جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۲۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰
خريد يک اتومبيل دست دوم حوصله و دقت بيشتري را مي طلبد و شما بايد بدون هيچ تعارفي، تمام قسمت هاي خودرو موردنظر را مورد بررسي قرار دهيد حتي اگر فروشنده، يکي از آشنايان شما باشد. متن زير راهنماي خوبي است براي کساني که قصد خريد يک خودروي دست دوم دارند.

به گزارش «شهر» برخي ترجيح مي دهند به جاي يک اتومبيل صفر کيلومتر، مدل هاي دست دوم آن را با قيمتي کمتر خريداري کنند و درواقع نسبت به افت ظاهري و باطني خودرو حساسيت خاصي نشان نمي دهند.

 

 البته گاهي هم پيش مي آيد شما اتومبيلي را با قيمتي بيش از بودجه خود براي خريد درنظر گرفته ايد و در اين صورت مجبور هستيد نمونه کار کرده يا به قول معروف، دست دوم آن را خريداري کنيد.

 

 

به هر حال خريد يک خودرو دست دوم با بودجه، سليقه و ميزان حساسيت شما رابطه مستقيم دارد. البته اگر مانند نگارنده، وسواس و حساسيت زيادي در خريد خودرو به خرج دهيد، يک خودرو صفرکيلومتر ارزان قيمت را به خودرو دست دوم ترجيح خواهيد داد!

 

 

فراموش نکنيد خريد يک اتومبيل دست دوم حوصله و دقت بيشتري را مي طلبد و شما بايد بدون هيچ تعارفي، تمام قسمت هاي خودرو موردنظر را مورد بررسي قرار دهيد حتي اگر فروشنده، يکي از آشنايان شما باشد.

  

پيش تر در مورد خريد خودرو نو و صفرکيلومتر مواردي را ذکر کرده ايم و بخشي از آنها در خريد اتومبيل دست دوم نيز کاربرد دارد. به عنوان مثال براي خريد اين خودروها هم قبل از هر چيز بايد بودجه خود را در نظر بگيريد و در نظر داشته باشيد که کل بودجه موردنظر را براي خريد اتومبيل پرداخت نکنيد زيرا هرچه کارکرد خودرو بيشتر باشد، باتوجه به استهلاک قطعات و همچنين اتمام مدت گارانتي، ممکن است هزينه نگهداري بيشتري را هم به شما تحميل کند.

  

از خودروهاي زيادي ديدن کرده و فقط چند آگهي خودرو و يک مرجع مشخص بسنده نکنيد. امروزه سايت هاي مختلفي جهت ثبت آگهي خريد و فروش خودرو راه اندازي شده اند و معمولا مي توانيد مشخصات کامل خودرو، قيمت و تصاوير آن را در سايت مشاهده کنيد، هرچند که ممکن است تصاوير و مشخصات، با خودرو موردنظر مطابقت نداشته باشند.

  

خودروهايي که قيمت آنها با بودجه شما همخواني داشته و کارکرد کمتري هم داشته باشد، به عنوان گزينه هاي ايده آل به حساب مي روند و البته اين امر به طرز نگهداري مالک خودرو نيز بستگي دارد زيرا ممکن است خودرويي با کارکرد بيشتر، از لحاظ فني و ظاهري، سالم تر از نمونه اي مشابه با کارکرد کمتر به نظر برسد.

  

مدت اعتبار بيمه و گارانتي از ديگر موارد مهمي هستند که در تعيين قيمت خودرو دست دوم نقش دارند. اگر خودرو مورد نظر شما تا آن روز تصادف نداشته باشد، شامل تخفيف بيمه مي شود و اين يک امتياز مثبت به حساب مي رود زيرا بعدها براي تمديد مدت اعتبار بيمه، مبلغ کمتري پرداخت خواهيد کرد.

  

خودروهايي که مهلت گارانتي آنها به پايان نرسيده باشد، گزينه هاي وسوسه برانگيزي هستند زيرا تا مدتي معين، سرويس هاي دوره و تعويض برخي از قطعات آنها به صورت رايگان انجام مي شود.

 

 سال ساخت خودرو در تعيين قيمت آن بسيار موثر است و تا جايي که ممکن است سعي کنيد مدل هاي جديدتر را خريداري کنيد زيرا به همين نسبت، شما هم در آينده براي فروش آن راحت تر خواهيد بود و مي توانيد خودروي تان را با قيمت مناسب تري به فروش برسانيد.

 

 براي بازديد از خودرو و بررسي آن، حتما يک فرد باتجربه را با خود همراه کنيد و از نظرات او کمک بگيريد. تمامي موارد ازجمله وضعيت ظاهري و فني خودرو را با دقت بررسي کنيد و به اتفاق مالک خودرو، جهت بازديد فني به يک تعميرگاه معتبر مراجعه کنيد.

  

روز بازديد، ابتدا وضعيت ظاهري خودرو را با دقت بررسي کنيد. ممکن است بعضي از قسمت ها صافکاري و رنگ شده باشند و تشخيص آنها فقط توسط افراد باتجربه و حرفه اي امکانپذير است. از زواياي مختلف و در روشنايي روز به بدنه نگاه کنيد. در اين حالت اگر قسمتي از خودرو آسيب ديده باشد به راحتي ديده مي شود و موج دار بودن رنگ خودرو از علائم آن است. وضعيت لاستيک ها و ارتفاع آج آنها را نيز بررسي کنيد. صاف شدن نامنظم بعضي از تايرها مي تواند به خاطر اشکال در سيستم جلوبندي يا عملکرد نامناسب سيستم ترمز باشد.

