پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۱۷۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
نقدهاي عبدالجبار کاکايي به نمايشگاه بين المللي کتاب
عبدالجبار کاکايي انتقاداتش به نمايشگاه بين المللي کتاب که از بزرگترين رويدادهاي فرهنگي کشور است را هم به مخاطبان و هم به برگزار کنندگان وارد مي داند تا جايي که اين محفل را به يک شب نشيني عمومي براي اهالي پايتخت تشبيه مي کند.

عبدالجبار کاکايي، شاعر و ترانه سرا در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» با بيان اينکه نمايشگاه کتاب با دوره‌هاي قبل تفاوتي نکرده است، گفت: معمولا فضايي که در نمايشگاه مي‌بينيم ازدحام جمعيت، پارک دشوار، بوق ون‌ها تاکسي، بوي ساندويچ و کباب است و هنگامي که وارد غرفه‌ها مي‌شويم محيطي را مشاهده مي‌کنيم که اصلا کاربري نمايشگاه ندارد.

 

انتقاد از ويترين غرفه ها

ترانه سراي کتاب «فرصت ناياب» اظهار داشت: دو چيز من را متاثر مي‌کند يکي چينش ويترين غرفه‌ها که به نوعي آينه فرهنگ عمومي مردم ما است و مشاهده مي‌شود که اغلب غرفه‌ها فال قهوه، فال حافظ، يا کتاب‌هاي کمک آموزشي و نهايتا از ادبيات شعر سهراب سپهري را ارائه کردند.

 

وي افزود: اسم غرفه‌ها عموما از يک جنس و سنخ است که نشان مي‌دهند در واقع گزينش غرفه‌ها و نمايشگاه هم داراي يک ضوابط و شرايط خاصي است.

 

بازديدکنندگان چه کاره اند؟!

کاکايي درباره استقبال مردم از بيست و پنجمين نمايشگاه کتاب گفت: استقبال بيش از تصور مردم مقداري شائبه انگيز است. بايد ديد جماعتي که در نمايشگاه حضور پيدا مي‌کنند، مولفند، تاجرند، خريدار کتابند و حضور آن‌ها به چه منظوري است.

 

نمايشگاه کتاب يا شب نشيني عمومي

وي افزود: جاذبه‌ حواشي نمايشگاه خيلي بيشتر است و در واقع نمايشگاه مانند شب نشيني عمومي براي اهالي پايتخت است و شايد حضور عده‌اي هم به دليل وجدان‌هاي آسيب ديده از کمبود مطالعه است که ده روزي فرصت دارند در نمايشگاه قدمي بزنند. اما در مجموع به علت مشغله‌هاي متفاوت و دلايل گوناگون وضعيت مطالعه بحراني است.

 

طراحي فرهنگسراي کتاب علمي ست

 عبدالجبار کاکايي درباره سومين فرهنگسراي کتاب گفت: مشخص است که جهت گيري در مديريت فرهنگسراي کتاب روي علم و اطلاع بوده است و در وهله اول از جهت طراحي شکل غرفه‌ها و از نظر وظايف و برنامه‌هايي که به عهده گرفتن خيلي بهتر از ديگر بخش‌هاي نمايشگاه است.

وي افزود: بايد در نمايشگاه به حواشي کتاب پرداخت و به ويژه به نشست‌هاي فرهنگي که به تبادل نظر مي‌پردازند بيشتر توجه کرد و اين حواشي بايد در کنار عرضه کتاب وجود داشته باشد.

 

کاکايي اظهار داشت: نمايشگاه کتاب بايد نمايش کتاب، فکر، انديشه باشد اما درحال حاضر متاسفانه بار تجاري و کالاهاي غير فرهنگي با کتاب هم سنگي مي‌کند.

 

آخرين اثر کدکني پيشنهادي براي شعر دوستان

عبدالجبار کاکايي درباره کتاب پيشنهادي خود به علاقمندان کتاب گفت: براي کساني که دنبال تاريخ ديني هستند مجموعه آثار دکترجعفر شهيدي را پيشنهاد مي‌کنم. به ويژه چون مصادف هستيم با تولد حضرت زهرا(س) کتاب حضرت زهراي ايشان کتاب قابل توجهي و اعتنايي است.

وي در مورد آخرين کتابي که خريداري کرده است اظهار داشت: آخرين تاليف دکتر شفيعي کدکني که پژوهش ادبي راجع به تاريخچه شعر معصر ايران است را از نمايشگاه کتاب خريداري کرده‌ام که کتاب بسيار قابل تاملي است.

 

نشر تخصصي؛ لازمه فروش بهتر

اين ترانه سرا در مورد کارکرد ويژه نمايشگاه براي ترانه و شعر گفت: ما چند ناشر داريم که به طور خاص فقط مجموعه شعر چاپ مي‌کنند و اين اتفاق خوبي است.

وي افزود: در حال حاضر بسياري کتاب‌هاي مورد علاقه خود را پيدا نمي‌کنند و اگر به نشر تخصصي در حوزه شعر کمک کنيم شاهد فروش بيشتر و چاپ متعدد کتاب‌هاي شعر خواهيم بود.

نظر شما