جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۴
کد خبر: ۵۱۹۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
هفته آينده 10 نمايشگاه تازه افتتاح مي‌شود
گالري‌هاي تهران در واپسين روزهاي ارديبهشت نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار هنرمندان نقاش، عکاس و مجسمه‌ساز را افتتاح مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي شکوه، اعتماد، اثر، خاورميانه،‌ سيحون، راه ابريشم، الهه، گلستان و بهمن در تهران و گالري «ري را» در دوبي، در روزهاي آينده ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار هنرمندان هنرهاي تجسمي خواهند بود.



گالري‌هاي ايوان، موزه امام علي(ع)، موزه هنرهاي معاصر تهران، آران ، صبا، فروهر، هما، شيرين، ماه مهر، ساربان، لاله، ماه، سين،‌ افرند و حنا نيز از روزها و هفته‌هاي گذشته نمايشگاه‌هايي را ميزباني مي‌کنند که در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.



طراحي در اعتماد

نمايشگاه طراحي‌هاي محسن احمدوند از روز جمعه 29 ارديبهشت در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا 9 خردادماه ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان باهنر، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 4 مراجعه کنند.




نقاشي خط در گالري شکوه

نمايشگاه نقاشي‌خط‌هاي اسماعيل و بابک رشوند جمعه 29 ارديبهشت ماه در گالري شکوه افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه 34 اثر نقاشي‌خط با تکنيک اکرليک در ابعاد 100 در 100 و 150 در 150 سانتيمتر از اين پدر و پسر به نمايش گذاشته مي‌شود.
اسماعيل رشوند از خط نستعليق در آثارش بهره گرفته و تم رنگي کارهايش شامل رنگ‌هاي آبي، سبز، قرمز ايراني مي شود. او در اين نمايشگاه دو نوع آثار ارائه داده است، يکي آثارساختاري است که اتود آن از قبل در ذهنش نقش بسته و ديگري کارهايي برگرفته از احساسش که بداهگي در آن جايگاه ويژه اي دارد.

اسماعيل رشوند متولد 1336 است. در حدود 25 سال است که در زمينه نقاشي‌خط فعاليت مي‌کند. وي تاکنون در هفت نمايشگاه انفرادي با عنوان «مشق عشق» و نمايشگاه‌هاي متعدد گروهي و همچنين جشنواره‌هاي بين‌المللي جهان اسلام و نيم قرن نقاشي‌خط معاصر ايران در موزه هنرهاي معاصر شرکت داشته است. از فعاليت‌هاي ديگر او مي‌توان به مقالات مختلف در زمينه هنر و تاليف كتب درسي خوشنويسي آموزش و پرورش، خوشنويسي منابع كنكور هنر سازمان سنجش و آموزش كشور اشاره کرد.
بابک رشوند در اين نمايشگاه 14 اثر نقاشي‌خط را در معرض تماشا قرار مي‌دهد. او با توجه به روحياتش از رنگ‌هاي شاد و پر انرژي در کارها استفاده کرده و از فرم‌هاي هر نوع خطي براي بيان احساسش مدد گرفته است.
بابک رشوند متولد 1358 است. او كارشناسى ارشد ارتباط تصويري از دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران دارد و تا کنون در چندين نمايشگاه گروهي در ايران، آلباني، دوبي و مسکو شرکت داشته و در جشنواره‌هاي مختلف هنرهاي تجسمي برگزيده شده است.

گالري شکوه تا سوم خردادماه ميزبان اين نمايشگاه خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از اين آثار در گالري شکوه واقع در خيابان فرمانيه، اندرزگو، کوچه سليمي شمالي، کوچه امير نوري، پلاک 19 ديدن کنند.





بازگشت نقاش

مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي قاسم حاجي‌زاده نقاش ايراني مقيم پاريس، عصر جمعه 29 ارديبهشت در گالري اثر به نمايش گذاشته مي‌شود.

