يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۳۶۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
گزارش«شهر» از آيين وداع با پيکر حميد سمندريان
عزت‌الله انتظامي، بازيگر پيشکسوت سينما و تئاتر، در آيين تشييع پيکر حميد سمندريان، او را الماس تئاتر ايران خواند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در ابتداي اين مراسم که صبح شنبه، 24 تير، در مقابل خانه هنرمندان ايران برگزار شد، حسين پاکدل مجري مراسم با اشاره به غم بزرگ از دست دادن حميد سمندريان گفت: هيچ‌کدام از ما حال هما روستا همسر ايشان را درک نخواهيم کرد. او تا زنده است اين غم بزرگ را بر دوش خواهد کشيد. پس از آن عزت‌الله انتظامي گفت: مرد تئاتر ايران از ميان ما رفت. هفته گذشته همراه با ايرج راد به منزل سمندريان رفتيم و او با حال هميشگي‌اش خود به من گفت «عزت هر کاري که بوده کرده‌ايم، ديگر بايد برويم.»



انتظامي ادامه داد: سمندريان با نيم قرن تدريس در دانشگاه، بهترين هنرمندان اين عرصه را تربيت کرد. او از لحاظ خلق و خود نظير نداشت، هميشه لبخند مي‌زد و با همه به خوبي و با لطف رفتار مي‌کرد. هرگز کسي گله‌اي از او نداشت و همگان از او رضايت خاطر داشتند.

وي با اشاره به واپسين همکاري‌اش با سمندريان، نمايش کرگدن، و ذکر اين که نخستين استادي که سر کلاسش حاضر شده، سمندريان بوده، اظهار داشت: امروز تئاتر ايران بزرگ‌مرد خود را از دست داده است. سمندريان الماس تئاتر ايران بود. وي سپس سوگواران را به سکوت دعوت کرد و از آنان خواست پيکر سمندريان را در سکوت تشييع کنند. وي تاکيد کرد مراسم تدفين در بهشت زهرا برگزار مي‌شود و دوست‌داران سمندريان در اين بخش از مراسم به احترام و به ياد او سکوت کنند.

سمندريان معلم يگانه تئاتر ايران بود

سپس ابراهيم حقيقي، گرافيست و تصويرساز، اظهارداشت: سخت است شاهد آب شدن شمعي باشيم که شايد فتيله آن به صبح نرسد. بايد درک کرد که هما روستا چه مي‌کشد. بسيار مشکل است درباره معلمي حرف بزنيم که يگانه بود.

«گاليله» روياي دست‏نيافتني سمندريان شد


رضا کيانيان نيز در اين آيين سخنراني کرد. وي که از مرگ سمندريان به شدت متاثر بود، گفت: مي‌دانيم که حميد سمندريان ديگر تکرار نمي‌شود. اين بسيار مهم است که چندين نسل يک هنرمند را دوست داشته باشند و به او احترام بگذارند. اين راز عجيبي است که در وجود او بود. کيانيان ادامه داد: سمندريان هرگز نمي‌ميرد. او چيزي از اين دنيا به‌جز اجراي پنج نمايشنامه‌اش نمي‌خواست و در حسرت اجراي اين آثار بود. کيانيان با طرح اين سوال که چرا مرد تئاتر ايران نتوانست اين چند اثرش را اجرايي کند، گفت: قولي قديمي هست که مي‌گويد اگر کسي آرزويي در اين دنيا داشته باشد و آن آرزو برآورده نشود، دستش از گور بيرون خواهد ماند.

سمندريان آرزوي اجراي «گاليله» را داشت و گفته بود اگر نتواند آن را اجرا کند دستش از گور بيرون خواهد ماند؛ ولي نتوانست آن‌ را اجرا کند. هرچند اگر سمندريان گاليله را اجرا مي‌کرد، گاليله مي‌خوابيد ولي امروز گاليله زنده است. وي خطاب به پيکر سمندريان گفت: استاد سمندريان! دستت را درون گور ببر؛ زيرا «گاليله» را همه اجرا مي‌کنيم. پس از کيانيان، پيام دهکردي که از بازيگران سمندريان در چند اثر وي بوده، متني از پيش نوشته را در سوگ استاد تئاتر ايران قرائت کرد.



پس از آن پيکر سمندريان، در هياهوي سوگوارانش تا مقابل تماشاخانه ايرانشهر تشييع شد و پس از آن به دليل ازدحام پيشين، پيکر وي را از مسيري دور از چشمان حاضران به آمبولانس منتقل کردند و از حاضران خواسته شد براي ادامه مراسم به بهشت زهرا (س) بروند. حجت الاسلام دعايي، علي نصيريان، گوهر خيرانديش، بهزاد فراهاني، پرويز بهرامي، رضا صابري، مريلا زارعي، حامد بهداد، اشکان خطيبي و جمعي از هنرمندان و اهالي فرهنگ در اين مراسم حضور داشتند.

نظر شما