شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۳
کد خبر: ۵۲۲۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
آغاز 1463 روز قانون‌گذاري و نظارت براي برگزيدگان مجلس نهم
7 خرداد 91 جلسه افتتاحيه بهارستان نهم با نواخته شدن سرود جمهوري اسلامي ايران و تلاوت آياتي از قرآن کريم با حضور مسئولان عالي رتبه جمهوري اسلامي آغاز شد.

به گزارش «شهر» جلسه افتتاحيه بهارستان نهم در ساعت 8:42 صبح  7 خرداد با نواخته شدن سرود جمهوري اسلامي ايران و تلاوت آياتي از قرآن کريم آغاز شد.


مسن ترين و جوان‌ترين نمايندگان رئيس شدند

عليرضا مرندي(متولد 1318) و محمدرضا آشتياني (1319) مسن ترين نمايندگان مجلس نهم در جايگاه رئيس و نايب رئيس ابوالقاسم جراره(1360) و محمد حسن‌نژاد(1360) به عنوان کم‌سن ترين نمايندگان ملت در جايگاه دبيران هيئت رئيسه سني مجلس نهم کار خود را آغاز کردند. طبق آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، اداره مراسم افتتاحيه مجلس ‌تا پيش از انتخاب هيئت رئيسه موقت را هيئت رئيسه سني بر عهده مي‌گيرد.


حضور مسئولان عالي رتبه در نخستين جلسه

چهره‌هاي سياسي شاخص بسياري در جلسه نخست نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.

آيت الله مهدوي کني، آيت الله هاشمي رفسنجاني، حجت الاسلام محمدي گلپايگاني، محمود احمدي نژاد، آيت الله آملي لاريجاني، آيت الله احمد جنتي، حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوري، عباسعلي کدخدايي، سرلشکر فيروزآبادي، حجت الاسلام پورمحمدي، حجت الاسلام محسني اژه‌اي، سعيد جليلي، حجت الاسلام منتظري، علي اکبر صالحي، محمدباقر قاليباف، رحيم صفوي، عسگر اولادي، سردار احمدي مقدم، سردار نقدي، حجت الاسلام رييسي، پوردستان، مهدي چمران و جمعي از وزراي دولت از چهره‌هاي شاخصي هستند که در جلسه آغاز به کار مجلس نهم حضور داشتند.

همچنين خانواده شهداي هسته‌اي از مهمانان ويژه امروز بهارستان بودند.


پيام رهبري: همه قانون را فصل‌الخطاب بدانند

آيت‌الله محمدي گلپايگاني متن پيام مقام معظم رهبري به مناسبت افتتاح نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را به شرح زير قرائت کردند که در بخشي از اين سخنان آمده است:

«مجلس شوراي اسلامي يک رکن اساسي کشور و نظام اسلامي است؛ همه ي آنچه در نظام اسلامي برجسته و شاخص است بايد در مجلس تبلور و انعکاس يابد؛ ايمان، شجاعت، پيشگامي، ايستادگي بر مباني نظام، ايستادگي در برابر دشمنان، روزآمدي و نوآوري، وحدت و انسجام ملي، کار و تلاش فداکارانه، به ميدان آوردن همه‌ي ظرفيت فردي و جمعي، نشانه‌هايي است که ميتوان يک مجلس موفق را با آن شناسايي کرد.

همکاري حقيقي و صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالش‌هاي ناموجّه نيز يک شاخص مهم ديگر و داراي سهمي تعيين کننده در اتحاد ملّي است، که دلسوزان کشور همواره بر آن پاي فشرده و منافع عمومي و وجاهت چهره ي ملّت ايران در چشم جهانيان را در گرو آن دانسته اند. اين توصيه عيناً به ديگر قواي کشور و همه ي اشخاص و نهادهاي مسئول نيز متوجه است. همه بايد قانون را فصل الخطاب بدانند.


سوگند نهم

نمايندگان مردم در خانه ملت در اولين نشست علني امروز (يک شنبه 7 خرداد) از دور نهم مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان طبق اصل 67 قانون اساسي متن سوگند را پس از قرائت عليرضا مرندي تکرار و قرائت کردند.

عليرضا مرندي، رييس هيئت رييسه سني در اغاز به قرائت اين سوگندنامه ياداوري کرد که نمايندگان اقليت دور نهم مجلس شوراي اسلامي با کتاب آسماني خود مراسم تحليف را به جا مي آورند.


متن سوگند نمايندگان طبق اصل 67 قانون اساسي به شرح ذيل است:

بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحيم‏

«من در برابر قرآن مجيد به خداي متعال سوگند ياد مي‌کنم و با تکيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌کنم که پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم. همچنين وديعه‌اي که ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري کنم، و در انجام وظايف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پايبند باشم، از قانون اساسي اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادي مردم و تامين مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»


رونمايي از سرود جديد مجلس با شعر «علي معلم»

پس از انجام مراسم تحليف، از سرود جديد مجلس که علي معلم شعر آن را سروده بود، رونمايي شده و اين سرود در مراسم افتتاحيه مجلس نهم در صحن پارلمان پخش شد.


نظارت وظيفه مجلس و کار بدون نظارت غيرقابل قبول است

در ادامه برنامه رئيس جمهور مجلس را از مهمترين ارکان نظام جمهوري اسلامي خواند و تأکيد کرد: نظارت مهمترين کار مجلس است و کار بدون نظارت کار غيرقابل قبول است.

وي با بيان اينکه در مجلس اصل بر قانونگذاري است، تصريح کرد: قانونگذاري درست پايه و اساس تحقق همه آرمان ها و مطالبات تاريخي ملت است.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اينکه قانون بايد جامع، مانع،‌ دقيق و ماندگار باشد، تصريح کرد: کشور بايد با قوانين پايدار و مستحکم اداره شود تا ثبات در امور پيدا شود، بايد بيشترين وقت و دقت در حوزه قانونگذاري صرف شود و بهره‌گيري از مطالعه دقيق و حتي مطالعه تطبيقي، استفاده از همه تجربيات و امور حقوقي ضروري است.


تجديد بيعت با آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي و شهدا

با اتمام سخنراني رئيس جمهور در مراسم افتتاحيه ميهمانان مراسم افتتاحيه نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي صحن پارلمان را ترک و منتخبان براي تجديد بيعت با آرمان‌هاي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي و شهدا رهسپار حرم مطهر ‌شدند.

نظر شما