عنوان اين نمايشگاه «مروري بر آثار روي کاغذ» است و در آن برگزيده نقاشي‌هاي حاجي‌زاده در فاصله سال‌هاي 1357 تا 1390 به نمايش درمي‌آيد. حاجي‌زاده متولد 1326 در لاهيجان است که از سال 1365 مقيم پاريس شده و اکنون بعد از سال‌ها آثارش را در تهران به نمايش مي‌گذارد.
«مروري برآثار روي کاغذ» قاسم حاجي‌زاده تا 17 خرداد در گالري اثر برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار از يکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها 16 تا 20 به خيابان ايرانشهر، گوچه برفروشان، روبه‌روي خانه هنرمندان، پلاک 16 مراجعه کنند. گالري اثر روزهاي شنبه تعطيل است.




نقاشان تهران در خاورميانه

شعبه تهران گالري خاورميانه از روز جمعه 29 ارديبهشت نمايشگاهي گروهي از نقاشان ايراني را ميزباني مي‌کند و فرناز جهانبين يکي از اين نقاشان است.

اين نمايشگاه تا پنجم خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين نمايشگاه به گالري خاورميانه واقع در خيابان آفريقا، خيابان تور، شماره 17 مراجعه کنند.



مجسمه‌سازي به ياد سيحون

همزمان با دومين سالگرد درگذشت معصومه سيحون، مجسمه سازان ياد وي را گرامي مي‌دارند. هنرمنداني چون سيمين اکرامي، فاطمه امداديان، پرويز تناولي، بهروز دارش، سارا راه انجام، فرناز ربيعي جاه، اميرحسين ردايي، حامد رشتيان، مجتبي رمزي، الميرا سلامت، هومن سليمي، ياسمين سينايي، عربعلي شروه، سيامک شريفان، دلبر شهباز، کامبيز صبري، نسترن صفايي، احسان طوسي، محمد حسين عماد، اميل لازار، بهداد لاهوتي، معصومه ميرحسيني، بيژن نعمتي شريف، سايمون نوشين و فرزانه وزيري تبار مجسمه‌هاي خود را به مناسبت سالروز درگذشت معصومه سيحون در گالري سيحون به نمايش مي‌گذارند.
اين نمايشگاه که از روز جمعه 29 ارديبهشت تا 10 خرداد برپا مي‌شود و نزديک به 30 اثر در آن به نمايش گذاشته خواهد شد، تم خاصي ندارد ولي تعدادي از هنرمندان به سوژه‌هايي سمبليک مربوط به خانم سيحون پرداخته‌اند.

معصومه سيحون هنرمند نقاش، از پيش‌کسوتان هنرهاي تجسمي در ايران و مدير گالري سيحون، قديمي‌ترين نگارخانه هنري فعال در ايران بود. او با حدود نيم قرن پيشينه فعاليت هنري، نقش ويژه اي در معرفي استعدادهاي هنري ايران داشت. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و انجمن نقاشان ايران به ترتيب در سال‌هاي 1383 و 1388 از وي به پاس يک عمر فعاليت بي‌وقفه هنري تقدير کردند.
در سال 1345 معصومه سيحون با ياري همسرش گالري سيحون را بنيان نهاد. گالري سيحون يکي از اولين نگارخانه‌هاي هنري ايران است و قديمي‌ترين گالري هنري فعال در کشور به‌شمار مي‌آيد. گالري سيحون با تلاش و مديريت معصومه سيحون، از سال 1345 تاکنون بدون وقفه به فعاليت ادامه داده است.
اين گالري از آغاز کار تاکنون بيش از 1500 نمايشگاه از آثار معاصر هنرمندان نوپاي ايراني برپا کرده است و آثار بسياري از هنرمنداني که بعدها به شهرت ملي رسيدند مانند ژازه طباطبايي، سهراب سپهري، مسعود عربشاهي، حسين زنده رودي، رضا مافي، مکرمه قنبري و عليرضا اسپهبد در ابتدا در گالري سيحون به روي ديوار رفت.

معصومه سيحون روز 31 ارديبهشت 1389 در تهران درگذشت و در بهشت سکينه به خاک سپرده شد.



گروپاژ در راه ابريشم

نمايشگاه گروهي عکس طلا وهاب زاده، انسيه لشکري، سهيلا شمس، ياسمن يرزويي و صدف يزداني با عنوان «گروپاژ» روز جمعه 29 ارديبهشت ساعت 16 تا 20 افتتاح مي‌شود. بازديد از اين نمايشگاه از 30 ارديبهشت تا 10 خرداد از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها 17 تا 20 در گالري راه ابريشم واقع در خيابان لواساني(فرمانيه غربي)، شماره 103 براي علاقمندان ميسر است.


