جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۲۲۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران:
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران طرح «چهل‌خانه» را اقدام ارزشمندي براي ارتقا سرمايه‌هاي اجتماعي دانست.

به گزارش خبرنگار «شهر»،نخستين همايش بزرگ مديران مجتمع هاي مسکوني پايتخت و آيين تجليل از هنرمندان مروج آيين همسايگي شب گذشته با حضور مرتضي احمدي، منوچهر والي زاده ، داوود رشيدي ، امير دژاکام  مهران رجبي، مرتضي طلايي- رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر - در برج ميلاد برگزار شد.

امير خوراكيان در اين همايش سخنان خود را با جملاتي مانند «اگر از تو كمك خواست كمكش كن، اگر از تو قرض خواست، به او قرض بده، اگر نيازمند شد، نيازش را برطرف كن، اگر مصيبتي ديد او را دلداري بده، اگر خير و خوبي به او رسيد خود را در شادماني او شريك كن و به او تبريك بگو، اگر بيمار شد به عيادتش برو، هر گاه ميوه خريدي به او تعارف كن و اگر غذايي پختي كه بو و دودش پختش به او رسيد حتما برايش بفرست» آغاز كرد و گفت: اينها سفارشات وجود مبارك پيامبر اكرم (ص) است، اين پيام‌ها كوتاه ولي سرشار از صفا، اخلاص و فرهنگ ارزشمند اسلامي و بيان‌كننده اهميت حق همسايه و فرهنگ همسايه‌داري در آيين، دين، اعتقادات و باورهاي ماست.


وي افزود: با همين نگاه و اهميت بود كه همكاران ما و كساني كه در مديريت شهري سهمي دارند در روزگار حاضر كه اساسا تغييرات جدي در مدل بناي ساختمان‌ها و شكل قرارگرفتن آپارتمان‌ها بوجود آمده دست به اقدامات موثري زده‌اند.


خوراكيان حضور و مشاركت مردم را در پيشبرد فعاليت‌هاي فرهنگي بسيار موثر عنوان كرد و ادامه داد: با اين نگاه، طرحي كه با نام زيباي چهل‌خانه تنظيم شده و از فرمايشات امام صادق (ع) الهام گرفته است را برنامه‌ريزي كرديم كه بركات زيادي را شامل مي‌شود.


وي بهره‌وري، بهره‌برداري و ارتقا سرمايه‌هاي اجتماعي را به عنوان يكي از بركات اين طرح نام برد و گفت: گاهي ظرفيت‌هاي ارزشمندي در اختيار داريم كه از آن غافليم و به خاطر آن از بسياري منافع ديگر محروم هستيم. طرح چهل‌خانه اقدام ارزشمندي براي ارتقا سرمايه‌هاي اجتماعي است و به گونه‌اي تنظيم شده كه اين خير و بركت مي‌تواند در آن لحاظ شود.



رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تعلق محله‌اي را يكي از مسايل مهم در هويت، تاريخ و پيشينه تهران عنوان كرد و اظهار داشت: در اين طرح مي‌توانيم هويت محله‌اي را تقويت كنيم و آثار مثبتي را در اين رابطه برداشت كنيم.


وي با بيان اينكه مشاركت در مسايل شهري، مديريت شهر، مديريت فرهنگي و رفتارسازي در اين طرح نهفته است، تصريح كرد: كاهش آسيب‌ها و مشكلات موجود در جامعه كه در اين محفل جاي بيان كردن آنها نيست از ديگر اثرات اجرايي طرح چهل‌خانه است.


خوراكيان مديريت خانواده را مساله مهمي در شرايط فعلي خواند و افزود: اين مساله نيز در طرح چهل‌خانه نهفته است. چهل‌خانه نقش موثري در مساله خانواده و چگونگي مديريت آن به عهده دارد. بحثي كه در بعضي جاها بسيار كم‌رنگ شده و ما را با مسايل جدي روبرو كرده است. از همه مهم‌تر فرهنگ همسايگي كه هم در آيات قرآن و هم در سنت اهل بيت (ع) معادل سفارش حق به پدر و مادر سفارش شده است از بركات و نكات مثبت اجرايي شدن اين طرح به شمار مي‌رود.



