جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۴۷۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
امام خميني(ره)‌ در پيامي ويژگي‌هاي روز قدس را تعريف کرده‌‌اند كه مي تواند مانند چراغي در اين روزها، راهنماي ملت هاي مبارز باشد.

به گزارش «شهر»،‌ امام خميني(ره) در 16 مرداد سال 1358 مصادف با سيزدهم رمضان 1399، چند ماه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و همزمان با شروع دور تازه‌اي از جنايات بي‌رحمانه رژيم اشغالگر صهيونيستي در لبنان، طي پيامي، روز جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهاني قدس» تعيين كردند و عموم مسلمين جهان را به همبستگي اسلامي در اين روز بزرگ فراخواندند.


ايشان چند روز پس از صدور اين پيام، در جمع اقشار مختلف مردم به تشريح ويژگي‌هاي روز جهاني قدس پرداختند. متن اين سخنراني كه در روز 25 مرداد 1358 در شهر قم ايراد شده، به شرح زير است:


«ملت مسلمان ايران؛‌

روز قدس، روز مقابله مستضعفين با مستکبرين است. روز قدس يک روز جهانى است. روزى نيست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستکبرين است. روز مقابله ملتهايى است که در زير فشار ظلم امريکا و غير امريکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزي است که بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستکبرين، و دماغ مستکبرين را به خاک بمالند. روزي است که بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مى‌دانند، و عمل مى‌کنند به آنچه بايد بکنند. و منافقين- آنهايى که با ابرقدرتها در زير پرده آشنايى دارند و با اسرائيل دوستى - در اين روز بى‌تفاوت هستند يا ملتها را نمى‌گذارند که تظاهر کنند.

روز قدس روزى است که بايد سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرين. بايد همانطور که ايران قيام کرد و دماغ مستکبرين را به خاک ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام کنند و اين جرثومه‌هاى فساد را به زباله‌دانها بريزند. روزقدس روزى است که بايد اين دنباله‌روهاى رژيم سابق در ايران، و آن توطئه‌چينهاى رژيم فاسد و ابرقدرتها در ساير جاها خصوصا در لبنان، تکليف خودشان را بدانند. روزي است که بايد همت کنيد و همت کنيم که قدس را نجات بدهيم، و برادران لبنانى را از اين فشارها نجات بدهيم. روزي است که بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستکبرين بيرون بياوريم. روزي است که بايد جامعه مسلمين همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به اين تفاله‌هايى که مانده است از آنها - چه در ايران و چه در ساير جاها. هشدار به روشنفکران امريکايى مسلک.

روز قدس، روزى است که بايد به اين روشنفکرانى که در زير پرده با امريکا و عمال امريکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اينکه اگر از فضولى دست برنداريد، سرکوب خواهيد شد! ما به آنها مهلت داديم و با آنها با ملايمت رفتار کرديم که شايد دست از شيطنت بردارند و اگر دست برندارند، کلمه آخر را خواهيم گفت و خواهيم به آنها فهماند که ديگر رژيم سابق قابل برگشتن نيست و ديگر امريکا نمى‌تواند به اينجا حکومت کند، و ديگر ساير ابرقدرتها نمى‌توانند در اين مملکت حکومت کنند.

روز قدس روزى است که بايد به همه ابرقدرتها هشدار داد که بايد دست خود را از روى مستضعفين برداريد و سر جاى خود بنشينيد. روز قدس، روز احياى اسلام اسرائيل، دشمن بشريت، دشمن انسان، که هر روز غائله ايجاد مى‌کند و برادرهاى ما را در جنوب لبنان به آتش مى‌کشد، بايد بداند که ديگر ارعابهاى او رنگى ندارند در دنيا، و بايد انزوا اختيار کنند، طمعها را از ايران بايد قطع کنند، دستهاى آنها بايد از همه ممالک اسلامى قطع شود، عمال آن در همه ممالک اسلامى بايد کنار بروند.

روز قدس روز اعلام يک چنين مطلبى است. اعلام اين است به شياطينى که ملتهاى اسلام را مى‌خواهند کنار بگذارند، و ابرقدرتها را به ميدان بياورند. روز قدس روزى است که قطع آمال آنها را بکند، و به آنها هشدار بدهد که گذشت آن زمانها.

روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزى است که اسلام را بايد احيا کرد و احيا بکنيم و قوانين اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است که بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم که اسلام ديگر تحت سيطره شما، به واسطه عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. بايد مسلمين به هوش بيايند، بايد بفهمند قدرتى را که مسلمين دارند، قدرتهاى مادى، قدرتهاى معنوى. مسلمين که يک ميليارد جمعيت هستند و پشتوانه خدايى دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ايمان پشتوانه آنهاست از چه بايد بترسند؟ ما با يک جمعيت کمى در مقابل دشمنهاى زياد، دشمنهاى بسيار، قيام کرديم و ابرقدرتها را شکست داديم. كسى گمان نکند که ديگر بعضى از اين قشرهاى فاسد، بعضى از اين چپروهاى امريکايى يا غيرامريکايى، بتوانند در اين مملکت اظهار وجود کنند. آن روز که ما بخواهيم و ملت ما بخواهند، در ظرف چند ساعت تمام آنها به زباله دانهاى فنا خواهند ريخته شد. ملت بزرگ ما ديگر از اين حرکات مذبوحانه نخواهد ترسيد. و حرکات اسرائيل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطين همين حرکات مذبوحانه است. حرکاتى است که اواخر عمر اشخاص فاسد مى‌کنند -چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ايران اين حرکات را کرد، و منتهى به فنا شد. شکست‌ناپذيرى اسلام دولتهاى عالم بدانند که اسلام شکست بردار نيست. اسلام و تعاليم قرآن بر همه ممالک بايد غلبه کند. دين بايد دين الهى باشد، اسلام دين خداست، و بايد در همه اقطار اسلام پيشروى کند. روزقدس، اعلام يک چنين مطلبى است، اعلام به اين است که مسلمين به پيش! براى پيشرفت در همه اقطار عالم.

روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامى است. روزى است که بايد جمهورى اسلامى در سراسر کشورها بيرق آن برافراشته شود. روزى است که بايد به ابرقدرتها فهماند که ديگر آنها نمى‌توانند در ممالک اسلامى پيشروى کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مى‌دانم، و روزى است که بايد ما تمام قواى خودمان را مجهز کنيم، و مسلمين از آن انزوايى که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ايستاده‌ايم، ونخواهيم اجازه داد کسان ديگر در مملکت ما دخالت کنند، و مسلمين نبايد اجازه بدهند کهکسان ديگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس، ملتها بايد به حکومتهايى که خائن هستند هشدار دهند. روزقدس روزى است که ما خواهيم فهميد چه اشخاصى و چه رژيمهايى با توطئه‌گرهاى بين‌المللىموافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهايي که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائيل. و آنهايي که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام - که در راس آنها امريکا و اسرائيل است. روزامتياز حق از باطل است، روز جدايى حق و باطل است. من از خداوند تبارک و تعالى خواهانم که غلبه بدهد اسلام را بر همه قشرهاى عالم، بر همه مستکبرين، مستضعفين را غلبه بدهد. و از خداى تبارک و تعالى خواهانم که برادرهاى ما را در فلسطين، در جنوب لبنان و در لبنان، و در هر جايى از عالم که هستند، از دست مستکبرين و از دست چپاولگران نجات بدهد.»

نظر شما