«از لابه‌لا‌ي اتفاقات ساده» در گالري الهه

گالري الهه از روز جمعه 29 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي ساناز دزفوليان با عنوان «از لابه‌لا‌ي اتفاقات ساده» خواهد بود. اين نمايشگاه تا 8 خرداد ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 براي بازديد از اين آثار به گالري الهه واقع در بلوار آفريقا، بالاتر از تقاطع اسفنديار، کوچه گلفام، انتهاي کوچه سمت راست، بن بست اميني، پلاک 3 مراجعه کنند.



نقاشي‌هاي خسروي در گلستان

گالري گلستان از روز جمعه 29 ارديبهشت نمايشگاهي از نقاشي‌هاي مرتضي خسروي را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا سوم خرداد برپا خواهد بود و بازديدکنندگان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 به گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 مراجعه کنند. گالري گلستان پنج‌شنبه‌ها تعطيل است.



افتتاحيه گالري «ري را»

گالري ايراني «ري را» از امروز چهارشنبه 27 ارديبهشت با نمايش آثار 27 هنرمند ايراني در DIFC دوبي آغاز به كار مي‌كند. اين نمايشگاه آثاري در زمينه‌هاي مختلف نقاشي خط، نقاشي، مجسمه و عکس از هنرمندان سه نسل معاصر ايران به نمايش ميگذارد تا زواياي مختلف توانمندي هنرمندان ايراني در يکصد سال اخير معرفي شود.
نقاشي خط‌هايي که به روي ديوار «ري را» خواهند رفت از هنرمنداني چون زنده ياد رضا مافي ، نصرالله افجه‌اي، علي شيرازي، صداقت جباري و فريدون اميدي در کنار مهرداد شوقي حق‌دوست انتخاب شده است .
«ري را» در زمينه نقاشي نيز نام‌هاي پر آوازه‌اي چون آيدين آغداشلو، پرويز کلانتري، يعقوب امداديان، فريده لاشايي، زنده ياد جعفر روح بخش، واحد خاکدان، نصرت‌اله مسلميان و مصطفي دره باغي را در کنار جوان‌ترهايي چون دانا نهداران، هومن درخشنده، مجيد صادقي نژاد، مهران علمي نيا، معصومه عبيري نيا قرار داده است.

عکس‌هاي نمايشگاه افتتاحيه «ري را» با اثر زنده ياد بهمن جلالي آغاز مي‌شود و در ادامه آثاري از مرتضي پور صمدي و مليکا شفاهي به عنوان دو نسل پيشکسوت و جوان عکاس ايراني را به روي ديوار مي‌برد.
اما در زمينه مجسمه‌سازي اين گالري ايراني آثار دختران مجسمه ساز جوان ايراني را در دوبي رونمايي مي‌کند. اين در حالي است كه در كنار آثار فريدون آو و فاطمه امداديان، مجسمه‌هاي فرناز ربيعي جاه، آتوسا وحداني و صفا حسيني در اين نمايشگاه پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرند.
اين مجموعه تا 27 خرداد در گالري «ري را» واقع در طبقه همکف مجموعه DIFC دوبي ادامه خواهد داشت.




چاپ باتيك و «فصل وصل» در گالري بهمن

نمايشگاه آثار نقاشي خط عباس قاسمي با عنوان «فصل وصل» ازشنبه 30 ارديبهشت ماه در نگارخانه فرهنگسراي بهمن برپا مي‌شود. اين نمايشگاه که تا پنجم خرداد ادامه خواهد داشت، شامل 40 اثر در ابعاد متفاوت با تكنيك رنگ سنتي خوشنويسي، اكرليك، اكولين و تركيب مواد و رنگ روغن است. عباس قاسمي متولد 1362، هنر خوشنويسي را بصورت حرفه اي تا دوره عالي نزد استاد عبدالمجيد رضويان آغاز کرده و دوره ممتاز را با استاد سياوش حسيني به پايان رسانده است. وي تاكنون در چندين نمايشگاه انفرادي و گروهي شركت و مقامهايي نيز كسب كرده است. علاقمندان براي بازديد از اين نمايشگاه ميتوانند تا 5 خرداد همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 9 تا 18 به فرهنگسراي بهمن مراجعه کنند.
همچنين نمايشگاه آثار چاپ باتيك فاطمه كريمي از 25 ارديبهشت در نگارخانه فرهنگسراي بهمن برپا شده و تا 31 ارديبهشت نيز ادامه خواهد داشت.

