جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۵۵۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
گزارش «شهر» از نشست دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت/
خزاعي گفت: سينماي ما در مقابل اهانت به مقدسات و دين اسلام جز بيانيه چه كاري انجام داده است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، نشست خبري دوازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس صبح دوشنبه 27 شهريور با حضور محمد خزاعي دبير جشنواره، يزدان عشيري مدير روابط عمومي، پژمان لشکري‌پور مدير بخش جلوگاه‌ نور، سياوش حقيقي، ناصر درخشان و ناصري همرزم شهيد صياد شيرازي در سالن اسوه برگزار شد.

 

محمد خزاعي دبير جشنواره مقاومت، با بيان اينكه در حال حاضر با توجه به اينكه در پيرامون كشورهاي اسلامي اتفاقاتي مي‌افتد و اين باعث شده كه برگزاري دوازدهمين جشنواره مقاومت در حساس‌ترين زمان حوزه فرهنگي كشور قرار گيرد.

 

خزاعي در رابطه با واقعه اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) از طريق رسانه و مديوم سينما گفت: اين اتفاق سخيف دل هر انسان آزاده‌اي حتي جدا از دين را به رحم مي‌آورد و فرقي نمي‌كند چه مسلمان باشد و يا نه، و همچنين تا به حال در تاريخ هيچ مسلماني به هيچ دين و مقدساتي اهانت نكرده است. در اتفاقات و رويدادهايي كه در مرزهاي جغرافيايي كشورهاي اسلامي مي‌افتد و با توجه به جنبش‌هاي مختلفي كه بوجود آمده است، مي‌توان گفت كه كشورها به سمت دين اسلام گرايش پيدا كرده‌اند. در رابطه با اين اتفاقات بايد بگويم كه مقوله بيداري اسلامي كه در منطقه در حال رخ دادن است، باعث مي شود كه نقش جشنواره مقاومت حساس‌تر شود.

 

وي در اين ارتباط افزود: يكي از منتقدين در يكي از روزنامه‌هاي رژيم صهيونيستي دوازدهمين جشنواره مقاومت را به جنبش عدم تعهدها ارتباط داده است به اين دليل كه كشور ايران در جنبش سران عدم تعهدها نتواسته با كشورها ارتباط برقرار كند و موفق نبوده است و در حال حاضر مي‌‌خواهد جشنواره مقاومت را براي رسيدن به اهدافش در اين راستا برگزار كند. اين درحاليست كه آنها نمي‌دانند كه جشنواره مقاومت در ايران با نظم پيشين برگزار مي‌شود و به زمان خاص و حال حاضر مربوط نمي‌شود. همچنين رژيم صهيونيستي گفته است جشنواره مقاومت براي حمايت از تروريسم برگزار مي‌شود اما در پاسخ به آنها بايد گفت كه تروريسم ما هستيم يا شما كه 17هزار شهيد را پرپر كرديد.

  

محمد خزاعي دبير دوازدهمين جشنواره مقاومت و دفاع مقدس، با بيان اينكه اين جشنواره با شعار مقاومت بصيرت و شكوفايي به مدت 2 ماه برگزار خواهد شد، افزود: شايد اين جشنواره طولاني‌ترين و وسيع‌ترين جشنواره ملي باشد كه بعد از انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود و دليل اين مدت هم اين است كه در 3 تا 7 مهرماه در 80 منطقه مرزي برگزار خواهد شد و در 16 استان كشور ـ در واقع دور تا دور نقشه جغرافياي ايران ـ شامل اين اتفاق خواهد بود حتي شده يك نمايش در مكاني داشته باشيم اين كار را انجام خواهيم داد.

 

خزاعي در رابطه با برنامه‌هي اين جشنواره اظهار داشت: جلسات نقد و بررسي، افتتاحيه، ديدار با جانبازان و خانواده‌هاي آنها در برنامه‌هايمان داريم. در بعضي شهرها مردم خودجوش كارگاه‌هيا آموزشي گذاشته‌اند و ما تصور نمي‌كرديم به اين اندازه استقبال از جشنواره در شهرستان‌ها زياد باشد. در واقع مردم ما همانطور كه در سالين سال در عرصه دفاع از مرزوبوم اين سرزمين دخيل بودند در اين زمان هم در فعاليت‌هاي دفاع مقدس سهيم هشتند و شركت مي‌كنند. اين آرزوي شخصي من است كه جشنواره‌اي برگزار كنيم كه همه كشورمان از اين رويداد استفاده كنند. در واقع جشنواره ملي هم بايد اين روند را داشته باشد كه همه مردم را درگير خود كند. ما هم در اين راستا تلاش كرديم حتي شده يك نمايش با امكانات اوليه در آن منطقه ايجاد كنيم تا همه مردم بهره‌مند شوند.

 

وي با بيان اينكه كرمان به مدت 5 روز ميزبان اين جشنواره با حضور ميهمانان خارجي و داخلي خواهد بود، گفت: سعي كرديم ميهمانان از فضاهاي فرهنگي توريستي اين استان هم بهره‌مند شوند.