 

 داخل کابين اولين چيزي که درنظر گرفته مي شود، وضعيت پوشش صندلي هاست که تقريبا نشان دهنده سليقه مالک و طرز نگهداري خودرو نيز هست. بعد از آن بايد به داشبورد و پوشش داخلي درها توجه کنيد زيرا در اتومبيل هايي که جنس مواد پلاستيکي به کار رفته در کابين آنها نامرغوب باشد، امکان ترک خوردن داشبورد و رودري ها بعد از چند وقت زياد است که اگر به آنها رسيدگي نشود، ترک ها بزرگ تر مي شوند و ديگر امکان ترميم آنها وجود ندارد. سالم بودن سيستم صوتي، سيستم تهويه مطبوع، برف پاک کن، دستگيره درها، چراغ ها و صندلي ها نيز بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

 

 بعد از بررسي اين موارد بهتر است چند دقيقه پشت فرمان خودرو قرار گرفته و با آن رانندگي کنيد تا عملکرد سيستم ترمز، سيستم تعليق، فرمان پذيري و گيربکس آن را محک بزنيد، بهتر است اين کار را در مکاني خلوت انجام داده تا با دقت زياد به صداهاي مختلف گوش کنيد و علت هريک را جويا شويد. سر و صداي ايجادشده در قسمت زيرين خودرو به خصوص هنگام عبو راز ناهمواري ها، وجود اشکال در سيستم جلوبندي يا فنربندي خودرو را به شما گوشزد مي کند. گاهي اوقات صداهاي مختلفي از ناحيه درها شنيده مي شود که ممکن است به خاطر تنظيم نبودن آنها يا ايراد داشتن قفل آنها باشد.

 

 البته در بعضي از خودروها مانند سمند، اين سروصداها عادي بوده چون تقريبا در تمام مدل هاي آن اين صداها از ناحيه درها يا ستون B شنيده مي شود و مهم ترين علت آن، عدم دقت و کيفيت در مونتاژ قطعات است. عددي که در صفحه کيلومترشمار به عنوان کارکرد خودرو نشان مي دهد ممکن است واقعي نباشد و خواسته يا ناخواسته رقم ديگري را نمايش دهد.

 

 براي اطمينان از اين امر مي توانيد خودرو را به نمايندگي يا تعميرگاه هاي مجاز برده تا با دياگ زدن کارکرد واقعي آن را مشخص کنند. البته اين روزها متاسفانه يا خوشبختانه، روش هايي ابداع شده که حتي با دياگ زدن خودرو نيز، کارکرد حقيقي آن معلوم نمي شود!

 

 نکته ديگري که بايد به آن توجه شود، لوازم و تجهيزات جانبي است که بعدا توسط مالک خودرو به آن اضافه شده است. هرچند اين يک امتياز مثبت به حساب مي رود اما فراموش نکنيد بعضي ها از اين ويژگي سوءاستفاده کرده و مبلغ بيشتر از قيمت خودرو از شما دريافت مي کنند.

 

 بنابراين با يک حساب سرانگشتي مي توانيد حدس بزنيد پرداخت مبلغي اضافه براي دريافت آنها به صرفه است يا اينکه بعدا همان تجهيزات به سليقه خود و با قيمتي مناسب تر خريداري کنيد. ازجمله اين لوازم و تجهيزات جانبي مي توان به سيستم صوتي، قفل فرمان، باربند اسکي، سيستم رهياب، سامان دهنده لوازم، جعبه ابزار و تجهيزات تزئيني اشاره کرد.

 

 مالک خودرو موظف است اتومبيل را با همان شرايطي که به شما وعده داده و بدون هيچ تغييري تحويل دهد. بنابراين در روز تحويل خودرو، يک بار ديگر همه چيز را به طور کلي بررسي کنيد و مشخصات ذکرشده در قرارداد را مطابقت دهيد.

 

 مواردي که در بالا گفته شد بدين معنا نيست که خريد اتومبيل دسته دوم، کار دشوار و ريسک پذير است و قصد نداريم شما را از انجام اين کار منصرف سازيم. اين نکته را هم به خاهطر داشته باشيد قرار نيست با مشاهده کوچک ترين مشکل، از خريد آن خودرو صرف نظر کنيد.

 

 

هدف اين است که شرايط خودرو را بررسي کرده و با قيمت تعيين شده مقايسه کنيم تا ارزش خريد آن در مقابل مبلغ پرداختي مشخص شود. بدين ترتيب مي توانيد تشخيص دهيد قيمت اعلام شده براي آن خودرو منطقي و عادلانه است يا خير. در ادامه توجه شما را به قيمت نمونه دست دوم برخي از اتومبيل هاي پرطرفدار در بازار داخلي جلب مي کنيم.

 

  

? پرايد صبا مدل 86 تا 89 حدود 5/500تا 8 ميليون

 

? پژو 206 تيپ 6 مدل 86 تا 90: حدود 13/700تا 22 ميليون تومان

 

? پژو 206 تيپ 5 مدل 85 تا 90: حدود 13/700 تا 19/500 ميليون تومان

 

? سمند LX مدل 86 تا 90: حدود 11 تا 16/500 ميليون تومان

 

? نيسان ماکسيما 86 تا 90، حدود 38 تا 55 ميليون تومان

 

? هيونداي سوناتا 2008 تا 2010: 43تا 55 ميليون تومان

 

منبع: زندگي نيوز

 

نظر شما