اين نمايشگاه که آثار باتيك فاطمه كريمي را به نمايش ميگذارد، با هدف معرفي هنر باتيك برپا شده و شامل 30 اثر در سبك‌هاي گره هندي، گره اندونزي، كار روي مخمل، كار با اكرليك، چسب و مواد پفكي برگرفته از كشورهاي هند و اندونزي است. فاطمه كريمي در آثار خود از هر نوع پارچه اي به جز ريون و پفكي، بصورت سنتي، فانتزي و مدرن استفاده كرده و از مزيت‌هاي اين آثار قابل شستشو بودن آنهاست.




نگارگري در ايوان

نمايشگاهي از نگارگري‌هاي رضا بدرالسماء از 22 ارديبهشت در گالري ايوان برپاست. اين نمايشگاه تا دوم خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.
گالري ايوان در خيابان آفريقا، چهارراه شهيد حقاني، کوچه کمان، شماره 25، ساختمان انتشارات علمي و فرهنگي واقع است.




جايزه جهاني بيداري در موزه امام علي(ع)

نخستين جايزه جهاني بيداري با آثاري از هنرمندان ايران و جهان در سه بخش از هنرهاي تجسمي كار خود را از روز 24 ارديبهشت در موزه هنر امام علي (ع) آغاز كرده است. در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان ‌طراح پوستر، ‌كاريكاتوريست و عكاس به نمايش گذاشته شده است.
در بخش عكس ‌در كنار هنرمنداني كه آثارشان توسط هيات داوران انتخاب شده،‌ مجموعه عكس‌هايي نيز از هنرمندان مدعوي چون مهرداد اسكويي، زنده ياد ابوطالب امام، سعيد جان بزرگي،‌ رسول ملاقلي‌پور و كاظم اخوان به نمايش گذاشته شده است.
همچنين در بخش كارتون از هنرمنداني چون كامبيز درمبخش، محمدعلي رجبي،‌ سيدمسعود شجاعي طباطبايي، ابوالفضل محترمي،‌ محمود مختاري، ‌محمدحسين نيرومند و جمعي ديگر از هنرمندان آثاري براي نمايش انتخاب شده است. در رشته پوستر نيز در بخش هنرمندان مدعو آثاري از اونيش امين‌الهي‌، كوروش پارسانژاد، محمد جمشيدي،‌ ابراهيم حقيقي،‌ محمد خزاعي،‌ احمدرضا دالوند، بيژن صيفوري و‌ قباد شيوا انتخاب شده است. در بخش جنبي اين نمايشگاه نيز پوسترهاي منتخبي از اسماعيل، بهزاد و كوروش شيشه‌گران از دوران انقلاب اسلامي ايران به نمايش درآمده است.
همچنين آثاري از سه هنرمند برجسته بين‌المللي به نام‌هاي «هيکادي دميرچي» از ترکيه‌، «پکا لوري» از فنلاند و «چارلز ماويان ديويس» از آمريکا در اين جشنواره روي ديوار رفته است.
موزه امام علي(ع) در خيابان وليعصر(عج)، خيابان اسفنديار واقع است.