رييس سازمان فرهنگي هنري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در يك هزار و 200 بلوكي كه در مرحله اول براي اجرا تعريف كرده‌ايم اگر به خوبي طرح چهل‌خانه اجرا شود توانسته‌ايم يك هزار 200 خانه فرهنگ و فرهنگسراي كوچك اما موثر و ناظر بر نياز را ايجاد كنيم و همچنين مي‌توانيم طرح چهل‌خانه را تبديل به شبكه اجتماعي فرهنگي رفتارساز موثر در فرهنگ عمومي و مسايل شهري كنيم.


وي همچنين خطاب به مديران مجتمع‌هاي مسكوني حاضر در اين همايش گفت: بدون هيچ تعارف و مبالغه‌اي، تحقق اهداف اين طرح به كيفيت همكاري مديران مجموعه‌ها بستگي دارد. خودتان را در افق بالاتري نگاه كنيد. تنها مدير نباشيد بلكه يك مربي و معلم باشيد و در مجموعه خود رسالت پيامبرگونه بر دوش بگيريد تا بتوانيد هم مجموعه آپارتمان و مجتمع خود را مديريت كنيد و هم به فرهنگ و اخلاق مجموعه تسلط داشته باشيد. با تمام وجود و نهايت اخلاص از تلاش و همكاري شما تشكر مي‌كنم و ادامه اين همكاري را ضامن اصلي اين طرح زيبا و ارزشمند مي‌دانم.


خوراكيان همچنين به كارهاي انجام شده در طرح چهل‌خانه اشاره كرد و افزود: راه‌اندازي دبيرخانه كه نقش محتوايي و مسايل فكري و برنامه‌اي را بر عهده دارد و ضامن كيفيت محتواي كار است، اولين اقدام در طرح چهل‌خانه بود. همچنين تابلوهايي براي نصب در يك هزار و 200 بلوك آماده شده كه تاكنون دو سوم آن نصب شده است. اين تابلوها مانند يك رسانه بين ما و مجتمع‌هاي مسكوني عمل مي‌كند. تشكيل بانك اطلاعاتي براي تجميع آمار و اطلاعات اين طرح، تدارك روزنامه‌ديواري به شكلي جذاب شامل اطلاعات و آموز‌ش‌هاي كوچك، توليد محصولات فرهنگي و بروشورها و طراحي وب‌سايت براي ارتباط دوسويه از ديگر اقدامات انجام شده در اين طرح است.


خوراكيان در پايان از مدير فرهنگي هنري منطقه 22 و معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري تشكر كرد و گفت: البته انجام همه اين كارها از نظر من 20 درصد است و 80 درصد مابقي همراهي و تلاش فعالانه شما مديران جهت دلگرمي اصلي در اجراي طرح چهل‌خانه است. خوشحالم وعده‌اي كه داده‌ايم با پشتوانه محتوايي انجام شده و اميدوارم چهل‌خانه طرح موثر فرهنگي در ارتقا فرهنگي شهر تهران محسوب شود.


وي همچنين از همكاري مرتضي طلايي، رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران تشكر ويژه كرد و افزود: هرجا كارمان به مشكل مي‌خورد و زورمان به چيزي نمي‌رسيد اين برادر عزيز پشتيبان اصلي ما بود. در اين طرح نقش حمايتي نداشته بلكه نقش ايجابي ايفا كرده و با كمك وي بوده كه اين طرح تاكنون پيشرفت داشته است.

در همين ارتباط بخوانيد:

پيشنهاد ايجاد كانون‌هاي فرهنگي در مجتمع‌هاي مسكوني پايتخت

گزارش «شهر» از همايش مديران مجتمع‌هاي مسكوني با حضور هنرمندان
مرتضي احمدي: 87سال به مردم تعظيم كردم، حقم است كه دولا بمانم


نظر شما