جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۵۸۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
گزارش شهر از نشست خبري جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني/
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي گفت: مقوله آموزش در عرصه تئاتر به خصوص در تئاتر خياباني جدي گرفته شود و در طول سال اين روند ادامه پيدا كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، نشست مطبوعاتي هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني مريوان سه‌شنبه چهارم مهر با حضور قادر آ‌شنا مدير اداره كل هنرهاي نمايشي، قباد ميمنت آبادي دبير جشنواره تئاتر خياباني مريوان، قباد ميمنت‌آبادي، مجيد امرايي در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 

قادر آشنا مدير اداره كل هنرهاي نمايشي، با بيان اينكه نمايندگان و استاندار استان كردستان و خصوصا قباد ميمنت‌آبادي با تمام توانشان براي برگزاري اين جشنواره تلاش مي‌كنند، گفت: توليد 134 كار نمايشي در 6 ماه گذشته كارنامه قابل قبولي به همت همكاران در دفتر تئاتر خياباني است و اجراي بيش از 700 اثر در تمام نقاط كشور در برنامه تئاتر خياباني حكايت از اين دارد كه موضوع جدي گرفته شده است و بايد به آن توجه بيشتري داشته باشيم بنابراين مواردي كه در بخش آموزش در عرصه هنر نمايش خصوصا تئاتر خياباني وعده داده بوديم عملي كرديم و در كنار تمام جشنواره‌هايي كه برگزار مي‌كنيم برنامه نقد و بررسي مي‌گذاريم.

 

آشنا با اشاره به اينكه موضوع آموزش از طرح‌هاي متفاوتي است كه در طول سال در شهر مريوان براي هنرمندان كشور بايد داشته باشيم و علاوه بر اينكه اداره كل فرهنگ استان كردستان در طول سال تمهيداتي را براي ايجاد فضاي دائمي و اجراهاي عمومي خواهند داشت، مقوله آموزش را هم جدي خواهيم گرفت و آغاز كارش از همين جشنواره خواهند بود و در طول سال دوره‌هاي آموزشي را براي هنرمندان كشور بگذارند.

 

قباد ميمنت‌آبادي دبير جشنواره مريوان با بيان اينكه در هفتمين دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني هم از نظر كيفي و هم از نظر كمي تنوع و تحول در بخش خياباني خواهيم داشت. از جمله اينكه كارگاه‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي و اجرايي برنامه‌ريزي شده است كه همه عوامل شهرستان مريوان شرايط را فراهم كردندن كه جشنواره شايسته‌اي در كشور برگزار شود.

  

ميمنت‌آبادي با بيان اينكه تئاتر خياباني به دليل داشتن ارتباط بي‌واسطه با مخاطب بيشترين تاثير را دارد در قالب آن پيام‌ها و ار زش‌هاي نظام را مي‌توان انتقال داد همانطور كه هدف همه جشنواره در قالب چنين تفكري شكل مي‌گيرد. در اين جشنواره هم با تكيه بر شعار سال مقام معظم رهبري مبني بر توليد ملي؛ حمايت از كار و سرمايه ايراني و همچنين تنوع در ارايه شيوه‌ها و گونه‌هاي نمايش‌هاي خياباني تعامل تكنيكي با گروه‌هاي خارجي خواهد داشت.

 

دبير هفتمين جشنواره تئاتر خياباني مريوان سپس به معرفي اين رويداد هنري پرداخت و گفت: 281 طرح براي شرکت در اين جشنواره مشتمل بر 134 طرح از تهران و 157 طرح از شهرستان ها به دبيرخانه جشنواره ارسال شد که از اين تعداد 31 طرح پذيرفته شدند.

 

ميمنت آبادي گفت: اين جشنواره با حضور چهار کشور و نيز 31 طرح از 18 شهرستان کشور برگزار مي‌شود.

 

وي افزود: اين جشنواره از ششم  تا يازدهم مهر ماه و با اجراهاي کارناوالي و حرکت گروه‌هاي تئاتر خياباني در شهر مريوان آغاز مي شود.

    

تئاتر خياباني كودك در مريوان

ميمنت‌آبادي ادامه داد: اين رويداد در پنج بخش شامل مسابقه بين الملل و ايران با 22 اثر، کودک و نوجوان پنج اثر، بومي - محلي چهار اثر، کارگاه ها و نشست است.

   

ميمنت آبادي از لهستان، فرانسه، آلمان و عراق به عنوان کشورهاي ميهمان اين جشنواره ياد کرد و افزود: دو کارگاه آموزشي منجر به توليد، از فرانسه، لهستان و آلمان در اين دوره برگزار مي‌شود و کشور عراق نيز با دو نمايش در اين جشنواره شركت مي‌كند.

