جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۵۷۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
انتقاد شوراي شهر به فضاسازي سياسي عليه مديريت شهري/
نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت:در آستانه انتخابات برخي رسانه ها و احزاب نسبت به عملکرد شورا و شهرداري فضاسازي هاي غير اصولي و غير اخلاقي انجام مي دهند.

به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران،نايب رئيس شوراي شهر تهران در چهارصد و نود و دومين جلسه شورا در خصوص فضاسازي سياسي برعليه مديريت شهري و شورا و شهرداري تهران تذکر داد و گفت:متاسفانه همزمان با طرح مباحث انتخاباتي ، برخي گروهها و احزاب و رسانه نسبت به عملکرد شورا و شهرداري فضاسازي هاي غير اصولي و اخلاقي انجام مي دهند، شوراي شهر نبايد طرح اين گونه مباحث را بي پاسخ بگذارد.

چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين خصوص خاطر نشان کرد: فضاهاي عمومي برخي فعاليت هاي شوراي شهر را زير سوال مي برند تاموفقيت هاي مديريت شهري را به نام خودشان ثبت کنند اين در حالي است که اگر مديريت شهري موفق است مبنايش فعاليت هاي شورا و مجوزهايي است که شوراي شهر مي دهد.

وي تاکيد کرد: شهرداري و شوراي شهر همگام و همفکر هستند اين موضوع در مديريت شهرداري وجود دارد ولي در بدنه اجرايي و مجموعه هاي زيرين شهرداري متاسفانه گاهي اوقات رفتارهايي مي شود که موارد را تحت الشعاع قرار مي دهد. بنابراين گزارش اعضاي شوراي شهر در 2 فوريت طرحي را به تصويب رساندند که در آن به دولت پيشنهاد شده است که جهت حسن اجراي قوانين مرتبط با تامين اعتبارات مالي سهم مديريت شهري جهت ارائه خدمات مربوط به شهروندان تاکيدات لازم را داشته باشد. همچنين طرح حمايت از توليد کنندگان و ارائه دهندگان خدمات داخلي براي استفاده از ابزارهاي تبليغات محيطي شهر تهران نيز به تصويب اعضا رسيد.

عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شوراي شهر در خصوص اين طرح اظهار داشت: موضوع اين طرح مطالبات مديريت شهري از سهم بودجه دولت است که مي بايست طبق مصوبات مجلس شوراي اسلامي ، دولت درخصوص تامين بخشي از اعتبارات مورد نياز خدمات مديريت شهري در بخش حمل و نقل عمومي و ... از بودجه مصوب اقدام کند که متاسفانه در سال جاري تاکنون بخشي از اين مطالبات پرداخت نشده است. همچنين اين مصوبه تاکيد بر تثبيت درآمدهاي پايدار مديريت شهري است. عضو هيات رئيسه شوراي شهر خاطر نشان کرد: پرداخت سهم دولت براي بهبود شرايط ارائه خدمات عمومي به شهروندان تنها مربوط به شورا و شهرداري نيست اين مردم شهر هستند که ذي نفع در ارائه خدمات مي شوند.

براساس اين گزارش برخي از بندها و رديف هاي قانون بودجه سال 91 کل کشور که به شهرداري تهران پرداخت نشده است عبارتند از حقوق ورودي ماشين آلات و تجهيزات وابسته حمل و نقل عمومي وارداتي شهرداري ها به ميزان 2 هزار ميليارد ريال يارانه بليت حمل و نقل همگاني و يارانه بليت مترو تهران و قطار شهري ساير شهرها، يک هزار ميليارد ريال يارانه بليت مترو تهران و قطار ساير شهرها براساس جابجايي مسافر تعداد ناوگان ، به ميزان 3 هزار ميليارد ريال و يکصد هزار ميليارد ريال به منظور اجراي مواد 6 و 8 قانون هدفمندکردن يارانه ها در قانون مصوبات مجلس در نظر گرفته شده است. همچنين در ادامه جلسه طرح حمايت از توليد کنندگان و ارائه دهندگان خدمات داخلي براي استفاده از ابزارهاي تبليغات محيطي شهر تهران بعد از بررسي هاي مکرر در جلسات شوراي شهر به تصويب رسيد.

براساس ماده واحده اين مصوبه و در راستاي اجراي تدابير مقام معظم رهبري مبني بر نامگذاري سال 91 به عنوان سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني همچنين دراجراي مصوبه شوراي فرهنگ عمومي کشور که بخشي از دستور العمل تبليغات محيطي کالا و خدمات را در بردارد و درجهت حمايت و فراهم نمودن بسترهاي لازم براي امکان تبليغ کالا و خدمات داخلي ، شوراي شهر ، شهرداري تهران رامکلف مي کند تا نسبت به صدور مجوز بهره برداري از ابزارهاي تبليغات محيطي شهر تهران در راستاي سياست هاي يکپارچه متناسب با مفاد جلسه شوراي فرهنگ عمومي کشور ، اقدام کند.

