هاي متفاوتي دارم، يكي اينكه به عنوان مديرعامل خانه هنرمندان شناخته مي‌شوم. وجهه ديگر معلمي كه سال‌ها تدريس كرده و ديگر اينكه سال‌ها است در حوزه هنر كار مي‌كنم بنابراين درباره خانه هنرمند حرف‌هاي زيادي دارم و تا زماني كه در آن مجموعه هستم، شرافت اخلاقي بنده ايجاب مي‌كند كه مدافع باشم و با حرف‌هاي خود مجموعه را تضعيف نكنم.

 

اين مسوول افزود: در جشنواره بيست و ششم تئاترفجر نيز سال‌ها سكوت كردم، چرا كه فكر كردم در آن شرايط موجب تضعيف افراد مي‌شوم. به هر حال زماني كه گزارش سالانه خانه هنرمندان منتشر شود، متوجه خواهيد شد كه در اين مجموعه چه كارهاي بنياديني صورت گرفته است. ما براي اولين بار قول داديم كه برنامه جامع پنج ساله خانه هنرمندان را بنويسيم و طي هفت ماه اين اقدام انجام شد.

 

سرسنگي از احداث اولين دانشگاه مجازي هنر اسلامي نيز خبر داد و يادآور شد كه اساتيد بين المللي در اين فضاي مجازي حضور پيدا خواهند كرد و دانشجويان نيز مي‌توانند بين‌المللي شوند.

 

 

او به انتشار فصل‌نامه هنر نيز اشاره كرد و آن را يكي از اقدامات مثبت خانه هنرمندان در سال‌هاي اخير برشمرد.

 

سرسنگي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به بحث‌هايي كه درباره‌ي فساد در سينماي ايران مطرح است،تصريح كرد: به شدت در اشتباه هستيم كه به اين بحث چسبيده‌ايم، بايد بگويم كلاه گشادي سرمان رفته است. مگر كساني كه امروز از فساد در سينما حرف مي‌زنند، سال‌ها در همان سينما فعاليت نكرده‌اند. بايد كمي بيشتر به اخلاق در فرهنگ و هنر اهميت دهيم.

 

او خاطرنشان كرد: هرچه از انقلاب دور مي‌شويم، ارزش‌ها را از ياد مي‌بريم. به اين نكته توجه نمي‌كنيم كه هرچه بيشتر در اين زمينه سياه نمايي كنيم در واقع نظام را زير سوال برده‌ايم. چرا كه آنهايي كه سال‌ها در اين سينما كار كردند آن را به فساد محكوم مي‌كنند آيا نمي‌دانند كه با اين كار ريشه فرهنگي نظام را زير سوال مي‌برند.

 

سرسنگي اضافه كرد: به عنوان كسي كه سال‌ها در حوزه فرهنگ وهنر كار كرده است به مسئولان فرهنگي هشدار مي‌دهم كه دست از سياست بازي بردارند. فرهنگ حوزه‌اي نيست كه سياست در آن رخنه كند. نبايد فرهنگ را در مبناي جناح سياسي تعريف كنيم، چرا كه اين بدان معنا است كه موريانه‌اي در فرهنگ ما نفوذ كرده‌اند و دارند پايه‌ها را از بين مي‌برند.

 

او معتقد است: دين و هنر هيچ منافاتي با يكديگر ندارند و كساني كه سعي مي كنند در اين حوزه ارزش‌ها را از بين ببرند سرانجام مهجور مي‌شوند.

 

مدير عامل خانه هنرمندان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه پس از انحلال خانه سينما، آيا خانه هنرمندان از اهالي اين صنف حمايت مي كند، توضيح داد: در خانه هنرمندان به روي سينماگران باز است و اين مجموعه در حد توان خود خدماتي را ارائه مي‌دهد.

 

سرسنگي در بخش ديگري از اين نشست احداث دو نمايندگي خانه هنرمندان را در دو شهرستان خبر داد.

 

مديرعامل خانه هنرمندان در بخش ديگري از سخنانش با اعتقاد به بر اينكه مبناي امور فرهنگي هنري بايد علمي باشد به ايسنا گفت: هر فضاي فرهنگي داراي ظرفيت‌هايي است، كه بخشي از آن مي‌تواند بسيار فعال باشد و اعتقاد داريم خانه هنرمندان داراي ظرفيتي حداكثري است .

 

به گفته او؛ پشتوانه هر كاري بايد علمي باشد.

 

سرسنگي ادامه داد: به دليل اينكه مباني فرهنگي و هنري كشور هنوز داراي پايه‌هاي علمي نيستند، بسيار سليقه‌اي اداره مي‌شوند و هميشه به قانون وفادار نيستند.

 

وي تاكيد كرد: در فضاي فرهنگي بايد تابع ضوابطي باشيم، كه مراجع ذي صلاح تعيين كرده‌اند. هنوز عادت نكرده‌ايم كه در فضاي فرهنگ و هنر تابع قانون باشيم و فكر مي كنيم هركاري به نفع ماست، بايد انجام دهيم. بنده با افتخار مي گويم، يكي از كتابهايم مجوز انتشار نگرفته، اما دليلي براي بي احترامي به افراد نمي‌بينم. اكنون اعتمادها از بين رفته است و شايد هم دليلش همين است كه اكران يك فيلم سر از تريبون غير هنري در مي آورد.

 

مديرعامل خانه هنرمندان در بخش پاياني سخنانش درباره فعاليت‌هاي اين مجموعه در زمينه موسيقي بيان كرد: در زمينه برگزاري كنسرت اگر درخواستي صورت گيرد، حتما آن را مي‌پذيريم. اما ظاهرا اين سالن در خانه هنرمندان،جذابيت چنداني براي اهالي موسيقي ندارد.

 

وي با اشاره به ويژه برنامه‌ي «گوش تهران» در زمينه‌ي موسيقي كه قرار است در خانه هنرمندان برگزار شود توضيح داد: اين برنامه مجموعه بسيار جذاب است و برنامه‌اي است كه از هفته آينده آغاز خواهد شد. برنامه‌اي داراي پايه علمي و هنري كه توسط دوستان موسيقي برگزار مي‌شود.

 

سرسنگي يادآور شد: فعاليت‌هاي خانه هنرمندان در حوزه موسيقي به هيچ وجه كم نشده است و به هر حال بايد ضوابط اصولي كه در اين حوزه تعريف شده است رعايت شود.

 

منبع: ايسنا

نظر شما