 

وي گفت: در بخش نشست نيز موضوع طرح و ايده اجرايي در تئاتر خياباني با سخنراني عبدالحي شماسي برپا مي‌شود.

 

دبير هفتمين جشنواره تئاتر خياباني مريوان به داورهاي جشنواره اشاره كرد كه از جمله آنها مريم معترف، افشين خورشيد باختري و شهرام کرمي طرح هاي تهراني و محمدرضا الوند، شهرام کرمي و بهار لطافتيان هستند كه طرح هاي شهرستاني راه يافته به جشنواره را انتخاب کرده‌اند.

 

مريوان نقطه صفر مرزي


مدير مرکز هنرهاي نمايشي نيز با بيان اينكه استان‌هاي ديگر براي ميزباني از جشنواره‌هاي تئاتري به طور مکرر درخواست مي‌كنند، گفت: جشنواره تئاتر خياباني اکنون جايگاه خود را پيدا کرده و مبلغ خوبي براي هنر نمايش کشور شده است.


قادر آشنا با بيان اينكه شهر مريوان به عنوان نقطه صفر مرزي ميزبان اين جشنواره است و افزود: انتخاب اين شهر در نقطه صفر مرزي بيانگر استقرار امنيت در کشور و نيز بسترهاي است که در اين شهر براي ميزباني از جشنواره فراهم شده است.


وي ادامه داد: در اين دوره، دبيرخانه دائمي جشنواره تئاتر خياباني مريوان در اين شهر مستقر و افتتاح خواهد شد و از هر اقدامي براي غناي اين رويداد نمايشي کوتاهي نمي‌شود.


آشنا گفت: آموزش به عنوان يکي از رويکردهاي اصلي اين جشنواره است و همچنين تدوين پيش‌نويس اوليه تئاتر خياباني را در برنامه داريم.


مدير مرکز هنرهاي نمايشي در رابطه با مطالبات گروه‌هاي تئاتر خياباني گفت: بخش اوليه معوقه گروه‌هاي تئاتر خياباني اکنون پرداخت شده و بخش ديگر اين معوقه نيز در فرصت بعدي به اين گروه‌ها تعلق خواهد گرفت.

 


مجيد امرايي نيز به محورها و اقدامات صورت گرفته توسط اين دفتر طي دو سال گذشته پرداخت و گفت: اجراي عمومي آثار خياباني به عنوان يکي از رويکردهاي اصلي، در دستور کار قرار داشت، که با توجه به اين رويکرد سال گذشته اجرا توسط 386 گروه نمايشي صورت گرفت.

 

مدير دفتر تئاتر خياباني مرکز هنرهاي نمايشي ، يافتن تعريف خاص براي گونه تئاتر خياباني را از ديگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: تعريف جديد، ظرفيت هاي جديد و در پي مطالباتي جديدي را رقم زد و منجر به ايجاد و شناسايي 205 فضاي دايمي مختص تئاتر خياباني در سراسر کشور شد.

 

وي توجه به پژوهش را از ديگر محورهاي پيگيري شده توسط دفتر تئاتر خياباني عنوان کرد و گفت، چهار مرکز توليد تئاتر خياباني با رويکرد پژوهشي اکنون راه اندازي شده است؛ اميدوارم همزمان با ايجاد دبيرخانه دائمي جشنواره تئاتر خياباني در مريوان، کارگاه آموزشي دائمي اين گونه نمايشي نيز در اين شهر افتتاح شود.

 

امرايي، اعزام گروه‌هاي تئاتر خياباني به جشنواره بين المللي را از ديگر فعاليت‌هاي اين دفتر برشمرد و افزود: 12 گروه تئاتر خياباني از سال گذشته تاکنون به جشنواره هاي بين المللي اعزام شده‌اند.

 

وي بر نقش و کارکرد تئاتر خياباني تاکيد كرد وگفت: توسعه تئاتر ملي را در گرو توسعه تئاتر خياباني دانست.

 

مدير دفتر تئاتر خياباني مرکز هنرهاي نمايشي با اشاره به بخش مسابقه ملي و بين الملل هفتمين جشنواره تئاتر خياباني، گفت: در اين دوره پنج گروه خارجي از کشورهاي آلمان با يک نمايش، فرانسه با يک نمايش، لهستان با يک نمايش و عراق با دو نمايش به همراه 7 هفت اثر ايراني به رقابت مي پردازند.

 

وي افزود: آثار اين بخش به سي ويکمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر و نيز 15 اثر از اين جشنواره به نخستين جشنواره تئاتر خياباني ايران که فروردين سال آينده برگزار مي شد، معرفي خواهند شد.

 

امرايي گفت: هادي مرزبان، محمدحسين ناصربخت، مريم معترف، علي ظفر قهرماني نژاد، حسين عاطفي و نصرالله قادري داوري بخش مسابقه جشنواره را برعهده خواهند داشت.

نظر شما