پاپ آرت در موزه هنرهاي معاصر تهران

نمايشگاه مروري بر آثار پاپ آرت و آپ آرت از «گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران » و«آثار چاپي هنرمندان معاصر مکزيک» که از سوي موزه ملي چاپ اين کشور به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا شده است، از روز سه شنبه 26 ارديبهشت ماه ساعت در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شده است.
پاپ آرت از جنبش‌هاي هنري دهه 60 است. اين جريان همه ارزشهاي ذهني و نظري را كه مورد ستايش نقاشان انتزاعي آن زمان بود را نفي كرده و به جاي آن به بازشناسي، تحليل و گاه صرفا شناسايي فرهنگ مصرفي جامعه پرداخت. هنر پاپ به محيط مصنوعي فرهنگ توده مردم روي مي‌آورد و ماده كارش را در شيوه‌ها و كالاهاي انبوه توليد شده براي زندگي نوين شهري و روستايي مي‌يافت.
بر اين مبنا، فيلم‌ها، آگهي‌هاي تبليغاتي، داستانهاي شبه علمي، موسيقي، حروف و علائم متداول، اشياي روزمره و كالاي مصرفي، ابزار و موضوع اين هنر جديد شدند. پاپ آرت كه يكي از مهم‌ترين جنبش‌هاي هنري قرن بيستم بود، به طور گسترده‌اي بر طرح‌هاي تبليغاتي، گرافيك و مد اثرگذار بود.
اندي وارهل، لري ريورز، جسپر جانز، جيم داين، ريچارد هميلتون از چهره‌هاي شاخص اين جنبش محسوب مي شوند. آپ آرت اصطلاحي در دهه 1960 بود كه به نقاشي انتزاعي مشتق از آثار هنرمنداني چون جوزف آلبرز و ويكتور وازارلي اطلاق شد. اين سبك از خطاهاي بصري و ديگر جلوه‌هاي ديدماني بهره ميگرفت و در آن عموماً از رنگ‌هاي درخشان و انتزاعات هندسي در هم فشرده استفاده ميشد و بر مُد، طرح‌هاي تبليغاتي و ديگر جنبه‌هاي فرهنگ همگاني دوره خود تأثير زيادي داشت.
هنرمندان اين جنبش با استفاده از نقطه و خط و به مدد رنگ گذاري و سايه روشن کاري با استفاده از خطاي ديد مخاطب، درصدد القاي مفاهيمي چون ريتم، حرکت، حجم مجازي و عمق هستد. ويکتور وازارلي از چهره‌هاي شاخص اين هنر و بنيانگذار آپ آرت محسوب مي‌شود.
علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 18 به موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان کارگر شمالي مراجعه کنند.




«کافيست بايستي» در آران

گالري آران از روز جمعه 22 ارديبهشت ماه ميزبان نمايشگاهي از عکسهاي ابتهاج قنادزاده و امين ميثمي با عنوان «كافيست بايستي» است.

رضا کيانيان درباره اين نمايشگاه نوشته است: «هيچ گاه نتوانستم باور کنم، هيچ عکسي عين واقعيت باشد. در عين حالي که هيچ عکسي غير از واقعيت چيز ديگري نيست. همين که عکاس از دريچه دوربين اش قابي را انتخاب مي کند، در واقعيت دست برده. چون بخش کوچکي از واقعيت را قاب کرده و بخش بزرگ تر را آگاهانه نديده است و ثبت نکرده است. اما نمي توانيم قبول نکنيم که همان قاب انتخاب شده، واقعيت نيست، تنها واقعيتي است که ما به عنوان مخاطب از نگاه عکاس مي بينيم، يک واقعيت انتخاب شده، نه رها و بي مرز. حتي لزومي ندارد همواره به دنبال ثبت واقعيت‌هاي بيروني باشيم. چون ذهن ما هم واقعي است. مي توانيم از انتخاب صرف فراتر برويم، و واقعيت ذهن خودمان را بچينيم و ثبت کنيم آن طور که دوست داريم. فقط کافيست بايستيم و واقعيت ذهن ابتهاج و امين را از رفتن ببينيم. نمي دانم اين روزها چرا همه دارند مي روند.»



اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 19 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان کريمخان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 مراجعه کنند.




دومين بازار نقاشي تهران

دومين بازار نقاشي تهران که توسط انجمن نقاشان ايران و موسسه صبا پنجشنبه 21 ارديبهشت افتتاح شد و در روز اول با فروش خوب آثار هنري همراه بود. 3500 اثر از 800 هنرمند به اين نمايشگاه راه يافته است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد و خريد آثار هنري از بازار نقاشي تا 31 ارديبهشت همه روزه به‌جز روزهاي تعطيل، از ساعت 10 تا 18، به خيابان ولي عصر(عج)، خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند.






گراميداشت وزيري مقدم در فروهر

گالري فروهر از 20 ارديبهشت، نمايشگاهي گروهي را به مناسبت بزرگداشت محسن وزيري مقدم ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه با آثاري از همايون سليمي، بابک اطميناني، رضا خدادادي، رضا حسيني و هادي جمالي و به گراميداشت مقام هنري محسن وزيري مقدم، نقاش پيشکسوت و نوگراي دوران معاصر برپا مي‌شود.
همچنين جلسه پرسش و پاسخي با حضور نقاشان شرکت کننده در اين نمايشگاه که همگي از چهره‌هاي مطرح نقاشي معاصر هستند، روز سوم خردادماه از ساعت 16:30 تا 19 در محل گالري فروهر برگزار مي‌شود.

