جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۶
کد خبر: ۵۲۲۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
دو طرح با محوريت زنان و خانواده در جلسه امروز شوراي شهر تهران بررسي شد.

به گزارش «شهر» در جلسه امروز سه شنبه _9خرداد_ شوراي شهر تهران يک فوريت طرح تحکيم بنياد خانواده ، آموزش مهارتهاي زندگي مشترک زوجين قبل از ثبت ازدواج بررسي شد.


معصومه آباد دبير کميته سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينکه معضلات خانوادگي و آسيبهايي که به تحکيم بنياد خانواده وارد شده فوريت بررسي اين طرح را تاکيد مي کند گفت: خانواده يکي از اساسي ترين و قديمي ترين نهادهاي اجتماعي که تاثير بسزايي در آموزه هاي افراد دارد. هر چه ما امروز داريم تحت تاثير تعليمات کودکي است.

 

وي افزود: با توجه به وضعيت فعلي خانواده و آمارهاي ازدواج و طلاق اين مصوبه بايد به صورت اورژانسي بررسي شود. بر اساس آمارها در سال 90 نسبت به سال 89 ازدوج يک درصد رشد داشته و طلاق 3.4 درصد و در اين ميان تهران سرآمد اين آمارهاست.


آباد ادامه داد: عليرغم تصورات ما معيشت و بيکاري و سبک زندگي دليل افزايش طلاق نيست زيرا بر اساس آمارها از هر سه ازدواج در منطقه شميرانات دو طلاق رخ مي دهد. بنابراين مشکلات اقتصادي دلايل اصلي طلاق نيست زيرا در مناطق پايئن تر از هر سه ازدواج يکي به طلاق ختم مي شود.


عليرضا دبير عضو هيئت رئيسه شوراي سهر تهران در ادامه اين جلسه با بيان اينکه شهرداري به يک نهاد اجتماعي تبديل شده گفت: در حال حاضر آمارهاي ازدواج و طلاق براي شهرداران مناطق مهم است و در صورت بروز طلاق آنها را نگران مي کند اما پيشنهاد من اين است که اين مسائل را به سازمانهاي مردم نهاد بسپاريم.


مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي تهران در ادامه ضمن مخالفت با يک فوريت اين طرح گفت: نمي توان بحث آموزشهاي خاانودگي را يک هفته اي جمع کرد چه اصراري است که در اين يک هفته اين طرح به تصويب برسد.


پروين احمدي‌نژاد نيز پيشنهاد کرد اين وظيفه بر عهده سازمانهاي مردم نهاد گذاشته شود و با بررسي فوريتي آن مخالفت کرد.


معصومه ابتکار در ادامه جلسه با بيان اينکه اين طرح بايد در زمان روز زن و ايام ولادت حضرت فاطمه (س) مطرح مي شد گفت: ما در کميته سلامت و مجمع مشورتي بانوان بررسيهاي دقيق و کار کارشناسي زيادي بر روي اين طرح انجام داده ايم . بر اساس آمارها اتفاقا بايد اين طرح به صورت اورژانسي در شورا طرح و به تصويب برسد.


وي با اشاره به مهلت کم مديريت شهري براي به سرانجام رساندن طرحها و لوايح مصوب شده گفت: بايد تلاش کنيم در يک سال باقيمانده عمر شورا ساز و کارهاي اجرايي اين طرح ايجاد شود متاسفانه جوانان ما قبل از ازدواج يک فيلم 20 دقيقه اي که بسيار کهنه و بي کيفيت است را مي بينند در حالي که براي شکل گيري يک زندگي خوب و اصولي نياز به مهارتهاي کاربردي زندگي است. اين حداقل کاري است که ما مي توانيم انجام دهيم.


چمران در پاسخ به ابتکار گفت: اين معضلات مانند سرطان مي ماند سرطان را نمي توان با يک فوريت خوب کرد. ما براي حل آسيبهاي اجتماعي نياز به زمان داريم.


عليرضا دبير نيز با بيان اينکه در برخي از مساجد تيمهاي مشاور خانوادگي تشکيل شده گفت: برنامه هاي فراگير زيادي براي کاهش آسيبهاي خانوادگي پيش بيني شده است.


