جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۲۱۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
نمايش خياباني دره گل سرخ و شاهزاده‌هاي شير دل با بازي کودکان استثنايي اين هفته در محوطه تئاتر شهر برگزار مي‌شود.

به گزارش «شهر» اين نمايش از يک‌شنبه تا چهارشنبه -7 تا10 خرداد- اين هفته ساعت 17:30 در محوطه تئاتر شهر اجرا مي‌شود. اين نمايش، نخستين نمايش خياباني به شيوه عروسکي از سوي اين گونه بچه‌هاست که دو جايزه بازيگري زن و موسيقي را از دفتر تئاتر خياباني بيست و هشتمين جشنواره فجر دريافت کرده است.

 

نويسنده و کارگردان و تئاتر درمانگر اين نمايش رسول حق شناس است و طراح صحنه و لباس عروسک بر عهده سميه کيا دربندسري است که مينا شجاع هم عروسک‌هاي آن را ساخته است. تهيه کننده اين نمايش کانون خيريه سندروم داون ايران است.

 

بيژن ابهري، آيدا عادل پور، فرزاد ذبيحيان، کيارش ميرزازادي، مهران قند هاري، مجيد اقتداري، حسين روضه خوان، مونا سحرخيز، خدايار آذرنيا، حامي ميراحمدي، حسين شکوري‌راد، آذين بهرامي، ريحانه فارغ، اميرحسين توانا، سيما قربان خان، سعيد مالکي و امين خواجه‌وند در اين نمايش به اجراي نقش مي‌پردازند که همه از معلولان ذهني دسته سندروم داون هستند.

 

در اين نمايش از تکنيک فاصله گذاري «برشت» و حتي از ابزار تعزيه استفاده شده است. اين نمايش نيز به صورت عروسکي ميله‌ايي نيز اجرا مي‌شود که بازيگران از عروسک استفاده مي‌کنند. تقويت بيان، ارتقاي سطح تمرکز، تقويت قدرت کنترل اعضلاي بدن همزمان، تقويت حنجره آوازي افراد، تقويت العتماد به نفس، ارتبط اجتماع با اين گونه افراد و اعتماد خانواده ها ي اين افراد به فرزندانشان از اهداف اجراي اين نمايش براي کودکان استثنايي است.

 

داستان نمايش درباره گل سرخي است که در سبزه زار زندگي مي‌کند و ناگهان شيطونک‌هاي بلا گلبرگ‌هاي او را مي‌دزدند. گل که حالا پژمرده شده است تصميم ميگيرد از دو شاهزاده قهرمان کمک بگيرد که بروند و گلبرگ‌هاي او را پيدا کنند شاهزاده‌ها هم تصميم مي‌گيرند از فرشته‌ها کمک بگيرند و فرشته‌ها را آزاد مي‌کنند و آن‌ها هم گلبرگ‌هاي گل را به او مي‌دهند و همه با هم شعر آزادي سر مي‌دهند.

 

اين گونه نمايش‌ها در راستاي «تئاتر درماني» تعريف شود که کارگردان يک درمانگر است که بايد جنبه‌هاي رواني کار، تمرين‌ها و حضورش پررنگ‌تر از متن و نمايش باشد. در اين موقعيت شخص تئاتر درمانگر بايد از علم روانشناسي آگاهي داشته باشد، به نکات کاردرماني توجه کند، گفتاردرماني را مد نظر داشته باشد، رفتارشناسي شخصيت را بداند، مشاور خوبي باشد و از علم تئاتر در راستاي درمان استفاده کند.

 

نظر شما