جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۷
کد خبر: ۵۲۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
انبوه متقاضيان مسکن و عدم توانايي مالي آنها موجب شده است که ساخت آپارتمان‌هايي با متراژ کمتر از 30 متر در تهران رواج پيدا کند به طوري که اين واحدها به دليل استقبال زياد، در همان مراحل ساخت به فروش مي‌رسند.

به گزارش«شهر»، در سال‌هاي اخير قيمت واحدهاي مسکوني در کلان شهرها و به خصوص در شهر تهران با افزايش بي سابقه اي روبرو شده است و حتي اين قيمتها به نسبت درآمد ساکنان آن، از شهرهاي بزرگ دنيا هم پيشي گرفته است. در اين بين، نه تنها قدرت خريد مردم افزايشي نداشته بلکه به دليل تورم با کاهش مواجه شده است.

 

شهر تهران به عنوان پايتخت ايران با جمعيت زيادي روبرو است که اين شاخص در کنار افزايش تورم اين شهر را تبديل به گران ترين شهر کشور کرده و وجود تفاضاي زياد براي مسکن، موجب ايجاد شگردهاي زيادي براي ساخت آپارتمان شده است.

 

يکي از اين اقدامات که عمدتا از سوي بساز بفروش‌ها انجام مي گيرد، ساخت خانه هاي بسيار کوچک در پايتخت است که آنقدر کوچک هستند که از آن فقط براي خوابگاه مي توان استفاده کرد و در واقع يک آشيانه کوچک به شمار مي رود.

 

البته در گذشته ساخت خانه هاي کوچک از سوي برخي از انبوه سازان مطرح شده بود اما همان زمان کارشناسان به مقابله با اين ديدگاه پرداختند و اعلام کردند که زندگي ايراني که اساس آن خانواده و شب نشيني هاي خانوادگي است، نمي‌تواند در خانه هاي کوچک و کمتر از 40 متر زندگي کند و چه بسا افراد را با مشکلات اجتماعي روبرو کند.

 

اما در دو سال اخير فشار تورم براي خريد مسکن به جايي رسيد که بازار براي ساخت واحدهايي با متراژ کمتر از 30 متر هم آماده شد و فرصت مناسبي را براي بساز و بفروش‌ها آماده کرد تا به اين وسيله واحدهاي بيشتري را به فروش برسانند و بخش ديگري از متقاضيان را هم وارد بازار خريد و فروش مسکن کنند.

 

آپارتمان 25 متري، 50 ميليون تومان

 

يکي از اين سازندگان که ساخت واحدهاي 25 متري را انجام مي دهد، اعلام کرد که استقبال از خريد اين واحدها به خصوص از سوي زوج‌هاي جوان به اندازه اي زياد است که ما در مراحل اوليه ساخت آنها را پيش فروش کرده و مي فروشيم.

 

وي در خصوص قيمت اين واحدها، گفت: قيمت گذاري اين واحدها کمي با منطقه واقع شده در آن تفاوت دارد اما يک واحد 25 متري در خيابان سبلان با پارکينگ و انباري به قيمت 50 ميليون تومان به فروش مي رسد.

 

همانطور که اين سازنده اعلام کرد اين واحدها در همان ابتداي ساخت به فروش مي رسند، بنابراين ممکن است آگهي زيادي از اين واحدها در نيازمنديهاي روزنامه و يا بنگاه هاي املاک به چشم نخورد که اين امر نشانگر دغدغه بالاي متقاضيان براي داشتن مسکن است.

 

براين اساس، قيمت يک واحد آپارتمان 23 متري تکواحدي و نوساز در ميدان تسليحات 52 ميليون تومان تعيين شده است که در واقع هم مترمربع 2 ميليون و 260 هزار تومان به فروش مي رسد.

 

بررسي ها نشان مي دهد که براي خريد اين آپارتمان‌ها در مناطق مرکزي و متوسط تهران بايد حداقل متري 2 ميليون تومان پرداخت کرد و به دليل متراژ کم ، قيمت زيادي به خريدار تحميل نمي شود و متقاضي با در نظرگرفتن وام مسکن با 25 ميليون تومان صاحبخانه مي شود.

 

اجاره واحدهاي کمتر از 30 متر در تهران

 

از سويي بازار اجاره اين آپارتمان‌ها هم عمدتا در مرکز شهر تهران داغ است و بخشي از متقاضيان مسکن که در ميان آنها متقاضي مجرد بيشتر است را شامل مي شود.

 

براساس اين گزارش اجاره يک واحد 30 متري همکف و تکواحدي در ميدان سلماس يوسف آباد 15 ميليون تومان رهن و 450 هزار تومان اجاره تعيين شده است و سوئيت 20 متري طبقه 4 با آسانسور هم با 30 ميليون تومان رهن کامل اجاره داده مي شود.

 

منبع: مهر

نظر شما