حبيب کاشاني عضو ديگر شوراي شهر هم با بيان اينکه معضلات خانوادگي سالهاي سال است که در کشور ما و ساير کشورها ريشه دارد گفت: ما بايد فرصت کافي براي بررسي اين معضل داشته باشيم و نيازي به تصويب يک فوريت اين طرح نيست.


معصومه آباد در پاسخ به مخالفان اين طرح گفت: آمارهايي که اعلام شد تنها آمارهاي طلاق رسمي است طلاق عاطفي نيز داريم که افراد زير يک سقف زندگي مي کنند و هيچ مناسبت خانوادگي ندارند که بر اساس آمارهاي غير رسمي دو برابر آمارهاي طلاق رسمي است. ما در وضعيت بحراني هستيم و خسارتهايي که يک طلاق به خانواده ها مي زند کمتر از زلزله و سيل نيست. ما با اين طرح قصد نظام مند کردن فعاليتهاي شهرداري را داريم.


خسرو دانشجو نيز با بيان اينکه بايد بررسي شود چرا ما با اين سابقه فرهنگي و مذهبي آمارهاي طلاقمان بحراني است.


مرتضي طلايي نيز با تاکيد بر تاييد يک فوريت طرح تحکيم خانواده گفت: ما يک فوريتهاي بسياري تصويب کرده ايم که چند سال است به صحن نيامده و براي آنکه تاکيد باشد بر سرعت عمل بررسي اين طرح در شورا باشد بهتر است يک فوريت به تصويب برسد.


در پايان اعضاي شورا با يک فوريت اين طرح موافقت نکردند و طرح تحکيم بنياد خانواده به صورت عادي در کميسيونهاي مرتبط بررسي مي شود.


تصويب يک فوريت طرح الزام شهرداري تهران براي حضور زنان در عرصه‌هاي سلامت


دبير کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به طرح الزام شهرداري به تدوين برنامه جامع ساماندهي زنان براي مشارکت در ارتقاء مديريت سلامت و محيط زيست شهري گفت: نقش زنان براي حفاظت از محيط زيست و ارتقاي سلامت شهروندان به دليل نقشهاي خانوادگي و اجتماعي از اهميت فراواني برخوردار است.

در جلسه امروز شورا يک فوريت طرح الزام شهردار ي تهران به تدوين برنامه جامع آموزش، توانمندسازي و ساماندهي زنان براي مشارکت در حفظ و ارتقاي مديريت سلامت و محيط زيست شهري بررسي شد که در جريان آن معصومه ابتکار دبير کميته محيط زيست شورا با بيان اينکه زنان در حفظ و ارتقاء سلامت و حفاظت از محيط زيست مي‌توانند نقش بسزايي ايفا کنند گفت:‌به دليل آنکه بيشتر بانوان ما شاغل نيستند و از فراغت بيشتري برخوردارند مي‌توانند در فعاليت‌هايي مانند آموزش هاي عمومي نقش محوري‌تري ايفا کنند.


وي با بيان اينکه در اين طرح يک سال و نيم وقت گذاشته شد، گفت: پرورش نسل و تربيت فرزندان بر عهده زنان است و آنان عامل اصلي انتقال فرهنگ و سواد زيست محيطي به نسل هاي آينده هستند.


وي خواستار رسيدگي به اين طرح در سال پاياني عمر شورا شد که چمران در پاسخ به وي گفت: اگر قرار بود به دليل پايان مهلت عمر شورا تمام مصوبات با فوريت تصويب شود مجلس هشتم نيز بايد در اين ماه‌هاي آخر طرح‌هاي سه فوريتي تصويب مي‌کرد.


ابتکار در پاسخ به چمران ادامه داد: زنان نقش بسيار پررنگي در تربيت کودکان دارند. متاسفانه نقش مردان در تربيت فرزندان بسيار کمرنگ شده.


اين سخنان ابتکار مورد اعتراض دانشجو قرار گرفت و گفت: من به کمرنگ جلوه دادن نقش پدران در خانواده اعتراض دارم. اينکه زنان جايگاه بالايي در خانواده دارند شکي نيست اما نبايد براي اثبات جايگاه زنان شان مردان زير سوال رود و اين موضع ربطي نيز به اين طرح ندارد.


در پايان يک فوريت اين طرح به تصويب اعضا رسيد.

نظر شما