 

وي در ادامه افزود: همچنين از 12 تا 22 مهر جشنواره دانش‌آموزي مقاومت به طور جداگانه فقط در مناطق زلزله برگزار مي‌شود و تيم حبيب احمدزاد و جعفري برگزاري اين جشنواره را برعهده دارند. در اين جشنواره نمايش فيلم‌هاي سينمايي خواهد بود كه 45هزار دانش‌آموزان مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان با آن ارتباط برقرار خواهند كرد و همچنين هنرمندان در اين جشنواره حضور دارند تا در اين مناطق هم حركت خاصي ايجاد شود.

 

دبير دوازدهمين جشنواره مقاومت در ارتباط با برنامه‌هاي ديگر اين جشنواره، افزود: از 15تا آخر آبان اين جشنواره در 9 كشور مالزي، كنيا، بوسني هرزگوين، ارمنستان، كره‌شمالي، تركيه و غزه در فلسطين برگزار مي‌شود البته بعضي از كشورهاي ديگر هم چون دير به فراخوان پاسخ دادند، در حد نمايش فيلم به اين فهرست اضافه مي‌شوند.

 

خزاعي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: اين جشنواره 9 بخش دارد از جمله آنها مي‌توان به مسابقه ايران، سينمايي، آثار كوتاه، مستند، سينمايي ويدئويي اشاره كرد.

 

وي در رابطه با مجموع آثاري كه به دبيرخانه اين جشنواره رسيده است، گفت: اين جشنواره داراي 9 بخش است که يکي از آن‌ها بخش مسابقه فيلم‌هاي سينمايي در حوزه‌هاي فيلم سينمايي کوتاه، مستند، سينمايي و ويدئويي است. مجموع آثار رسيده به اين بخش هزار و 44 اثر بوده است. در آثار سينمايي بخش مسابقه ايران از 22 فيلم رسيده، 12 فيلم انتخاب شده و 2 فيلم «عطر ولايت» و «قلاده‌هاي طلا» در بخش خارج از مسابقه به نمايش درمي‌‌آيد و 81 فيلم سينمايي ويدئويي به جشنواره ارسال شده که 20 فيلم از ميان آن‌ها انتخاب شد و 57 فيلم کوتاه نيز به جشنواره رسيده است. در بخش بين‌الملل نيز فيلم‌هايي با محوريت غزه و لبنان و بيداري اسلامي به نمايش درمي‌آيند.

 

دبير دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت ادامه داد: جلوه‌گاه نور (شهداي ترور) يکي ديگر از بخش‌هاي جشنواره است که فيلم‌ها با موضوعات مختلفي به اين بخش ارسال شده‌اند و از شهداي هسته‌اي، شهداي اول انقلاب و ديگر شهدا فيلم‌هايي وجود دارد. مجموع آثار 58 و آثار منتخب 25 فيلم بوده است.

 

در بخش فيلمنامه قلم طلايي نيز در دو بخش سينمايي و سينماي ويدئويي مجموعا 327 اثر ارسال شده است که 32 فيلمنامه سينمايي و 30 فيلمنامه سينمايي ويدئويي است و در بخش عکس نيز 108 اثر از 28 عکاس به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.

 

خزاعي در مورد ساير بخش‌هاي جشنواره بيان داشت: 3 نشست با حضور کارشناس سينمايي اکبر نبوي برگزار مي‌شود و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي نقد فيلم با حضور مسعود فراستي، فيلمنامه‌نويسي توسط مهدي سجاده‌چي و مستند بحران ‌با حضور محمد داودي برگزار مي‌شود.

 

قدرداني از سينماگران در جشنواره فيلم مقاومت

 

وي در ادامه گفت: در بخش بزرگداشت‌ها ما از قاسم بخشي که هميشه در کنار سيد مرتضي آويني حضور داشته است و در عرصه مستند آثار بسيار فاخري دارد تقدير خواهيم کرد. در ضمن 3 تکريم از خادمان سينماي دفاع مقدس داريم که در آن مراسم از رضا ايرانمنش‌، مرحوم ابوالقاسم حسيني و حسن نجاريان تکريم مي‌کنيم.

 

دبير دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت در مورد مهمانان خارجي نيز گفت: ما از 25 کشور جهان مهماناني را به اين جشنواره دعوت کرديم و نشست‌هايي بر اساس رسانه فيلم‌ساز و مسائل روز دنيا خواهيم داشت.

 

وي در مورد هيئت انتخاب و داوري به جشنواره فيلم مقاومت اظهار داشت: 944 نفر تعداد نفرات هيئت انتخاب و داوري جشنواره هستند و تمام انتخاب‌ها جز در بخش سينمايي و بين‌الملل به پايان رسيده است.

 

ما هر روز از جشنواره را در استان کرمان به نام يکي از شهداي اين استان نام‌گذاري کرديم. در مراسم اختتاميه از خانواده 5 شهيد تقدير مي‌کنيم، در ضمن ديدار با خانواده شهدا در برنامه ما لحاظ شده است و کتاب تماشاگه راز به همت حسين معززي‌نيا جمع‌آوري شده که مجموعه مقالات، نقدها و صحبت‌هاي شهيد مرتضي آويني در مورد سينما است.