محسن وزيري مقدم متولد 1303 در تهران، از اولين دانش آموختگان دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و يکي از پيشکسوتان جنبش نوگرايي در نقاشي ايران است که بسيار تحت تاثير امپرسيونيستها بوده است. او در سال 1327 از دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و در مرداد ماه 1334 به ايتاليا رفت و در آکادمي هنرهاي زيباي رم به تحصيل مشغول شد.
نخستين نمايشگاه انفرادي وزيري مقدم در سال 1331 در انجمن ايران و امريکا برگزار شد. وي در بيست و نهمين بيينال جهاني ونيز در سال 1337 با اثري به نام «شهر ايراني» شرکت کرد. او از سال 1348 تا 1355 رياست دانشکده هنرهاي زيبا را نيز برعهده داشت و با بهره‌گيري از نقش برجسته‌هاي فلزي اقدام به ساختن مجسمه‌هاي چوبي کرد.
نمايشگاه گراميداشت اين نقاش برجسته در گالري فروهر، تا 10 خردادماه برپاست و علاقمندان مي‌توانند يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 از اين آثار در گالري فروهر ديدن کنند. گالري فروهر در بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2 واقع است.




نمايش ارابه‌ها در گالري هما

گالري هما پنجمين مجموعه از آثار حسين سلطاني را با عنوان «ارابه خدايان» از روز جمعه 22 ارديبهشت به نمايش گذاشته است.
فرحناز فراشاه درباره اين نمايشگاه نوشته است: «شايد بي اغراق نباشد که زندگي هنري حسين سلطاني را يکي از با ثبات ترين زيست‌هاي هنري در ميان نسل آخر نقاشي معاصر ايران بشناسيم . نام او و اتومبيل پيکان " اسطوره پاپ قرن بيستمي ايران " با يکديگر مترادف شده اند . به نقل از حسين سلطاني در بيانيه اين نمايش ، " پيکان نمادي ست که در پي گريز از ساخت تک معنايي هويت است و دنياي نشانه‌هاي مختص خود را مي آفريند ، از اين رو واقعيت خاص خود را پديد مي آورد و اين واقعيتي ست مجهول ." آثار اين دوره سلطاني هر چند هنوز شاکله شکلي دارند ولي هنرمند در آنها نوعي نمادشناسي را با انتزاع فرم در هم آميخته و از ريخت ايران خودرو ، انتزاعي بومي استخراج کرده است. تجسس حسين سلطاني در زيست و بافت پيکان بعدها توسط نسل از هنرمندان پس از او مورد استفاده قرار گرفت و همين پيشينه است که از او هنرمندي پر سابقه در عين جواني ساخته است.»

اين نمايشگاه تا سوم خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از آن همه روزه از ساعت 16 تا 20 به سالن شماره 2 گالري شيرين، محل جديد برگزاري نمايشگاه‌هاي گالري هما، واقع در ولنجک، خيابان هجدهم، پلاک 9 مراجعه کنند.




مجسمه‌هاي بختياري در گالري شيرين

نمايشگاه مجسمه‌هاي سپهر بختياري روز جمعه 22 ارديبهشت ماه در گالري شيرين افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا سوم خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 21 از اين آثار در کالري شيرين واقع در ولنجک، خيابان هجدهم، پلاک 9 ديدن کنند.



بينابينيت در ماه مهر

گالري ماه مهر از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي گروهي با عنوان «بينابينيت» به گردآوري حميد سوري، مدرس تاريخ هنر و منتقد هنرهاي تجسمي است.
در اين نمايشگاه آثاري از مهرداد افسري، ژينوس تقي زاده ، سعيد روانبخش، جاويد رمضاني، رزيتا شرف جهان، وحيد شريفيان، حامد صحيحي، بهرنگ صمدزادگان، سميرا عليخانزاده، فرهاد فزوني، اميرعلي قاسمي، بهنام کامراني، نصرت الله مسلميان، مهدي مقيم نژاد، مهران مهاجر و حسين والا منش به نمايش گذاشته شده است.