 همچنين به سازمان زيبازسازي شهرداري تهران اجازه داده مي شود 20 درصد فضاي مازاد بر صد دردصد ظرفيت فضاهاي تجاري موجود را جهت تبليغات فرهنگي خود اختصاص مي دهد که يک چهارم از اين ميزان نيز جهت ارتقاءفرهنگ عمومي استفاده از کالاها وخدمات داخلي اختصاص دهد. .

همچنين در اين جلسه درخصوص تغيير کاربري باغ نيما يوشيج تذکراتي داده شد و مقدر شد اين موضوع مورد بررسي بيشتر قرار بگيرد.

حمايت مديريت شهري از زنان سرپرست خانوار

در ادامه اين جلسه يک فوريت لايحه اي به تصويب رسيد که در صورت تصويب نهايي به شهرداري تهران اجازه داده مي شود تا وسايل و اثاثيه مازاد براحتياج خود را با همکاري موسسات خيريه در اختيار زنان نيازمند سرپرست خانوار، بد سرپرست و خودسرپرست قرار دهد.

همچنين در تبصره اين لايحه تاکيد شده است که سقف رديف درآمد حاصل از فروش اموال منقول اضافه و معادل آن به هزينه هاي مواد 16 و 17 اضافه شود.

پروين احمدي نژاد عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در خصوص مفاد اين لايحه گفت: هدف از اين لايحه ايجاد اشتغال براي زنان سرپرست خانوار است اما به نظر مي رسد که متن آن داراي يک سيکل معيوب است که ما را هدف اصلي نمي رساند چرا که اقلام اداري شهرداري براي خانوارها کارآيي ندارد و بهتر است شهرداري خود آنها را بفروشد ودر قالب کمک نقدي به خانواده ها اقدام کند.

معصومه آباد عضو ديگر شوراي شهر معتقد است با توجه به اينکه طرح هبه شهرداري در بين مردم و زنان سرپرست خانوارمورد استقبال واقع شده است، بنابراين اين مصوبه مي تواند در راستاي آن طرح کمک خوبي براي هفت هزار زن سرپرست خانوار باشد که تحت پوشش شهرداري تهران کار آفرين شده اند.

احمدي نژاد درادامه با اشاره به اينکه طرح هبه با اين لايحه خيلي تفاوت دارد گفت: در طرح هبه مردم وسايل خانگي مازاد خود را کمک مي کردند اما دراينجا قرار است وسايل اداري به مردم کمک شود که به نظرم کارآيي براي آنها ندارد.

عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينکه شهرداري در بحث حمايت از زنان سرپرست خانوار موفق عمل کرده است اظهار داشت: بهتر است که اين وسايل مازاد توسط خود شهرداري فروخته شود و در ماده 16 و 17 شهرداري با يک سقف معين به حمايت از زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شود.

حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز معتقد است شهرداري به جاي آنکه اين اقلام را به مردم هبه کند خود آنها را بفروشد و در عوض يک رديف بودجه جداگانه در حمايت از زنان سرپرست خانوار تعريف کند.

به اعتقاد بيادي اين مصوبه باعث بالا رفتن هزينه استهلاک سازمان ها در شهرداري مي شود وبهتر است که فروش اقلام مازاد از طريق قانون خود انجام شود.

حسين محمد پورزرندي معاون مالي واداري شهرداري تهران در توضيح اين لايحه گفت: به دليل اينکه سيستم حسابداري شهرداري تعهدي است و تمام اموال شهرداري در آن ثبت مي شود شهرداري نمي تواند بدون مجوز شوراي شهر آنها را از ليست خارج و يا هبه کند وحتما بايدهزينه کرد آنها در دفاتر ثبت شود.

وي اضافه کرد: ما از شوراي شهر مي خواهيم اجازه دهد تا قيمت کارشناسي شده اقلام به سقف رديف درآمد حاصل از فروش اموال منقول و در نهايت کل در آمد اضافه شود تا بتوانيم هزينه کرد آنها را در مواد 16 و 17 ثبت کنيم.

محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز که در اين جلسه حضور داشت در توضيح اين لايحه اظهار داشت: در طرح هبه ما از مردم لوازم مستهلک مازاد را دريافت و توسط موسسات خيريه بازسازي و به زنان سرپرست کمک مي کنيم و اين بازسازي نيز هزينه هاي را در بر دارد که ما از شوراي شهر مي خواهيم مجوز پرداخت اين هزينه ها را به ما بدهد. وي اضافه کرد: همچنين يکسري اقلام اسقاطي مازاد در داخل شهرداري وجود دارد که مي تواند براي مصرف خانواده ها مفيد باشد بنابراين از شوراي شهر مي خواهيم مجوز هبه کردن اين اقلام به زنان سرپرست خانوار را ارائه کند.

قاليباف افزود: هدف شهرداري از ارائه اين لايحه ايجاد شغل و فعاليت براي زنان سرپرست است که اين موضوع با ايجاد رديف بودجه براي کمک مغايرت دارد چرا که کمک بلاعوض باعث گداپروري مي شود و شهرداري نيز تمام کمک هاي بلاعوض خود را تبديل به وام کرده است.

در نهايت پس از بحث و بررسي يک فوريت اين لايحه به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد و براي بررسي بيشتر به کميسيون هاي مربوطه ارجاع شد.

نظر شما