 

خزاعي در ادامه گفت: آسيب جدي که سينماي دفاع مقدس با‌ آن مواجه است ورود مضاميني به اين ژانر سينمايي است که هيچ تطابق و سنخيتي با مبحث جنگ ايران و عراق و دفاع مقدس ندارد.

 

در برخي فيلم‌ها هيچ الماني از آن برهه زماني ديده نمي‌شود و وقتي ما مي‌گفتيم اين فيلم چه ارتباطي به دفاع مقدس دارد فيلمساز مدعي مي‌شد ما داريم به زبان جهاني نزديک مي‌شويم، اما من تصور مي‌کنم زبان جهاني اين نيست که برخي از مفاهيم را از ژانر دفاع مقدس بگيريم. برخي از مفاهيم داخلي در اين مبحث وجود دارد که تعريف خاص خود را دارد و داراي ايدئولوژي و مکتب خاصي است.

 

وي ادامه داد: ما در عرصه بين‌الملل سينما شاهد هجمه‌هاي تبليغاتي زيادي عليه اسلام بوده‌ايم، آيا ما اين هجمه‌ها را پاسخگو بوده‌ايم؟ بايد بگويم ما دستمان خالي است.

 

مي‌بينيد که قبلا جهان غرب کاريکاتور، کتاب و قرآن‌سوزي را انتخاب کردند اما الان بيش از پيش به تأثيرگذاري رسانه‌اي به اسم سينما پي بردند. متوليان فرهنگي در سياست بين‌الملل سينما بايد برنامه‌ريزي کنند.

 

هم اکنون شاهد فيلمي بوديم که چهره زشتي از حضرت محمد (ص) و حضرت خديجه به نمايش گذاشته بود و ما بايد تلاش کنيم چهره زيبايي از بزرگان دين‌مان به نمايش بگذاريم، متأسفانه بايد بگويم يک مقدار در عرصه بين‌الملل سينما غافل مانديم و نياز است مسوولان فرهنگي کشور در اين رابطه برنامه‌ريزي‌هايي انجام دهند؛ البته در اين سال‌ها آقاي شمقدري کارهايي انجام دادند اما اين اقدامات کافي نيست.

 

دبير دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه آيا در عرصه سينماي ايران و بين‌الملل قرار است اتفاق خاصي رخ دهد يا خير؟ گفت: در عرصه داخلي ما تنها مرور کارنامه دو ساله حوزه سينماي دفاع مقدس را خواهيم داشت؛ چرا که اين طبيعي است هر کارگرداني ترجيح دهد که فيلم توليدي خود را در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآورد و تنها فکر مي‌کنم مستند «بزرگ‌مرد کوچک» توليد بخش داخلي‌مان است اما در بخش بين‌الملل ما تحولاتي داشته‌ايم و فيلم‌هاي قابل توجهي اکران خواهد شد.

  

حمايت 400 ميليوني از اثر بعد بهترين فيلم

  

وي درباره اينکه آيا جشنواره سينماي دفاع مقدس از توليدات اين سينما نيز حمايت خواهد کرد، گفت: من بايد بگويم که ما براي سينماي دفاع مقدس چه کار کرده‌ايم که انتظار داريم سينماي دفاع مقدس براي ما کاري انجام دهد، البته آقاي شرف‌الدين قول داده‌اند که فيلم برگزيده سينماي ايران 400 ميليون تومان براي کار بعدي مورد حمايت قرار بگيرد اما تا وقتي که در بخش خصوصي رغبت ايجاد نکنيم و آن‌ها احساس نکنند که بازگشت سرمايه خواهند داشت در مضاميني چون سينماي دفاع مقدس برنامه‌ريزي نمي‌کنيم، مثلا بايد به آن‌ها بگوييم که توليد، اکران، و تبليغات فيلم با مضامين سينماي دفاع مقدس مورد حمايت قرار مي‌گيرد تا آن‌ها نيز رغبت کنند و به اين ژانر رو بياورند.

 

بر اساس اين گزارش، دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، توسط انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت و همياري«سازمان سينمايي کشور و استانداري کرمان» با رويکرد «مقاومت، بصيرت و شکوفايي و به منظور« تبيين فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه هاي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس» و «نگاه به حضور سازنده ايثارگران در مقابل دشمنان»، «تحريم اقتصادي»، «دستاوردهاي علمي و افتخارات جهاني»، «مقاومت و بيداري اسلامي»، «مقابله با استکبار جهاني»، «تروريسم» و«صهيونيسم بين الملل» در قالب بخش هاي مختلف سينمايي، کوتاه، مستند، ويديويي، فيلمنامه نويسي و چشم‌انداز سينماي مقاومت ايران و نشست‌هاي تخصصي و بزرگداشت سينماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه هاي جانبي ديگر همزمان با هفته دفاع مقدس از 3 تا 7 مهر به مرکزيت استان کرمان در 64 منطقه مرزي در 16 استان کشور و 9 کشور جهان برگزار مي‌شود.

نظر شما