جلسه نشست نقد و بررسي اين نمايشگاه نيز روز شنبه 20 خرداد از ساعت 17 تا 20 در محل گالري ماه مهر برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه تا 24 خرداد ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز تعطيلات رسمي از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين اثار به نشاني خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر، پلاک 7 مراجعه کنند.



نقاشي در ساربان

نمايشگاهي از نقاشيهاي علي افتخاري نسب از روز جمعه 22 ارديبهشت در گالري ساربان افتتاح شده است. اين نمايشگاه تا اول خردادماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها براي بازديد از اين آثار به گالري ساربان واقع در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.


درنگ در گالري لاله

گالري لاله از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از عکسهاي ناصر وافي است. در اين نمايشگاه 19 قطعه عکس در ابعاد 110 در 74 سانتيمتر به نمايش گذاشته شده است.

اين عکاس درباره آثارش مي‌گويد: «از آنجا که عکاسي نيز نوعي ديدن است، روند عکاسي ميتواند گسستن از " فضاي پيراموني" براي رسيدن به حسي دروني ودرک بهتري از" معناي هستي" باشد. يک عکس بيش از آنکه بازنمايه اي از جهان بيرون باشد، درنگ و تاملي است که فرد در خود دارد،"بازنگرشي در خويش" است. عکس به مثابه پنجره اي، به روح هر فرد گشوده مي شود و جستاري است براي کشف خويشتن و آرامشي است که در شعري ناتمام موج مي زند.»

اين نمايشگاه تا دوم خردادماه ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز روزهاي تعطيل، صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 15 تا 19 به گالري لاله واقع در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله، روبروي پارکينگ طبقاتي لاله مراجعه کنند.



گره کور در ماه

گالري ماه از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از مجسمه‌هاي فرزانه حسيني با عنوان «گره کور» است.

اين نمايشگاه تا دوم خرداد ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز يکشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 و دوشنبه و چهارشنبه‌ها از ساعت 11:30 تا 20 براي بازديد از آن به گالري ماه واقع در خيابان آفريقا(جردن)، بلوار گلستان، پلاک 26 مراجعه کنند.




نقاشي‌هاي صلاحي در سين

گالري سين از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي زرين صلاحي است. اين نمايشگاه تا 31 ارديبهشت ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 به نشاني شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.



حرمان شلماني در افرند

گالري افرند از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه عکس‌هاي اميد شلماني با عنوان «حرمان» است. اين نمايشگاه تا 29 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالري افرند واقع در بزرگراه جلال آل احمد، خيابان جهان آرا، خيابان 19 (جلال حسيني)، بعد از تقاطع اشک شهر، پلاک 48 مراجعه کنند.



نقاشي و مجسمه در حنا

گالري حنا از روز جمعه 8 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه نقاشي‌ها و مجسمه‌هاي رضا لواساني است. اين نمايشگاه تا 26 خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري حنا واقع در قيطريه، خيابان دولت، خيابان مطهري، خيابان اخلاقي، خيابان جهانتاب، بيگلرپور شرقي، پلاک 19 مراجعه کنند.



طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران

موزه امام علي(ع) از روز 6 فروردين ميزبان نمايشگاهي از آثار پيشکسوتان نقاشي و خوشنويسي با عنوان «طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران» است. در اين نمايشگاه آثار هنرمنداني همچون محمود جوادي‌پور، حسين زنده رودي، زنده‌ياد دکتر جواد حميدي، پرويز کلانتري، علي اکبر صادقي، يعقوب عمامه پيچ، محمد ابراهيم جعفري، فريده لاشايي و... در طبقه فوقاني موزه به نمايش درآمده است و در طبقه مياني موزه نيز آثار خوشنويسي از اساتيد معاصر ايران با موضوع نوروز و طبيعت، در گرايش‌هاي مختلف خوشنويسي و خط نقاشي ارايه شده است. در طبقه همکف اين موزه نيز آثار نقاشي با موضوع آيين‌هاي سرور و شادماني ملي، ديني در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است. اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت تمديد شده است و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 براي بازديد از اين آثار به خيابان ولي‌عصر(عج)، بلوار اسفنديار، موزه هنر امام علي(ع) مراجعه کنند. 

نظر شما